بررسي علل افزایش میزان بیکاری در استان صنعتی یزد بيانگر اين نكته است كه علاوه بر عامل شکاف میان صنعت و دانشگاه، فرهنگ‌سازی مناسبی نيز در سال‌هاي اخير در مورد كار كردن صورت نگرفته است.
کد خبر: ۶۶۶۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 13 October 2018

میزگرد علمی «یزد، بیکاری، آسیب‌ها و چالش‌ها» با مشارکت پلیس و دانشگاه یزد و با حضور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس پردیس آزادی دانشگاه یزد، معاون پیشگیری بهزیستی و ريیس دفتر تحقیقات کاربردی پلیس استان برگزار شد .

به گفته‌ي «مجید نعیم ‌یاوری» ريیس دفتر تحقیقات کاربردی پلیس استان و دبیر این نشست، بیکاری موضوعی است که در برآوردهای نیروی انتظامی به عنوان اولویت چهارم استان یزد شمرده شده است، به همین دلیل برنامه‌ریزی شد تا آسیب‌ها و چالش‌های آن در نشستی علمی کنکاش و بررسی شود.

عدم شكل‌گيري واقعي دانشگاه مهارتی و کارآفرین

«محمدحسین ریاحی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در اين نشست با بیان این ‌که در دنیا توجه و اهتمام ویژه‌ای به کاهش میزان بیکاری و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی برای حضور جمعیت فعال می‌شود، افزود: علت افزایش میزان بیکاری در استانی صنعتی مانند یزد این است که کار کردن در یزد بایستی با فرهنگ‌سازی مناسبی صورت پذیرد .

وي رفاه‌طلبی بیشتر مردم، توجه کمتر به کار و توجه صرف به آموزش و غفلت از حوزه پرورش و انجام‌ نشدن استعدادیابی برای آینده بازار کار را از جمله مشکلات این حوزه عنوان کرد .

اين مسئول با بیان این که شکاف میان صنعت و دانشگاه یکی از چالش‌های اساسی اشتغال فارغ‌التحصیلان است، گفت: در سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به این مساله شاهد بیکاری جوانانی بوده‌ایم که بدون توجه به نیاز بازار، تحصیل کردند و بعد از مدتی بدون مهارت به جرگه جویندگان کار پیوسته‌اند .

ریاحی در ادامه اظهار كرد: دانشگاه با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها، شرایط اقلیمی، آمایش سرزمین و نیازهای هر استان باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد .

وی افزود: مشکلی که وجود دارد اين است كه دانشگاه مهارتی و دانشگاه کارآفرین به مفهوم واقعی شکل نگرفته و نتوانسته‌ایم متناسب با توانمندی‌های دانش‌آموختگان، انتقال مفاهیم و مهارت را انجام دهیم .

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در پايان نيز تأکید کرد: چنانچه بتوانیم نگاه خلاقانه و ایده‌پردازی را در حوزه آموزش، چه آموزش ابتدایی، چه متوسطه و آموزش عالی پیاده کنیم، قسمتی از مشکل بیکاری ما مرتفع خواهد شد .

بيكاري مانع حركت كشور به سمت توسعه

«سیدعلیرضا افشانی» دانشیار جامعه‌شناسی و رییس پردیس آزادی دانشگاه يزد نيز در این نشست گفت:‌ بیکاری یک پدیده اجتماعی است و فعالان حوزه علوم اجتماعی نگاه آسیب‌شناسانه‌ای به مسائل اجتماعی دارند و پدیده‌های اجتماعی را با نگاه آسیب‌شناسی می‌بینند .

وی با بيان اين كه بیکاری تبعات متعددی به دنبال دارد كه تمام آنها منفي است، به تشریح آسیب‌های ناشی از بیکاری پرداخت و گفت: افزایش بزهکاری‌های اجتماعی، افزایش اختلالات روانی، افزایش اختلالات خانوادگی،‌ مشکلات مالی، کاهش رضایت از زندگی، افزایش مشاغل کاذب، ایجاد احساس بی‌ارزش بودن در فرد بیکار، بی‌انگیزه‌شدن افرادی که هنوز وارد سن کار نشده‌اند، مهاجرت، کاهش امنیت روانی خانواده‌ها و نیز جامعه از آسیب‌های عمده ناشی از بیکاری است .

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد آسیب‌ مهم دیگر در این حوزه را عقب‌ماندگی کشور عنوان کرد و گفت: امروزه نیروی انسانی، محور توسعه است و وقتی نیروی انسانی بیکار باشد، چرخ توسعه خودبه‌خود خوب نخواهد چرخید و کشور روی توسعه را نخواهد دید و در واقع مسئله بیکاری مسئله‌ای است که خود می‌تواند مادر بسیاری از مسائل دیگر در جامعه باشد .

مداخله غلط مسئولان براي حل بيكاري

«محمدعلی صادقی‌پور» معاون پیشگیری اداره كل بهزیستی استان يزد نيز با مطرح‌ کردن بحث مداخله در بیکاری، عنوان كرد: مداخله‌هایی که درباره بیکاری انجام می‌شود مانند بسیاری از مداخله‌های دیگر، مداخله‌ای شهودی است و درصورت نداشتن دقت و توجه لازم، مداخله برای حل معضل بیکاری می‌تواند آسیب‌زا باشد .

وی با اشاره به ایجاد کارخانه‌های مختلف در یزد و نیازمندی آن‌ها به کارگر ساده، اظهار كرد: این مهم در حالی انجام شده است که بیکاران ما مدارک تحصیلی بالایی دارند و آسیب‌های ناشی از مهاجرت نیروی کار ساده و گرفتاری‌های زیادی که برای ما ایجاد کرده كه به دلیل مداخله غلط ما برای حل معضل بیکاری بوده است .

صادقی‌پور از الگوهای نامناسب شکل‌گرفته در جامعه نیز انتقاد کرد و با اشاره به این که گفته می‌شود کار برای تراکتور است یا الگوهای عملی از کسانی که کار نمی‌کنند یا کمتر کار می‌کنند ولی به سرمایه زیادی دست پیدا می‌کنند، گرفته مي‌شود، لزوم تغییر و تدبیر جدی برای ترویج فرهنگ کار در جامعه را ضروری دانست .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار