انتخابی مهم در خلیج فارس/ فرمانده نیروی دریایی سپاه را بهتر بشناسید

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: روز پنج‌شنبه با حکم فرماندهی کل قوا، سردار علیرضا تنگسیری به‌عنوان فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی و جانشین سردار فدوی شد.برای بررسی بهتر این مساله، کافی است به واکنش رسانه‌های غربی، به ویژه آن دسته از رسانه‌های که مستقیم بودجه خود را از مراکز نظامی و اطلاعاتی غربی دریافت می‌کنند، توجه کرد. برای همه آنها انتخاب دریادار تنگسیری به این عنوان، تقریبا حالت یک شوک را داشته و نمی‌توانند به سادگی از کنار آن بگذرند. تقریبا بیشتر نیروهای دریایی کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس به‌عنوان محدوده تحت نظر نیروی دریایی سپاه، دریادار تنگسیری را می شناسند و همه آنها می‌دانند که این انتخاب در روزهای فشار اقتصادی شدید بر کشور، بدون دلیل نیست. تاکنون دو بار انگلیسی‌ها، دو بار آمریکایی‌ها، یک بار استرالیایی‌ها و یک بار هم کانادایی‌ها در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه به دلیل تجاوز به آب‌های سرزمینی ایران دستگیر شده‌اند، در قلب همه این دستگیری‌ها، نام یک نفر بیش از همه به چشم می‌خورد، سردار علیرضا تنگسیری.

استیضاح وزیر اقتصاد توسط مجلس شورای اسلامی

فردا دستور کار مجلس شورای اسلامی، بررسی استیضاح وزیر اقتصاد است.

وطن امروز نوشت: یکشنبه 28 مرداد استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. همان شب احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم قم در توئیتی نوشت: آیا قرار است کرباسیان قربانی روحانی شود؟ موضوعی که ماجرای استیضاح ربیعی و شائبه‌های مطرح درباره به حاشیه رفتن سوال از روحانی را تداعی می‌کرد... توئیت امیرآبادی البته با تکذیبیه معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور مواجه شد...{اما}عضو هیات‌رئیسه مجلس تصریح کرد: با توجه به تلاش‌هایی که معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور برای اعلام وصول استیضاح آقای کرباسیان انجام داد، تعدادی از نمایندگان امضا‌کننده نیز متوجه مساله شده بودند و از همین رو اکثرا تلاش داشتند این استیضاح اعلام وصول نشود... آقای لاریجانی هم در جلسه هیات‌رئیسه از پیگیری‌های مجموعه معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور برای اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد تعجب کرده بود... برخی ناظران سیاسی همان موقع این موضوع را که ربیعی قربانی سوال از روحانی شد طرح کردند. عدم حمایت قاطع روحانی از ربیعی نیز این گزاره را تا حد زیای در اذهان تقویت کرد...

علی‌اصغر یوسف‌‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به زمان برگزاری جلسه استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در پارلمان،گفت: در نامه‌ای از سوی رئیس مجلس، از آقای روحانی رئیس‌جمهور دعوت کردیم برای دفاع از عملکرد وزیراقتصاد، در جلسه استیضاح فردا حضور یابد.

همشهری هم نوشت: طرح استیضاح وزیر اقتصاد، بازپس‌گیری امضا‌های اولیه و مسکوت ماندن طرح و جمع‌آوری امضای مجدد آن سبب طرح شبهاتی درمورد استیضاح کرباسیان شده است؛ مثلا جمعی می‌گویند اعلام وصول طرح استیضاح کرباسیان برای به حاشیه بردن طرح سوال از رئیس‌جمهور صورت گرفته است؛ به این معنا که منتقدان دولت هرچه فریاد دارند برسر وزارت اقتصاد بزنند و در جلسه روز چهارشنبه با طمانینه بیشتر مقابل روحانی قد علم کنند. جمعی دیگر اما طرح استیضاح کرباسیان را لابی دولتمردان با هیات‌رئیسه برای عزل کم‌حاشیه وزیر اقتصاد می‌دانند و آن را به بازی دولت و مجلس تعبیر می‌کنند. جمعی دیگر نیز آشفتگی فضای اقتصادی کشور و نارضایتی مردم از شرایط ایجاد شده را اصلی‌ترین عامل و کمترین پاسخ به نیاز مردم ارزیابی می‌کنند. این 3شبهه در مجلس طرفداران و منتقدانی دارند...

الیاس حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در توئیتی نوشت: اگر فردا وزیر اقتصاد به‌عنوان تنها مقام پاسخگوی تیم‌ اقتصادی دولت به مجلس، مجددا رای اعتماد بگیرد، به این معنی است که مجلس از شرایط اقتصادی کشور راضی است و در این صورت سوال از رئیس‌جمهور بلاموضوع خواهد بود. افکار عمومی درباره عملکرد ما قضاوت خواهد کرد.

ادامه حاشیه های تجمع فیضیه

روزنامه ایران نوشت: گویا تهدید به قتل رئیس جمهوری خیلی ساده‌تر از آن چیزی شده که به نظر می‌رسید؛ کمتر از یک هفته پس از برگزاری تجمع پر سر و صدای برخی از طلاب قم در مدرسه فیضیه، ماجرای «استخر فرح» و تهدید حسن روحانی به قتل این بار در تهران تکرار شد؛ در مراسم دعای روز عرفه و توسط یکی از مشهورترین مداحان کشور. بر اساس فیلمی که از سخنرانی حاج منصور ارضی منتشر شده، وی با اشاره به اقدامات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و برنامه‌های دولت حسن روحانی می‌گوید: «اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.»

اعتماد هم در مطلبی با عنوان« تکرار تهدید رییس‌جمهور» نوشت:... مداح معروف در خیابان سعدی و در میان مردم به همان شیوه طلاب قم، رییس‌جمهور را تهدید می‌کند. او گفته است: «این یارو هم مثل آن یارو در استخر می‌میرد. آنها که خیانت می‌کنند آخر طوری می‌میرند که دوست و دشمن، کافر و مومن حیران می‌شود که او اینجا چه می‌کرده است؟ چرا ...؟!»... مداح در حالی بر طبل خصومت‌های داخلی می‌کوبد که در روزهای اخیر شاهد بودیم، ماجرای فیضیه چطور با انتقاد همگان من‌جمله مراجع عظام مواجه شد. از اتفاق، راست سنتی و بزرگان حوزه بیش از همه برافروخته شدند.

روزنامه آرمان هم نوشت: در شرایطی که جامعه نیاز به وحدت کلمه دارد تا در داخل بر مشکلات فائق بیاییم؛ برخی تریبون‌داران حرف‌هایی و شعارهایی که اخیرا علما و مراجع محکوم کرده‌اند و انتظار برخورد با مسبیبن آنها می‌رود را دوباره بیان می‌کنند و معلوم نیست در پی چه اهدافی هستند. نکته مهم برگزاری شکلی این تجمع یا افرادی که در آن شرکت داشتند، نیست بلکه باید تفکر پشت این تجمع شناسایی شود.

مصطفی کواکبیان، نماینده تهران هم به روزنامه آرمان می گوید: من می‌گویم آنهایی که در قم چنین تجمعی برگزار کردند نباید مجوزی داشته باشند؟ حداقل شعارهای کنترل شده بدهند. البته وزارت کشور که خیلی راحت می‌گوید به ما مربوط نیست، اما در جای خود می‌دانم چه کسانی در قم، چگونه از طریق فرمانداری هماهنگی کردند... این حادثه 3 وجهی است. یک وجه آن اینکه واقعا شان علما و طلاب چنان شده که شعارهای سطحی، دم‌دستی و پیش پا افتاده را مطرح کنند که‌ «ای آنکه مذاکره شعارت؛ استخر فرح در انتظارت!» انتظار ما از علما و طلاب بالاتر از این بوده است. البته آنها نیز آزادند که مثل دانشگاها‌ تجمع داشته باشند، اما سطح کار خود را نباید اینقدر پایین بیاورند... بُعد دیگر ماجرا تهدید رئیس‌جمهور است، این شعار چنین معنایی دارد که رئیس‌جمهور اگر تن به مذاکره بدهد، به نحو دیگری با وی برخورد خواهد شد. بُعد سوم نیز اتهام سنگینی است که موجب ناراحتی صریح آیات عظام شده است و به مسائل دیگری اشاره ضمنی دارد.

ابراز تاسف توئیتری تنها واکنش عضو تیم مذاکره‌کننده

کیهان نوشت: سفیر ایران در انگلیس، از تصمیم خطوط هوایی آن کشور برای تعلیق پروازها به تهران ابراز تاسف کرد. حمید بعیدی‌نژاد با انتشار پیامی در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «این تصمیم خطوط هوایی تاسف‌برانگیز است.»... بعیدی‌نژاد از اعضای تیم مذاکره‌کننده برجام بود و صرف «ابراز تاسف» وی آن هم از طریق توئیتر، عجیب به نظر می‌رسد.

اینکه اصلاح‌طلبان با روحانی تجارت کردند، تهمت است

  روزنامه اعتماد به نقل از صادق زیباکلام نوشت:... ما بر سر دوراهی شرکت یا عدم شرکت در انتخابات بودیم. اگر قرار بود که در انتخابات شرکت کنیم، نزدیک‌ترین نامزد ممکن آقای روحانی بود. ما با چشم باز این‌کار را انجام دادیم. ما به هیچ‌وجه به دنبال ائتلاف با آقای روحانی نبودیم. این گناهی که کیهان می‌گوید اصلاح‌طلبان مرتکب شده‌اند، تهمت بی‌ربطی است که اصلاح‌طلبان وارد ائتلاف تجاری با آقای روحانی شده‌اند. به خاطر اینکه پست و مقام به دست بیاوریم از آقای روحانی حمایت نکردیم.

مردم دیگر به جریان اصلاحات به عنوان یک راه برون رفت نگاه نمی‌کنند

محمدرضا تاجیک در مصاحبه ای به روزنامه آرمان می گوید: باید جریان اصلاح‌طلبی را از دست شبه اصلاح‌طلبان منفعت طلب نجات دهیم. امروز عده‌ای به نام اصلاح‌طلبی مانع بزرگی در مسیر توفندگی و بالندگی جریان اصلاحات به وجود آورده‌اند. این عده جریان اصلاح‌طلبی را به منفعت طلبی‌ها خود تقلیل داده‌اند و یک چهره غیر لطیف و غیر اصلاحی از جریان اصلاح‌طلبی به مردم ارائه داده‌اند. نکته قابل تامل در این زمینه این است که اصلاح‌طلبان هنگامی که در سریر قدرت قرار می‌گیرند همان کنش را از خود نشان می‌دهند که قبل از اینکه به قدرت برسند آن را نقد می‌کردند. به همین دلیل نیز نسل جدید و مردم دیگر به جریان اصلاحات به عنوان یک راه برون رفت نگاه نمی‌کنند. من موانع بیرونی در تضعیف جریان اصلاحات را نفی نمی‌کنم، اما معتقدم حرکت یک جریان سیاسی باید از درون باشد و آنچه جریان اصلاحات را ضعیف کرده از درون بوده است.

تکذیب خیز قالیباف برای پرچمداری بهارستان در سال 98

محسن پیرهادی، دبیر کل جمعیت پیشرفت و عدالت حزب نزدیک به محمد باقر قالیباف در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اظهارات برخی رسانه ها مبنی بر خیز شهردار سابق تهران برای تکیه زدن بر سکان ریاست مجلس آتی ضمن تکذیب این موضوع اظهار کرد:چنین موضوعی صحت ندارد و قالیباف تا کنون هیچ اقدام انتخاباتی برای خود انجام نداده است.

اگر اراده دولت بر حل مشکلات مردم باشد جریان‌های انقلابی به میدان خواهند آمد

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت استان قدس رضوی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص انتشار اخباری مبنی بر برگزاری جلسات انتخاباتی با محوریت وی و حضور شخصیت‌های اصلی جریان اصولگرا در این جلسات، اظهار داشت: تاکنون هیچ بحث انتخاباتی در این جلسات مطرح نشده و در شرایطی که فشار زیادی روی زندگی و معیشت مردم وجود دارد، وارد شدن به مباحث زودهنگام انتخاباتی، جفا در حق مردم است... در شرایطی که هدف دشمن ناامید کردن مردم و بن‌بست‌نمایی از اوضاع است و متاسفانه عده‌ای نیز در داخل آگاهانه یا غافلانه همین خط را دنبال می‌کنند، همه آنهایی که دل در گرو انقلاب و ایران اسلامی دارند، موظفند برای عبور از مشکلات، همفکری و همکاری کنند، چرا که بدون تردید مشکلات موجود راه‌حل دارد و می‌توان با اراده و همکاری، مشکلات را برطرف کرد.

تجربه بنی‌صدر برای روحانی تکرار نمی‌شود

محمد رضا باهنر در مصاحبه با آفتاب یزد گفت: به عنوان یک تحلیلگر سیاسی باید بگویم جنگی در میان نیست... بنابراین در نهایت باید اذعان داشت که آمریکا هیچ گاه اقدام به جنگ نخواهدکرد. این مسئله بدین مفهوم نیست که نظامی‌ها خیال‌شان راحت است، بلکه برعکس، نظامی‌ها لحظه به لحظه اوضاع را رصد می‌کنند... امروز اگر یک همه پرسی برگزار گردد و از جامعه سوال شود که آیا حضور ایران در سوریه لازم بود؟ اکثریت به حضور مردم در سوریه رای خواهند داد...روحانی طی چهار سال گذشته تاکنون هیچ تغییری نکرده و رئیس جمهور همچنان همان روحانی سابق است؛ همان روحانی که برای مذاکره تلاش کرد... جمع بندی عمومی‌اکثریت جریان‌ها این است که روحانی برای حل مشکلات نیاز به خانه تکانی دارد. برخی از اعضای کابینه خسته و بی انگیزه اند. حتی اخیرا زمزمه‌هایی به گوش رسیده است مبنی بر اینکه برخی از اعضای کابینه نزد روحانی رفتند و گفتند که ما مدیر زمان بحران نیستیم و ما مدیر زمان عادی هستیم... در دولت روحانی هر یک از وزرا و مسئولان به ویژه رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد و دارایی مواضع متفاوتی دارند. اگرچه اصلاح مختصری در کابینه صورت گرفت اما کابینه نیاز به تغییرات بیشتری دارد تا بتوان به نحوی از بحران‌های موجود عبور کرد... اصلاح طلبان دو آتشه و تند یا نمی‌خواهند دامن‌شان به دلیل حمایت از روحانی آلوده شود و یا از دولت دوازدهم ناامید شده اند. به همین دلیل هم شعار عبور از روحانی را سر می‌دهند... معتقدم که تکرار تجربه بنی صدر نه تنها به صلاح کشور نیست بلکه احتمال تکرار آن هم هرگز وجود ندارد.

ظریف دوران گل و بلبل برجام مدام عصبانی می‌شد چه برسد به الان!

آفتاب یزد نوشت: دوشنبه هفته گذشته، قبل از تعطیلات خبری از چشم‌ها پنهان ماند... این بار هم ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران و در بحبوحه اتفاقات اخیر، به کمیسیون امنیت ملی رفته بود تا به سوالات مختلف پاسخ دهد... تنها سند این جلسه شاید توئیت علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی است که در توئیتی درباره این نشست گفته: «روز گذشته رکورد حضور ظریف در کمیسیون امنیت ملی شکسته شد. ۴ ساعت حضور بی وقفه برای پاسخگویی به ۱۲ سوال نمایندگان از رژیم حقوقی خزر و گرین کارتهای ادعایی ذوالنوری تا تحریم و برجام و عفرین و خطوط قرمز. ۴ ساعت جلسه' ۳نوبت عصبانیت ظریف، ۲ صلوات تنفسی و یک توصیه به صادقی»

سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی به افتاب یزد می گوید: عصبانی شدن ظریف موضوع تازه‌ای نیست. ظریف در همه صحبت‌ها نیمی خندان و نیمی از آن را عصبانی است... عصبانیت ظریف و پرداختن به آن مگر چه موضوعی از دیپلماسی ما را حل می‌کند؟وزیر در پارلمان که نمی‌آید بگو بخند کند! کسی با کسی تعارف ندارد. بحث در کمیسیون، بحث جدلی است... اینکه ظریف سه بار عصبانی شده کجای کار دیپلماسی ما را حل می‌کند! آقای ظریف آن موقع که دوران گل و بلبل برجام بود مدام عصبانی می‌شد چه برسد به الان.

توضیح پلیس درباره کلیپ لندکروز سوار عصبانی

به تازگی ویدئویی در فصای مجازی در حال دست به دست شدن است که در آن فردی به مامور پلیس راهور ناجا حمله می‌کند و وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. سخنگوی ناجا در پی انتشار فیلم فحاشی و ضرب و شتم پلیس وظیفه شناس توسط سرنشین خودروی لندکروز، از شناسایی و دستگیری فرد ضارب با مجوز قضائی خبر داد و گفت: هرگونه برخورد فیزیکی و توهین به پلیس حین ماموریت و انجام وظیفه، جرم است و پیگرد قانونی دارد.