کد خبر: ۶۶۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۹ 10 October 2018

تابناک / ناپدید شدن جمال خاشقجی فعال سعودی پس از اینکه به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد همه را به یاد شرایطی که سعد حریری در نوامبر گذشته بدان گرفتار شد، انداخت.

محمد البرادعی معاون رئیس جمهور اسبق و مدیر اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی به ناپدید شدن جمال خاشقجی واکنش نشان داد و ناپدید شدن اجباری و قهری را از جرایم ضد بشری توصیف کرد.


وی در توییتی اعلام کرد: «افرادی که با آنها در طول عمرم ملاقات کرده ام و ناپدید شده اند مانند امام موسی صدر، منصور الکیخا و اخیرا جمال خاشقجی و بسیاری دیگر را به خاطر می آورم».

اما آنچه همزمان با ناپدید شدن جمال خاشقجی بار دیگر مطرح شده است بحث شرایطی است که سعد حریری نخست وزیر لبنان در نوامبر سال گذشته میلادی در عربستان داشت. یک نماینده مستقل پارلمان و مجری سرشناس لبنانی که مصاحبه معروف با وی هنگامی که در بازداشت سعودی ها بود انجام داد به زوایای پنهان شرایطی که حریری در آن به سر می برد پرداخته است.

البته در آن هنگام سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله حقایق را بیان و تاکید کرد: «از آنجایی که این استعفا با زور و اجبار سعودی ها و بدون میل و اراده شخصی الحریری صورت گرفته است، از نظر ما مشروعیت قانونی ندارد. حریری باید به لبنان برگردد تا مشخص شود در ریاض چه اتفاقی رخ داده است».

دبیر کل حزب الله لبنان در آن زمان با اشاره واضح و شفاف به این مسأله در واقع بر روی آن صحه گذاشت تا بار دیگر پرده از چهره نفاق کنار رود. درست به دنبال همین اشاره حکیمانه و شفاف سید حسن نصرالله بود که سعودیها یک گفتگوی زنده را برای سعد الحریری تدارک دیدند تا به زعم خود با این اقدام، شبهات مربوط به بازداشت حریری را رفع کنند و پاسخ سید حسن نصرالله را داده باشند.

حال با گذشت قریب به یکسال «بولا یعقوبیان» نماینده پارلمان و مجری سرشناس لبنانی که به ریاض رفت و گفتگو را انجام داد پرده از حقیقتی که نصرالله همزمان با بازداشت حریری در عربستان بر آن تاکید کرد، برداشت و در اظهارنظری بحث برانگیز درباره محتوای آن مصاحبه در گفتگویی با شبکه الجدید گفت: «در صورتی که «جمال خاشقجی» کشته شده باشد باید بخاطر سلامتی الحریری خدا را شکر کنیم. در روزهایی که الحریری در عربستان بود، با او توهین آمیز رفتار شده است.

شاید مسائل دیگری هم بوده که من نمی دانم. من بدون دلیل یا سندی می گویم که بله او بازداشت شده بود. به نظر می رسد که با او برخورد توهین آمیزی شده است اما من نمی دانم این مساله در چه حدی بوده است. چیزهای دیگری هم شنیدم اما نمی دانم چقدر دقیق است. همه چیز به صورت نامحسوس از قبل برنامه ریزی شده بود».

مجری پیشین تلویزیون المستقبل درباره شرایط گفتگویش با الحریری بیان کرد: «او خسته و تحت فشار بود. از مصاحبه مشخص بود که او خواهان استعفا نبود. سخن او درباره حزب الله و ایران در بیانیه استعفا با صحبتش در مصاحبه به طور کامل فرق داشت. روشن بود که چیزی خارج از اراده او به وقوع پیوسته است».

یعقوبیان در بخش دیگر گفت و گو با شبکه الجدید اظهار امیدواری کرد که جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در بازداشت باشد و کشته نشده باشد.

 

رای الیوم در مطلبی در این باره آورده است: «ما انگیزه هایی که سبب شد بولا یعقوبیان مجری قبلی تلویزیون المستقبل و نماینده مستقل پارلمان لبنان در شبکه تلویزیون الجدید با گذشت تقریبا یکسال از مصاحبه مشهورش با سعد حریری هنگامی که در ریاض در نوامبر ۲۰۱۷ بازداشت بود، حضور یابد و این در حالی است که در آن زمان با روایت رسمی سعودی ها که مخالف واقعیت دردناک بود، همراهی کرد.

این رسانه نوشت: یعقوبیان گفت که حریری در بازداشت بوده و این هنگام گفتگو و سخن گفتن با وی کاملا مشخص بود که خسته و تحت فشار بود و کاملا عیان بود که خواهان استعفایی که بر وی دیکته شده بود، نبود. این مجری پیشین شبکه المستقبل همچنین اشاره کرد که حریری تمایلی برای حمله به ایران و حزب الله نداشته و این حمله خارج از اراده اش بوده است.

چرایی بیان ناگفته ها درباره حریری با گذشت قریب به یکسال
رای الیوم می نویسد: شاید علت بیان حقایق به بیدار شدن وجدان یا تبری جستن یا به خاطر برخورداری از مصونیت پارلمانی یا انتقام از جریان المستقبل و سعد حریری که وی را مورد حمایت قرار نداد، بوده است. کمی دورتر هم می توان رفت و گفت که به گونه ای خواسته است که از اشتباه حرفه ای و ملی خود عذرخواهی کند.

این رسانه در ادامه نوشت: بعید نیست که ناپدید شدن جمال خاشقجی و افزایش احتمال کشته شدن وی در بیداری وجدان بولا یعقوبیان نقش داشته است به ویژه که پیوندهای مشترکی میان این دو وجود داشته است و بارزترین آن قرار داشتن هر دو در یک جبهه سیاسی و منطقه ای است با این تفاوت که جمال خاشقجی بر سلطه گرانی که بیش از ۴۰ سال به آنها خدمت کرده بود، شورید و تصمیم به انتقال به اردوگاه مخالفان و انتقاد از سلطه حاکم گرفت

رای الیوم آورده است: یعقوبیان نماینده پارلمان لبنان به خوبی می دانست که حریری در بازداشت است. جمال خاشقجی شاید قربانی شده و هنگامی که در نهایت به وجدانش روی آورد و حقیقت را گفت، زندگی را از دست داده است. خاشقجی می دانست که بهای سنگینی به خاطر این تمرد خواهد پرداخت زیرا این سرنوشت افراد قبل از وی بود و خاشقجی را در کنار کسانی که در داخل عربستان و خارج آن خواستار اصلاحات هستند، قرار داد. ما اینکه یعقوبیان به جاده صواب بازگشته و جانب حق را گرفته ارج می نهیم حتی اگر این جانبداری از حق دیرهنگام صورت گرفته باشد. امیدواریم که سعد حریری همان مسیر را به خاطر احترام به جایگاهش و پدرش و همه کسانی که در روزگار محنت دشوارش در کنارش قرار گرفتند، طی کند. ما و میلیونها نفر در انتظار این هستیم».

به هر حال قدر مسلم آن است که تاریخ نظام سعودی آکنده از سرکوب و ارعاب است و فقط شامل حال مردم عربستان نمی شود بلکه مسئولان دیگر کشورها را نیز شامل شده است که از جمله آن سعد حریری است آیا نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان که از معرکه ای سخت جان به در برده است به سوی تشکیل کابینه لبنان پیش خواهد رفت و تسلیم فشار سعودی ها نخواهد شد به ویژه که سرنوشت جمال خاشقجی را باید درس عبرتی برای خود قرار دهد.

نظام کنونی سعودی با مخالفان و کسانی که در مسیر خلاف آن گام بردارند شوخی ندارد خواه داخل خاندان سعودی باشد یا خارج آن. آیا این افشاگری نماینده پارلمان و مجری سرشناس لبنانی که طوفانی به پا کرد؛ سبب خواهد شد که حریری در راستای منافع ملی لبنان حرکت کند به ویژه که پس از ناپدید شدن خاشقجی متوجه شده است که از چه بلایی جان سالم به در برده است؟ آیا این در روند تشکیل دولت لبنان وسرعت بخشیدن آن موثر خواهد شد؟ این پرسشهایی است که گذشت زمان پاسخ آنرا خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار