کد خبر: ۶۴۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴ 27 August 2018
دو هفته پیش نمایندگان مجلس یک سال پس از آغاز به کار دولت دوازدهم، اولین وزیر کابینه را کنار گذاشتند و رأی اعتماد خود را از «علی ربیعی» وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس گرفتند. روز گذشته نیز وکلای مردم در خانه ملت، نسبت به بازپسگیری رأی اعتماد خود از «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدام کردند تا در فاصله دو هفته دو وزیر از جمع کابینه دوازدهم آن هم تنها یک سال پس از آغاز به کار جدا شوند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه نمایندگان رأی به کنار گذاشتن ربیعی از جمع هیأت وزیران دادند، رئیس جمهور تصمیم گرفت، یکی از معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یعنی «انوشیروان محسنی بندپی» را به مدت سه ماه مطابق با قانون به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کند تا پس از بررسی های لازم، تصمیم نهایی را پیرامون معرفی وزیر پیشنهادی به مجلس بگیرد.

تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور برای وزارت اقتصاد مشابه وزارت تعاون

حالا که وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با رأی مجلس برکنار شده است، شنیده می شود که رئیس جمهور در حال رایزنی و تصمیم گیری نهایی پیرامون معرفی سرپرست برای این وزارتخانه در سه ماه آینده است. بر اساس شنیده ها «حسن روحانی» قصد دارد تا شبیه آنچه در مورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کرده، در مورد وزارت اقتصاد نیز اتخاذ کند.

بر اساس شنیده ها رئیس جمهور قصد دارد، یک نفر را از میان سه معاون وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کند. گفته می شود، هم اکنون رایزنی ها برای انتخاب سرپرست آتی وزارت اقتصاد در حال انجام است و روحانی اگر تا عصر امروز نسبت به معرفی سرپرست وزارت اقتصاد اقدام نکند، نهایتا تا فردا تصمیم خود را پیرامون این موضوع اعلام خواهد کرد.


گفته می شود، روحانی برای سپردن سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی به افرادی نظیر «میرعلی‌اشرف عبدالله‌پوری حسینی» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی، «سید کامل تقوی نژاد» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی و «محمد خزاعی ترشیزی» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی رایزنی ها و گفت و گوهایی انجام داده و یکی از این سه را به سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی در سه ماه آینده معرفی خواهد کرد.

رئیس ستاد روحانی، گزینه جدی وزارت اقتصاد

«میرعلی اشرف عبدالله‌پوری حسینی»، اهل تبریز و 57 ساله است و سابقه نمایندگی مردم از حوزهٔ انتخابیهٔ تبریز در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های سوم و ششم را در کارنامه دارد و از چهارم مهر سال 92 که «علی طیب نیا» وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی، او را به جای «محمدرحیم احمدوند» رئیس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر اقتصاد معرفی کرد، همچنان سکان این بخش مهم اقتصادی را بر عهده دارد.

البته پوری حسینی پیش از این نیز سابقه ریاست سازمان خصوصی سازی را در کارنامه داشته‌ و اولین رئیس این سازمان از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ بوده است. او همچنین در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲، رئیس ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» در آذربایجان شرقی بوده است.

یک کهگیلویه و بویراحمدی گزینه وزارت اقتصاد / تقوی‌نژاد گزینه دوم سرپرستی وزارت اقتصاد

«سید کامل تقوی‌نژاد»، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز 54 ساله و متولد شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد است. او پیش از این در سمت های اجرایی نظیر معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون وزیر تعاون در دولت خاتمی، عضو هیأت مدیره بانک سپه، مدیر عامل بانک سپه، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، مدیرکل در مجموعه وزارت کشور، وزارت جهاد سازندگی و سازمان ثبت احوال کشور، عضو هیأت مدیره شرکت های سرمایه‌گذاری، بازرگانی و تولیدی بخش دولتی و مدیریت عاملی بانک سپه فعالیت کرده است.

در ۲۲ آذر ۱۳۹۴ با تأیید هیأت دولت، سید کامل تقوی‌نژاد، مدیرعامل بانک سپه، به ریاست سازمان امور مالیاتی کشور منصوب شد. وی اولویت اول این سازمان را اجرای کامل طرح جامع مالیاتی و زمان اجرایی شدن این طرح را بهمن ۹۵ اعلام کرده است. وی در اولین نشست خبری خود سرکشی دولت به حساب‌های بانکی مردم را رد کرد و گفت: کارگروه‌های ویژه مالیاتی فقط حساب‌های بانکی افرادی را کنترل می‌کنند که توسط دستگاه‌های ذی‌ربط «مشکوک» اعلام شده باشد.

تقوی نژاد مدت‌ها عضو حزب اعتماد ملی و رئیس دفتر اقتصادی آن بوده است. وی دارای کارشناسی برنامه‌ریزی اجتماعی و فوق لیسانس مدیریت سیستم‌هاست. تقوی نژاد پیش از این کاندیدای لیست اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس در تهران بود که 170هزار رأی کسب کرد.

سفیر و دیپلمات سابق گزینه سرپرستی وزارت اقتصاد

«محمد خزاعی»، مسن ترین گزینه سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به دو گزینه مطرح دیگر است. او اصالتا خراسانی و متولد شهرستان کاشمر است که شصت و پنجمین سال زندگی خودش را می گذراند. البته خزاعی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه گیلان گرفته و در مجالس شورای اسلامی اول و دوم نیز نماینده مردم رشت در خانه ملت نیز بوده است.

او همچنین در دولت احمدی نژاد و طی سال های 86 تا 92 و پس از پایان ماموریت «محمد جواد ظریف» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بود. خزاعی مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه جرج میسون آمریکا دریافت کرده است و از سال 92 که «علی طیب نیا» او را به عنوان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی منصوب کرد، همچنان در این مسئولیت انجام وظیفه می کند.

به هر حال، باید تا تصمیم گیری نهایی رئیس جمهور برای انتخاب و معرفی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی صبر کرد و دید، کدام یک از معاونان وزیر سابق اقتصاد به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی خواهند شد؛ هرچند تاکنون جدای از این سه گزینه، نام های دیگری در رسانه ها و روزنامه ها دیده شده است، اما انتخاب نهایی روحانی به احتمال فراوان از بین پوری حسینی، تقوی نژاد و خزاعی خواهد بود.

 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تقی پور محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
تقوی بهترین گزینه برای وزارت اقتصاد هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار