اگر ماهیچه های شما به طور مرتب با گرفتگی مواجه هستند، کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها می تواند عامل کلیدی در این زمینه باشد.
کد خبر: ۶۶۳۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 03 October 2018

اگر انقباض های دردناک در ماهیچه های خود را تجربه می کنید که توانایی کنترل آنها را ندارید، آگاه هستید که گرفتگی های ماهیچه ای چه احساسی را در انسان ایجاد می کنند.

مواد مغذی موثر در گرفتگی‌های ماهیچه‌ای

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "نیو هلث ادوایزر"، گرفتگی های ماهیچه ای می توانند از چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه داشته باشند. به طور معمول، این گرفتگی ها پس از انجام ورزش یا استفاده بیش از حد از ماهیچه شکل می گیرند. کمبود آب بدن، کمبود مواد معدنی یا ویتامین ها می توانند از دلایل گرفتگی های ماهیچه ای باشند.

اگر ماهیچه های شما به طور مرتب با گرفتگی مواجه هستند، کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها می تواند عامل کلیدی در این زمینه باشد. پیش از آغاز مصرف هرگونه مکملی با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

ویتامین هایی برای گرفتگی های ماهیچه

ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می تواند با فشار خون پایین، لرزش در حرکات، احساس سوزن سوزن شدن و ضعف ماهیچه ای پیوند خورده باشد. این علائم همگی می توانند به گرفتگی های ماهیچه ای منجر شوند. ویتامین B12 در تولید گلبول های قرمز خون نقش دارد و بر همین اساس است که کمبود آن می تواند به آنمی (کم خونی) منجر شود. سنتز DNA و هدایت عصبی نیز از ویتامین B12 سود می برند. این ماده مغذی در تخم مرغ، گوشت و ماهی وجود دارد. ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است، از این رو، می تواند در بدن ذخیره شود تا هنگام نیاز استفاده شود.

ویتامین B6

مسائل اسکلتی ماهیچه ای مانند گرفتگی های دست و پا می توانند به واسطه کمبود ویتامین B6 شکل بگیرند. کمبود این ماده مغذی در افراد معتاد به الکل شایع است. این افراد به طور معمول وعده های غذایی سالم و متعادلی مصرف نمی کنند و با مشکلاتی در جذب مواد مغذی مواجه هستند. ویتامین B6 می تواند به بهبود گرفتگی های ماهیچه ای کمک کند، به ویژه زمانی که به همراه ویتامین های دیگر خانواده B مانند B12 مصرف شود. ویتامین B6 برای برخی واکنش های شیمیایی در بدن اهمیت دارد که از آن جمله می توان به ترشح گلوکز به ماهیچه ها اشاره کرد. روزانه به دریافت 1.3 تا 1.7 میلی گرم ویتامین B6 نیاز دارید. این مقدار را می توانید با مصرف اسفناج، گردو، موز، یا ماهی سالمون تامین کنید. ویتامین B6 نیز همانند ویتامین B12 محلول در آب است.

ویتامین D

گرفتگی های ماهیچه ای، احساس سوزن سوزن شدن دست ها و پاها، و انقباض های ماهیچه ای می توانند به واسطه کمبود ویتامین D شکل بگیرند. اگر به میزان کافی ویتامین D دریافت نکنید، فسفر و کلسیم نیز ممکن است به میزان کافی جذب نشوند. این شرایط می تواند موجب تتانی شود که افراد مبتلا به این بیماری اسپاسم های دست و صورت را تجربه می کنند. ساده‌ترین روش برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید است. همچنین این ماده مغذی در برخی مواد غذایی مانند جگر، ماهی های چرب، و شیر یافت می شود. برای حفظ سلامت استخوان ها و ماهیچه ها باید روزانه 600 واحد بین المللی ویتامین D دریافت کنید.

ویتامین E

ویتامین E به رقیق نگه داشتن خون و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند که بهبود گردش خون را به همراه دارد. اگر گرفتگی های ماهیچه ای شما از سیاهرگ های واریسی سرچشمه می گیرند، ویتامین E به طور ویژه می تواند در بهبود این شرایط موثر باشد. دریافت 1000 واحد بین المللی در قالب دی-آلفا-توکوفرول برای کسب بهترین نتایج توصیه شده است.

مواد معدنی برای گرفتگی های ماهیچه ای

کلسیم

افراد بسیاری به این مساله توجه ندارند که ماهیچه ها، از جمله قلب، برای ارائه عملکرد درست خود به کلسیم نیاز دارند. افرادی که با کمبود کلسیم در خون مواجه هستند، ممکن است در نهایت به تتانی مبتلا شوند که انقباض مداوم ماهیچه ای را موجب می شود. این شرایط می تواند به نارسایی قلبی منجر شود.

خوشبختانه، این شرایط نادر است، اما دریافت ناکافی کلسیم شایع است، به ویژه در افرادی که مصرف لبنیات را کنار می گذارند. اگر تمایلی به مصرف لبنیات ندارید، ممکن است به مصرف مکمل های کلسیم نیاز داشته باشید.

منیزیم

کمبود شدید منیزیم نادر است، اما دریافت ناکافی این ماده مغذی شایع است، به ویژه بین افرادی که رژیم های غذایی سبک غربی را دنبال می کنند و به میزان کافی میوه ها، سبزی ها، غلات کامل، و حبوبات را مصرف نمی کنند. برای تامین منیزیم می توانید مصرف برخی مواد غذایی مانند بروکلی، کلم، اسفناج، کاهو، یا مصرف مکمل هایی که حاوی منیزیم و کلسیم به همراه هم هستند را مد نظر قرار دهید. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد منیزیم نیز می تواند به اسهال منجر شود.

پتاسیم

شاید یکی از فراوان‌ترین مواد مغذی در غذای مصرفی ما پتاسیم باشد، اما همچنان برخی افراد با کمبود آن مواجه هستند. این شرایط اغلب به دلیل وجود غذاهای یکسان در رژیم غذایی افراد شکل می گیرد. همچنین، زمانی که افراد رژیم می گیرند ممکن است از مصرف میوه ها و غلات پرهیز کنند. اگر بیش از اندازه آب بنوشید نیز پتاسیم از بدن دفع می شود. بهترین روش برای حصول اطمینان از دریافت پتاسیم کافی مصرف پنج وعده میوه و سبزی در طول روز است.

پیش از استفاده از مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید. به توصیه های پزشک درباره چگونگی مصرف مکمل توجه داشته باشید زیرا برخی داروها می توانند با پتاسیم تقابل داشته باشند. پتاسیم بیش از حد نیز می تواند به هایپرکالمی منجر شود که مضر است. بر همین اساس توصیه می شود پتاسیم از منابع غذایی تامین شود.

سدیم

بیشتر افرادی که یک رژیم غذایی غربی را دنبال می کنند، مقدار زیادی سدیم دریافت می کنند، زیرا غذاهای فرآوری شده نقش چشمگیری در این قبیل رژیم های غذایی دارند. مصرف بیش از حد آب، تعریق بیش از حد، یا عملکرد ضعیف کلیه ها می تواند تخلیه سدیم از بدن و گرفتگی های ماهیچه ای را در پی داشته باشد.

اگر در آب و هوایی گرم ورزش می کنید، ممکن است به افزایش سدیم دریافتی خود نیاز داشته باشید. اگر به این مساله که گرفتگی های ماهیچه ای از کمبود سدیم سرچشمه می گیرند، مشکوک هستید، طی یک یا دو هفته اندکی نمک به غذای خود اضافه کرده و شرایط را بررسی کنید.

آهن

یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای پیشگیری از گرفتگی های ماهیچه ای آهن است. آهن به انتقال اکسیژن در بدن کمک می کند. کمبود این ماده مغذی اغلب با سندرم پای بی قرار پیوند خورده است. آزمایش خون بهترین روش برای بررسی سطوح آهن است. ماکیان، ماهی، مغزهای خوراکی و غلات کامل از جمله گزینه هایی هستند که می توانید برای دریافت آهن مد نظر قرار دهید. پیش از استفاده از مکمل آهن نیز با پزشک خود مشورت کنید./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار