حاصل تلاش ۹ ساله یک پژوهشگر
یک پژوهشگر از تدوین و گردآوری «دایره المعارف موسیقی ایران» در قالب بیش از ۵۸ هزار فایل الکترونیکی با مشخصات مختلف خبر داد.
کد خبر: ۶۴۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹ 19 August 2018

دایره‌المعارف موسیقی ایران تدوین شد/ طبقه‌بندی چند هزار فایل

به گزارش تابناک قزوین،خسرو تصدق پژوهشگر موسیقی ضمن اشاره به جزییات محتوایی «دایره المعارف موسیقی ایران» بیان کرد: با وجودی که رشته دانشگاهی من با حوزه موسیقی مرتبط نبود اما از سال ها پیش نسبت به تدوین و گردآوری یک اثر پژوهشی در حوزه موسیقی ایران علاقمند بودم به همین دلیل طی ۹ سال مبادرت به تهیه دایره المعارف موسیقی ایران کردم و نتیجه آن دسته بندی بیش از ۵۸ هزار فایل الکترونیکی در بخش های مختلف شد.

وی ادامه داد: در این دایره المعارف تلاش شده موضوعاتی چون اخبار مهم موسیقی ایران در ۵۰ سال گذشته به تفکیک سال های مختلف، معرفی بیش از ۳۳۰ ساز موسیقی، معرفی ۲ هزار و ۲۰۰ کتاب تخصصی، معرفی یک هزار آموزشگاه موسیقی در ایران، معرفی انجمن های و سازمان های مرتبط با موسیقی ایران، بیوگرافی ۱۵ هزار و ۵۰۰ هنرمند موسیقی ایران، بیوگرافی گروه های موسیقی، معرفی بیش از ۱۳ هزار آلبوم در ۶۰ سال گذشته به تفکیک سال و نام هنرمندان، تدوین تصاویر هنرمندان موسیقی در دوره قاجار، تصاویر گروه ها و مشاهیر موسیقی ایران، معرفی جشنواره های موسیقی ایران در ۵۰ سال گذشته، معرفی درگذشتگان موسیقی ایران در ۵۰ سال گذشته آورده شود.

تصدق در معرفی بخش های دیگر این دایره المعارف گفت: بررسی سبک های موسیقی ایرانی، بررسی ساختار موسیقی ایرانی از گذشته تا امروز، جمع آوری مقالات برگزیده موسیقی ایران، معرفی موزه های موسیقی در ایران، معرفی برنامه رادیویی «گلها»، معرفی فعالیت هنرمندان برگزیده موسیقی نواحی ایران، نُت آثار ماندگار موسیقی ایران نیز از جمله مباحثی است که در تدوین دایره المعارف موسیقی ایران به آن توجه شده است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه با تمرکز بر بیوگرافی مشاهیر موسیقی و گروه‌های موسیقی این کار را شروع کرده است، بیان کرد: با بررسی منابع گوناگون به مواردی دست پیدا کردم که توانستم ضمن استفاده از اطلاعات سایت‌های مختلف موسیقایی و خبری و همچنین ویکی‌پدیا با به روزرسانی اطلاعات و با گسترده‌کردن حجم اطلاعات دسته‌بندی‌های منظم و مدونی را ایجاد کنم تا دسترسی برای مخاطب به‌راحتی صورت پذیرد به طور مثال برای جستجوی بیوگرافیِ درگذشتگان به‌راحتی فایل مربوطه را باز می‌کنید و مشاهده خواهید کرد که اسم شخص و تاریخ تولد، تاریخ فوت و اطلاعات تکمیلی در همان فایل موجود است.

وی در پایان تصریح کرد: به هر صورت طی این مدت در من انگیزه ای ایجاد شده که دایره المعارفی را تدوین کنم تا بتواند جوابگوی نیازهای این حوزه برای رسیدن به یک مسیر مشخص با استفاده از فناوری‌های جدید تحت وِب باشد. من ادعایی ندارم که این دایره المعارف کامل است بلکه نقاط ضعفی هم دارد و نیازمند کمک سایر بزرگان و استادان این حوزه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار