کش‌وقوس‌های بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بعد از گذشت حدود یکسال همچنان ادامه دارد و مردم با وجود مشکلات در تکاپو برای ساخت یک سقف هستند.
کد خبر: ۶۶۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ 13 October 2018

به گزارش تابناک قزوین، لرزش وحشتناک زمین در کرمانشاه که در چشم به هم زدنی همه‌چیز را آوار کرد هنوز هم گهگاهی کابوس شبانه جان‌به‌دربردگان این حادثه عظیم است؛ از آن که شبی سقف‌هایی که روزی با هزاران امید بنا شده بود آوار شد .

خبرهای آن شب حکایت از یک فاجعه بزرگ داشت؛ زلزله‌ای به قدرت ۷.۳ ریشتر که لقب مرگبارترین زلزله ۲۰۱۷ جهان را گرفت در گمنام‌ترین نقطه کشور به وقوع پیوسته بود؛ «ازگله» کانون این زمین‌لرزه مهیب بود که برخی از مسئولان شاید برای اولین بار حتی نامش را شنیده بودند.

بعد از شب واقعه، جان‌به‌دربردگان این زلزله‌ شب و روزهای پرتنشی را در پاییز غم‌انگیز ۹۶ سپری کردند؛ تا چشم کار می‌کرد همه ویرانی بود و نگاه‌های مضطربی که اشک ناامیدی از آن‌ها می‌بارید، وضعیت روحی زلزله‌زده‌ها به‌شدت تضعیف شده بود.

همه دنبال یک دلگرمی بودند برای چنگ زدن به آن و برگشتن به جریان زندگی؛ حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله‌زده اما انگار همان چیزی بود که انتظارش را می‌کشیدند؛ حضوری که همگان آن‌ها نقطه عطفی در کمک‌رسانی به زلزله‌زده‌ها می‌دانند امیدها را در دل‌های مرده زنده کرد و خدمت‌رسانی به مردم بعد از حضور ایشان سامان یافت.

وسعت این زلزله ویرانگر به حدی بود که به گفته مسئولان ۹ شهرستان و ۱۹۰۰ روستای استان را درگیر کرد؛ بیش از ۳۷ هزار واحد مسکونی به‌طور کامل تخریب شد و حدود ۶۰ هزار واحد نیز به تعمیرات اساسی برای سکونت نیاز داشتند.

حالا حدود ۱۱ ماه از زلزله می‌گذرد؛ خانه‌های زیادی از نو ساخته‌شده‌اند؛ شهر جامه زندگی به تن کرده و همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا یک‌بار دیگر مثل دوران پس از جنگ تحمیلی شهر را بسازند.

۱۳ هزار واحد بازسازی شده آماده بهره‌برداری است

بابک عاطفی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص آخرین آمار بازسازی این مناطق اظهار داشت: تاکنون ۱۰۳ هزار و ۶۹۱ واحد زلزله‌زده برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی‌شده‌اند که ۶۶ هزار و ۳۹۰ واحد آن تعمیری و ۳۷ هزار و ۳۰۱ واحد احداثی است.

وی تعداد قراردادهای منعقدشده از مجموع این ۱۰۳ هزار و ۶۹۱ واحد معرفی‌شده به بانک را ۹۶ هزار و ۷۷۶ واحد اعلام کرد و افزود: ۳۳ هزار و ۹۰ واحد نیز تاکنون آواربرداری شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه افزود: ۲۵ هزار و ۴۷۳ واحد به مرحله اجرای اسکلت رسیده و ۱۹ هزار و ۸۶۶ واحد اجرای سقف شده است.

عاطفی تصریح کرد: بنیاد مسکن برای تحویل ۱۲ هزار و ۲۸۰ واحد نوع یک تا پایان شهریورماه امسال تعهد کرده بود که در حال حاضر بیش از تعهد و ۱۳ هزار و ۲۸۸ واحد آماده بهره‌برداری است.

وی کل تسهیلات بازسازی و کمک‌های بلاعوض به زلزله‌زدگان را ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۲۳۰ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض به زلزله‌زدگان پرداخت شده است.

جشن پایان بازسازی در قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بخش روستایی بیش از ۳۰۰ واحد تخریب صددرصدی داشتیم و حدود ۹۰۰ واحد تعمیری که کار تقریباً به اتمام رسیده و به‌زودی جشن پایان بازسازی را خواهیم گرفت.

تاتار افزود: در شهر نیز تقریباً کار تمام شده است، البته به خاطر گرمای طاقت‌فرسای قصرشیرین کار را دیر شروع کردیم؛ ۶۰۰ واحد تخریبی داشتیم که از این ۶۰۰ واحد ۳۰۰ واحد آن ۷۰ درصد پیشرفت ساخت دارد.

فرماندار قصرشیرین ادامه داد: ۳۰۰ واحد دیگر نیز مربوط به خانه‌هایی است که قبلاً در حاشیه شهر بدون مجوز ساخته‌شده بودند و به علت مقاوم نبودن تخریب شدند، چون در طرح شهر نبودند برنامه‌ای برای آن وجود نداشت ، اما استاندار کرمانشاه کمک کردند و برای آن نقشه تهیه و به شهر الحاق شده است و هفته آینده هم بازسازی این ۳۰۰ واحد صورت می‌گیرد.

تاتار بیان داشت: ما تنها شهری بودیم که ۱۶۰ قطعه زمین به مستاجرین اهدا کردیم، نوسانات قیمت نیز وجود دارد که مربوط به‌کل کشور است نه‌فقط قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و یا هر شهر دیگری، اما چون ما کار را از قبل آغاز کرده بودیم زیاد تأثیری در شهر ما نداشت؛ مشکل خاصی نداریم و تمام کارها با قدرت در حال پیشرفت است.

هیچ مسئولی پاسخگوی مشکلات موجود نیست

حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب امام‌جمعه سرپل‌ذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حدود ۱۱ ماه از زلزله گذشته است و در کل خدمات خوبی در بحث بازسازی ارائه‌شده، وضعیت در روستاها نسبت به شهر بهتر است و حدود ۸۰ درصد کار انجام‌شده و طبق وعده‌ای که مسئولین داده‌اند تا اسفندماه کار به اتمام می‌رسد.

امام‌جمعه سرپل‌ذهاب افزود: به دلایل مختلفی وضعیت در شهر قابل‌قبول نیست، دلیل اول به خاطر نوسانات قیمت است، علت دوم عدم وجود برخی مصالح در شهر است و مجبوریم برویم از شهرهای دیگر همچون کامیاران مصالح تهیه کنیم.

وی با اشاره به افزایش نرخ حمل‌ونقل بار بیان داشت: علاوه بر این موضوع مدتی است بنیاد مسکن آهن‌آلات را به قیمت پایه توزیع نمی‌کند و بخشی از سیمان رایگان نیز هنوز توزیع نشده و این‌ها باعث نارضایتی‌ مردم شده است.

حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب تصریح کرد: هیچ نظارتی در شهر وجود ندارد و هیچ مسئولی از طرف دولت پاسخگوی این وضع نیست و این مسائل باعث دل‌زدگی مردم می‌شود که امیدواریم حل شود.

امام‌جمعه سرپل‌ذهاب بیان داشت: برخی از مصالح را حتی به قیمت بالا نیز نمی‌توان تهیه کرد، در بحث اسکان موقت مردم نیز با توجه به قرار گرفتن در فصل پاییز و آب‌گرفتگی باید تدابیری از سوی استاندار و فرماندار صورت گیرد؛ مردم برای خرید سیمان و دیگر مصالح دچار مشکل هستند که این‌ها هیچ توجیهی ندارد.

تامین ۱۱ هزار تن آهن‌آلات /صدور ۹۳۰۰ پروانه ساخت

محبت جمالی نیا فرماندار سرپل ذهاب در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت بازسازی در سرپل ذهاب اظهار داشت: کارها خوب پیش می‌رود البته مشکلاتی نیز داشتیم که با همکاری استاندار رفع شد، حدود ۱۱ هزار تن آهن خریداری‌شده و بنیاد مسکن نیز سیمان را به قیمت کیسه‌ای ۷۰۰۰ تومان و یا رایگان توزیع می‌کند.

وی افزود: از ۶۷۰۰ واحد تخریبی که داشتیم اکنون ۹۳۰۰ پروانه ساخت صادر کرده‌ایم که این یعنی مردم تمایل به بازسازی دارند و از این زلزله به‌عنوان یک فرصت برای بازسازی استفاده می‌کنند، نوسانات قیمت نیز وجود دارد که فقط مختص سرپل ذهاب نیست، اما با تمام توان در حال رفع مشکلات هستیم.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: در بحث روستایی تقریباً کار به اتمام رسیده، حدود ۶۰۳۰ واحد در روستا به اتمام رسیده و طبق وعده ستاد بازسازی به‌زودی شاهد اتمام آن خواهیم بود؛ در شهر حدود ۱۲ هزار واحد تعمیری نوع دو و سه داشتیم که تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد آن تأمین‌شده است.

جمالی‌نیا با بیان اینکه اکنون حدود ۵۰۰۰ کانکس در شهر وجود دارد که مربوط به خانه‌های تخریبی و تعمیری مستأجران است، تصریح کرد: شهرداری، ادارات آب و برق و دیگر دستگاه‌ها پای‌کار آمدند و از مردم خواسته‌ایم که کانکس‌های خود در حاشیه رودخانه و یا جایی که باعث آب‌گرفتگی می‌شود را جابجا کنند و ما امکانات این جابجایی را فراهم کرده و در اختیار آنان قرار می‌دهیم تا کانکس‌های خود را به مکان امن‌تری منتقل کنند و متضرر نشوند.

وی بیان داشت: شهرداری نیز برای ترمیم مکان‌هایی که احتمال آب‌گرفتگی وجود دارد در حال اقدام است، معابر برخی از حاشیه‌ها و مکان‌های خطرناک نیز در حال بازگشایی هستند، حدود ۹۰ درصد پارک‌های ما خالی شدند و شهربازی نیز فعال‌شده است و مردم در حال زندگی روزمره خود هستند.

۳۰۰۰ مستاجر زلزله‌زده همچنان در بلاتکلیفی

در زلزله آبان‌ماه سال گذشته ۳۰۰۰ مستأجر شهر سرپل‌ذهاب بی‌خانمان شدند و همان سقف‌های اجاره‌ای را هم از دست دادند و در بلاتکلیفی روزگار می‌گذرانند؛ روزگاری که در کانکس‌های ۱۶ متری با خانوارهای اغلب پرجمعیت سر می‌شود و تنها دل‌خوشی‌شان وعده‌هایی است که تاکنون محقق نشده است.

وعده دولت برای اهدای زمین رایگان به مستأجران زلزله‌زده هنوز عملی نشده و امروز بعد از گذشت حدود ۱۱ ماه از زلزله فرماندار این شهرستان می‌گوید تازه زمین جانمایی شده و متقاضیان در حال پالایش هستند.

با این روند کند کار و همچنین مشکلات بانک‌ها در اعطای تسهیلات و کمبود و گرانی مصالح شاید این انتظار مستأجران برای صاحب‌خانه شدن بیش از یک سال هم طول بکشد.

حتی یک واحد تولیدی زلزله‌ زده هم سرپا نشده است

شهرک‌های صنعتی مناطق زلزله‌زده به‌ویژه سرپل ذهاب نیز در این زلزله آسیب‌های زیادی دیدند و برخی از آن‌ها حتی به‌طور کامل تخریب شد؛ صنعتگران و واحدهای تولیدی در سفر چند روز پیش شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به این مناطق از وعده‌های عمل نشده گلایه داشتند.

اغلب آن‌ها از عدم امهال وام‌هایشان گله‌مند بودند؛ همچنین بوروکراسی شدید اداری و مقررات دست و پاگیر بانک‌ها برای اعطای تسهیلات و مشکلاتی که بیمه و مالیات برای آن‌ها ایجاد کرده بودند نیز از دیگر دغدغه‌های تولیدکنندگان بود.

محسن رستمی سرپرست سازمان صمت کرمانشاه در نشست صنعتگران مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب با وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ۶۰ واحد صنعتی در سرپل ذهاب، براثر زلزله دچار خسارت شدند که از این تعداد ۴۹ واحد درخواست تسهیلات داشته‌اند.

وی با بیان اینکه سه مورد از این ۴۹ واحد برای دریافت تسهیلات اقدام نکردند، افزود: تلاش‌ها برای پرداخت تسهیلات به ۴۶ واحد متقاضی در دست اقدام است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ابراز داشت: ۲۵ مورد پرداخت تسهیلات مصوب که ۱۴ مورد نیز منجر به پرداخت‌شده است.

رستمی با بیان اینکه افرادی که تسهیلات را دریافت کردند نسبت به بازسازی اقدام کردند، گفت: بانک‌هایی که شرایط بحرانی واحدهای زلزله‌زده را لحاظ نمی‌کنند و برخورد یکسانی با متقاضیان واحدهای زلزله‌زده در مقایسه با شرایط عادی دارند مانعی جدی بر سر راه پرداخت تسهیلات هستند.

وی  با بیان اینکه برخی از واحدهای مذکور در تملک بانک‌ها هستند افزود: ۲۵ واحد در این شهرستان نیاز به امهال وام دارند که کل بدهی آنان۱۶۰ میلیارد ریال است.

به گزارش مهر، هرچند هزاران سقف آوار شده از نو ساخته‌شده، اما مشکلات ریزودرشت این مناطق هنوز پابرجاست؛ یک ماه دیگر به سالگرد این زلزله غم‌انگیز مانده و هنوز خیل عظیمی از مردم در تکاپو برای یک سقف هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار