مروری بر روزنامه‌های امروز چهارم مرداد ماه؛
حال پس از روزهایی که جنجال‌های زیادی برای میزان پول‌های بلوکه شده ایران ناشی از تحریم‌های بین المللی میان اصحاب روزنامه رخ داد، امروز روزنامه‌ها چگونگی هزینه‌کرد این پول‌های بلوکه شده را در کانون توجه قرار داده اند.
کد خبر: ۶۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸ 26 July 2015

حال پس از روزهایی که جنجال‌های زیادی برای میزان پول‌های بلوکه شده ایران ناشی از تحریم‌های بین المللی میان اصحاب روزنامه رخ داد، امروز روزنامه‌ها چگونگی هزینه‌کرد این پول‌های بلوکه شده را در کانون توجه قرار داده اند؛‌ هرچند روزنامه های منتقد هسته ای امروز به موضوع آژانس و درز اطلاعات از این سازمان‌ توجه داشته‌اند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های یکشنبه، چهارم مرداد ماه را مرور کنید.

در «روزنامه وطن امروز» بر خلاف رویه های روزهای گذشته بعد از توافق هسته ای ـ که کمتر در وادی نقد این توافق گام بر‌می داشت ـ امروز ‌در صفحه یک خود، سراسر انتقاد از توافق هسته ای به چشم می خورد. وطن امروز در گزارش‌هایی همچون «توافق خسته ای»، «جمع بندی خلاف قانون» و... به نقد توافق هسته ای پرداخته است. این روزنامه در گزارشی با تیتر «پاورچین» به انتقاد از رویه آژانس می پردازد و می نویسد: «‌‌در کنار موضوع نگرانی نسبت به نشت اطلاعات محرمانه ایران از طریق بازرسان آژانس، موضوع محتوای توافق محرمانه میان ایران و آژانس یکی از نکات اصلی است که باید درباره آن شفاف‌سازی شود. محتوای توافق محرمانه میان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست؟ اساسا این توافق به چه دلیلی محرمانه است؟ قطعا 1+5 در جریان محتوای دقیق این توافق قرار گرفته است و مقامات آمریکایی تا سطح سخنگوی کاخ سفید نیز در جریان جزئیات آن قرار دارند! بنابراین منطق و اساس محرمانه کردن این توافق چه بوده است؟ نکته دیگر این است که در حالی که آمانو قرار است تا پایان سال میلادی گزارشی درباره نتیجه بازرسی‌های منطبق بر این توافق محرمانه را منتشر کند، اساسا دیگر مفاد محرمانه‌ای وجود نخواهد داشت چراکه گزارش آمانو درباره نتایج همین مفاد محرمانه است و آمانو در گزارش مزبور، به شرح این مفاد می‌پردازد! بنابراین دلیل محرمانه کردن این توافق چیست؟ مسؤولان دولتی، بویژه رئیس سازمان انرژی اتمی باید درباره این سوال شفاف‌سازی کنند! براساس آنچه یوکیا آمانو نقشه راه خوانده، «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران روی «سازوکار جداگانه‌ای» که به آنها اجازه می‌دهد موضوعات حل‌نشده باقی‌مانده را آنطور که در ضمیمه گزارش 2011 مدیرکل (GOV/2011/65) آمده، پاسخ گویند، توافق کردند. 

فعالیت‌های صورت گرفته و نتایج به دست آمده تا آن تاریخ توسط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با برخی موضوعات، در طول روند انعکاس داده خواهد شد». این سند همچنین می‌گوید: «ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر «سازوکار جداگانه‌ای» درباره موضوع پارچین توافق کردند. خب! لطفا درباره جزئیات این ساز وکارها توضیح داده شود! اما موضوع دیگر درباره دور خوردن خط قرمز بازرسی و دسترسی به اماکن نظامی ایران است! عدم صدور مجوز و ماذون نبودن مقامات نظامی برای اجازه دادن به بازرسی نظامی مواضع صریح نظام است. از سوی دیگر یکی از مفاد قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران، ممنوعیت هرگونه دسترسی و بازرسی از مراکز نظامی ایران است. این یکی از 3 خط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای بوده است. با این حال اما به نظر می‌رسد این خط قرمز در قالبی غیر از متن برجام و در چارچوب توافق محرمانه میان سازمان انرژی اتمی و آژانس رد شده است! یعنی مطالبات آمریکایی‌ها و آژانس به بهانه PMD نه به صورت صریح در متن برجام، بلکه در قالب توافق محرمانه میان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد! به عبارتی خط قرمز ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی و دسترسی به دانشمندان ایرانی، بنفش شد! به هر حال بزرگ‌ترین عملیات بازرسی آژانس بزودی در ایران آغاز خواهد شد. عملیاتی که بنا به اظهارنظر جان کری بر اساس آن 150 بازرس آژانس در تهران مستقر خواهند شد‌».

«روزنامه آرمان» در گزارشی به موضوع حجاب می‌پردازد و در مطلبی با تیتر «‌بدحجاب‌ها به كلاس مي‌روند» به طرح جدید مجس می پردازد و میس نویسد: «‌نمايندگان دلواپس عفاف و حجاب در جامعه طرحي را امضا كردند به نام «طرح صيانت از حريم حجاب و عفاف». طرحی 9ماده‌اي كه 9ايراد تنها از سوي اداره كل اسناد و تنقيح قوانين به آن وارد شده و با مرور آن از سوي ديگر كارشناسان احتمال ایراد موارد دیگر به آن هم وجود دارد كه از جمله تداخل مسئوليت‌هاست. نام دهقاني نقده، سلطاني صبور، خسروي سهل‌آبادي، قاضي‌زاده هاشمي، نجابت، محمدرضا اميري، حسينيان، سيدعلي طاهري، سليمي، پژمانفر، كارخانه، جميري، سيدشكر خدا موسوي، ملكشاهي، آشتياني عراقي، اميرآبادي فراهاني، رزم، قره سيدرومياني، كيايي‌نژاد، رحمتي، سيد محمدعلي موسوي، طبيب‌زاده نوري، آليا، حدادعادل، سالك كاشاني، مقتداي خوراسگاني، سليماني، اخوان بي‌طرف، صابري، افتخاري و كامران دستجري از نمایندگان اصولگرا و عضو جبهه پايداري مجلس شورای اسلامی پای این طرح دیده می‌شود. در بخش توجيهي طرح آمده است: «مطابق بند اول اصل سوم قانون اساسي، دولت موظف است جهت نيل به اهداف قانون اساسي، همه امكانات خود را براي ايجاد محيط مساعد براي رشد فضایل اخلاقي بر اساس ايمان و تقوي به كار گيرد. بدون شك حفظ و صيانت از حريم عفاف و حجاب يكي از وظايف مهم دولت در عرصه به شمار مي‌رود. تحقق اين هدف علاوه بر تلاش‌هاي مضاعف و خلاقيت در عرصه فعاليت‌هاي فرهنگي مستلزم برخورد با هنجارشكنان حريم عفاف و حجاب است. بررسي قوانين مرتبط با مقابله با هنجارشكنان حريم عفاف و حجاب نشان مي‌دهد كه ضعف ضمانت اجراها و برخي خلأهاي قانوني ديگر از از آسيب‌های تقنيني اين حوزه به شمار مي‌رود كه ضرورت بازنگري در اين قوانين را نمايان مي‌سازد. در همين راستا طرح حاضر با هدف برخورد با مظاهر بدحجابي در ادارات و سازمان‌هاي دولتي و همچنين برخورد با پديده‌هاي تهاجر به بدحجابي در وسايل نقليه، تقديم مجلس شوراي اسلامي مي‌گردد. بي‌گمان تصويب اين طرح حاكي از عزم و اراده جدي دولت و مجلس براي تحقق فرهنگ عفاف و حجاب در ساير عرصه‌هاي اجتماعي است‌».

«روزنامه قانون» در گزارشی با تیتر «میتینگ سرحلقه ها در تهران» به موضوع گردهمایی برخی گروه‌ها می پردازد و می نویسد: «‌حلقه انحرافي، عرفان حلقه و ده‌ها واژه‌اي ديگر كه حول محور حلقه روي‌كار آمده اند و در اين روزها خبرسازي ‌مي‌كنند. اين‌كه چقدر اصطلاح‌هاي به كار رفته حقیقی و اعتقادی و چقدر دارای کارکرد سیاسی و تبلیغاتی است به اندکی تأمل نیاز دارد ولي امروز حلقه ديگري به وجود‌آمده و نام مبارك اميرالمومنين(ع) را يدك‌مي‌كشد. سر اين جريان هم مانند جريان يا همان حلقه انحرافي وصل است به احمدي‌نژاد و ياران او!البته اين بار به شعار ترويج فرهنگ و تبيين آرمان‌هاي انقلاب روي‌كار آمدند. نهج‌البلاغه تفسير‌مي‌كنند و كارگروه تشكيل داده‌اند و در تلاشند نيروهاي خود را در سراسر كشور ساماندهي كنند.مشخص نيست چرا اين روزها مهره‌هاي اصلي احمدي‌نژاد خود را مفسر قرآن و نهج‌البلاغه معرفي مي‌كنند و چرا برخلاف دوراني كه مقابل حکم رهبری می‌ایستادند وبه دنبال تبيين ارزش‌ها و گفتمان انقلاب و نظام نبودند ولي حال كه دست‌شان از قدرت كوتاه شده است، قصد دارند كارگروه تشكيل دهند و به ريسمان انقلاب چنگ بزنند!در گذشته نيز محفل‌هاي اين طيف در ولنجك برگزار مي شد ولي قرار است علني‌شود و همايش سراسري برگزار كند.حلقه هايي مطالعاتي با كاركرد انتخاباتي. سردمداران اقدامات بدون تحقيق و مطالعه اكنون درحال‌تشكيل حلقه‌هاي مطالعاتي هستند، مانند وزرايي كه در زمان آن‌ها بيشترين آسيب به كشور وارد شد و امروز اسم حزب غيرقانوني خود را يكتا يا همان ياران كارآمدي و تحول ايران اسلامي نهادند!گويي جنس اين افراد اين است و تنها برايشان حرف و ادعا آسان است و خبري از عمل نيست و همان زنبورهاي بي عسل هستند.

تنيدن تار احمدي نژاد دور ايران

گفتند احمدي‌نژاد رفته است؛ ولي ما مي‌گوييم خير،آن مرد كشور را حالاحالاها رها نخواهد كرد. دار و دسته مرد بهاري پنجشنبه همين هفته يعني 8 مرداد از سراسر ايران به سمت پايتخت سرازير مي‌شوند تا به حرف‌هاي او گوش‌بدهند و خود راآماده اسفند امسال كنند. احمدي‌نژاد كه به نظر‌مي‌رسد ياران سابقش يعني همان حزب غيرقانوني يكتا او را رها كردند، در تلاش‌است دانه دانه آخرين اميد‌هاي خود را نيز دور هم جمع آوري كند تا در عالم سياست دست‌كم در حد خبر زنده باشد.

كارگروه‌هايي براي گردهمايي

اين جماعت قرار است 600 يا 700 نفر را در گردهمايي پنجشنبه كنار هم در قالب همايشي با نام «اعضاي شوراهاي مركزي گفتمان تبيين انقلاب اسلامي استان‌ها» جمع كند. اين نشست با چهار كارگروه برگزار مي‌شود.كارگروه‌هاي‌تبيين دستاوردهاي‌دولت احمدي نژاد به سرپرستي علي‌نيكزاد و محمدرضا فرزين، تبيين انديشه‌هاي امام(س) و رهبري به سرپرستي غلامحسين الهام و هاشمي ثمره، بررسي عملكرد دولت يازدهم‌به سرپرستي‌ سيد شمس‌الدين حسيني و تبيين تحولات بين المللي به سرپرستي ابوالفضل زهره‌وند و ابومحمدعسگرخاني از چهار كارگروه اصلي اين گردهمايي هستند. مباني اين كارگروه‌ها كه در گذشته نيز به آنها اشاره شده بودالبته غير از بررسي عملكرد دولت‌روحاني، ادعاهايي است كه احمدي‌نژاد در زمان رياست‌جمهوري خود نيز بيان‌مي‌كرد ولي هيچگاه عملي نشد.

سخنراني‌هاي مهره‌هاي سوخته

در اين گردهمايي مهره‌هاي سوخته و نزديك به احمدي‌نژاد حضور دارند و سخنراني‌مي‌كنند.

براي مثال خسرو معتضد از دوستداران احمدي‌نژاد كه جلوي برنامه وي را به دليل تمايل به رئيس دولت‌هاي نهم و دهم گرفتند قرار است در رابطه با تاريخ معاصر و روابط ايران و آمريكا در اين بازه‌زماني سخن بگويد.مهدي كلهر، محمدرضافرزين و سيد‌شمس‌الدين حسيني نيز از ديگر سخنران‌هاي اين مراسم هستند‌».

«روزنامه اعتماد» نیز در گزارشی با تیتر «‌دلارهاي آزاد شده بلوكه شد» به موضوع هزینه کرد پول‌های بلوکه شده می پردازد و می نویسد:« رييس‌جمهور دستور‌های جديد اقتصادي پس از قطعنامه را صادر كرد. در صدر اين دستورات هم نام پول‌هاي بلوكه شده خودنمايي مي‌كند؛ پول‌هايي كه اين‌بار قرار است در كشور و توسط خود دولت بلوكه شود و امكان ورود به بازار را پيدا نكند؛ تصميمي مهم كه مي‌تواند از تاثير منفي صرف پول‌هاي نفتي در اقتصاد و متعاقب آن سطح رفاه مردم جلوگيري كند. حسن روحاني خطاب به مسوولان خواست تا پول‌هاي بلوكه شده فعلي را در صورت آزادسازي در فعاليت‌هاي زيربنايي، توليدي و رشد اقتصاد ملي هزينه كنند. با وجود اينكه با اين دستور روحاني ورود ارزهاي آزاد شده به بازار منع مي‌شود اما صرف اين دلارها در بخش توليد نيز مي‌تواند تبعات منفي براي اقتصاد داشته باشد مشروط به آنكه اين پول‌ها همانند روال گذشته و بدون جلوگيري از انحراف منابع هزينه شود. آن وقت است كه به گفته تحليلگران به نفرين منابع دچار خواهيم شد. براي رهايي از دام اين نفرين نيز پيشنهاد كارشناسان هزينه درآمدهاي نفتي در جايي خارج از اقتصاد است؛ جايي مطمئن كه كمترين تبعات تورمي و گرفتاري هلندي را براي كشور خواهد داشت. در مقابل هم هستند اقتصادداناني كه هزينه اين ارزها در طرح‌هاي آمايشي سرمايه‌گذاري صنعتي را با شرط مديريت صحيح بدون اشكال مي‌دانند. به همه اينها بايد اضافه كرد كه پول‌هاي آزاد شده تماما قابليت هزينه شدن را ندارد چراكه پيش از ورود به ايران، دولت بخشي از آن را پيش‌خور كرده و در قبال آن پيش‌پيش از بانك مركزي ريال گرفته است. بنابراين اساسا بخشي از ارزهاي بلوكه شده متعلق به بانك مركزي است. از اين رو آنچه ضرورت دارد مديريت صحيح بر تمام منابعي است كه از اين پس از محل فروش نفت قرار است حاصل شود. روحاني در يكصد و هجدهمين جلسه ستاد هماهنگي اقتصاد مقاومتي آثار اقتصادي تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل مبني بر لغو تحريم‌هاي اقتصادي را مورد بررسي قرار داد و با تاكيد بر ضرورت اقدام هماهنگ در تقويت توليد ملي، خواستار پيگيري جدي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در به كارگيري ظرفيت‌هاي داخلي و ايجاد اشتغال و ارزش افزوده در داخل كشور شد. بر اين اساس تاكيد شد منابع ارزي دولت و بانك مركزي كه براساس توافق‌هاي انجام شده، آزاد خواهند شد، بايد به سمت فعاليت‌هاي زيربنايي و توليدي كشور و رشد اقتصاد ملي هدايت شوند. ستاد هماهنگي اقتصاد مقاومتي نيز موظف شد رعايت اولويت‌هاي دولت در پروژه‌هاي اقتصادي كشور را سامان‌دهي كرده و هماهنگي ميان دستگاه‌هاي اقتصادي و كاهش موانع اداري در فرآيند سرمايه‌گذاري را پيگيري كند. پس از همه تلاش‌هاي تيم مذاكره‌كننده و باطل كردن طلسمي كه ١٢ سال طول كشيد، حالا از مسوولان اقتصادي انتظار مي‌رود اين جهاد را در جبهه خود به منصه ظهور رسانند. مديريت اقتصاد از آن جهت اهميت دارد كه هر تصميمي امروز براي آن اتخاذ شود در آينده‌اي نزديك مي‌تواند سطح رفاه مردم را متاثر كند. از اين رو آنهايي كه دستي بر آتش اقتصاد دارند نگران تصميم‌گيري‌هايي هستند كه مي‌تواند رفاه مردم را با در پي داشتن واردات افسارگسيخته و انزواي توليد در بلندمدت كاهش دهد. اقتصاددانان معتقدند ٢٣ ميليارد دلار عدد بزرگي نيست اما بايد مواظب تمام پول‌هايي بود كه از محل فروش نفت عايد كشور مي‌شود. اگر حتي به بهانه حمايت از توليد و توسعه پروژه‌هاي عمراني اين درآمدها را وارد چرخه اقتصاد كنيم؛ عملا پول‌ها را براي ورود كالاهاي مورد نياز توليد مصروف كرده‌ايم و اين مساله مي‌تواند بيماري شناخته شده هلندي را دوباره برايمان به ارمغان آورد. بر اين اساس تحليلگران معتقدند بهترين راه براي صرف اين پول‌ها، سرمايه‌گذاري در خارج از اقتصاد است. با هزينه‌كرد درآمدهاي نفتي در اين بخش مانند سرمايه‌گذاري مستقيم در خارج از كشور، سود حاصله از اين سرمايه‌گذاري به مراتب مي‌تواند نتايج مثبت‌تري را براي اقتصاد ايران به همراه داشته باشد‌».

«روزنامه کیهان» نیز در مطلبی انتقادی از توافق هسته ای با تیتر «‌داور توافق وین سوت نزده خیانت کرد!» به انتقاد از آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخته و نوشته: «‌23 تیرماه پیش از اعلام خبر توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 خبری منتشر شد که در هیاهوی خبر توافق وین به نوعی گم شد و آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت. این خبر توافقی بود که علی اکبر صالحی و یوکیا آمانو آن را از سوی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا کردند. مدیر کل آژانس در توضیح توافق صورت گرفته -موسوم به «نقشه راه»- اعلام کرد: من همین الان نقشه راه میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای شفاف‌سازی و روشن شدن مسائل باقی مانده مربوط به گذشته و حال در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران امضا کردم. این نقشه راه روندی را شروع می‌کند که تا انتهای سال 2015 است. آمانو افزود: جلسه‌های فنی و تدابیر فنی انجام می‌شود و توافق جداگانه درخصوص پارچین انجام خواهد شد.

در حالی که قرار بود توافق ایران و آژانس محرمانه بماند و مقامات کشورمان بارها روی این مسئله تاکید کرده‌اند اما روند تحولات حاکی است دل بستن به محرمانه ماندن مسائل و اطلاعات فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به دست آژانس می‌رسد، چیزی جز خوش خیالی نیست!

نخستین بار این رویترز بود که جزئیاتی از این توافق محرمانه را فاش و اعلام کرد ایران با یک بار دسترسی به پارچین و دسترسی به دانشمندان هسته‌ای خود موافقت کرده است. نشریه «نشنال ریویو» هم در گزارشی درمورد محتوای این اسناد نوشت؛ «یکی از این توافقات جانبی مربوط به بازرسی از پایگاه نظامی پارچین است» و «توافق جنبی دیگر مربوط به این مسئله است که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چطور موضوعات باقی‌مانده مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران را حل و فصل کنند».

آمریکا: رضایت داریم!

در حالی که توافق میان ایران و آژانس یک توافق محرمانه بود اما اظهارات اخیر مقامات آمریکایی نشان داد آژانس همچنان راه گذشته را می‌رود و به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست. «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفتند: « ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی البته اسنادی در خصوص حل و فصل جنبه نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور تهیه کرده‌اند که منتشر نشده ولی ما این اسناد را دیده‌ایم و از محتوای آن رضایت داریم».

جاش ارنست در پاسخ به مطالبه نمایندگان کنگره برای دستیابی به این توافق گفت: «متن توافق محرمانه میان ایران و آژانس را نداریم ولی ما و دیگر اعضای 1+5 از مفاد آن آگاهیم و حاضریم اطلاعات خود در این خصوص را در جلسات محرمانه با نمایندگان کنگره در میان بگذاریم». وی افزود، مقامات نظامی آمریکا یا اسرائیل با کسب اطلاعات از رژیم بازرسی‌های آژانس در سال‌های اجرای برجام توانایی‌های خود را بهبود می‌بخشند.

ادعای ارنست درباره نداشتن متن توافق میان ایران و آژانس در حالی است که سناتورهای آمریکایی در جلسه پنج شنبه گذشته خود با 3 وزیر آمریکایی خواستار دسترسی به این توافق شدند و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز به آنان اطمینان داد کنگره را از محتوای این توافق رضایت بخش آگاه خواهد کرد!»

سرانجام «روزنامه شرق» در تیتر اول امروز خود به جنجال در رابطه با سفر مطهری به شیراز پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «مطهري: دستور داشتند» می نویسد: «‌اسفند سال گذشته علی مطهری روانه شیراز شد تا در دانشگاه سخنرانی کند، اما در بدو ورود او به این شهر، به‌جای سخنرانی، غائله‌ای به وجود آمد که هنوز هم رسیدگی به حاشیه‌های آن ادامه دارد. گرچه شیرازی‌ها همیشه به میهمان‌نوازی شهره بوده‌اند، اما یکی، دو حادثه در این شهر تصویر تازه‌ای از آن رقم زده است، یکی در ماجرای حمله به سخنرانی علی مطهری از سوی لباس‌شخصی‌ها و دیگری بازگرداندن خاموش «الهه کولایی» از شیراز و ندادن مجوز سخنرانی به او و دیگری برهم‌خوردن سخنرانی هادی غفاری.

داده‌های تازه‌ای از پرونده حمله به علی مطهری به دست آمده و او در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «هشت نفری که در پرونده متهم شناخته شده و برای آنها کیفرخواست صادر شده است، دستور داشتند و در بازجویی‌های خود به این نکات اشاره کرده اند؛ این نکته که پیش از ورود من به شیراز برای حمله برنامه‌ریزی شده بود، صحت دارد. اینها حدس و گمان نیست و مستندات آن در اختیار ماست که در دادگاه ارائه خواهد شد، بنابراین بنا ندارم وارد جزئیات بیشتر این ماجرا شوم».

او درباره دلایل درج نام يك دانشجو و دو مسئول دانشگاه شیراز و شکایت از آنها در این پرونده نیز به «شرق» گفت: «دلیل این شکایت برای من هم روشن نیست... ما بارها اعلام کرده‌ایم که هیچ شکایتی از اینها نداشته‌ایم و کار دیگری از ما برنمی‌آید».

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار