سرانجام فراکسیون امید مجلس

روزنامه ایران نوشت: یکی از اعضای فراکسیون امید می‌گوید تبعیت از تصمیمات جمعی در این فراکسیون کم شده، آسیبی که قاسم میرزایی نیکو معتقد است به هیات رئیسه فراکسیون برمی‌گردد... خصوصاً بعد از استیضاح کرباسیان، وزیر سابق اقتصاد این بحث بیش از قبل بالا گرفت؛ دلیل آن هم نقش پررنگ برخی نمایندگان اصلاح‌طلب در برکناری وزیر بود. چرا که پیش از آن فراکسیون امید اعلام کرده بود با این استیضاح مخالف است اما برخی اعضا برخلاف این نظر به میدان‌داری در جریان استیضاح مسعود کرباسیان مشغول شده بودند. در همان زمان برخی‌ها این اتفاق را آغاز تزلزل در میان تشکیلات اصلاح‌طلبان مجلس دانسته بودند... مجلس دهم در هفته‌های اخیر نشانه‌های زیادی از رفتارهای غیر فراکسیونی از خود بروز داده، مهم‌ترینش بحث استیضاح وزرا است؛ جایی که در دو مورد رخ داده مجلسی‌ها خلاف رای اعلام شده فراکسیون‌های سه‌گانه عمل کردند... در فاصله کمتر از دو سال تا پایان عمر مجلس دهم به نظر نمی‌رسد که انشعاب خاصی برای تشکیل فراکسیونی جدید در افق این دست اختلافات در انتظار اصلاح‌طلبان مجلس باشد. اما چیزی که می‌تواند رخ بدهد، دور شدن عناصر بدنه فراکسیون امید از دور هسته سخت این مجموعه و از بین رفتن قدرت تاثیرگذاری آن در مجلس است. برای رسیدن به گمانه‌های قوی‌تر و عینی‌تر در این خصوص شاید باید تا موعد برگزاری انتخابات هیات رئیسه فراکسیون در سال سوم صبر کرد.

روزنامه آرمان نوشت: امیدی‌ها در جاده ناامیدی گام بر می‌دارند! این ادعای برخی اصلاح‌طلبان است که از نزدیک شاهد فعالیت‌ها و تحرکات اعضای فراکسیون امید در مجلس و دیگر اصلاح‌طلبان در خارج پارلمان هستند... فراکسیون امید اکنون میان دو لبه قیچی است، چنان‌که از سویی حامی دولت است و در پیروزی انتخاباتی روحانی نقش داشته و از سوی دیگر با برگه‌های استیضاح وزرای همین دولت مواجه است که امضای آن از سوی مخالفان دولت تعبیر به پایان حمایت از روحانی می‌شود که البته در عالم واقعیت چنین نیست که اصلاح‌طلبان داخل و خارج بهارستان بارها اعلام کردند که حمایت آنها از دولت و شخص رئیس‌جمهور به همراه انتقاد و با هدف بهبود اوضاع کشور است، اما به هر حال سیاه‌نمایی مخالفان دولت دامنگیر اعضای فراکسیون امید است، اما در سوی دیگر این تعامل کمرنگ است و رئیس‌جمهور و وزرا تعامل لازم را با اعضای فراکسیون امید ندارند.

 جریان اصلاح‌طلبی باید به دنبال رویکرد جدیدی باشد

محمدرضا عارف در آستانه سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در دیدار با فعالان طیف‌های مختلف دانشجویی گفت: جریان اصلاح‌طلبی باید به دنبال رویکرد جدیدی باشد و یک نوع پوست اندازی در این جریان نیاز است تا بهتر بتواند در خدمت انقلاب و مردم عزیز کشورمان و پاسخ به مطالبات به حق آنها در همه زمینه‌ها باشد.

جایی برای‌پیرمردها نیست

روزنامه صبح نو نوشت: با بررسی و تایید ماده واحده طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در روز دوم مردادماه سال‌جاری، حوزه ورزش به‌عنوان بخش مهمی که میزبان خیل عظیمی از مدیران بازنشسته است، دستخوش تغییرات فراوانی می‌شود...مدیرانی که ‌سال‌های اخیر و در بخش‌های مهم وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی، جایگاه مادام‌العمری را برای خود ایجاد کرده بودند، حالا بالاجبار باید با صندلی‌های محبوب‌شان وداع کرده و شاهد جوانگرایی در سمت‌ها و پست‌های خود باشند. این مدیران خصوصاً روسای فدراسیون‌های ورزشی در این سال‌ها، از یک‌سو با انتصابی کردن مجامع انتخاباتی و از سوی دیگر با توسل به قانون ایثارگری که به حضورشان در جبهه مربوط می‌شد، از تبصره خاص استفاده کرده و برای خودشان مصونیتی کاذب ایجاد کرده بودند‌ تا کماکان در صندلی ریاست حضور داشته باشند... بر همین اساس شنیده می‌شود برخی از روسای فدراسیون‌های ورزشی از جمله آقای مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال و آقای احمد ضیایی، رییس فدراسیون والیبال که جزو جانبازان به حساب می‌آیند، به دنبال رایزنی برای افزایش میزان جانبازی خود هستند تا به این واسطه از تمکین این قانون رها شوند.

متن کامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان منتشر شد + جزئیات

ایران نوشت: سیداحسان قاضی‌زاده‌ هاشمی، یکی از طراحان این قانون در مجلس معتقد است نه تنها مجالی برای دور زدن این قانون نیست، بلکه تا دو ماه دیگر که مهلت اجرای این قانون است، شامل یک چرخش مدیریتی بزرگ در کشور خواهیم بود. زیرا نه فقط شهرداران، بلکه هر شرکت یا سازمانی که حتی یک ریال از بودجه عمومی استفاده می‌کند هم شامل این قانون می‌شود... در قانون آمده است که نه همه جانبازان، بلکه تنها جانبازان بالای 50 درصد از شمول آن خارج هستند. امیدوارم بنیاد شهید هم راه‌های فرار قانونی افراد را ببندد. ضمن اینکه در قانون قبلی، ایثارگران، رزمندگان و جانبازان 25 درصد هم استثنا شده بودند، اما ما در اصلاح قانون همه این استثناها را حذف کردیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما منتظر بودیم قانون جدید منع بکارگیری بازنشستگان به ما ابلاغ شود، اکنون تعدادی از استانداران هستند که باید جابه‌جا شوند که در این جا به جایی جایگزینی استانداران بسیار مهم است.

پرونده دختر وزیر سابق تکمیل و متهم در بازداشت است

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با اشاره به پرونده دختر یکی از وزرای سابق گفت: این پرونده در دادسرای اقتصادی تکمیل و متهم آن بازداشت شده است.

انتقاد کیهان از عارف

روزنامه کیهان نوشت: رئیس فراکسیون امید به دیدار یک خانواده شهید رفت... این تجلیل از خانواده شهدای انقلاب -که کار درستی هم هست- در حالی است که آقای عارف  اخیراً از دو تن از عناصر ضد انقلاب تمجید کرده بود. او در دیدار 27 مرداد اعضای انجمن اندیشه و قلم گفته بود: «مزیت گفتمان اصلاحات جذب حداکثری است؛ این مثال مردمی درباره اصلاحات که از «سروش تا گوگوش» را شامل می‌شود، صحیح است و ما نمی‌توانیم کسی را حذف کنیم.

اصلاحات از «نقد دولت» نمی‌گذرد

روزنامه‌ آرمان نوشت: اصلاح‌طلبان... به سبب عملکردهای انتقادآمیز دولت محبوبیت و اعتماد سابق در میان افکار عمومی را در خطر می‌بینند. هرچه هست عملکرد روحانی به پای اصلاح‌طلبان نیز نوشته می‌شود و بهتر آن است که این جریان برای عملکرد بهتر دولت تلاش بیشتری کند تا بتواند حداقل سرمایه اجتماعی خود را بازیابد... فیض‌ا... عرب سرخی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون وزیر بازرگانی دولت اصلاحات در این باره می گوید: آقای روحانی سمبل یک جریان فکری است که مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفت. اصلاح‌طلبان وقتی کارشان اشتباه است که موقعیت کار بهتر یا تصمیم بهتر برایشان مهیا بوده و به آن عمل نکرده باشند... ما حامی آقای روحانی بودیم هستیم و اگر او دولتش ضعفی دارند به حساب اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود یا نه؟ بله، نوشته می‌شود، اما اصلاح‌طلبان انتخاب و یا نامزد بهتری نداشتند و در این انتخاب اشتباه هم نکردند... دولت ایشان{روحانی} آن چنان که باید و شاید مشورت‌پذیر نیست. در عین حال اصلاح‌طلبان بنا بر باور و وظیفه و خواست جامعه و با توجه به برنامه‌های مطرح شده که باعث شد مردم را به رای دادن به روحانی ترغیب و تشویق کنیم، باید به دولت انتقاد کنیم و خواستار برآورده شدن همان برنامه‌ها و مطالبات باشیم.

علی تاجرنیا‌، فعال سیاسی اصلاح طلب در روزنامه اعتماد نوشت: ... تیم آقای‌روحانی در حلقه مشاوران و مردان اجرایی کارآمدی لازم را برای عبور از بحران‌ها در کشور ندارد. قطعا رئیس‌جمهور می‌تواند از ظرفیت بالای اصلاح‌طلبان برای پیشبرد امور استفاده کند. آقای روحانی دیگر امکانی برای ریاست جمهوری مجدد نخواهد داشت، اما می‌تواند با بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌های موجود اجرایی در کشور از بین مدیران اصلاح‌طلب، خاطره خوشی را از دوران خود به یادگار بگذارد. مردم سختی‌ها را می‌بینند و اگر دولتی بتواند سختی‌ها را مدیریت کند قطعا راضی خواهند بود... انتقاد امروز اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور نیز نه برای عبور از آقای روحانی و نگاه به انتخابات‌های آینده؛ بلکه برای هرچه کارآمد کردن دولت تدبیر و امید است.

ظریف و کری چه برنامه ای برای انتخابات دارند؟

نامه نیوز در مطلبی با عنوان« ظریف و کری چه برنامه ای برای انتخابات دارند» نوشت: دیدارهای جان کری و ظریف شاهد خوبی از گرم بودن روابط اعتدالیون و دموکرات ها است. روابطی که بدون شک در انتخابات های آتی اثرگذار خواهد بود... در ایالات متحده، اوباما و جان کری برنامه تازه ای  ترتیب داده اند و گویا کنداکتور آن  را با ظریف و حسن روحانی هم هماهنگ کرده اند... ادامه دیدارهای ظریف و کری که وزیرخارجه پیشین آمریکا از آن سخن گفته است شاهد خوبی بر این مدعا است که دولت اعتدال گرای روحانی قصد قطع رابطه با دموکرات ها را ندارد. روحانی و اعتدالیون تجربه خوشایندی از هدف گرفتن سیاست خارجی دارند و امیدوارند که در انتخابات های آتی نیز شاهد تکرار آن تجربه باشند...انتخابات ...{آمریکا} تنها چند ماه قبل از انتخابات 1400 برگزار می شود و پیروزی احتمالی یک دموکرات تاثیر قابل توجهی در انتخابات ایران خواهد داشت. با فرض پیروزی یک دموکرات و یک دوره ای شدن دولت ترامپ ما نیز در ایران انتخابات پرهیاهو تری را برگزار خواهیم کرد. چرا که یک بار دیگر امیدها به رویت ثمرات برجام افزایش می یابد و این دستاورد بزرگی برای اعتدالیون خواهد بود. سوال باقی مانده اما این است که اگر یک دموکرات ساکن کاخ سفید شود و روابط این جریان سیاسی با اعتدالیون در ایران همچنان گرم مانده باشد، بهترین گزینه برای ریاست جمهوری ایران کیست؟ قاعدتا کسی که یک بار دیگر سیاست خارجی را به عنوان اصلی ترین پروژه خود معرفی کرده و این پیام را به بدنه جامعه منتقل کند که با موفقیت های بیشتر در این زمینه توان حل وفصل مشکلات در عرصه های دیگر نیز به وجود خواهد آمد.

پیام حضور احمدی نژاد در کرج

روزنامه آرمان نوشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز، شنبه با حضور اعضا تشکیل جلسه داد. در میان تصاویر منتشر شده از جلسه امروز مجمع، تصویری از هم‌نشینی آیت‌ا... محسن مجتهد شبستری، امام جمعه سابق تبریز با احمدی‌نژاد، حاشیه‌ساز شده است. در این تصویر به نظر می‌رسد، آیت‌ا... مجتهد شبستری صندلی خود را پشت به احمدی‌نژاد کرده و آشکارا از نشستن کنار احمدی‌نژاد ناخرسند است. پیش‌تر نیز به صورت غیررسمی گفته شده بود، آملی لاریجانی و حسن روحانی به دلیل حضور احمدی‌نژاد در جلسات شرکت نمی‌کنند.

روزنامه اعتماد هم نوشت: جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته باز هم بدون حضور «رییس» و با مدیریت آیت‌الله موحدی‌کرمانی برگزار شد و جای خالی آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی باز هم جلب‌توجه می‌کرد. همچنین در جلسه دیروز باز هم حسن روحانی و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی روسای دو قوه مجریه و قضاییه حضور نداشتند و علی لاریجانی، رییس مجلس هم با تاخیر رسید. اما آنچه در میان فریم‌های عکس جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام خودنمایی می‌کرد حضور احمدی‌نژاد بود. عکسی از او و آیت‌الله مجتهدشبستری دست به دست شد که نشان می‌داد آیت‌الله محسن مجتهدشبستری تمایل چندانی برای صحبت با رییس دولت نهم و دهم ندارد و البته از اینکه کنار احمدی‌نژاد نشسته است هم چندان راضی نیست. ... احمدی‌نژاد روز پیش از حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم نوحه‌خوانی در منطقه حصارک کرج شرکت کرده‌ بود و سخنرانی پرحاشیه‌ای داشت. او که در این مراسم سخنرانی می‌کرد، ‌گفت: پول نیست؟ اگر می‌گویند پول نیست یک تماس با من بگیرید تا من جاهایی را که پول‌ها خوابیده، نشان ‌دهم. فیلم‌هایی که از این مراسم در فضای مجازی و کانال تلگرامی دولت بهار، منتسب به جریان احمدی‌نژاد منتشر شده است؛ جمعیت حاضر علیه روحانی و دولت شعارهایی سر داده‌اند.

روزنامه ایران نوشت: روز گذشته و بعد از انتشار عکس‌های جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهره خندان محمود احمدی‌نژاد برای خیلی‌ها بیشتر از محتوای این جلسه جلب توجه کرد. نکته قابل تامل‌تر اما این است که او سه روز قبل‌تر در کرج حاضر شده و برای جمعی از مردم سخنرانی هم کرده بود...براساس برخی گزارش‌ها، در این مراسم برخی شعارهای ساختارشکنانه هم سر داده شده بود. کرج یکی از شهرهایی است که اعتراض‌های اخیر در آن به نسبت برخی نقاط دیگر شدت و حدت بیشتری داشت و اینکه محمود احمدی‌نژاد این شهر را برای سخنرانی انتخاب می‌کند، بی ارتباط با این موضوع نیست. چرا که به اعتقاد برخی، احمدی‌نژاد تلاش دارد از ماجرای نارضایتی‌های مردمی ماهی خود را صید کرده و  جایگاه رهبری این اعتراض‌ها را به نام خود ثبت نماید. مواضع هفته‌های اخیر او علیه قوای قضائیه و مقننه و پیشنهادش مبنی بر کناره‌گیری دولت در همین چارچوب ارزیابی می‌شود... در میان تحلیل‌هایی که بعضاً درباره رفتارها و مواضع احمدی‌نژاد بیان می‌شود، به این موضوع هم اشاره می‌رود که وی بی تمایل نیست بازداشت شود تا به زعم خود پازل محبوبیتش را تکمیل نماید...

شکستن بن‌بست بی‌اعتمادی

عباس عبدی، در روزنامه اعتماد نوشت:... وضعیت اقتصادی و اجتماعی ما به‌گونه‌ای است که بدون بازسازی نسبی اعتماد اجتماعی، هیچ سیاست اقتصادی موثری شکل نخواهد گرفت. تمام سیاست‌های منبعث از دانش اقتصادی، از جمله بازار آزاد، عرضه و تقاضا و... بر مفروضاتی مبتنی است که بعید است هیچ‌کدام از آن مفروضات در جامعه ایران در حد و اندازه مورد انتظار وجود داشته باشد. در گذشته هم این مساله وجود داشت. شوک‌هایی که به نوعی اعتماد و امید را در جامعه زنده می‌کرد...معتقدم که هیچ‌یک از مسائل جاری و اصلی جامعه ما حل نخواهد شد، مگر آنکه حدی از اعتماد اجتماعی بازسازی شود. دایره محدود مدیریتی و رفتاری نیز قادر به حل مشکلات نیست. این نیروها همان کاری را می‌کنند که تاکنون انجام داده‌اند. مساله فقط نیروی انسانی نیست، بلکه در فضای بسته مدیریتی، بهترین نیروها نیز قادر به ایفای نقش نیستند.

روزبه کردونی، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزرات رفاه هم در یادداشتی که در خبرگزاری ایلنا منتشر شد نوشته است: مردم باید باور داشته باشند هزینه تحریم‌ها را مسئولین و مردم با هم تحمل می‌کنند و در تصمیماتی که برای مواجه با این شرایط گرفته می‌شود نظرات آنها نیز شنیده ، بررسی و توجه می‌شود.

نامزدهای جدید سخنگویی دولت

یک منبع آگاه در دفتر رییس‌جمهوری با اعلام این خبر که ربیعی و حاجی‌میرزایی به عنوان گزینه‌های اصلی سخنگوی دولت مطرح هستند، به ایسنا گفت: به زودی گزینه اصلی سخنگویی دولت از سوی دفتر رئیس‌جمهوری اعلام می‌شود.

ناگفته‌هایی از مذاکرات ایران و آمریکا در دوره احمدی‌نژاد/ واسطه عمانی مذاکرات که بود؟

امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و معاون سابق وزیر خارجه برای اولین بار توضیحاتی درباره چگونگی مذاکره ایران و آمریکا در دوره احمدی‌نژاد و واسط عمانی این مذاکرات را اعلام کرد. امیرعبداللهیان به تسنیم گفت: ... در جمهوری اسلامی ایران هم به ویژه در سطح مقام معظم رهبری به این رویکرد سلطان عمان که رویکردی منصفانه، منطقی و نزدیک به واقعیات صحنه رفتار جمهوری اسلامی ایران و عملکرد مثبت و سازنده کشورما در منطقه است، نگاه شده است. این ارتباط همیشه مشوق سلطان قابوس بوده که اگر جایی می‌تواند یک حرکتی انجام دهد، این کار را انجام دهد...  آقای "سالم"ی که جان‌کری در کتاب خود از او نام برده و اعلام کرده فردی کلیدی میان سلطان عمان و جمهوری اسلامی ایران برای شکل‌گیری مذاکرات بوده و رفت و آمد‌هایی را به آمریکا داشته و با مقامات آنها دیدار داشته درست است، در آن مقطع بنده نیز مذاکراتی با این فرد داشتم که این دیدارها در عمان و ایران بود. وی از مشاوران ارشد سلطان عمان است.... مقام معظم رهبری مخصوصا تاکید داشتند که حتماً باید تضمین‌های لازم اخذ شود. یادم هست آن وقتی که آقای "سالم" می‌آمد ما هم به دلیل حفظ مسائل حفاظتی و به دلیل اهمیت موضوع و هم برای این که همفکری دقیقی داشته باشیم آقای دکتر صالحی وزیر وقت امور خارجه و بنده به همراه آقای دکتر عباس عراقچی و دکتر خاجی در حیاط ساختمان شماره یک وزات امور خارجه میزی می‌گذاشتیم و آنجا حرف‌ها را می‌زدیم و مطالب را از سالم می‌گرفتیم....آقای دکتر احمدی‌نژاد معتقد بودند این موضوعی نیست که وزیرخارجه با توجه به پیچیدگی‌هایی که موضوع داشت آن را دنبال کند و پیش ببرد.

آیا قالیباف برای جانشینی لاریجانی برنامه ریزی می کند؟

نامه نیوز در مطلبی درباره آینده سیاسی قالیباف نوشت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری 96 .... نامه قالیباف منتشر شد...قالیباف در نامه خود از کلیدواژه «نواصولگرایی» سخن به میان آورد؛ واژه‌ای که باعث ایجاد ابهام و ایهام در برخی اصولگرایان شد... با این همه اما قالیباف همچنان عزم جزمی برای تئوری پردازی ... دارد. نکته اما این است که او گویا این بار چندان به 1400 فکر نمی کند . برخی معتقدند او به پارلمان فکر می کنند؛ به مهمترین صندلی آن. کسانی که این روزها او را رصد می کنند معنقدند اوج گرفتن فعالیت های سیاسی او از سخنرانی گرفته تا حضور در شبکه های مجازی نشان از عزم راسخ او برای حضور در انتخابات مجلس دارد. به یک معنا قالیباف که گویا دوران علی لاریجانی را برای مجلس تمام شده می داند رویای رئیس قوه مقننه شدن بعد از او را در سر می پروراند و از امروز به دنبال هموار کردن راه برای رسیدن به ساختمان هرمی شکل بهارستان است... قالیباف تصمیم درست و مهمی گرفته است.  او از چهره های کارآمد و عملگرای اصولگرایان است و می تواند رای خوبی از مردم تهران کسب کند . مساله اما این است که او تنها نیست.