گزارش تابناک از ناگفته های یک رویداد بین المللی در شهرداری رشت؛
تابناک / جهان امروز شاهد جهشی بلند بسوی زندگی هر چه بهتر و با کیفیت تر است و تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی یکی از اصلی ترین اهداف توسعه آن می باشد. در این مسیر توجه به شهرها به عنوان مراکزی که گرداننده اصلی این جریان هستند از اهمیت بسیاری برخوردار است.
کد خبر: ۶۶۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 02 October 2018

تابناک / جهان امروز شاهد جهشی بلند بسوی زندگی هر چه بهتر و با کیفیت تر است و تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی یکی از اصلی ترین اهداف توسعه آن می باشد. در این مسیر توجه به شهرها به عنوان مراکزی که گرداننده اصلی این جریان هستند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اگر تا سه قرن پیش زمین سرمایه اصلی انسانها محسوب می شد و تا یک قرن پیش صنایع و کارخانجات ثروت و دارایی اصلی به شمار می آمدند، امروزه اطلاعات و دانسته های هر فرد سرمایه و ثروت او محسوب می گردند. بر این اساس لازم است تا نگاهی نو به علم شهرسازی و اصول آن داشته باشیم و از این رهگذر شهرهایمان را به سمت و سویی همخوان با پیشرفت های علم به صورتی برنامه‌ریزی شده و پایدار سوق دهیم.

در دهه 80 میلادی، نظریه شهرهای خلّاق برای پاسخگویی به احساس نیاز روزافزون به توسعه دانش بنیان مطرح گردید و در دهه 90 میلادی تا حدی بدان توجه شد که جایگاهی ویژه یافت و در سال 2002 با انتشار نوشته ارزشمند ریچارد فلوریدا جهشی بی سابقه را تجربه کرد.

در این نظریه بیان می شود که شهر خلّاق آن جایی است که شهروندان با رهایی از نیازهای بنیادین (خوراک، پوشاک و مسکن) به ارائه نظرات و پیشنهادات خود بپردازند و فضای شهر جاذب استعدادهای خلّاق در زمینه های گوناگون باشد.

شهروندان خلّاق با تشکیل شوراهای محله محور به تبادل نظر و ارائه ایده می پردازند و از این طریق ابعاد توسعه شهری را به سمت وضعیت بهینه هدایت می کنند.

شهر رشت در سال ۹۴ از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی در ایران انتخاب و در فهرست شبکه شهر‌های خلاق یونسکو ثبت شد و علت معرفی شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، وجود بیش از ۱۷۰ نوع خوراکی محلی، تنوع خوراک و فرآورده‌های غذایی محلی، فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از مزرعه تا سفره است.

افزایش آگاهی عمومی درباره تغذیه و خوراک، برندسازی خوراک محلی برای معرفی به دنیا، توسعه توریسم غذایی و به اشتراک گذاری دانش و تحقیقات علمی مرتبط با خوراک و تغذیه از برنامه‌ها و راهبرد‌های مهم شهر‌های خلاق خوراک شناسی است.

 

بودن یا نبودن رشت در یونسکو؛ سهم مشارکت شورای شهر رشت در جذب منابع ملی و بخش خصوصی برای شهر خلاق رشت تا چه میزان بوده است!؟

 

«رشت» تنها شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو در ایران

 

قرار گرفتن رشت در فهرست شهرهای خلاق خوراک شناسی یونسکو، ظرفیت خوبی برای توسعه پایدار این شهر است.

20 آذر سال 94 ۱۳ بود که شهر رشت، بطور رسمی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب شد و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو، ثبت شد.

این سازمان جهانی، هفت نوع شهر خلاق با محور خوراک شناسی، طراحی، ادبیات، رسانه، موسیقی، صنایع دستی و هنرهای بومی را مشخص کرده است تا این گونه، روند توسعه پایدار ِشهری را شتاب دهد.

 

مزایای حضور در شبکه شهرهای خلاق

شاید اصلی‌ترین مزیت حضور در این شبکه را بتوان در افزایش آگاهی جهانی از معرفی درست ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از این شهرها دانست. این آگاهی اگر در مسیر درست هدایت شود، در نهایت می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری بر ویژگی منحصر به فرد این شهرها، استفاده بهینه از سرمایه‌های انسانی، رونق گردشگری و افزایش شمار گردشگران بین‌المللی و در نهایت رونق اقتصادی و فرهنگی این شهرها بیانجامد. تبدیل شهرها از مکان به مقصد گردشگری از دیگر ویژگی های شهر های خلاق به ویژه در حوزه خوراک شناسی است .‌

اخیرا و پس از رفتن نصرتی از شهرداری رشت موضوع بودن یا نبودن رشت در یونسکو سر و صدای زیادی را به همراه داشته است.

 

بودن یا نبودن رشت در یونسکو

فاطمه قدیمی مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت در ابتدای سال 97 گفت: با استفاده از حدود یک میلیارد تومان اعتباری که برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با حوزه شهر خلاق خوراک شناسی دربودجه سال آینده شهرداری رشت اختصاص یافته،این شهر سال آینده جهش خوبی در زمینه اجرای برنامه‌های یونسکو دارد.

وی افزود:در ارزیابی که حدود یک سال و نیم دیگرانجام می‌شود، امیدواریم این شهر بتواند شاخص‌های لازم را کسب کند وهمچنان درردیف شهر‌های خلاق خوراک شناسی دنیا باقی بماند.

وی تصریح کرد: تامین زمین و فراخوان سرمایه گذار برای تاسیس آکادمی خوراک شناسی در رشت، تدوین استاندارد‌های جهانی برای مراکزعرضه غذا و خوراک رشت، مذاکره با شرکت‌ها و برند‌های تجاری گیلان برای ایجاد برند جدید و توسعه صادرات خوراک رشت، برگزاری بیش از ۲۰ جشنواره بومی و ۱۰ نشست بین المللی با موضوع خوراک شناسی و امضا ۱۸ تفاهمنامه با مراکز علمی و نهاد‌های اجرایی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سطوح مختلف محلی ، ملی و بین المللی در این باره است .

 

اما همه چیز خوب پیش نرفت...

چندی پیش لیست هزینه های برگزاری اجلاس شهرهای خلاق خوراک در رشت منتشر شد که این لیست حکایت از هزینه تقریبی ۹۰ میلیارد ریالی داشت.

در این لیست هزینه ها توسط برخی رسانه ها مورد نقد قرار گرفت و حتی سرپرست شهرداری رشت علی بهارمست از اجرای آن سر باز زد و به شورای شهر فرستاد تا در آنجا تصمیم گیری شود.

به گفته فاطمه قدیمی صرفا شرح خدمات مورد درخواست به سرپرست و سایر مسوولین شهرداری داده و با اصرار آنها براورد تقریبی داده شد در صورتیکه تامین این خدمات به صورت نقد و غیر نقد با کمک و حمایت مسوولین ملی و بخش خصوصی امری دیگر است .‌

با توجه به این موضوع که منابع مالی برگزاری این برنامه از 3 حوزه اعتبارات ملی و بخش بسیار کمی از شهرداری و بخشی دیگر از بخش خصوصی پیش بینی شده است باید پرسید که چه شده است که تا امروز در جذب اعتبارات ملی برگزاری چنین رویداد مهمی شاهد هیچ خبر خوشی نیستیم و عملا جذبی رخ نداده است!؟
در حالی که تبریز و همدان در برگزاری رویداد هایشان بخش عمده ای از منابع ملی و بخش خصوصی را جذب نموده اند ‌

 

در انتها باید پرسید برخی اعضای شورای شهر رشت که برای حل مشکل رودخانه ها و قطار شهری سمت اعتبارات ملی می روند، برای چنین رویداد مهمی که مزایا و اهمیت آن در ابتدای گزارش ذکر شده است دست کم چه میزان انرژی و توان خود را صرف کرده اند!؟ 

حتی شنیده شده که مذاکرات ای با جهانگیری معاون اول رییس جمهور ، نوبخت رییس سازمان برنامه بودجه کشور و مدیران عامل بانک های مطرح کشور که اعلام آمادگی نیز نموده اند نیز صورت گرفته بود که اولا مکاتبات با تاخیر انجام شده و در ثانی اکثر اعضای شورای شهر رشت حاضر به پیگیری حضوری این موضوع نشدند!

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار