موشک هایی که تروریست ها را هدف گرفت

در پی حمله موشکی روز گذشته سپاه پاسداران به محل استقرار و جلسه سران یکی از گروهک‌های تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

مشرق نوشت: یکی از نکات مهمی که در این عملیات محکم و پر از دستاورد سپاه پاسداران باید مورد توجه قرار داد، ارزش و براورد دقیق اطلاعاتی آن است. درست در زمانی که کادر رهبری و سرکردگان اصلی گروهک تروریستی حزب دمکرات کردستان دور هم جمع شده بودند، اطلاعات دقیق این نشست شامل مکان و زمان آن در اختیار سپاه قرار گرفته است... در عین حال، شلیک موشک ها که از منطقه ای مشرف به تردد عمومی صورت گرفته، نشان داد سپاه آنقدر به نتیجه و عملکرد موشکی خود اطمینان داشته که از منطقه ای که امکان تصویربرداری و تردد افراد عادی در آن فراهم بوده، اقدام به چنین عملیاتی کرده است.

فارس نوشت: طبق آنچه خبر سیما از عملیات موشکی سپاه علیه مقر تروریستها در اقلیم کردستان عراق نشان داد، موشک های شلیک شده از نوع فاتح بودند. موشک های مایل پرتاب فاتح، دقیق ترین موشک ایرانی هستند که در انواع فاتح 110 (300کیلومتر)، فاتح313 (500کیلومتر)، فاتح مبین (500کیلومتر) و ذوالفقار (700 کیلومتر)، خلیج فارس و هرمز (دریایی-300کیلومتر) تولید شده اند. طبق آنچه قبلا اعلام شده، موشک فاتح110 دارای سرجنگی به وزن 500 کیلوگرم است.

تعطیلات تابستانی نمایندگان با واکنش و کنایه‌های تلخی مواجه شد

آفتاب یزد نوشت: واکنش کاربران به اعلام تعطیلات مجلس در دسته بندی‌های متفاوتی قابل بررسی است؛ برخی عملاً معتقدند مجلس نشینان کاری از پیش نمی‌برند که بود و نبودشان تفاوتی داشته باشد، بعضی می‌گویند؛ با توجه به تصمیمات اخیری که اتخاذ شده و نتیجه‌ای نیز دربرنداشته است همان بهتر که مجلس تعطیل شد! عده‌ای این به تعطیلات رفتن را نشانه‌ای از بی درایتی و وقت ناشناسی می‌دانند و خیلی‌ها عملاً تعطیلی این زمان مجلس را دهن کجی به مشکلات مردم عنوان می‌کنند و اما آن چه بیشتر از همه نمایان است این که اگرچه از به تعطیلی رفتن نمایندگان عصبانی هستند اما به موازات همین عصبانیت معتقدند:«تعطیل شدن مجلس خیلی هم بد نیست!» بد نبودنی که یک طنزتلخ سیاسی و اجتماعی است که می‌تواند ابعاد و تاثیرات اجتماعی وسیعی داشته باشد.

ترامپ می‌خواهد با مذاکره با ایران به اسطوره تبدیل شود

علی اکبر صالحی در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: حضرت آقا پیش از موضوع هسته‌ای در مقاطعی اجازه مذاکره با آمریکا را داده‌اند. از جمله سفرای ایران و آمریکا در بغداد چندین بار با یکدیگر ملاقات کردند و همچنین دیپلمات‌های دو کشور در مقطعی درباره افغانستان با یکدیگر مذاکره کرده‌اند که آقای ظریف در این مذاکرات حضور داشتند. یعنی این‌ طور نبوده است که صفر و یک عمل کرده باشیم.... مذاکره محرمانه‌ای ...که بنده برای آن کسب اجازه کردم خب بنا به تشخیص شرایط در آن مقطع بود و نتیجه‌اش هم برجام شد...عده‌ای که از منظر سیاسی از برجام انتقاد می‌کنند، دنبال حقیقت نیستند بلکه هدفشان رسیدن به قدرت است. ما در برجام موقعیت برتر را داریم... رهبری اولاً به بحث صنعت هسته‌ای علاقه ویژه‌ای دارند و می‌گویند این صنعت اقتدارآفرین است و ثانیاً معتقدند پیشرفت آن نیاز جامعه ماست. لذا ایشان به این صنعت نظر دارند و روی آن توقف و تدبر می‌کنند... برخی استادان زحمت می‌کشند و نتیجه کار علمی خود را در قالب مقاله می‌فرستند به نشریات بین‌المللی که چاپ کنند، تا برای ترفیع خود به دانشیاری و استادی استفاده کنند. اگر نشریات بین‌المللی بد و نامحرم است چرا می‌فرستند؟ بعد هم که آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی استفسار می‌کند، برخی معترض می‌شوند که چرا آژانس از دانشگاه بازرسی می‌کند؟... بازرسی از دانشگاه‌ها در چارچوب پروتکل و بر اساس مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است.

اقتصاد در پوشک؟

روزنامه ابتکار نوشت: هجوم مردم برای خرید برخی کالاهای کمیاب در کشور ما خود به افزایش قیمت کمک کرده. این در حالی است که به گفته کارشناسان در بحث پوشک تنها یک مشکل گمرکی وجود دارد که اگر حل شود، بخشی از نیاز به پوشک یا نواربهداشتی در کشور تامین شود. کوروش محمدی، جامعه‌شناس ... از فشار روانی می‌گوید سال‌ها است با مردم همراه بوده و در بحران‌های اقتصادی بروز می‌کند. وی می‌گوید: «ساختارهای معیوب کشوری، عدم پاسخگویی به مردم از طرف حکومت و عملکرد نادرست برخی مسئولان، باعث ایجاد یک بی‌اعتمادی در میان مردم می‌شود. این رفتارهایی که در حال حاضر و در شرایط اینچنینی مشاهده می‌کنیم حاصل بی‌تدبیری مسئولانی است که اختلاس کرده‌اند و موجب ایجاد جو بی‌اعتمادی در کشور شده است.

نگاهی به یک فراموشکاری عمدی

روزنامه صبح نو نوشت: هدف اصلی نامه کروبی منحرف کردن انتقادات از دولت به رهبری است. راهبردی که جریان معاند و ضدانقلاب در این شرایط برای ماه‌های آینده طراحی کرده و عوامل داخلی آن‌ها قصد تحقق آن را دارند.

عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به باشگاه خبرنگاران گفت: کروبی قصد دارد تا حصر برداشته نشود تا بتواند از احساسات جامعه استفاده کند... به نظر بنده آقای کروبی تلاش می‌کند که با بیان چنین سخنان دروغی یک نوع سمپاتی عاطفی نسبت به خود ایجاد کند تا مخاطب درباره مطالب او با احساسات واکنش نشان دهد، در حالیکه مطالب وی به قدری غیرواقعی است که جامعه به آن اطمینان پیدا نمی‌کند... معتقدم که برخی از اطرافیان آقای کروبی کاملا مایل هستند که این شرایط برای افراد در حصر باقی بماند، چرا که این اشخاص رفت و آمدها و اعمال عادی خود را انجام می‌دهند، بنابراین قصد دارند امتیاز عاطفی جامعه را نیز کسب کنند... این تاریخ شناس اظهار کرد: کروبی با جعل تاریخ می‌خواهد اینگونه داستان را روایت کند که گویا چنین تصمیمی با فشار رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است، در حالیکه ایشان وقتی قرار بود درباره مسئله رهبری صحبت شود جلسه را ترک کردند تا هیچ رودربایستی برای بیان نظرات وجود نداشته باشد، این در حالی است که می‌توانستند بمانند و از سهم رای خود استفاده کنند... نمی‌توان نام شرایطی که کروبی در آن بسر می‌برد را حصر گذاشت، لذا وی قصد دارد تا حصر برداشته نشود که بتواند از احساسات جامعه استفاده کند.

علیه شفافیت

روزنامه فرهیختگان نوشت: مقوله شفافیت آن هم در شرایط اقتصادی نابسامانی که بر جامعه حاکم شده، ارتباط مستقیمی با اعتماد عمومی مردم به نظام دارد... حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره رد فوریت طرح شفافیت در مجلس گفت: برخی نمایندگان در فضای رودربایستی طرح اولیه را امضا می‌کنند و آن را در حوزه‌های انتخابیه هم به نمایش می‌گذارند اما هنگام رای‌گیری چون همه‌چیز مخفی است، راه خود را می‌روند و تصمیم خود را می‌گیرند. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی این رفتار را نوعی نفاق دانست و گفت: «این دفعه اولی نیست که در مجلس چنین اتفاقی می‌افتد.» این نماینده مجلس با اشاره به رای نیاوردن فوریت طرح شفافیت تصریح کرد: «این طرح دیگر در مجلس دهم بررسی نخواهد شد.»

روزنامه خراسان نوشت: کاربران فضای مجازی با هشتگ #رایت_را_بگو از نمایندگان خواسته اند که اعلام کنند به این موضوع چه رایی داده اند. موضوعی که به عنوان هراس نمایندگان مردم از آشکار شدن رای های شان توصیف می شود... زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس ضمن انتقاد از تصویب نشدن فوریت طرح شفافیت نمایندگان گفت: این موضوع اقدام پسندیده‌ای نبود و به نظر من این اتفاق چیزی جز نفاق نیست. وی ادامه داد: اتفاق پسندیده‌ای نیست که 200 نماینده این طرح را امضا کنند اما پس از مطرح شدن و به رای گذاشتن، طرح با 59 رای مثبت تصویب نشود.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر درباره طرح شفافیت فعالیت نمایندگان به ایلنا گفت: این طرح بسیار کمک می‌کند نمایندگانی که دو نبشی و دو نقشی و بی‌نظم هستند رسوا شوند و مردم آن‌ها را بشناسند...تاکنون ۲۱۳ جلسه علنی در صحن مجلس برگزار شده است و ما نماینده‌ای داریم که در ۱۵۷ جلسه با تاخیر حاضر شده است، یا حدود ۳۰نفر از نمایندگان هستند از ۱۰۰ روز هم بیشتر با تاخیر در جلسات شرکت کرده‌اند...وقتی رای‌گیری در صحن برگزار می‌شود ۴۰تا ۵۰ نفر در رای‌گیری شرکت نمی‌کنند! ما ۲۹۰نفر نماینده داریم که در هر جلسه حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر غایب هستند، اینها کجا هستند؟ مگر چند روز مرخصی می‌توانند داشته باشند؟ چند روز به ماموریت می‌روند؟

ناگفته‌‌ای نمانده جز اینکه 18 میلیارد دلار را به چه کسی دادید؟!

کیهان نوشت: رئیس‌جمهور برای چندمین بار چنین القا کرد که حرف‌های ناگفته‌‌ای داشته اما بنابر مصلحت، از گفتن آنها در روز پاسخگویی به سوال نمایندگان مجلس صرف‌نظر کرده است...روحانی در روز پاسخگویی نیز با لحنی منت‌گذارانه درباره ناگفتن برخی مسائل سخن گفته بود و چون این ادعا تکرار می‌شود، نیازمند نقد و بررسی است... امروز منتقدان دلسوز غالبا نجابت به خرج می‌دهند و از 100 اعتراض، یکی را آن هم با ملاحظه و مماشات بیان می‌کنند. در نقطه مقابل، احزاب تندرویی مانند کارگزاران و ... قرار دارند که بیشترین سهم را از غنیمت‌های انتخاباتی برده‌اند اما اکنون دولت را صریحا دچار سرگشتگی معرفی می‌کنند...دولت چرا توضیح نمی‌دهد که در کدام فرآیند تصمیم‌گیری رانت 18 میلیارد دلاری و واگذاری ارزان قیمت 7 میلیون سکه را ایجاد کرد و چه کسانی با کدام رانت‌های اطلاعاتی از این واگذاری‌ها سود بردند؟ و... سئوالاتی از این قبیل.

ادامه حواشی پلاکارد جنجالی

حمید رسایی در توییتر خود نوشت: «شاکی این پنج طلبه، نهاد ریاست جمهوری و استانداری قم بوده‌اند! من فقط از دورویی روحانی مانده‌ام که امروز صبح در جشنواره شهید رجایی، اینطور سخنرانی می‌کند اما در عمل از شعار روی یک تابلو، برای منافع سیاسی  پرونده جنایی استخراج می‌کند. واقعا که استخر فرح در انتظارت.»

علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به اظهارات حمید روحانی مبنی بر مقدس بودن شعار ای آنکه مذاکره شعارت استخر فرح در انتظارت، گفت: اعتماد مردم به روحانیت را نباید به بهانه‌های مختلف متزلزل کرد و امید مردم را به آینده کشور تضعیف کرد... رحیمی با اشاره به برخورد نهادهای امنیتی با تهدیدکنندگان رییس جمهور در مدرسه فیضیه، گفت: شورای تامین استان قم علیه اشخاصی که مبادرت به این کار کردند، شکایت کرده و باید منتظر نتایج بود.

آیت الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مصاحبه با جماران با تاکید بر اینکه نباید تجمع فیضیه بزرگنمایی شود، گفت: پلاکاردی که آنجا منتشر شد را نباید به حوزه و حوزویان یا فیضیه نسبت داد. یک یا چند نفر خبط و اشتباه کردند؛ یا عوامل نفوذ هستند. لذا بلافاصله در چند دقیقه این موضوع جمع شد.بنابر این نمی شود همایش بسیار مهمی که برای مطالبات اقتصادی مردم برگزار شده تحت الشعاع پلاکارد یک نیروی نفوذی یا چند نفر ساده لوح قرار بگیرد.

ادعای عجیب یک اصلاح‌طلب درباره گذشته رحیم‌پورازغدی

مشرق نوشت: سیدحسین موسوی تبریزی، فعال اصلاح‌طلب و دبیرکل مجمع مدرسین و محققین قم طی اظهاراتی  درباره حسن رحیم‌پور ازغدی و سخنرانی او در تجمع اخیر مدرسه فیضیه قم گفته است: فیلم سخنرانی فردی که در تلویزیون همیشه دیده می‌شود و در شورای انقلاب فرهنگی هم حضور دارد و از قدیم هم روی این فرد شناخت دارم، برای من فرستاده‌اند. این فرد قبل از انقلاب با آیت‌الله خامنه‌ای زاویه داشت و بعد از مدتی چهره‌ای دیگر از خود نشان داد... در اشاره به صحبت‌های موسوی‌تبریزی لازم به توضیح است که جای خوشوقتی دارد که مسئله زاویه داشتن با مقام معظم رهبری برای چهره‌های ستاد جریان سیاسی خاص نیز به یک دغدغه تبدیل شده است...

 از طرفی این نکته هم نیاز به یادآوری دارد که زاویه داشتن فکری با رهبری نظام، ذنب لایغفر نیست زیرا اولا ولایتمداری در عمل تعریف می‌شود نه لزوما در فکر و ثانیا در ایران اسلامی اجبار فکری نداریم و آزادی اندیشه به مفهوم واقعی کلمه در ایران، جاری و ساری است. در عین حال اما بایستی اشاره کرد که آقای حسن رحیم‌پورازغدی متولد سال 43 است! به این معنی که او در هنگام وقوع انقلاب اسلامی فقط 14 سال داشته است و بنابراین طرح زاویه داشتن رحیم‌پور با رهبر معظم انقلاب در قبل از انقلاب، یک حرف مضحک بیشتر نیست.

رانت‌خواری و دعواهای جناحی باعث سر ریز شدن صبر مردم می‌شود

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه جامعه تاریخی ایران حوصله‌ دارد، گفت: رانت خواری و دعواهای جناحی باعث سر ریز شدن این حوصله می‌شود.

 واقعا این نماینده، آداب سفر دیپلماتیک را نمی دانست؟

روزنامه جوان نوشت: روزنامه شهروند به رفتار غیردیپلماتیک یک نماینده مجلس در سفر رئیس مجلس به بلاروس واکنش نشان داده و نوشته است:تصویری از سیدناصر موسوی‌لارگانی منتشر شد که در حین مراسم ادای احترام لاریجانی به کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم در بلاروس، مشغول فیلمبرداری با موبایل است و این تصویر سوژه رسانه‌های بلاروس شده است...  این روزنامه می‌نویسد: بار دیگر بحث عدم‌آموزش اعضای خانه ملت توسط تشریفات مجلس زمان حضور در چنین مجالسی را پیش کشیده است. پیش از این هم رفتار‌هایی خارج از عرف در مراسم رسمی از نمایندگان مجلس سر زده بود که عجیب‌ترین نمونه آن سلفی سال گذشته نمایندگان با موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بود.

گرچه انتقاد روزنامه شهروند درست است، اما به نظر می‌رسد این آداب ساده‌ای است که هر کس باید بلد باشد در فضای رسمی چگونه رفتار کند؛ چطور یک نماینده مجلس می‌تواند این موارد ساده را بلد نباشد؟!

بالاخره سیف احضار شد/از دانه ریزها به سیف رسیدیم

مهر نوشت: پس از بیست و پنج روز از گمانه زنی ها و اعلام خبرهای منابع غیر رسمی در رابطه با احضار سیف(رئیس سابق بانک مرکزی)، بالاخره شب گذشته، حجت الاسلام محسنی اژه ای تحقیق از سیف را تایید کرد و گفت: رئیس سابق بانک مرکزی تا الان مورد تحقیق و سوال قرار گرفته، اما بازداشت نشده است و تحقیقات ادامه دارد.

لاریجانی می‌خواست ربیعی استیضاح شود

محمدصادق حسنی جوریابی، نماینده اصلاح‌طلب مردم رشت در مجلس به ایلنا گفت: دیکتاتوری در مجلس باید روزی به اتمام برسد و رییس و هیات رییسه مجلس پاسخگو باشند... در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد بودیم آقای لاریجانی در حالی به هر نحو جلسه استیضاح را برگزار کرد که حتی جلسه کمیسیون هم برگزار نشده بود. علت این بود که لاریجانی می‌خواست ربیعی استیضاح شود.

سکوت دولتی

روزنامه فرهیختگان نوشت: ... از وزارتخانه‌های اقتصادی بی‌وزیر که بگذریم، تا به امروز 40 روز است که دولت با استعفای سخنگویش موافقت کرده و همچنان بی‌سخنگو و به تبع آن بی‌گفت‌وگو با مردم روزها را به شب می‌رساند... بعد از خداحافظی نوبخت از ساختمان کوثر، خبرهای غیررسمی از سخنگویی اسحاق جهانگیری حکایت داشت؛ خبری که در حد گمانه‌زنی ماند. بعد از آن محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک و مشاور رئیس‌جمهور، حمید ابوطالبی مشاور رئیس‌جمهور و حتی علی ربیعی نیز از دیگر گزینه‌هایی بودند که نام‌شان به‌عنوان گزینه‌های سخنگویی دولت مطرح شد. جمعی محدود از حامیان اصلاح‌طلب دولت نیز از ضرورت به‌کارگیری گزینه‌های جوان سخن می‌گفتند و در همین راستا سخنگویی عماد خاتمی را به دولت پیشنهاد دادند...برخی معتقدند بالا و پایین شدن ترازوی احزاب اصلاح‌طلب در دولت، نه‌تنها گره اصلی انتخاب سخنگو و وزرای جدید است، که – به‌رغم همه ضرورت‌ها- مانع تغییر و تحولات اساسی در دولت نیز محسوب می‌شود.

نامه دوم اقتصاددانان به روحانی به زودی منتشر می‌شود

حسین راغفر اقتصاددان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: اقتصاد باید به صورت مرکزی ساماندهی شود اما این اتفاق نیافتاده است و امروزه ما شاهد یک نوع سردرگمی در نظام اقتصادی کشور هستیم... نامه ما چون خطابش به آقای رئیس‌جمهور بود انتظار این بود جلسه‌ای ولو خصوصی با ایشان و تیم اقتصادی دولت برگزار شود اما این اتفاق نیفتاد...آقای نوبخت دعوت کردند که راجع به نامه و مسائل اقتصادی کشور جلسه‌ای داشته باشیم اما دوستان اعتقاد داشتند بایستی در یک سطح بالاتری این کار انجام شود... نامه‌ دوم حاضر است و باید دوباره با دوستان مشورت و نظرات همه گرفته شود. این نامه به زودی منتشر خواهد شد.

راغفر در مصاحبه با پرشیا دایجست هم گفت: ما محاسبه کردیم اگر این وضع ادامه یابد ارز تا پایان سال ۴۰ هزار تومان خواهد شد که پیامدهای بسیار مخربی خواهد داشت. وی با بیان اینکه آنچه اتفاق افتاده، چپاول مردم و زمینه سازی برای فروپاشی و کودتا است اظهار کرد: من تاسف می‌خورم و نمی‌دانم دستگاه‌های امنیتی کجا هستند. اتفاقات فعلی زمینه ‌های کودتا و نارضایتی است که مردم بگویند اینها باید بروند... شواهد تاریخی و رفتار آمریکا در کشورهای دیگر برای بی ثبات سازی حاکی از این امر است. یک ماه پیش یکی از کاندیداهای پیشین ریاست جمهوری در امریکا گفته بود گمان آن می رود که دوباره اشتباه کودتا 1953 اینبار با کمک اسرائیل، عربستان و منافقین در ایران تکرار شود. ریچارد نفیو طراح تحریم های آمریکا علیه ایران در زمان اوباما نیز در کتاب خود به شواهدی اشاره می کند که چگونه می توان مردم ایران را به شورش داخلی کشاند. البته من به گفته های دیگران کار ندارم و شواهد در داخل ایران موید صحبت من است... این کودتا قطعا از خارج از کشور سازماندهی می شود ولی افرادی هم در داخل ایران روی آن کار می کنند که البته ممکن است این افراد ناآگاهانه در زمین دشمن بازی کنند؛ اما در هر صورت متاسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است.

حضور نهضت آزادی در شورای اصلاح‌طلبان

 تسنیم نوشت: اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دور سوم با وقفه‌ای یک‌ساله، دوشنبه هفته گذشته  با حضور برخی  اعضای حقیقی و حقوقی این شورا برگزار شد. البته شروع‌به‌کار دوباره این شورا خالی از حاشیه نبود. چند روز پیش از برگزاری این جلسه، روزنامه سازندگی ارگان رسمی حزب کارگزاران  ضمن رسانه‌ای کردن خبر آغاز به کار مجدد شورای سیاست گذاری، لیست اعضای حقیقی این شورا را منتشر کرد. از نکات قابل تامل این لیست حضور عماد بهاور عضو تشکیلات غیرقانونی نهضت آزادی است. این روزنامه در توجیه حضور نام بهاور در لیست جدید اعضای حقیقی شورای سیاست‌گذاری، نوشته بود یکی از ضعف‌های جدی شورای‌عالی اصلاح‌طلبان در ادوار گذشته، عدم ارتباط آن با نسل‌های گذشته اصلاحات و اصلاح‌طلبان کلاسیک است که اکنون با دعوت هرچند حداقلی از یکی از اعضای نهضت آزادی جبران می‌شود.