كامياب در ادامه با اشاره به رايزني فارس با مقامات قطري براي پيشنهاد كمك ميزباني در مسابقات جام‌جهاني فوتبال 2022 قطر گفت: شيراز با توجه به امكانات اقامتي مناسب و شرايط ويژه اقليمي، ‌فرهنگي و تاريخي مي‌تواند حتي ميزبان تعداد بيشتري از گردشگران در مقايسه با قطر باشد. در سفري كه در ايام جام‌جهاني به مسكو داشتم، ازدحام جمعيت به حدي بود كه اصلاً قابل تصور نيست قطر با مساحت كوچك خود بتواند ميزبان اين حجم گردشگر در جام‌جهاني 2022 باشد.
کد خبر: ۶۴۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 16 August 2018

تابناک فارس به نقل از تورسیم آنلاین:در اين ميان، نسل تازه گردشگران تنها به حال خوش بازديد از اماكن گردشگري و لذت از طبيعت جذاب دور دنيا بسنده نمي‌كنند و به دنبال گردشگري فعال هستند. از اين‌رو در سال‌هاي اخير گردشگري ورزشي محبوبيت زيادي يافته است. گردشگری ورزشی از نظر دولت‌ها پیشرفت عمده‌اي در اقتصاد کشورها تلقي مي‌شود و با ارزش یک‌تریلیون دلار گردش مالي در صدر برنامه‌هاي سياست‌گذاران صنعت گردشگري جهان قرار گرفته است. ورزش فارس نيز با مغتنم‌شمردن اين فرصت طلايي و با تجهيز زيرساخت‌هاي ورزشي و برگزاري رويداد‌هاي ملي و بين‌المللي، گام بلندي براي تبديل شيراز به مقصد گردشگران ورزشي جهان برداشته است. در اين خصوص حيدرعلي كامياب، مديركل ورزش و جوانان فارس در گفت‌وگو با «توريسم»، با اشاره به اينكه طي 3 سال گذشته بيش از 2500 نفر گردشگر ورزشي وارد استان شده‌اند، گفت: استان فارس در زمينه گردشگري ظرفيت بالايي دارد و توريسم ورزشي نيز مي‌تواند به كمك اين صنعت بيايد و روز به روز شاهد افزايش تعداد گردشگران در استان باشيم.

كامياب با اشاره به اينكه شيراز و فارس شايستگي برگزاري رويدادهاي بين‌المللي زيادي را دارد، افزود: امسال نيز چند مسابقه بين‌المللي بزرگ را در استان پيش رو خواهيم داشت. از اين‌رو در نظر داريم با تكميل زيرساخت‌ها و نزديك‌شدن به استانداردهاي جهاني توريسم ورزشي را در فارس توسعه دهيم.

■ افتتاح بزرگ‌ترين پيست سواركاري جنوب كشور

مديركل ورزش و جوانان فارس به برگزاري مسابقات بين‌المللي رزم سواره در استان اشاره كرد و گفت: اين مسابقات پاييز امسال هم‌زمان با افتتاح بزرگ‌ترين پيست سواركاري جنوب كشور در منطقه لپويي فارس برگزار مي‌‌شود كه تا به امروز بيش از 20 كشور براي شركت در مسابقات اعلام آمادگي كرده‌اند. به گفته وي، پيش‌بيني مي‌شود بيش از 34 كشور در اين دوره از مسابقات رزم سواره شركت كنند.

■ «دارت» و «كاراته» گردشگران را به ايستگاه تاريخ مي‌آورند

وي همچنين از برگزاري رنكينگ جهاني مسابقات دارت در دهه فجر هم‌زمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ‌خبر داد و اذعان كرد: پيش‌بيني مي‌شود كشورهاي زيادي از اين مسابقات كه در سطح جهاني برگزار مي‌شود، استقبال كنند.
كامياب افزود: در نظر داريم براساس تفاهم‌نامه‌اي كه با فدراسيون كاراته منعقد كرده‌ايم، در دهه فجر امسال ميزباني مسابقات جهاني كاراته را برعهده بگيريم. به اعتقاد وي، با برگزاري اين مسابقات در سطح جهاني مي‌توان گردشگران داخلي و خارجي زيادي را به استان فارس جذب كرد. به گفته كامياب، با افتتاح سالن 6هزار نفره حسيني‌الهاشمي، قرار است شيراز ميزبان تنها رويداد بين‌المللي فوتبال دوستانه ايران و برزيل باشد.

■ آغوش باز ورزش فارس به روي متوليان گردشگري

مديركل ورزش و جوانان فارس خاطرنشان كرد: در برگزاري كليه اين رويدادها و توريسم ورزشي بيش از 18 دستگاه اجرايي در استان با ما همكاري مي‌كنند، همچنين بخش خصوصي هم با ما تعامل بسيار خوبي دارد. بدون شك اگر همكاري بخش خصوصي و دولتي نباشد، ما به‌تنهايي نمي‌توانيم در زمينه توريسم ورزشي نقش مؤثري داشته باشيم. كامياب ادامه داد: اگر شركت‌ها و آژانس‌هاي گردشگري بخواهند در حوزه ورزش همكاري كنند، اداره كل ورزش و جوانان استان آمادگي همكاري با آنها را دارد و مي‌تواند تورهاي مختلفي را در اين زمينه برگزار كند.

 

■ شيراز در سوداي ميزباني از گردشگران جام‌جهاني 2022 قطر

كامياب در ادامه با اشاره به رايزني فارس با مقامات قطري براي پيشنهاد كمك ميزباني در مسابقات جام‌جهاني فوتبال 2022 قطر گفت: شيراز با توجه به امكانات اقامتي مناسب و شرايط ويژه اقليمي، ‌فرهنگي و تاريخي مي‌تواند حتي ميزبان تعداد بيشتري از گردشگران در مقايسه با قطر باشد. در سفري كه در ايام جام‌جهاني به مسكو داشتم، ازدحام جمعيت به حدي بود كه اصلاً قابل تصور نيست قطر با مساحت كوچك خود بتواند ميزبان اين حجم گردشگر در جام‌جهاني 2022 باشد. وي افزود: مهندس همتي رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس رايزني‌هاي اوليه را با مقامات قطري انجام داده‌اند و چنانچه مقامات قطري چراغ‌سبز نشان دهند، شيراز اقدام به تجهيز زيرساخت‌ها و آماده‌سازي محل تمرين تيم‌ها، تعريف بسته‌هاي ويژه گردشگري و برگزاري تورهاي ورزشي خواهد كرد.

■ پولادكف مقصد چهارفصل گردشگري ورزشي

كامياب با اذعان به اينكه ما در استان فارس زيرساخت‌هاي بسيار خوبي در حوزه ورزش داريم كه در مناطق پرجمعيت و با امكانات طبيعي كم‌نظير قرار گرفته‌اند، گفت: ما براي گسترش امكان استفاده از اين پتانسيل‌ها به بخش خصوصي پيشنهاد كرديم كه در اين مكان‌ها سرمايه‌گذاري كنند و حتي به مديران اداره‌هاي استان پيشنهاد كرديم كه اگر قرار است براي كارمندانشان هزينه‌اي كنند و آنها را به سفر بفرستند، اين هزينه را بيرون از استان صرف نكنند، براي مثال درخصوص چادگان اصفهان، ما دقيقاً همان داشته را حتي زيباتر در استان فارس داريم. ما در پولادكف دو درياچه مصنوعي داريم كه توسط بخش خصوصي ايجاد شده است و ظرفيت‌هاي قايق‌راني و تفريحي بسيار خوبي دارد و قرار است با گسترش اين درياچه‌ها مسابقات قايق‌سواري در آنجا برگزار شود.

■ امكانات جذاب اقامتي در پولادكف براي همه اقشار

وي با اشاره به اينكه در پولادكف امكان اقامت براي تمام اقشار و سليقه‌هاي جامعه فراهم شده است، گفت: ‌ما در پولادكف سه تيپ اقامت داريم؛ يك اقامت چادري با ظرفيتي معادل 200 تا 300 نفر كه چادرها هر كدام سرويس بهداشتي و حمام مستقل دارند و بسيار شيك و مجهز هستند. ظرفيت ديگر سياه‌چادرهاي عشايري است كه بسيار شكيل و زيباست و يك خوابگاه معمولي به‌صورت كانكس‌هايي كه امكانات عمومي ‌مشتركي دارند و براي كساني كه مي‌خواهند از تفريحات پولادكف استفاده كنند، امكان اقامت ارزان‌تري را فراهم مي‌كنند و همچنين هتل 5 ستاره شيك و مجهز هم در اين سايت هست. از طرفي، اين امكان وجود دارد كه مردم خودشان چادر ببرند و با پرداخت يك ورودي جزئي در آنجا كمپ بزنند.

■ شهرستان‌هاي فارس براي ميزباني از گردشگران ورزشي آماده‌اند

كامياب با اشاره به تأسيس اقامتگاه توسط اداره كل تربيت‌بدني و جوانان فارس در ديگر شهرستان‌هاي استان كه امكانات ورزشي زیادی به شكل طبیعی دارند، گفت: در شهرهايي مثل اقليد، بوانات، فيروزآباد و... تا آنجا كه بخش خصوصي سرمايه‌گذاري كرده است، ما ديگر ورود نكرديم تا بخش خصوصي آسيب نبيند اما در شهرستان‌هايي كه بخش خصوصي ورود نكرده، ما سرمايه‌گذاري كرده‌ايم.
در اين شهرستان‌ها خوابگاه با ظرفيت 200 نفر ايجاد كرده‌ايم تا مردم بتوانند ضمن مشاركت در برنامه‌هاي مختلف ورزشی با قيمت خيلي ارزان چند شب را در كنار اين جاذبه‌هاي تفريحي- ورزشي سپري كنند.

■ چرا جاذبه‌هاي گردشگري از چشم گردشگران پنهان مانده‌اند؟

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس در پاسخ به اين سؤال كه اين اداره كل براي معرفي سايت‌هاي پر امكانات گردشگري ورزشي مثل سايت پولادكف يا تنگه رغز كه خود يك كالاي گردشگري به حساب مي‌آيند، چه برنامه‌اي دارد، سرمايه‌گذاري‌نكردن در تبليغات را ايراد بزرگ بيشتر بخش‌هاي اجرايي كشور خواند و گفت: خيلي‌ها به تبليغات اعتقادي ندارند، در صورتي‌كه من فكر مي‌كنم به هر ميزان كه براي تهيه تداركات يك رويداد يا تأسيس زيرساخت‌ها زمان مي‌گذاريم، بايد چند برابرش را به معرفي و تبليغات اختصاص دهيم، مثلاً خيلي از اهالي شيراز نمي‌دانند كه ما مجموعه بزرگي به نام پولادكف داريم كه در زمستان و تابستان ميزبان مردم است و در هر فصلي جاذبه‌هاي خودش را دارد؛ در زمستان فعاليت‌هاي ورزشي چون اسكي و برف‌بازي و در تابستان ده‌ها برنامه‌ تفريحي مثل تله‌كابين، كارتينگ و... .

■ بدون تبليغات نمي‌توانيم از داشته‌هايمان دفاع كنيم

وي افزود: به نظر من فرهنگ هزينه‌كردن در تبليغات براي معرفي و جذب گردشگر در بخش‌هاي مختلف و نه‌تنها ورزش خيلي خوب پيش نرفته است. اين فرهنگ به‌ويژه در استان فارس نيز چندان جا نيفتاده كه ما بتوانيم از داشته‌هايمان دفاع كنيم و براي آن تبليغ كنيم. كامياب در انتها با تأكيد بر اينكه به زعم او تبليغات سايت‌هاي گردشگري برعهده اداره ميراث‌فرهنگي و گردشگري است؛ چراكه مردم براي شناخت اماكن گردشگري به آنها مراجعه مي‌كنند، گفت: با وجود آنكه به نظر من رسالت ذاتي ما ايجاد زيرساخت است اما ما در زمينه معرفي سايت‌ها و امكانات گردشگري نيز ورود كرده‌ايم و تفاهم‌نامه‌اي با اداره ميراث‌فرهنگي نوشتيم تا مثلاً در ايام نوروز هم‌زمان با ارائه بروشورهاي معرفي مكان‌هاي تاريخي، فرهنگي و زيارتي به گردشگران، بروشورهايي هم براي معرفي سايت‌هاي ورزشي استان داده شود و تبليغات ديگر اين كار را هم برعهده شركت‌هاي گردشگري گذاشتيم كه صداي رساتري دارند.
وي در پايان همچنين با اشاره به توانمندي‌ها و برد روزنامه بين‌المللي «توريسم» گفت: اين روزنامه مي‌تواند تريبوني براي معرفي و شناساندن امكانات گردشگري و ورزشي به مردم سراسر ايران باشد و با جذب گردشگران در عملياتي‌كردن برنامه‌هاي گردشگري ورزشي به دولت و بخش خصوصي ياري رساند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار