تابناک / نصاب‌شکنی یا آبستراکسیون به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که گروهی از نمایندگان مجلس یا پارلمان یک کشور برای جلوگیری از تصویب یا نهایی شدن یک تصمیم و قانون در نشست رسمیِ نمایندگان در پیش می‌گیرند.
کد خبر: ۶۶۸۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 15 October 2018

تابناک / نصاب‌شکنی یا آبستراکسیون به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که گروهی از نمایندگان مجلس یا پارلمان یک کشور برای جلوگیری از تصویب یا نهایی شدن یک تصمیم و قانون در نشست رسمیِ نمایندگان در پیش می‌گیرند.

ترک نشست علنیِ مجلس و درنتیجه نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب قانونی برای برگزاری نشست ازجملهٔ این اقدامات است.

این چند خط را نوشتیم تا برخی بدانند جستجو در گوگل و کپی کردن از ویکی پدیا کار سختی نیست!

 

در جلسه چهارشنبه هفته گذشته شورای اسلامی شهر رشت طیف موسوم به طیف اقلیت، با خروج ۴ عضو جلسه را از حد نصاب خارج کردند. اما شاید بپرسید دلیل این اتحاد و تصمیم چه بوده است؟

 

آنچه مشخص است این طیف هنوز روی گزینه نهایی شهرداری به اجماع نرسیده است و شنیده می شود هرکدام همچنان گزینه های متفاوتی را مدنظر دارند. اما در یک موضوع مشترک به نظر می رسند که نمی خواهند کاندیدای طیف ۶ نفره شهردار باشد و خودشان در اقلیت قرار بگیرند.

 

امروز فاطمه شیرزاد، محمدحسن عاقل منش، رضا رسولی و بهراد ذاکری در اقلیت شورا هستند. چه بپذیرند و چه نپذیرند. البته نیاز به پذیرش آنها نیست و اصولا نباید برای پذیرفتنشان تلاشی کرد چون به نظر می رسد قصد دارند نپذیرند!

 

برخی از آنها یا حداقل حامیانشان به نحوی نشان داده اند که گاهی چندان اهل پذیرش حرف حق نیستند و هرچه بگویند درست یا غلط بر همان حرف پافشاری می کنند. فیلم و ساعت و مستندات موجود را برای اثبات باقی ماندن زمان جلسه قبل ارائه کنید باز هم برخی از اطرافیانشان آسمان ریسمان به هم می بافند و داستان سرایی می کنند که به زور بقبولانند آبستراکسیونی در کار نبوده است! حالا این موضوع اقلیت و اکثریت که دیگر مستندات مکتوب و دیداری و شنیداری هم ندارد!

 

بنابراین فرض می کنیم که اقلیت نبوده اند. خب این طیف اکثریت در اقدامی جوانمردانه و به عبارتی با در نظر داشتن Fair Play با ترک جلسه به طیف آنور که از نگاه اینور اقلیت به شمار می روند زمان داده تا بتوانند برای کاندیدای مد نظر در آرامش و به دور از خستگی رای جمع کنند و این سوال باقی بماند که چطور توانستند اینقدر خوب باشند و ما چقدر بدبین بودیم که آنها را اقلیت در نظر گرفتیم. آری به راستی آنها خیلی بودند و نخواستند با شکست دادن جریان مقابل، آنها را آزرده کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار