کد خبر: ۶۴۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ 22 August 2018
تابناک / نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با بیان اینکه طبق ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه وزارت صنعت نمی تواند جلوی صادرات چای را بگیرد گفت: قرار بر این شد که جلوی صادرات چای گرفته نشود.
 
 

چای یکی از محصولات استراتژیک گیلان است که منبع درآمد قریب به 60هزار خانوار چایکار شمال کشور را تامین می‌کند.

 

وضعیت صنعت چای کشور طی سال‌‌های اخیر به دلیل سیاست‌های حمایتی دولت تدبیر و امید بهبود یافته و با احیا بخشی از باغ‌های تخریب شده و بازگرداندن آن به چرخه تولید، همچنین خرید تضمینی برگ چای موجب رونق این صنعت نیمه جان در استان شد.

 

سالانه ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود که از این میزان ۲۵ تا ۳۰ هزار تن در داخل تولید می‌‌شود، ضمن اینکه سالانه ۱۲ تا ۱۴ هزار تن چای تولید داخل صادرات و۵۷ تا ۵۸ هزار تن چای بصورت رسمی وارد کشور می‌شود.

این در حالی است شنبه (27 مرداد) وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات چند کالای کشاورزی از جمله چای را از اول شهریور ممنوع اعلام کرد و بدین ترتیب چای از سبد حمایتی دولت خارج شد.

 

همین ممنوعیت صادرات چای موجب جبهه گیری رئیس سازمان چای کشور شده و اعلام کرد: تصمیم توقف صادرات بدون نظرخواهی و مشورت از سازمان چای اتخاذ شد و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه با اعمال ممنوعیت صادرات چای بازارهای هدف صادراتی ایران به دیگر کشورها واگذر می‌شود اظهار کرد: اعمال بخشنامه ممنوعیت صادرات چای به ضرر تولیدکنندگان داخلی و تجار است زیرا که امروز چای داخلی ایران دارای جایگاه مناسبی در کشورهای هدف صادراتی است و نباید اجازه داد این بازارها به راحتی از بین برود.

وی با بیان اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپا را مقصد صادرات چای ارگانیک ایرانی دانست و افزود: توسعه صادرات چای یک شبه اتفاق نیفتاده بلکه متاثر از عوامل مختلف از جمله تغییر ذائقه مصرف کنندگان به سبب واردات بی رویه، کاهش درصد اختلاط چای داخلی، پدیده چای سنواتی، نبود بازار فروش مناسب در داخل و غیره در طول زمان به مدد کارخانه داران، تجار و بازرگانان راه خود را به کشورهای خارجی باز و امروز از جایگاه ممتازی در کشورهای هدف صادراتی برخوردار است.

 

جبهه گیری ها ادامه یافت و پیگیری‌های زیادی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان چای، نمایندگان استانی و استانداری در این زمینه صورت گرفت تا این ممنوعیت لغو شود.

 

وزارت صنعت و معدن نمیتواند جلوی صادرات چای را بگیرد
 

سید کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در راستای ابلاغیه ممنوعیت صادرات چای توسط وزارت صنعت و معدن نیز به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: روز شنبه جلسه‌ای با کارخانه‌داران چای در اتاق بازرگانی استان گیلان برگزار و موارد و خواسته‌های کارخانه‌داران شنیده شد.



 

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس ماده 23قانون احکام دائمی برنامه ششم نمیتوانند جلوی صادرات چای را بگیرند.



نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: در ارتباط با بحث چای به عنوان کالای ضروری و اینکه تعرفه واردات چای افزایش پیدا کند مصوبات خوبی در مجلس بود که به رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس صنعت و معدن و وزیر جهاد کشاورزی انتقال داده شد.



وی تصریح کرد: مصوبات مذکور را همه نمایندگان گیلان و نمایندگان شمالی امضا کردند و جلوی این کار گرفته شد و قرار بر این شد که جلوی صادرات چای گرفته نشود.

 

ماجرا ادامه یافت تا اینکه روز گذشته (29 مرداد) رئیس سازمان چای گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور لغو ممنوعیت صادرات چای را صادر کرد و این وزارت اعلام کرد در زمینه این اعمال ممنوعیت، اشتباه صورت گرفته و در واقع این اعمال ممنوعیت برای صادرات مجدد(صادرات چای وارداتی) بوده نه چای تولید داخل. اما هنوز این دستور ابلاغ نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار