چندی است مدیران ، اعم از مدیران ارشد دولتی و یا نهادها و سازمان های عمومی فعالیت های خود را در فضای مجازی گسترش داده اند و به دنبال جلب نظر مردم هستند به عنوان یک فعال رسانه های مجازی نخستین افرادی باشند که مهمترین اطلاعات حوزه های تاثیرگذار بر مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مردم را منعکس کنند. هر چند در نگاه نخست به نظر می رسد که این افراد بیشتر از آنکه به دنبال اطلاع رسانی باشند به دنبال دیده شدن هستند؛ اما واقعیتی که در این میان وجود دارد؛ این است که تمامی این ارتباطات تنها یکطرفه و از بالا به پایین است.
کد خبر: ۶۶۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 10 October 2018

به گزارش تابناک : فضای مجازی اینستاگرام چندی است که مخاطبان بسیاری پیدا کرده است و تعداد زیادی از ایرانیان در این شبکه در حال فعالیت هستند.

این در حالی است که بعد از شاخ های اینستاگرام، سلبریتی های هنری و فرهنگی، مدیران و مقامات دولتی برای ارتباط بیشتر با مردم؛ به این فضا وارد شده و با انشار عکس ها و فیلم هایی از خود  به دنبال این هستند تا برنامه های خود را به مردم بدون واسطه اطلاع رسانی کنند و در این میان رقابت تنگاتنگی بین مدیران دولتی در دیده شدن و محبوبیت ایجاد شده است.


آنچه در نگاه نخست از دیدن صفحه اینسیتاگرامی سلبریتی های سیاسی به دست می آید؛ این است که آنها بیشتر به دنبال افزایش دنبال کنندگان خود هستند.

اما در مقابل آنها حاضر به دنیال کردن صفحات مخاطبان خود نبوده و حاضر به پاسخ دادن به درخواست پیوستن آنها به صفحه دنبال کنندگان به عنوان مخاطب نیستند.

به عبارت ساده تر سلبریتی های سیاسی و دولتی بیشتر تمایل دارند تا این ارتباط د فضای ارتباطی مجازی را به صورت یک طرفه ادامه دهندد.

برای بررسی بیشتر این فرضیه به سراغ صفحات اینستاگرام این افراد سرشناس و مدیران رفتیم. دراین بررسی متوجه شدیم که اینستاگرام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور 315 هزار نفر او را دنبال می کنند اما وی فقط اینستاگرام تنها 5 نفر  از مخاطبان خود را دنبال می کند.

محمد باقر قالیباف؛ شهردار سابق تهران 208 هزار دنبال کننده دارد اما در مقابل وی تنها صفحه اینستاگرام 3 نفر را دنبال می کند.

سعید جلیلی، نماینده اسبق ریاست جمهوری؛ 329 هزار نفر دنبال کننده در اینستاگرام خود دارد اما وی تنها صفحه اینستاگرام 16 نفر را می بیند.

حمید رسایی نماینده دور هشتم و نهم مجلس 241 هزار نفر دنبال کننده دارد اما اینستای 5 نفر را دنبال می کند.

عزت الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما 139 هزار نفر دنبال کننده دارد و در مقابل وی صفحه 19 نفر را در فضای مجازی دنبال می کند. 

حسن روحانی، رئیس جمهور 2 میلیون دنبال کننده دارد اما در مقابل تنها صفحه اینستاگرام 40 نفر است که توسط وی دنبال می شود.

 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه که یکی از شاخ های شبکه های مجازی از جمله توئیت و اینستاگرام است، 672 هزار نفر دنبال کننده دارد اما وی تنها اینستاگرام 5 نفر را دنبال می کند.

حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان دولت یازدهم و دوازدهم در حال حاضر 269 هزار نفر دنبال کننده دارد، اما تنها 3 نفر این توفیق را پیدا کرده اند که صفحه اینستاگرام آنها توسط وی دنبال شود. درحالی که اگر وی تنها صفحه اینستاگرام جامعه پزشکی کشور را می خواست دنبال کند، این تعداد به مراتب بیشتر بود!

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان وخانواده 179 هزار نفر دنبال کننده دارد، اما از قضا وی هیچ صفحه ای در اینستاگرم از مخاطبانش را دنبال نمی کند. اگر  حتی وی صفحه اینستاگرام پسرش را هم دنبال می کرد حداقل یک نفر را جزو فالوئینگ های خود داشت!

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور 71 هزار دنبال کننده در اینستاگرام خود دارد اما وی تنها صفحه اینستاگرام 2 نفر را دنبال می کند.

محمود صادقی ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر  174 هزار نفر دنبال کننده دارد اما وی تنها صفحه اینستاگرام 30 نفر را دنبال می کند!

محمدرضا عارف، نماینده مردم در مجلس 275هزار نفر دنبال کننده دارد اما وی تنها صفحه اینستاگرام 5 نفر را دنبال می کند!

الیاس حضرتی، نماینده مردم در مجلس 42 هزار نفر دنبال کننده دارد اما در مقابل وی صفحه اینستاگرام 22 نفر را دنبال می کند!

محمد علی افشانی شهردار تهران، 11 هزار نفر دنبال کننده در اینستاگرام دارد اما وی تنها صفحه اینستاگرام یک نفر را دنبال می کند!

 و در نهایت قاسم تقی زاده خامسی، شهردار مشهد 2 هزار دنبال کننده دارد اما وی گویا تنها از صفحه یک نفر در اینستاگرام خوشش آمده و همان را فالو کرده است!


پس از بررسی اینستاگرام همه این افراد این سوال باقی می ماند که مسئولان رده بالا در ایران آیا همچنان نگاهی از بالا به پایین به مردم دارند؟ و در واقع علاقه ای به دنبال کردن فعالان مدنی ندارند تا صدای مردم را بشنوند ؛ آیا زمان آن نشده که مسئولان از این ابزار وارداتی به درستی استفاده کنند؟

درست است که صفحه های اینستاگرام بسیاری از این سلبریتی های سیاسی کاری است، اما وقتی مردم از صفحه آنها استقبال کرده و موضوعات آنها را دنبال می کنند؛ اولین گام در ایجاد موثر این است که آنها نیز برخی از صفحات اینستاگرام مردم را دنبال کنند تا مردم تصور نکنند که شاخ های سیاسی در حوزه ارتباطات مجازی نیز یک نگاه متکبرانه دارند.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار