در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد عنوان شد:
مدیر درمان موسسه حمایت از کودکان با ناهنحاریهای مادرزادی کهگیلویه و بویراحمد : ناهنجاری cp ، اصطلاحی است در حوزه ی کودکان مادرزادی که برای توصیف مجموعه‌ای از عارضه‌های عصبی تاثیرگذار بر توانایی حرکتی به کار برده می‌شود.
کد خبر: ۶۵۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸ 23 September 2018
مدیر درمان موسسه حمایت از کودکان با ناهنحاریهای مادرزادی کهگیلویه و بویراحمد از آمار بالای یک نوع از ناهنجاریهای مادرزادی کودکان در استان خبر داد.
سید داریوش حسینی در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت : فلج مغزی (سی پی) یکی از شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی است که در استان مشاهده می شود.
حسینی افزود : فلج مغزی ، اصطلاحی است در حوزه ی کودکان مادرزادی که برای توصیف مجموعه‌ای از عارضه‌های عصبی تاثیرگذار بر توانایی حرکتی به کار برده می‌شود.
وی گفت : فلج مغزی شایع‌ترین نوع ناتوانی کودکان  است. این عارضه حرکت دادن بخش‌های خاصی از بدن را برای بیمار دشوار می‌کند. شدت بیماری در تمام بیماران یکسان نیست و از آنجایی که بخش‌های خاصی از مغز آسیب می‌بیند، حرکت‌های ارادی یا غیرارادی یا هر دو مختل می‌شود.
 
آمار نگران کننده یک بیماری مادرزادی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر موسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری های استان افزود : فلج مغزی مسری نیست و لزوماً بر توانایی شناختی یا ذهنی تاثیر نمی‌گذارد، به علاوه این بیماری پیشرونده نیست و با بالا رفتن سن تشدید نمی‌شود؛ حتی علائم برخی بیماران به مرور بهبود می‌یابد. بیماران دچار فلج مغزی معمولاً طول عمر معمولی دارند و در بسیاری از موارد انتظار می‌رود که زندگی خوبی نیز داشته باشند.
حسینی گفت : امروزه با پیشرفت دانش در حوزه طب فیزیکی متخصصین طب فیزیکی قادر به کاهش علائم و درد در بیماران و به خصوص کودکان مبتلا به فلج مغزی هستند. اما متاسفانه این نوع بیماری در کودکان آمار تکان دهنده ای را در استان  به خود اختصاص داده است که باعث رنج و عذاب خود بیمار و خانوادهای بیماران شده است.
وی با تشریح جزئیات تبعات ناشی از بیماری cp اظهار داشت : فلج مغزی اغلب انجام امور روزمره مانند راه رفتن، غذا خوردن و گرفتن اشیاء را برای مبتلایان به این بیماری سخت می‌کند.
حسینی افزود : در استان کهگیلویه بویراحمد با توجه به نا آگاهی مادران به آزمایشهای ژنتیکی هنگام ازدواج و در زمان بارداری و کم توجهی به نکات پزشکی و رعایت اصوال ایمنی در  هنگام  زایمان نوزادان از عواملی هستند که بیماری فلج مغزی نوزاد را به وجود می آورند که این نوع بیماری غیر قابل درمان کامل می باشد.
مدیر موسسه محکم در ادامه با اشاره به ناهنجاری مادرزادی ارتوپدی به عنوان دومین نوع بیماری مادر زادی در استان افزود : بیماری‌های ارثی ارتوپدی که به هنگام تولد با کودک همراه است که شامل ناهنجاری هایی مانند در رفتگی مادرزادی لگن و پا چنبری است.
 
آمار نگران کننده یک بیماری مادرزادی در کهگیلویه و بویراحمد

داریوش حسینی در ادامه در تشریح بیماری گفت : پاچنبری یا کلاب فوت به عارضه ای گفته می شود که اسکلت و عضلات پا را در ناحیه ی ساق و مچ درگیر می کند و طی آن پا به سمت داخل و پایین چرخیده و امکان حرکت را سلب می کند که باید بلافاصله پس از تولد نوزاد ، مشکل کلاب فوت برطرف شود، از این رو با مراجعه به متخصصان مربوطه پای نوزاد گچ گرفته می شود. 
حسینی در خصوص علایم تشخیصی پاچنبری گفت : این ناهنجاری را در دوران بارداری باید از طریق سونوگرافی تشخیص داد که الته اقدامی برای این بیماران پیش از تولد نمی توان کرد و همه اقدامات درمانی پس از تولد صورت می گیرد.
وی در پایان بیان کرد : موسسه حمایت از ناهنجاری های مادرزادی کودکان در کهگیلویه و بویراحمد (محکم) بیان کرد : این موسسه آمادگی کامل برای حمایت از این کودکان در جهت رفع بیماری را دارد و خانواده یا همراهان بیماران می توانند با مراجعه به دفتر این موسسه در یاسوج و یا با شماره تلفن دفتر ۳۳۳۴۷۲۸۹ تماس حاصل نمایند تا اطلاعات بیشتر در اختیار آنان قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گچساران
|
Netherlands
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
درود مدیر جوان خوشتیپ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار