نقاط ابهامی که نیاز به اطلاع‌رسانی و شفافیت دارد؛
تابناک گیلان / سرانجام صبح امروز (سه شنبه) پس از کش و قوس های فراوان، سؤال از رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان پرسیده شد و حجت الاسلام «حسن روحانی» نیز به این پرسش ها پاسخ داد؛ البته از مجموع 5 سؤالی که نمایندگان با 80 امضا آن را راهی هیأت رئیسه و اعلام وصول کردند، مجلس تنها یک پاسخ رئیس جمهور را قانع کننده دانست و در 4 محور دیگر پاسخ ها را قانع کننده ندانستند.
کد خبر: ۶۴۸۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 28 August 2018

تابناک گیلان / سرانجام صبح امروز (سه شنبه) پس از کش و قوس های فراوان، سؤال از رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان پرسیده شد و حجت الاسلام «حسن روحانی» نیز به این پرسش ها پاسخ داد؛ البته از مجموع 5 سؤالی که نمایندگان با 80 امضا آن را راهی هیأت رئیسه و اعلام وصول کردند، مجلس تنها یک پاسخ رئیس جمهور را قانع کننده دانست و در 4 محور دیگر پاسخ ها را قانع کننده ندانستند.

به گزارش «تابناک»؛ این سؤال شامل پنج محور عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است.

مشروح این سؤالات بدین شرح بود؛

سؤال نخست: «چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق، که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟ 
سؤال دوم: علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال و علیرغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟ 
سؤال سوم: چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط، اقدام شایسته‌ای ندارد؟ 
سؤال چهارم: علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت جنابعالی، علی‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های عبور از رکود چیست؟ 
سؤال پنجم: علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

در ابتدا پنج نماینده مجلس به نام های «محمد دهقان، نقوی‌حسینی، حمیدرضا فولادگر، محمد حسین فرهنگی و کوروش کرم‌پور»، سؤالات خود را در بخش نخست از «حسن روحانی» پرسیدند. بعد از آن، رئیس جمهور سی دقیقه به سؤال نمایندگان پاسخ داد. 
سپس حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنوری» یکی از طراحان اصلی سؤال از رئیس جمهور پشت تریبون رفت و درباره سؤالات مطرح سخنرانی کرد که در نهایت «حسن روحانی» در بخش دوم سخنان خود تلاش کرد، پاسخ قانع کننده ای به نمایندگان بدهد.

پس از اتمام سخنان رئیس جمهور، «علی لاریجانی» رئیس قوه مقننه مطابق با آیین‌نامه داخلی مجلس، تک‌تک سؤالات را جداگانه به رأی وکلای ملت گذاشت که نتایج این رأی‌گیری‌ها به شرح زیر اعلام شد؛

سؤال نخست: چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق، که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟ وکلای ملت با 123 رأی موافق، 138 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سؤال را قانع‌کننده ندانستند.

سؤال دوم: علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال و به رغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟ وکلای ملت با 137 رأی موافق، 130 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سؤال را قانع‌کننده دانستند.

سؤال سوم: چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد؟ وکلای ملت با 74 رأی موافق، 190 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سوال را قانع‌کننده ندانستند.

سؤال چهارم: علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت جنابعالی، علی‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های عبور از رکود چیست؟ وکلای ملت با 116 رأی موافق، 150 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سؤال را قانع‌کننده ندانستند.

سؤال پنجم: علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟ وکلای ملت با 68 رأی موافق، 196 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به این سؤال را قانع‌کننده ندانستند.

بنابراین، با قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رئیس‌جمهوری به چهار سؤال از 5 سؤال مطرح، سؤالاتی که در نهایت منجر به تأمین نظر نمایندگان مجلس نشده به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد و پس از آن، نتایج بررسی دستگاه قضایی پیرامون این سؤالات، بار دیگر به مجلس ارجاع می‌شود تا قوه مقننه پیرامون این مسائل تصمیم‌گیری ‌کند.

حالا برای همه این پرسش مطرح است که سرنوشت سؤال از رئیس جمهور چه خواهد شد؟ نکته مهم اینکه آیا در جریان سؤالاتی که مجلس از رئیس جمهور پرسیده و در نهایت از آن قانع نشده است، شاهد تخطی رئیس قوه مجریه از قانون بوده ایم که به دلیل قانع نشدن مجلس به قوه قضائیه ارجاع شده است؟ آیا تخلفات، کم کاری ها و تخطی از قانون در مجموعه های دولتی و وزارتخانه ها به معنای تخطی رئیس جمهور از قانون هست یا خیر؟

اگر پاسخ مثبت است که باید قوه قضائیه مطابق با پیش بینی های قوانین بالادستی نظیر قانون اساسی خیلی جدی به مسأله ورود کرده و آن را بررسی کند. اگر تخطی از قانون برای دستگاه قضایی هم محرز شد، برخورد لازم و قانونی در این زمینه صورت بگیرد، اما اگر سؤال ها به معنای تخطی رئیس جمهور از قانون نباشد، چرا باید مسأله به قوه قضائیه به منظور انجام بررسی بیشتر ارجاع شود و دوباره به مجلس بازگردد؟!

نکته ای که اکنون وجود دارد، پس از برخورد جدی و قاطع مجلس با برخی کاستی هایی که در کشور و مجموعه دولت احساس می شد و پاسخ های بدون حاشیه رئیس جمهور به این موضوعات، این است که باید نکات مبهم پیرامون سرنوشت سؤالاتی که مجلس از آن قانع نشده روشن شود و البته اطلاع رسانی لازم پیرامون روند و چگونگی بررسی و پاسخگویی دولت در خصوص این مسائل هم صورت بگیرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
روحانی رانمیتوننداستیضاح کننداین خط این نشان.مردم ایران منتظرابرتورم باشید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
دولت روحانی ضعیف عمل میکند و تمام وزرا و استانداران و فرمانداران ضعیف هسنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
روحانی رای مردم گیلان رو پس دهید نتوانستی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
آقای روحانی برای یک هواپیما هزاران سانتی فیوژ رو تعطیل میکنی این یعنی چی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
آقای روحانی چرا پراید ۴۰ میلیون شده و چرا هر روز وضع اقتصادی مردم بدتر میشود
اقتصادت این انتصاباتت این استاندار گیلان
آقای روحانی در چه فکری هستی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
روحانی چرا مملکت رو به سوی هرج و مرج اقتصادی سوق دادی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار