یزد - ایرنا - یک متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها گفت: مشروبات الکلی بر روی مغز، چشم، کلیه و کبد، تاثیرات مخربی دارد و تقریبا هیچ عضوی از بدن را سالم نمی گذارد.
کد خبر: ۶۶۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷ 29 September 2018

 دکتر سید نادر مصطفوی افزود: در مشروباتی که به صورت دست ساز و در کارگاه های خانگی تولید می شود، ناخالصی هایی از متانول یا همان الکل چوب دیده می شود، ضمن آنکه به این مشروبات داروهایی مانند ترامادول، دیازپام و متادون نیز اضافه می کنند که مصرف همزمان الکل با این داروها احتمال مرگ را بالا می برد.
وی با بیان اینکه شاهد بالاترین میزان مسمومیت با الکل چوب (متانول) در کشور هستیم، اضافه کرد: غلظت الکل اتانول (الکل طبی) در خون هرچه بیشتر باشد مسمومیت با آن بیشتر است و در صورتی که همراه با الکل چوب (متانول) باشد منجر به کوری و در غلظت بالاتر منجر به مرگ خواهد شد.
رییس بخش مسمومیتهای بیمارستان شهید بهشتی تفت یادآور شد: خوردن بیش از حد الکل حتی اگر دست‌ساز نباشد اثرات مخربی به دنبال خواهد داشت و می‌تواند منجر به عدم هوشیاری و حتی کما و در نهایت مرگ شود که این واکنش‌ها در بدن بستگی به میزان الکل مصرفی دارد.
این متخصص اضافه کرد: تاخیر اثرگذاری مصرف این مشروبات موجب می شود تا فرد تصور کند سردرد معمولی دارد، این سردرد، تشدید شده اما احساس نمی شود که بخاطر مصرف مشروبات الکلی است و وقتی به پزشک مراجعه می کند، دیگر نمی توان برای او کاری کرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از عوارض مصرف مشروبات الکلی با وجود درمان فرد، از بین نمی رود تصریح کرد: توصیه می شود به هیچ وجه مشروبات الکلی مصرف نشود زیرا هیچ گونه حفاظتی در زمینه تولید و مصرف آنها وجود ندارد.

***مشروبات الکلی، یکی از پنج عامل تهدید سلامتی
مصطفوی با بیان اینکه مصرف این مایع حرام، یکی از پنج عامل تهدید سلامتی در دنیا محسوب می شود و از معضلات امروز جهان پیشرفته است گفت: مصرف مداوم آن اعتیاد ایجاد می کند و خماری، لرزش دست، بی قراری و دردهای عضلانی را به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: مهمترین عوارض مصرف طولانی مدت الکل، بروز سیروز کبدی است که تنها درمان آن پیوند کبد است.
وی خاطرنشان کرد: منابع تهیه مشروبات الکلی، قاچاق و دست‌ساز است و همین عامل باعث می‌شود درصد الکل فرآورده دست‌ساز مشخص نباشد و در ضمن تولید دستی مشروبات الکلی، با مواد سمی آلوده یا تقلبی ترکیب و این عوامل سبب تشدید مسمومیت و مرگ می‌شود.

*** اهمیت آموزش در عدم مصرف مشروبات الکلی
رییس بخش مسمومیتهای بیمارستان شهید بهشتی تفت گفت: یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش مصرف مشروبات الکلی در جامعه، آموزش و بالابردن سطح آگاهی مردم نسبت به زیانها و خطرات آن است.

*** گروه سنی 20 تا 30 سال، برای اولین بار مصرف می شود
وی تصریح کرد: گروه سنی که فرد برای اولین بار مشروبات الکلی مصرف می کند 20 تا 30 سال است و حتی در افراد زیر 20 ساله هم دیده می شود .
دکتر مصطفوی با بیان اینکه بیشتر خانواده ها از مصرف الکل فرزند خود خبر ندارند توصیه کرد: ضمن ممانعت از سوء مصرف این دسته از مواد، فرد مسموم به سرعت به مراکز درمانی اعزام شود تا اقدامات درمانی و تجویز داروهای لازم صورت گیرد.

*** مشروبات الکلی، دروازه ورود به تخلفات
این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیتها افزود: اعتیاد به مشروبات الکلی، دروازه ورود به تخلفات دیگر مانند مصرف مواد مخدر است و خانواده ها باید توصیه ها را در این زمینه جدی بگیرند.
وی ادامه داد: در سال های اخیر شاهد مسمومیت با اتانول و متانول به ویژه در جوانان هستیم که این نشان می دهد افراد در کنار مصرف مواد مخدر به مصرف مشروبات الکلی نیز روی آورده اند و این موضوع زنگ خطری برای خانواده ها و مسئولان است.

*** مشروبات الکلی، اعتیادآور است
دکتر مصطفوی با بیان اینکه خانواده ها و افراد معتاد، تصور می کنند مشروبات الکلی، اعتیادآور نیست، این برداشت را اشتباه محض دانست و اظهار داشت: مشروبات الکلی اعتیاد و عوارض شدید به دنبال دارد.

*** بیشترین نوع مسمومیت با الکل در یزد، مصرف مشروبات تقلبی است
این متخصص، بیشترین نوع مسمومیت با الکل در استان یزد را مربوط به مصرف مشروبات تقلبی و دست ساز و مصرف بالای آن دانست و افزود: در ماه های اخیر، سه نفر بر اثر مسمومیت شدید با متانول در بخش مسمومیتهای بیمارستان شهید بهشتی تفت بستری شدند که یک نفر از آنان جان خود را از دست داد.
مصرف مشروبات الکلی در روزهای اخیر باعث مرگ و مسمویت تعدادی از شهروندان برخی از استانهای کشور شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار