کد خبر: ۶۴۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ 26 August 2018

تابناک / عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس گفت:‌ سازمان تعزیرات حکومتی حداقل تا چهار ماه آینده اجازه توزیع برنج‌های احتکار شده را در بازار ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ محمدصادق حسنی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ سازمان تعزیرات حکومتی حداقل تا 4 ماه آینده حق توزیع برنج‌های احتکار شده را در بازار ندارد و وزارت جهاد کشاورزی باید در این برهه از زمان به تکلیف و وظیفه قانونی خود عمل کند.

عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس عنوان کرد:‌ بارندگی‌هایی که امسال در زمان برداشت محصول برنج در سطح استان گیلان رخ داد علاوه بر افزایش هزینه‌ها و فشار بر شالیکاران، فرآیند درو و برداشت محصولات را دچار اختلال و مشکلات بسیار زیادی کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس توجه ویژه دولت و وزارت جهاد کشاورزی به وضعیت معیشتی کشاورزان را خواستار شد و تصریح کرد:‌ بسیاری از کشاورزان گیلانی در شرایط بسیار بد اقتصادی و معیشتی به سر می‌برند و نیازمند کمک‌ و حمایت‌های بیشتر دولت و وزارتخانه‌هایی نظیر جهاد کشاورزی هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس به ممنوعیت واردات برنج اشاره کرد و افزود:‌ تمام اهتمام مجلس و نمایندگان گیلان این بوده که با استفاده از اهرم‌های قانونی و نظارتی بحث ممنوعیت واردات برنج را در چهار ماهه نخست پس از برداشت محصول در شالیزارهای شمال کشور،‌ اجرایی کنند.

حسنی واردات بی‌ضابطه بیش از یک میلیون و 60 هزار تن برنج در سال گذشته را متذکر شد و ابراز داشت:‌ سال گذشته به علت کوتاهی‌های وزارتخانه‌های ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج موجب اشباع بازار داخلی شد که خسارت‌های بسیار زیادی را به تولیدکنندگان داخلی وارد کرد.

وی بی‌تدبیری‌های وزارتخانه‌هایی مانند جهاد کشاورزی را عامل اصلی وارد آمدن ضرو زیان‌های هنگفت به کشاورزان دانست و گفت: به علت آن سهل‌انگاری‌های انجام شده در سال قبل توسط مسئولان ذیربط،‌ کشاورزان گیلانی در فروش محصول خود دچار مشکل بوده و هنوز نتوانسته‌اند کمر راست کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس کنترل واردات برنج به کشور را وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی خواند و بیان داشت:‌ از این وزارتخانه انتظار داریم با مدیریت درست و جلوگیری از واردات بدون ضابطه،‌ شرایط را برای کشاورزان گیلانی از این بدتر نکند.

نماینده مردم رشت در مجلس ضمن اشاره به بحث قاچاق برنج در سال‌های گذشته از احتمال کاهش میزان آن خبر داد و عنوان کرد:‌ آغاز جنگ اقتصادی دشمن علیه کشورمان در کنار نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش بسیار زیاد قیمت دلار به کنترل قاچاق کالا از جمله برنج خواهد انجامید.

حسنی قاچاق برنج به داخل کشور را در شرایط کنونی برای قاچاقچیان مقرون به صرفه ندانست و تصریح کرد:‌ امیدواریم با حمایت‌های مجلس و استفاده از اهرم‌های قانونی و نظارتی توسط نمایندگان خانه ملت،‌ سال خوبی در انتظار کشاورزان شمالی از لحاظ فروش محصولاتشان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار