رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران گفت: با آنکه دستور ممنوعیت صادرات یا واردات محصولات کشاورزی بر عهده وزیر جهاد کشاورزی است اما این ممنوعیت را وزیر صنعت ابلاغ کرده و حجتی اصلا از این موضوع خبر ندارد.
کد خبر: ۶۴۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ 13 August 2018

ناصر مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در مورد بخشنامه ممنوعیت صادرات شیرخشک و کره خاطرنشان کرد: طبق قانون انتزاع تمام مسائل بازرگانی اعم از ممنوعیت واردات و صادرات در حوزه محصولات کشاورزی برعهده وزیر جهاد کشاورزی است، اما جالب اینجاست که طی یک هفته گذشته شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ممنوعیت صادرات شیرخشک و کره را در کنار چند قلم دیگر کالا اعلام کرده که هیچ دلیل محکمه‌پسندی پشت آن نیست.

وی تصریح کرد: هنوز دو هفته از افزایش قیمت شیرخام نگذشته است که کارخانجات لبنی شیطنت خود را آغاز کرده‌اند چرا که طی 4 سال اخیر با وجود افزایش نرخ شیرخام به 1440 تومان این کارخانجات لبنی بودند که به هر بهانه‌ای یا افزایش قیمت در خرید را اعمال نمی‌کردند یا کیلویی 50 تا 100 تومان زیر قیمت شیر را خریداری می‌کردند.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران به این نکته هم اشاره کرد: طی سال 95 و 96 شیر مازاد خریداری شده از دامداران تبدیل به شیرخشک شده و در کارخانجات لبنی دپو شد و دولت از جیب خود به عنوان مشوق صادراتی 200 میلیون تومان بودجه برای صادرات شیرخشک اختصاص داد تا حدی که 30 هزار تن شیرخشک از این طریق صادر شد که سود آن تنها به جیب کارخانجات لبنی رفت و نه ریالی به دامداران و تولیدکنندگان شیر پرداخت شد و نه تأثیری برای مصرف‌کننده داخلی داشت.

مقدسی در مورد ممنوعیت صادرات شیرخشک و کره گفت: کارخانجات لبنی با دو ابزار قیمت شیرخام را مدیریت می‌کنند که شیرخشک و کره است چرا که وقتی شیرخشکی صادر نشود شیر در بازار مازاد بر مصرف شده و از آنجایی که این کالا فسادپذیر است دامداران مجبور هستند به هر قیمتی شیر خود را تحویل کارخانجات لبنی بدهند.

طبق قانون انتزاع از سه سال اخیر تمام وظایف تولید تا مصرف محصولات کشاورزی اعم از شیر، لبنیات، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ به وزیر جهاد کشاورزی سپرده شده است اما محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در اقدامی یکجانبه به تاریخ 15 مردادماه ممنوعیت صادرات چند قلم کالا از جمله چای، کره و شیرخشک را اعلام کرد در حالی که گفته می‌شود وزارت جهاد کشاورزی  از این تصمیم بی‌خبر است.

تا این لحظه وزارت جهاد کشاورزی در مورد این موضوع هیچ واکنشی در رسانه‌ها نشان نداده است و تلاش‌های خبرنگار فارس برای دریافت پاسخ از معاونت‌های بازرگانی و امور دام این وزارتخانه به جایی نرسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار