کد خبر: ۶۵۵۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 15 September 2018

تابناک / راهکارهای افزایش همکاری‌های اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های استان گیلان با کشور ارمنستان در جلسه سفیر ایران در این کشور با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در لاهیجان موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت.

 

جلسه هم‌اندیشی اتاق بازرگانی استان گیلان با سفیر ایران در ارمنستان با حضور جمعی از مدیران استانی، اعضای اتاق بازرگانی، نماینده لاهیجان و دیگر مسئولین توسط فرمانداری شهرستان لاهیجان برگزار شد

سرپرست فرمانداری لاهیجان در این نشست با اشاره به ویژگی‌های شهرستان لاهیجان عنوان کرد: گردشگری در شهرستان لاهیجان بسیار مهم است و بسیاری از مردم کشور این شهر را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند و به همین دلیل تسهیل رفت‌وآمد در این شهرستان مهم است و با اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته، تصادفات در سال جاری در این شهرستان ۳۳ درصد کاهش‌یافته است و لاهیجان علاوه بر گردشگری به‌عنوان یک شهرستان کشاورزی و به‌عنوان قطب کشاورزی استان مطرح است.

امیر جانبازی افزود: از حدود ۲۴ هزار هکتار اراضی شالیزاری لاهیجان در دو هزار و ۸۰۰ هکتار آن طرح تجهیز و نوسازی اجراشده است.

وی اظهار داشت: طرح کشوری کاداستر در ۴۳ هزار هکتار و بااعتبار اولیه یک میلیارد ریال در اراضی شهرستان لاهیجان به‌عنوان پایلوت درحال اجراست.

نماینده عالی دولت در شهرستان لاهیجان این شهرستان را یکی از شهرستان‌های شناخته‌شده و مهم استان گیلان در حوزه صنعت دانست و افزود: لاهیجان دارای ۹۳ واحد فعال و دارای پروانه بهره‌برداری در این حوزه می‌باشد و زمینه خوبی برای صادرات ماشین‌آلات کلوچه سازی و محصولات کیک و کوچه، چای و … با کشورهای دیگر دارد.

سرپرست فرمانداری لاهیجان با اشاره به اهمیت صنعتی بودن شهرستان لاهیجان ادامه داد: در سال گذشته حدود ۸۰ میلیون دلار محصولات صنعتی از شهرستان لاهیجان به کشورهای آسیای میانه، پاکستان، عراق و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس صادر شد.

وی لاهیجان را ازلحاظ دانشگاهی و فرهنگی نیز شهرستانی مهم دانست و یادآور شد: این شهرستان در قالب جشنواره‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری آماده همکاری با کشور ارمنستان است.

جانبازی خاطرنشان کرد: در بحث فرهنگی عمده سیاست‌های ما در راستای افزایش نشاط اجتماعی می‌باشد و در قالب جشنواره‌های مختلف، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، کنسرت و … این سیاست‌ها دنبال می‌شود.

سرپرست فرمانداری لاهیجان گفت: ما در لاهیجان برنامه‌هایی را اجرا کرده‌ایم که برای اولین بار در سطح استان و حتی کشور اجرایی شدند، پخش زنده دیدارهای تیم ملی فوتبال در جام جهانی در حاشیه استخر لاهیجان بانظم و امنیت خاص خود در کشور زبانزد شد و تصاویر و اخبار آن تا مدت‌ها در خبرگزاری‌های کشور منعکس شد.

وی ادامه داد: ما حتی برای اولین بار بدون هیچ مشکلی برگزاری مسابقات دوچرخه‌سواری بانوان را در لاهیجان شاهد بودیم که پلیس نیز این دوچرخه‌سواران را اسکورت کرد، این‌ها نشان‌دهنده ظرفیت شهرستان در اجرای برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و … در راستای افزایش نشاط اجتماعی است.

جانبازی خاطرنشان کرد: در این برنامه‌ها مسئولین از فرماندار و نماینده گرفته تا اعضای شورای تأمین در کنار مردم بودند و طوری نبود که مردم احساس کنند مسئولین در کنارشان نیستند، این صمیمیت و همدلی در شهرستان لاهیجان وجود دارد و در رشد و توسعه شهرستان کمک خواهد کرد.

قاسم رضائیان رییس کارگروه توسعه روابط اقتصادی گیلان و ارمنستان در رابطه با برگزاری این نشست گفت: نشست اقتصادی سفیر جمهوری اسلامی در ارمنستان با سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه های دام، طیور، دامپروری، راه و حوزه آبزیان، فناوری، خشکبار و چای روز پنجشنبه در فرمانداری لاهیجان برگزار شد که راه های گسترش و توسعه سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های گیلان در ارمنستان مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به تشکیل کارگروه توسعه روابط اقتصادی بین استان گیلان و جمهوری ارمنستان در سال ۹۵ و سفری که سفیر این کشور و هیات عالی رتبه ارمنستان به گیلان داشتند که این سفر مورد استقبال استاندار گیلان قرار گرفت و در پی بازدیدی که این هیات از امکانات و توانمندی های استان گیلان اعم از دام و طیور، دامپروری، راه و حوزه آبزیان و مبلمان شهری با هدایت اتاق بازرگانی استان انجام داد، دکتر سجادی سفیرجمهوری اسلامی در ارمنستان نیز روز گذشته به گیلان سفر کرد و پیگیری توسعه روابط و ظرفیت های گیلان را در دستور کار خود قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیز نشستی با کارگروه توسعه روابط اقتصادی و اتحادیه بازرگانی و صادرکنندگان گیلان در فرمانداری لاهیجان تشکیل شد تا ظرفیت ها و عملکردها مورد بررسی قرار گیرند.

رضائیان اظهارداشت: بزودی با هماهنگی هایی که با مسوولان جمهوری ارمنستان و سفیر کشور ما در این کشور انجام گرفته، نمایشگاهی از توانمندی های اقتصادی گیلان با همکاری بخش خصوصی در ارمنستان برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه کلیه پیگیری های اقتصادی با کشور ارمنستان توسط اتقاق بازرگانی گیلان دنبال می شود یادآورشد: کارخانه بسته بندی چای گیلانی در ارمنستان احداث شده است که بزودی این واحد در این کشور راه اندازی خواهدشد.

ریس سازمان جهادکشاورزی گیلان نیز گفت: باید از ظرفیت های موجود بخش کشاورزی بین گیلان و ارمنستان استفاده شود که از جمله این ظرفیت های گلخانه ۵۰۰ هکتاری گیلان در فضای باز است.

علیرضا شعبانژاد افزود: گیلان پنج درصد گوشت مرغ و ۲۵ درصد جوجه کشور را تولید می کند و در تولید کیوی رتبه دوم را داراست و از نظر مرکبات نیز از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود ۱۵۰ هزارتن ظرفیت سردخانه ای در گیلان و صدور مجوز دو تن بسته بندی در استان و دیگر زیرساخت ها این آمادگی وجود دارد که همکاری با کشورهایی نظیر ارمنستان گسترش یابد و به روابط اقتصادی توسعه داده شود.

سید کاظم سجادی سفیرایران در ارمنستان نیز دراین نشست با اشاره به اینکه استان گیلان باید با یکی از استان های ارمنستان و سپس کل کشور ارمنستان فعال شود، اظهارداشت: بین کشور ارمنستان و ایران مشترکات زیادی وجود دارد و این کشور از نظر فرهنگی با تاریخ و تمدن ایران عجین شده است.
وی با اشاره به اینکه طالبان محصولات ایرانی در کشور ارمنستان و اوراسیا بسیار زیاد است ولی هنوز سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه به خوبی ورود نکرده اند تصریح کرد: لغو روادید بین دو کشور در دستور کار قرار دارد و مردم ارمنستان شدیدا مشتاق ایران هستند و می خواهند ظرفیت های ایران را به کشورشان هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات ارزی باعث شده است که سفر از ارمنستان به ایران کمتر شود تصریح کرد: سال گذشته ۳۷ پرواز به ارمنستان از ایران انجام شد و ۶۰۰ تا ۷۰۰ دانشجو به فراگیری زبان فارسی مشغول هستند.

سفیر ایران در ارمنستان گفت: پرچم اقتصادی در سفارت ایران در ارمنستان بالا نگهداشته ایم و همه راه ها به سوی این پرچم اقتصادی هدایت شوند و این آمادگی وجود دارد با استفاده از ظرفیت ها و فرصت های دو طرف روابط استانی توسعه داده شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار