جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ماسال با حضور پریسا کرمی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ محمدجواد عامر، فرماندار شهرستان ماسال؛ حجت الاسلام سید هادی موسوی، امام جمعه ماسال؛ مرتضی مرادی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان و دیگر اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ماسال در فرمانداری برگزار شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این جلسه یکی از مهمترین مزیت های حضور مسئولین در جلسات انجمن را آسیب شناسی مشکلات کتابخانه ها از سوی همه متولیان این امر عنوان کرد و گفت: مشکلات حوزه های فرهنگی بدون تعامل و هم افزایی دستگاه های عضو انجمن ممکن نیست.

پریسا کرمی در ادامه با تبریک گرامیداشت 18 مهر ماه روز خانواده، نقش نهاد خانواده در شکل گیری کودکانی کتابخوان را یادآور شد و با تاکید بر فراهم سازی بسترهای لازم برای تحقق این امر در جامعه، کتابخانه های عمومی را از مهمترین ارکان تحقق این امر عنوان کرد.

کرمی به برگزاری برنامه های ویژه با محوریت حضور خانواده ها در کتابخانه های عمومی اشاره کرد و گفت: امروز کتابخانه های عمومی از حالت سنتی به سوی انجام فعالیت های فرهنگی برای اقشار مختلف مردم خصوصا خانواده ها گرایش دارد و در این حوزه اقدامات بسیار زیادی به انجام می رساند.

وی به عضویت سراسری علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در 84کتابخانه عمومی در سراسر گیلان نیز اشاره کرد و گفت: علاقمندان به کتاب در صورت عضویت در یکی از کتابخانه های عمومی قادر به استفاده از منابع همه کتابخانه های عمومی در سراسر کشور خواهند بود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در بخش دیگری از صحبت های خود جایگاه نظام آموزشی در گسترش کتابخوانی در میان دانش آموزان را بسیار مهم توصیف کرد و با اذعان به انجام فعالیت های مختلف کتابداران در مدارس گیلان، خواستار هماهنگی بیشتر آموزش و پرورش شهرستانها با مجموعه کتابخانه ها شد.

پریسا کرمی یکی از مهمترین اقدامات این مجموعه در گسترش کتابخوانی در جامعه را عدم تمرکز فعالیت ها در کتابخانه و گستردگی اقدامات کتابداران در اماکنی نظیر مدارس، مساجد و مهدهای کودک عنوان کرد و گفت: کتابداران پرتلاش کتابخانه های عمومی در سراسر گیلان سفیران کتابخوانی در شهرستانها هستند. وی درپایان از همکاری سپاه در انجام فعالیت های فرهنگی در سراسرگیلان نیز قدردانی کرد.

فرماندار ماسال: آزادگی بودن بدون مطالعه و کتابخوانی معنا پیدا نمی کند

فرماندار شهرستان ماسال نیز در این نشست با تبریک هفته جهانی کودک، لزوم جذاب سازی مطالعه در بین کودکان را یکی از مهمترین هنرهای جامعه فرهنگی عنوان کرد و با اشاره به لذت کتابخوانی و تورق کتاب گفت: در فرهنگ غنی ما در طول تاریخ و همواره بر کتاب و کتابخوانی تاکید شده و همواره از افراد کتابخوان به عنوان دانشمند و عالم یاد شده است.

محمدجواد عامر به توصیه های موکد دین مبین اسلام برای پرداختن به امر کتابخوانی نیز اشاره کرد و گفـت: یکی از مهمترین پیامهای حضرت اباعبدلله در روز واقعه عاشورا این بود که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

وی آزادگی بدون آگاهی و تفکر را ناممکن دانست و گفت: آزادگی بودن بدون مطالعه و کتابخوانی معنا پیدا نمی کند و انسان آزاده همواره درحال تدبر و تفکر است.

عامر در بخشی از صحبت های خود با اشاره به وضیت نامناسب شاخصهای مطالعه در شهرستان ماسال بر لزوم ایجاد کتابخانه مستقل در شهر ماسال تاکید کرد. وی همچنین کمک مستمر شهرداری در قالب پرداخت حق نیم درصد کتابخانه ها را نیز از دیگر عوامل مهم و تاثیرگزار در این حوزه دانست.

امام جمعه ماسال: کتاب منشا دانایی است

امام جمعه ماسال نیز در ادامه این جلسه کتاب را منشا دانایی دانست و گفت: عالمان و روشنفکرانی که با مطالعه کتاب مانوس هستند انتظار بسیاری از مسئولین برای ایجاد بسترهای مناسب حوزه کتابخانه دارند پس باید توجه بیشتری به حوزه کتابخانه شود.

در ابتدای این نشست نیز مرتضی مرادی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ماسال در گزارشی به وضیت کتابخانه های این شهرستان اشاره کرد. بیان دیدگاه ها از سوی مسئولین کتابخانه های ماسال و دیگر اعضای انجمن پایانبخش این نشست بود.