کد خبر: ۶۵۹۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵ 26 September 2018
تابناک / با توجه به اقدامات انجام‌شده در‌ استان گیلان و فرهنگ غنی و باورهای دینی و اعتقادی مردم و تعاملاتی که بین دستگاه‌هایی مختلف در حوزه‌ پیشگیری از جرائم و کشف جرم وجود دارد، گیلان در مقایسه با سایر استان‌های دیگر امن‌ترین استان کشور محسوب می‌شود.
 

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، یکی از راه‌های بازدارنده و پیشگیرانه از وقوع جرم، اجرای احکام است، بنابراین پرونده‌هایی که بُعد اجتماعی یا امنیتی دارند باید سریع‌تر موردبررسی قرار گیرند.

گیلان استان امن کشور در مسئله پیشگیری از جرائم و کشف جرم

پلیس، بخش جدانشدنی زندگی اجتماعی مردم است و جایگاه ویژه‌ای در ایجاد نظم و انتظام جامعه و حفظ امنیت دارد و استان گیلان نیز استانی با پیشینه و غنای فرهنگی بالا بوده و تنوع و ماهیت مأموریت‌های پلیس ایجاب می‌کند تا موضوعات را با نگاه اجتماعی، فرهنگی و با رویکردی علمی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ افراد مؤثر حل‌وفصل کند.

با توجه به اقدامات انجام‌شده و فرهنگ غنی و باورهای دینی و اعتقادی مردم، گیلان در مسئله پیشگیری از جرائم و کشف جرم در مقایسه با سایر استان‌های دیگر امن‌ترین استان کشور محسوب می‌شود.

 

پلیس چشم‌وچراغ مردم است

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه پلیس چشم‌وچراغ مردم است اظهار کرد: پلیس عهده‌دار امنیت در جامعه بوده و با اقشار مختلف جامعه سروکار دارد و در این زمینه به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است.

آیت‌الله رسول فلاحتی با بیان اینکه در برخی از کشورهای غربی ازجمله آمریکا پلیس با جنایت و آدمکشی می‌خواهد به دنبال ایجاد امنیت است گفت: پلیس در جامعه ایران از فرزندان انقلاب محسوب می‌شود و مهربان‌ترین فرد نسبت به همنوع است.

وی با اشاره به ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی توسط افراد ناسالم در جامعه بیان کرد: افراد پرورش‌یافته در خانواده سالم و بافرهنگ بلند منش اجتماعی به ‌دنبال ناهنجاری نمی‌روند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان برطرف کردن معضلات اجتماعی را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و گفت: به‌زودی طرح جامع فرهنگ عمومی گیلان در شورای فرهنگ عمومی استان ارائه و تدوین می‌شود.

استفاده از پلیس برای شناسایی و رصد گلوگاه‌های فساد

فلاحتی با اشاره به استفاده از قابلیت‌های پلیس در برنامه‌های فرهنگ عمومی گفت: پلیس گلوگاه‌های فساد را می‌شناسد و از این نیرو برای شناسایی و رصد گلوگاه‌ها در برنامه‌های فرهنگ عمومی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی گیلان به یافتن و رصد گلوگاه‌های فساد و هر آنچه موجب انحراف از هنجارها شده، پرداخته می‌شود تصریح کرد: پلیس باید به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه اشراف داشته باشد و آگاهی پلیس از روانشناسی اجتماعی حائز اهمیت است.

امام‌جمعه رشت حضور پلیس در نظام اسلامی را سبب آرامش جامعه خواند و بیان کرد: بیشتر هنجارشکنان افرادی ترسو هستند ضمن اینکه انسان‌های شجاع کارهای زشت و ناپسند انجام نمی‌دهند.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با انتقاد از ترویج بی‌حجابی در جامعه افزود: برخی از رفتارهای ناهنجار و بی‌حجابی از استان‌های دیگر به گیلان وارد می‌شود و در این مواقع تذکر به هنجارشکنان تاثیرگزار است و تمام مردم باید به هنجارشکنان تذکر دهند و این امر در کاهش ناهنجاری‌ها تاثیرگزار است و مردم نیز از اقتدار نیروی انتظامی خوشحال می‌شوند ضمن اینکه تلاش پلیس در تمام عرصه‌ها مشهود است.

ریشه‌یابی گله‌مندی و شکایت مردم از مسئولان

فرمانده نیروی انتظامی استان گیلان نیز با بیان اینکه پلیس، بخش جدانشدنی زندگی اجتماعی مردم است و جایگاه ویژه‌ای در ایجاد نظم و انتظام جامعه و حفظ امنیت دارد اظهار کرد: فرهیختگان علمی ازجمله اقشار تاثیرگزار بر جامعه هستند که بافکر و اندیشه خود می‌توانند پلیس را درزمینهٔ کاهش و کشف جرائم، فناوری و تجهیزات نوین، نظم، آموزش و فرهنگ ترافیک و ارتقاء امنیت اجتماعی یاری کنند.

سردار محمدرضا اسحاقی با اشاره به اینکه گله‌مندی و شکایت مردم از مسئولان باید ریشه‌یابی شود افزود: مدیران و مسئولان باید مسئولیت‌پذیر باشند زیرا مطالبه گری از مسئولان، موانع زیادی را رفع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی داشته‌های ما در سایه فداکاری و ازجان‌گذشتگی شهدا است بیان کرد: هرروز در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیازمند ازجان‌گذشتگی هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی استان گیلان  با تأکید بر اینکه در دنیای کنونی، ماندگارترین مدل، مدل فرهنگی است بیان کرد: استان گیلان، استانی با پیشینه و غنای فرهنگی بالا است و تنوع و ماهیت مأموریت‌های پلیس ایجاب می‌کند تا موضوعات را با نگاه اجتماعی، فرهنگی و با رویکردی علمی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ افراد مؤثر حل‌وفصل کند.

کاهش حجم مأموریت‌های پلیس با الکترونیکی شدن ابلاغ اوراق قضائی

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با اشاره به الکترونیکی شدن ابلاغ اوراق قضائی در قوه قضائیه اظهار کرد: الکترونیکی شدن ابلاغ اوراق قضائی موجب کاهش حجم مأموریت‌های نیروی انتظامی شده است.

احمد سیاوش پور با بیان اینکه اجرای احکام یکی از راه‌های بازدارنده و پیشگیرانه از وقوع جرم است گفت: پرونده‌هایی که بُعد اجتماعی یا امنیتی دارند باید سریع‌تر موردبررسی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم قوه قضائیه مسئولیت خواهی از دستگاه‌های متولی در انجام وظایف است خاطرنشان کرد: بسیاری از کارهای قوه قضائیه و نیروی انتظامی را باید سایر دستگاه‌ها انجام دهند.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با تأکید بر مراقبت از بیت‌المال، منابع طبیعی و اجرای احکام قضائی، تصریح کرد: نسل‌های آینده نیز در سرمایه کشور سهیم هستند و ما باید حافظ سرمایه ملی کشور باشیم.

سیاوش پور با بیان اینکه رضایتمندی مردم نتیجه تلاش پلیس و امانت‌داری دستگاه قضائی است گفت: وجود امنیت موهبتی الهی و ثمره خون شهدا و رشادت‌ ایثارگران است و ایثارگری و ازجان‌گذشتگی نیروی انتظامی در ایجاد امنیت قابل‌تحسین است.

رشت با 40 درصد وقوع جرم، رتبه نخست جرائم در گیلان را دارد

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی استان گیلان نیز با اشاره به اینکه آمار وقوع جرم در گیلان در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 60 درصد بیشتر شده اظهار کرد: روزانه بیش از یک هزار و 500 تماس با مرکز فوریت‌های پلیس 110 گرفته می‌شود که 77 درصد این تماس‌ها منجر به اعزام مأموران پلیس به محل می‌شود.

سرهنگ فرهاد فلاح کریمی با بیان اینکه شهرستان رشت با 40 درصد وقوع جرم رتبه نخست جرائم را در گیلان به خود اختصاص داده است گفت: شهرستان‌های انزلی، لاهیجان، رودسر و لنگرود به ترتیب رتبه دوم تا چهارم را بعد از رشت در وقوع انواع جرائم به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مردم برای کاهش آمار سرقت از نگه‌داشتن پول نقد زیاد، طلا، ارز و سکه در خانه‌های خود خودداری کنند افزود: بیشترین جرائم که در گیلان رخ می‌دهد سرقت است که بیشتر آن از ساعت 17 تا 22 رخ می‌دهد.

 

استفاده از نگهبان محله جهت پیشگیری از سرقت منازل و مکان‌های تجاری

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی استان گیلان با بیان اینکه مردم برای پیشگیری از سرقت منازل و مکان‌های تجاری باید از نگهبان محله استفاده کنند گفت: نصب حسگرهای جدید پلیس با عنوان مها یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از وقوع جرم است که مردم و صنوف مختلف می‌توانند با نصب آن، علاوه بر جلوگیری از وقوع جرائم، آمار تخلفات را تا حد زیادی در گیلان کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه سامانه مها، مرکز هوشمند الکترونیک ناجا است بیان کرد: این مرکز از مکان موردنظر به‌طور الکترونیک محافظت می‌کند و رخداد انتظامی در مکان را به مرکز 110 اطلاع می‌دهد.

فلاح کریمی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی مرکز الکترونیک مها، گیلان سومین استان مجهز به این سامانه در کشور است گفت: با راه‌اندازی سامانه شبانه‌روزی مها در گیلان آمار سرقت در استان کاهش می‌یابد، بر این اساس مردم می‌توانند برای نصب سامانه مها به مرکز هوشمند الکترونیک ناجا در بلوار شهید انصاری جنب پلیس راهنمایی رانندگی شهرستان رشت مراجعه کنند.

گیلان، امن‌ترین استان کشور

رئیس پلیس آگاهی استان گیلان با اشاره به اینکه بیشترین پرونده‌هایی که به ما ارجاع می‌شود مربوط به جرائم سرقت است اظهار کرد: پرونده‌های جعل، کلاه‌برداری و پرونده‌های مربوط به جرائم جنایی در رده‌های بعدی قرار دارد.

سرهنگ رحیم شعبانی با بیان اینکه گیلان امن‌ترین استان کشور محسوب می‌شود گفت: با توجه به اقداماتی که انجام‌شده و هماهنگی حاصل‌شده در‌ استان گیلان و فرهنگ غنی و باورهای دینی و اعتقادی مردم و تعاملاتی که بین دستگاه‌هایی مختلف در حوزه‌ پیشگیری از جرائم و کشف جرم وجود دارد در مقایسه با سایر استان‌های دیگر امن‌ترین استان کشور محسوب می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه پلیس در راستای تأمین ‌امنیت و ایجاد بسترهای آرامش نیاز به همراهی و مشارکت آحاد جامعه را دارد تصریح کرد: بین تمامی دستگاه‌هایی که در حوزه پیشگیری در حال تلاش هستند، تعامل و هماهنگی بسیار خوبی حاکم شده و از سوی دیگر اقدامات فنی، حرفه‌ای‌، تخصصی و پی‌جویی‌هایی که پلیس در آگاهی در جهت کشف جرم، دستگیری مجرمین و تعقیب متهمین تحت تعقیب انجام می‌دهد، با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته جز استان‌هایی مطلوب هستیم.

رئیس پلیس آگاهی استان گیلان با بیان اینکه استان گیلان‌ استانی جرم خیز نیست خاطرنشان کرد: گیلان‌ استانی مهمان‌پذیر و گردشگری است و سالانه در ایام خاص شاهد حضور میلیونی مسافر هستیم‌، بنابراین یک سری سارقین غیربومی در غالب مسافر به استان ورود می‌کنند و در مسافر کاشانه‌های غیرمجازی که اقدام به پذیرش مسافرین می‌کنند ساکن می‌شوند.

وی با اذعان به اینکه در چهارماهه اول امسال 20 باند از سارقین حرفه‌ای غیربومی منازل‌ دستگیر شدند بیان کرد: با اشرافیت اطلاعاتی که در پلیس آگاهی وجود دارد‌ توانستیم در چهارماهه اول سال‌ نزدیک به 20 باند از سارقین حرفه‌ای غیربومی منازل‌ حوزه استحفاظی استان گیلان را شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی دهیم و اکنون سرقت‌های حرفه‌ای منازل در سطح استان نداریم.

سرقت یکی از جرائم بسیار ‌شایع در‌ دستگاه قضایی است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز با اشاره به اینکه یکی از اصول حاکم بر دادرسی این بوده که بین جرم و‌ مجازات یک تناسبی وجود داشته باشد اظهار کرد: قاضی بر اساس ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی، شخصیت، خصوصیات و وضعیت مرتکب جرم را در تعیین کیفر لحاظ می‌کند.

احمد آقایی با بیان اینکه گاهی یک فرد برحسب نیاز دست به ارتکاب جرم می‌زند گفت: گاهی یک فرد برحسب عادت به‌عنوان یک شغل دست به ارتکاب جرم می‌زند، بنابراین رفتاری که قانون‌گذار نسبت به این نوع مرتکبین جرم لحاظ کرده متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه سرقت یکی از جرائم بسیار ‌شایع در‌ دستگاه قضایی است خاطرنشان کرد: استان گیلان یک استان ‌امن‌ است و سرقت کمتر اتفاق می‌افتد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه در سرقت‌های ساده قانون‌گذار مجازات‌ جانشین، حبس را مطرح کرده افزود: قانون‌گذار مجازاتی را جایگزین حبس سنتی در بحث تعلیق و تبدیل به جزای نقدی می‌کند.

آقایی بیان کرد: اصولاً در زمان تعیین کیفر، قاضی با رعایت اصل‌ فردی کردن، مجازات‌ متناسب با آنچه قانون‌گذار پیشنهاد کرده، از ظرفیت قانونی و ارفاقی استفاده می‌کند و با مجازات متناسب با آن جرائم، تخفیف و مجازات می‌کند.

وی با بیان اینکه واکنش قانون‌گذار به مجرمین خطرناک، حرفه‌ای و سابقه‌دار متفاوت است گفت: قاضی مجازات متناسب با رفتاری که در عملیات اجرایی خودش استفاده کرده لحاظ می‌کند و در بحث طبقه‌بندی زندانی‌ها و در تعیین کیفر با لحاظ اصل فردی کردن، موقعیت، وضعیت و شخصیت مرتکب جرم، مجازات متناسب با آن را لحاظ می‌کند.

 

تهاجم فرهنگی غرب یکی از بسترهای بروز جرم

مدیر موسسه حقوقی و وکیل پایه‌یک دادگستری در این میزگرد با اشاره به حضور حدود پنج هزار نفر زندانی در گیلان اظهار کرد: یک زندانی تنها یک نفر نیست بلکه خانواده و به‌تبع یک جامعه با آن درگیر هستند.

فریده رحمانی با بیان اینکه برخی قوانین موجود در کشور اعمالی را جرم می‌انگارد درحالی‌که در جوامع دیگر جرم تلقی نمی‌شود افزود: درگذشته داشتن حتی 30 گرم هروئین حکم اعدام داشت اما امروز به‌صورت کیلویی قاچاق هروئین کشف می‌شود که تنها حکم چندین سال حبس را شخص در زندان به خود می‌گیرد و این نشان می‌دهد قوانین مربوط به جرائم و جامعه باید اصلاح شود.

وی تهاجم فرهنگی غرب را یکی از بسترهای بروز جرائم دانست و گفت: ذائقه جوانان عوض و برنامه‌های ماهواره‌ای مورد تائید، راهکار و الگویی برای جوانان کشور ما شده است درحالی‌که چنین برنامه‌هایی هرگز در کشورهای خودشان پخش نمی‌شود.

این وکیل دادگستری با تأکید بر اینکه باید برنامه جایگزین مناسبی برای الگوسازی جوانان ما وجود داشته باشد بیان کرد: ما باید راهکارهای جایگزین درست و منطقی مطابق با خواست و ذائقه جوانان و نوجوانان را به آن‌ها معرفی کنیم تا وابسته به برنامه‌ها و رسانه‌های غربی و سریال‌های ترکی نشویم.

باتوجه به آسیب‌های برچسب خوردن مجرم به یک فرد که گریبان‌گیر خانواده او و پس از آن جامعه می‌شود باید با بررسی راه‌کارها به این بپردازیم که چگونه جلوی زندانی‌های بعدی را گرفته و جامعه را از این جرائم پاک‌سازی کنیم و از طرف دیگربا توجه به اینکه اجرای احکام یکی از راه‌های بازدارنده و پیشگیرانه از وقوع جرم است، پلیس و قوه قضائیه باید با برهم زنندگان نظم عمومی جامعه و هنجارشکنانی که امنیت مردم را زیر سوال می‌برند سخت‌ترین برخوردها را داشته تا فضای امن برای سواستفاده‌ آنان برای رسیدن به مطامعشان فراهم نشود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سرقت منزل و محل کار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
این باور اشتباهیه که فکر کنیم دزد به خونه ما نمیاد یا اینکه بگیم، ما که چیزی نداریم دزد بخواد ببره، چون سارقین که نمیدونن شما اموال ارزشمند نگه میدارید یا نه و با تصور اینکه بالاخره یه چیزی گیرشون میاد، وارد میشن و در حداقل تصور، حتی اگر فرض کنیم هیچ چیز ارزشمندی نداشته باشید، اگر حضور داشته باشید با خودتون درگیر میشن و اگر نباشید، ممکنه چیزی را سرقت کنند که برای شما اهمیت خاصی داره، مثل عکس و فیلمهای خانوادگی، پس باید دو نکته طلایی را در جهت پیشگیری از ورود سارقین مورد توجه قرار بدیم.

اول اینکه از خودمون صادقانه سوال کنیم که اگر کلید، رمز یا ریموت قفل، حفاظ، کرکره، درب یا حتی گاوصندوقی که تحت عنوان ضد سرقت به ما معرفی شده گم بشه، آیا کلید ساز میتونه بازش کنه؟ اگر کلید ساز میتونه یعنی اون قفل، حفاظ، کرکره، درب یا حتی گاوصندوق ضد سرقت نیست و امنیتمون را به دست خیال سپردیم. پس باید قفلی داشته باشیم که بدون هیچ بهانه و به هیچ صورت، کلید ساز هم نتونه بازش کنه. برای مثال قفل ضد دیلم مرد نگهبان تنها قفلیه که جز افرادی که به قفل معرفی شدند، بدون هیچ اما و اگری، حتی سازندش هم نمیتونه باز یا تخریبش کنه، پس دیگه تکلیف کلید ساز و دزد معلومه.

دوم اینکه جلوی پنجره ها و بالکن حفاظی نصب کنیم که قیچی آهن بر نتونه بگیرتش و جک ماشین هم نتونه بین حفاظها فاصله بندازه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار