کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: علاوه بر تاثیری که مواد غذایی روی جذب داروها دارند، داروها نیز بر جذب برخی مواد غذایی موثر است.
کد خبر: ۶۴۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰ 13 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر فاطمه‌ی فاقعی دوشنبه ۲۲ مرداد در کارگاه آموزشی تداخل دارویی با بیان اینکه برخی داروها با اثر بر مخاط دستگاه گوارش بر جذب چربی‌، کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم تاثیر می‌گذارد، افزود: برخی داروها زمان عبور مواد غذایی را از دستگاه گوارش تغییر می دهد؛ به عنوان مثال ملین‌ها یا داروهایی که «سوربیتول» در فرمولاسیون آنها وجود دارد، باعث عبور سریع غذا از دستگاه گوارش می شوند و در نتیجه فرصت جذب را کاهش می دهند .

او در ادامه به تاثیر برخی داروها بر متابولیسم مواد مغذی اشاره کرد و توضیح داد: در این زمینه می توان از مهارکننده های «مونو آمین اکسیداز» نام برد که موجب غیر فعال شدن آنزیم تجزیه کننده «تیرامین» می شوند و سطح بالای این آنزیم در خون باعث افزایش خطرناک فشار خون، سردرد، حالت تهوع، می شود؛ به همین جهت باید از مصرف مواد غذایی حاوی «تیرامین» تا چهار هفته بعد از قطع این داروها اجتناب کرد‌.

این دکتر داروساز اضافه کرد: برخی داروها با تغییر اسیدیته دستگاه گوارش باعث اختلال در جذب ویتامین ب ۱۲ و آهن می شوند، از آنجا که جذب کلسیم، آهن، منیزیم و روی با کاهش اسیدیته معده مختل می شود، مصرف طولانی مدت این داروها در افرادی که رژیم غذایی متعادل و متنوعی ندارند، می تواند باعث بروز کمبود شود‌.

فاقعی با تاکید بر اینکه جذب دارو در سالمندان، کودکان در حال رشد، مادران باردار و مبتلایان به سوء تغذیه از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: برخی داروهای گوارشی علاوه بر تداخلی که بر جذب برخی مواد غذایی دارند، عوارض گوارشی مثل ریفلاکس، سوزش سر دل، اسهال و تغیر رنگ مدفوع را به همراه دارند‌.

او توصیه کرد که برای جلوگیری از عارضه ریفلاکس یا برگشت دارو از معده به مری که باعث سوزش سردل، تلخی دهان و درد قفسه سینه می شود، بیماران دارو را به همراه یک لیوان آب مصرف کرده و از دراز کشیدن اجتناب کنند.

فاقعی همچنین توصیه کرد که افراد قبل از مصرف داروها اطلاعاتی در مورد تداخل احتمالی دارو با مواد غذایی را کسب یا با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار