نماینده مجلس:
تابناک چهارمحال وبختیاری- عضو فراکسیون نفت و نیرو در مجلس شورای اسلامی از وزارت نیرو خواست؛ برای انتقال آب از حفر تونل خودداری کند و دور این کار را برای همیشه خط بکشد.
کد خبر: ۶۴۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 14 August 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- علی کاظمی باباحیدری در خصوص پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری افزود: متاسفانه حفر تونل باعث تخلیه سفره های آب زیرزمینی از جمله قنوات و چشمه ها شده است.
وی ادامه داد: حفر تونل برای انتقال آب در برخی از شهرستان ها از جمله کوهرنگ باعث خشک شدن تعدادی از چشمه ها شده است.
کاظمی باباحیدری به دیدارش از چشمه «مروارید» در شهرستان کوهرنگ اشاره کرد و گفت: پیشتر چشمه ها بخش عمده ای از آب شرب و کشاورزی منطقه را تامین می کرد و حتی در دوره ای دِبی خروجی آب به یک هزار و 400لیتر در ثانیه می رسید.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: با حفر تونل انتقال آب، این چشمه به طور کامل خشک شده است، هر چند کارشناسان وزارت نیرو معتقدند آب چشمه باز خواهد گشت، اما این بازگشت مجدد آب به چشمه مروارید بسیار ضعیف است.
کاظمی باباحیدری اظهار داشت: خشک شدن چشمه ها به روستاییان و عشایر خسارت وارد کرده و حفر تونل از مخرب ترین طرح های وزارت نیرو است که طبیعت و چشمه های استان را نابود می کند.
عضو فراکسیون نفت و نیرو یادآور شد: یکی از تعهدات وزارت نیرو بازگشت آب به چشمه ها بوده اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
کاظمی باباحیدری گفت: دشت «لاغرک» و «بیرگان» در این استان دارای خاک حاصلخیری بوده که به دلیل خشک شدن چشمه ها و سفره های زیرزمینی امکان توسعه بخش کشاورزی را ندارد.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه کارون و زاینده رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز است.
کاهش نزولات جوی در چهارمحال و بختیاری طی یک دهه اخیر استان های اصفهان و خوزستان را دچار تنش آبی کرده است.
بارش بارندگی و نزولات آسمانی در چهارمحال و بختیاری در چند سال گذشته براساس اعلام برخی از کارشناسان 70 درصد کاهش یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار