دیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان :
وی گفت: سه کانون آتش در روزهای گذشته یک هزار هکتار از هورالعظیم را سوزانده است.دود غلیظ ناشی از آتش سوزی هورالعظیم نیمه جنوبی استان را تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۶۵۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 15 September 2018

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به تداوم آتش سوزی هورالعظیم، اظهار داشت: دیروز وزش باد از شرق به غرب بوده و دود به سمت شهرهای عراق منتشر شده است.وی با بیان اینکه آتش سوزی تا کنون حدود 25 هزار هکتار از بخش عراقی هورالعظیم را درگیر کرده است، افزود: رطوبت در روزهای اخیر مانع گسترش آتش سوزی شده است.

به گزارش"تابناک"؛لاهیجان زاده اضافه کرد: سه کانون آتش در روزهای گذشته یک هزار هکتار از هورالعظیم را سوزانده است.وی گفت: دود غلیظ ناشی از آتش سوزی هورالعظیم نیمه جنوبی استان را تحت تاثیر قرار داده است.همچنین درباره مصوبه شورای عالی امنیت ملی و دستور ویژه رئیس جمهوری مبنی بر مذاکره با کشور عراق درباره هورالعظیم اظهار داشت: اعزام هیات مذاکره کننده به عراق به وزارت خارجه محول شده است.

وی در ادامه افزود: عملیات اطفای حریق در هورالعظیم از حدود 2 هفته پیش متوقف شده است.آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق از اوایل تیر امسال آغاز شده است. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از یکصد کیلومتر فراتر رفته و تا کنون هشت شهرستان را درگیر کرده است. به طوری که در روزهای گذشته علاوه بر دشت آزادگان، هویزه، اهواز، کارون، حمیدیه و باوی، شهرهای شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز در برخی روزها تحت تاثیر این دود قرار گرفته اند.

رییس جمهوری یک هفته پیش برای ورود جدی وزارت امور خارجه به مساله آتش سوزی هورالعظیم و مذاکره با کشور عراق دستور ویژه صادر کرده، همچنین شورای عالی امنیت ملی مصوب کرده است که هیاتی برای مذاکره با کشور عراق تشکیل شود. جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز اخیرا در شورای عالی آب گفته بود که ایران آمادگی همکاری با عراق برای خاموش کردن هورالعظیم را دارد. این در حالیست که ناآرامی های عراق و تعرض به دفتر کنسولگری ایران در بصره عراق، روند اعزام این هیات را در ابهام فروبرده است.

مرحله نخست عملیات آتش نشانی به وسیله 2 بالگرد و یک هواپیمای آبپاش از 29 تیر تا سوم مرداد انجام شد و مرحله دوم از 11 تا 15 مرداد متوقف شد. به گفته مسئولان این عملیات تاثیری در خاموش شدن آتش نداشته بنابراین متوقف شده است اما با این حال مرحله سوم خاموش کردن هور از اواخر مرداد از سرگرفته شد.

بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان میزان ذرات معلق در روزهایی که دود این آتش سوزی در شهرستان های خوزستان منتشر می شود تا چهار برابر بیش از حد استاندارد افزایش می یابد، اگر چه اندازه گیری آلاینده های گازی انجام نشده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفته به دلیل دود غلیظ ، دید افقی در بعضی از روزها به کمتر از 50 متر نیز رسیده است. هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. تابستان امسال هیچ آبی از کرخه وارد هورالعظیم نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار