کد خبر: ۶۶۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹ 13 October 2018

تابناک / رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که در باره خاشقچی که پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه ناپدید شد، هنوز با پادشاه یا ولیعهد عربستان گفت و گو نکرده است.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهوری فرانسه در نخستین واکنش به ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی این موضوع را پدیده ای بسیار خطرناک عنوان کرد.

 

به نقل از شبکه خبری المیادین، امانوئل مکرون تاکید کرد که در باره خاشقچی که پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه ناپدید شد، هنوز با پادشاه یا ولیعهد عربستان گفت و گو نکرده است.

 

وی همچنین خواستار انجام تحقیقات به منظور روشن شدن تمامی زوایای این ماجرا شد.

 

یک مقام امنیتی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت که محققان این کشور برای ورود به کنسولگری عربستان آماده اند و در این باره منتظر مجوز سعودی ها هستند.

 

مکرون همچنین یادآورشد که فرانسه نهایت تلاش خود را برای روشن شدن حقایق مربوط به این موضوع انجام خواهد داد.

 

تحلیلگران فرانسوی پیشتر از عدم واکنش دولت خود به این موضوع انتقاد کرده بودند.

 

خاشقچی ۵۹ ساله که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، چند روز پیش برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و از آن زمان اطلاعی از او در دست نیست.

 

کنسول سعودی در استانبول که تاکنون نتوانسته است پاسخ مناسبی به افکار عمومی ارائه کند، ادعا کرده که دوربین‌های این ساختمان در روز وقوع حادثه خاموش بوده است.

 

منابع غیررسمی به رسانه‌های ترکیه گفته‌اند که وی توسط ۱۵ ماموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول سفر کرده بودند، به قتل رسیده است.

 

روزنامه واشنگتن پست امروز (جمعه) در گزارشی به نقل از منابع خبری خود نوشته بود که دولت ترکیه، مستندات صوتی و تصویری در اختیار دارد که ثابت می‌کند خاشقچی شکنجه شده و سپس به قتل رسیده است.

 

به گفته این روزنامه، آنکارا این اطلاعات را با دولت آمریکا در میان گذاشته اما کاخ سفید تاکنون واکنشی به آن نشان نداده است.

 

روز چهارشنبه ۲۲ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواستار تحقیق درخصوص خاشقچی و تحریم احتمالی عربستان سعودی شده بودند.

 

با این وجود، ترامپ در گفت وگوهای مطبوعاتی خود از آن زمان اشاره‌های متعددی به روابط تجاری با ریاض داشته و به عقیده کارشناسان، بعید است قصد محکومیت این جنایت احتمالی را داشته باشد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار