کد خبر: ۶۶۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۸ 11 October 2018

یکی از مواد غذایی پرارزش تخم مرغ است. تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند به عنوان یك ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. ارزش بالای این ماده غذایی و دسترسی فیزیکی ، اقتصادی و فرهنگی مردم به آن، از خصوصیات منحصر به فرد تخم مرغ می باشد.

ارزش انرژی زایی تخم مرغ:

یك عدد تخم مرغ متوسط حاوی 70 كیلوكالری انرژی است و می تواند تامین کننده بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه افراد در همه گروههای سنی و جنسی باشد.تخم مرغ در هرم مواد غذایی در گروه گوشتها و تخم مرغ قرار دارد.

 پروتئین:

تخم مرغ منبع بسیارغنی پروتئین است. ارزش بیولوژیكی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد. بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر موادغذایی كه از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات باعث تكمیل ارزش پروتئینی غذا می شود.

12 ممیز 5 دهم درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشكیل می دهد و هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد. ولی بیشتر در سفیده تخم مرغ و به نام آلبومین وجود دارد.

 ویتامین ها و املاح:

تخم مرغ، دارای حداقل 12 نوع ویتامین و املاح مختلف شامل ویتامین های گروه B (ریبوفلاوین، فولات و 12 B ) ویتامین های A,D,E و املاحی مانند روی، سلنیم، آهن و ید، کلسیم و فسفر است و فقط فاقد ویتامین C می باشد.

 كربوهیدرات و فیبرغذایی:

تخم مرغ به مقدار خیلی كم كربوهیدرات دارد و نیز فاقد فیبرغذایی است.

 چربی ها:

قسمت عمده چربی تخم مرغ در زرده آن وجود دارد و كمتر از 05/0 درصد آن در سفیده موجود است.

چربی های موجود در تخم مرغ از سودمندترین چربی ها بوده و یکی از پرارزش ترین آن ها لسیتین می باشد.لسیتین منبع غنی کولین بوده که در ترتیب سلول های انتقال دهنده پیامهای عصبی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند.

كلسترول:

یکی دیگر از چربی های موجود در تخم مرغ کلسترول می باشد، یک زرده تخم مرغ بزرگ حاوی 215 میلی گرم کلسترول می باشد. كلسترول قابلیت انعطاف و نفوذپذیری غشای سلول های بدن را حفظ می كند، همچنین بعنوان یكی از اجزای تشكیل دهنده مواد چربی است كه باعث نرمی پوست می‌شوند.

كلسترول برای تولید هورمون‌های جنسی، كورتیزول( هورمون غدد فوق كلیوی)، ویتامین و نمك‌های صفراوی در بدن لازم  است.

با توجه به مطلب بالا و مطالعات گوناگونی كه در این زمینه انجام شده است، می توان به ارزش غذایی تخم مرغ به عنوان منبع غنی پروتئین و نیز سایر املاح و ویتامین‌ها پی‌برد.

به خصوص در دو گروه از افراد كه نیاز به پروتئین بیشتری در برنامه غذایی روزانه‌اشان دارند، مصرف تخم مرغ بیشتر لازم است؛ از جمله در ورزشكاران كه نیاز به افزایش عضلات دارند و در كودكان و نوجوانان كه در سن رشد هستند.

برای كودكان براساس میل كودك 5 تا 6 تخم مرغ در هفته مجاز است.

افراد بالغ نیز مجاز به مصرف 3تا 4 عدد تخم مرغ در هفته هستند.

حتی در افرادی كه كلسترول خونشان بالاست، نباید مصرف تخم مرغ را قطع كرد و این افراد می توانند 3-2 عدد در هفته دریافت كنند. زیرا با كاهش دریافت كلسترول از طریق غذا ، سنتز داخلی كلسترول در بدن افزایش یافته و حتی ممكن است بیشتر از قبل شود. نكته قابل توجه این است كه بیشتر چربی های موجود در تخم مرغ از نوع غیر اشباع هستند و هیچ ارتباطی با افزایش كلسترول خون ندارند.

استفاده از تخم مرغ برای کودکان و نوجوانان،زنان باردار و شیرده و ورزشکاران که نیاز به پروتئین بالایی دارند و نیز در افرادی که توانایی خرید منابع گران قیمت پروتئینی مانند گوشت‌ها را ندارند تأکید می‌گردد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار