ضرب و شتم خبرنگاران در هنگام فعالیت خبری از دیگر دشواری های این شغل پرمخاطره است که برخی موارد کار به بیمارستان هم کشیده می شود.
کد خبر: ۶۴۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵ 06 August 2018

تابناک کهگیلویه و بویراحمد /تقویم را ورق می زنیم مناسبت های مختلف ملی مذهبی همچون روز معلم، کارگر، کارمند، پرستار و … به چشم می خورد. روزها، هفته ها، ماه ها همان طور پشت سر هم می آیند و می روند؛ تا چشم باز می کنی می بینی به اواخر فصل گرم تابستان نزدیک شده ای. نگاهی به تقویم می اندازی، مرداد ماه را نشان می دهد. دقیق تر که می نگری به ۱۷ مرداد می رسی. ۱۷ مرداد، روزی به یادماندنی برای پاسداشت فعالیت های اصحاب رسانه است .
خبرنگاری، حدیث مفصل و زیبای عشق است و خبرنگار، عاشق و شیفته این باغ عطرآگین. هفدهم مردادماه روز گرامیداشت روشنگری و آگاهی بخشی بر خبرنگاران بی‌ادعا ی این سرزمین پر گهرگرامی‌باد.
خبرنگار هر چند واژه آشنا برای همه است اما هنوز بسیاری از مردم دشواری های این شغل پرمخاطره را نمی دانند.
خبرنگار با خلق بهترین آثار و واژه ها در تلاش است درد و مشکلات همه مردم را بازگو کند اما وقتی که به مشکلات خود می رسد چیزی نمی نویسد.
او برای مردم می نویسد اما کسی برای او نمی نویسد. اگر نبود شهادت عزیزانی مثل شهید محمود صارمی شاید روزی برای خبرنگار نامگذاری نمی شد و کسی نیز بهانه ای نمی یافت از او بنویسد.
همین حالا هم اگر به گوکل، سایت ها و سایر آثار مکتوب مراجعه کنید کمترین آثار مرتبط با خبرنگار و مسایل او را خواهید یافت در حالی که خالقان بسیاری از مطالب سایت ها و رسانه های مکتوب و غیر مکتوب متعلق به خبرنگاران است.
صفحات روزنامه ها و رسانه های مکتوب و غیر مکتوب مملو از مطالب خبرنگاران است اما مطالب بسیاری نادری در مورد این قشر زحمتکش است.
خبرنگار چرا از خود نمی نویسد چون او برای مردم می نویسد و مشکل شهروندان را مهمتر از مسایل خود می داند.
خبرنگاران برای اطلاع رسانی به موقع اطلاعات و اخبار را از مبادی مختلف کسب می کنند و آن را در سریع ترین زمان در اختیار مردم قرار می دهند. در این راه مصائب و مشکلات مختلفی را تحمل می کنند.
ضرب و شتم خبرنگاران در هنگام فعالیت خبری از دیگر دشواری های این شغل پرمخاطره است که برخی موارد کار به بیمارستان هم کشیده می شود.
دنیای امروز دنیایی است که هر اقدام سیاسی ،نظامی وفرهنگی محتاج یک غیرت رسانه ای است و رسانه امروز بیش از هر زمان دیگر در اوضاع جهان دخیل است.
امروز کشورها به کمک امپراتوریهای رسانه ای بدترین اقدامات را خوب جلوه می دهند .
رسانه در دنیای امروز جزئی از قدرت است در عین حال یک تیغ دو دم است یعنی همانطور که قادر است در خدمت ظالم باشد می تواند در خدمت مظلوم هم باشد.
فلسفه وجودی خبرنگار خدمت به مردم و اطلاع رسانی دقیق وشفاف در جامعه است رسالت خبرنگاران به مثابه کار پیامبران است که پیام  وحی الهی را بدون کم وکاست و در کمترین زمان و با نهایت دقت به مردم ابلاغ می کردند.
در جامعه زمانی حرکت و پویایی ایجاد خواهد شد که جایگاه خبرنگاران تعریف شده باشد . لذا خبرنگار و رسانه در خط مقدم جبهه خدمت رسانی است.
خبرنگار باید بی طرف و دشمن شناس باشد ،زبان گویا ،چشم بیدار و گوش شنوای مردم باشد،عملکرد خبرنگار باید به گونه ای باشد که مخاطب را به سمت قضاوت درست رهنمون سازد.
خبرنگاران همواره در بحران ها در کنار نیروهای امدادی به عنوان نخستین افراد حاضر می شوند. اخبار و اطلاعاتی که آنان از این حوادث منتشر می کنند در توزیع کمک رسانی و امدادی نقش بسزایی ایفا می کنند.
آنان در این راه حتی زخمی و کشته هم می شوند. مناطق بحران و جنگ ها همواره محل حضور خبرنگاران است.
شهید محمود صارمی خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف بود که در سال ۱۳۷۷ در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف کشته شد و شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد این رخداد، ۱۷ مرداد ماه را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
هر چند با نامگذاری این روز به عنوان روز خبرنگارگرامیداشت فعالان این بخش سامانی به خود گرفت اما هنوز به نظر می رسد برخی از متولیان امور به ارزش کار خبرنگاران واقف نیستند.
آنانی که اهمیت مأموریت و رسالت خبرنگاران در انعکاس درست و سریع پیام را می دانند، فعالیت اصحاب قلم در رسانه که بی ادعا به این فعالیت شبانه روزی اهتمام دارند را ارج می نهند.
در روزگاری که از آن به عصر اطلاعات و فن آوری نام می برند، نقش خبرنگار بیش از همه مورد توجه است زیرا آنان تازه ترین اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می دهند.
در دنیای کنونی این خبرنگاران رسانه ها هستند که با تیزهوشی ودقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می کنند. آن ها، از یک طرف درد دل مردم را می شنوند و به مقامات بالا انتقال می دهند، و از سوی دیگر، پاسخ های مسئولان را به آگاهی مردم می رسانند. نقد عملکرد خوب یا بد حاکمان در رسانه ها، از دیگر وظایف خبرنگاران است که به بالندگی نظام و نیز پاسخگو بودن مسئولان یاری می رساند.
خبرنگاران با ایفای نقش صحیح خود می توانند جامعه را به سوی پیشرفت سوق دهند و از مسائل حاشیه ای پرهیز کنند.
نقش خبرنگاران در جنگ تحمیلی انکار ناپذیر است و آنان در طول هشت سال دفاع مقدس با تولید هزاران خبر و گزارش برگ زرینی از تاریخ روزنامه نگاری کشور را به نمایش گذاشتند.
خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید به کشف حقیقت ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس». ویژگی حق محوری، حق طلبی و حق گویی، از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار موفق و خداترس است. در مقابل، سخن چینی، بدگویی و به جان هم انداختن مردمان، از ویژگی های نکوهیده ای است که هر انسان عاقلی از آن ها بیزاری می جوید. پس چه نیکوست که صاحبان بنگاه های خبری و نیز خود خبرنگاران، همواره به دنبال واقعیت باشند و از جنجال آفرینی و بد کردن مردم با هم بپرهیزند.
رهبر معظم انقلاب در همین راستا فرمودند «مؤثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان و مخالفان، سلاح ارتباطات رسانه‌ای است؛ امروز این قوی‌ترین سلاح است و من مطبوعات را یک پدیده ضروری، لازم و اجتناب‌ناپذیر برای جامعه می‌دانم.»
یکی از اهداف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات می‌تواند ارتقای منزلت اجتماعی اهالی رسانه باشد.
از مشکلات و کاستی‌ها این حرفه که همه ساله در بزرگداشت روز خبرنگار از سوی رسانه و مطبوعات بازگو و فردای همان روز فراموش می شود، نبود دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران ، مشکلات بیمه و مسکن خبرنگاران، عدم‌توجه به شان و جایگاه خبرنگاران ومطبوعات محلی  ، برخورد و نگاه سلیقه ای روابط عمومی ها به رسانه ها ، عدم استقبال مدیران از نقد منصفانه و نهایتاً عدم انسجام و ‌اتحاد رسانه‌هاست.
و اما نکته آخر، در دنیای امروز با توجه به شتاب و سرعت گردش اطلاعات و تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برحسب ضرورت های اجتناب ناپذیر جوانان، نقش کلیدی رسانه ها به هیچ عنوان کتمان پذیر و فراموش شدنی نیست.
در ایجاد بسترهای اطلاع رسانی و نیز تسهیل کننده رشد آگاهی و افکار عمومی جامعه درحوزه های مختلف، نقش خبرنگار انکارناپذیر است به طوری که در دنیای امروز و جامعه مدنی رسانه ها یکی از ارکان آگاهی بخشی و نقش آفرینی در ساختاردهی و مهندسی فرهنگی، اجتماعی و فرهنگ عمومی در جامعه قلمداد می شود.
بدون شک نقش خبرنگاران در زدودن لکه های توسعه نیافتگی در دنیای امروز بسیار نمایان است از این رو لازم است  مسئولان و برنامه ریزان به اهمیت و نقش خبرنگاران در رشد و توسعه استان بیش از گذشته توجه نمایند.
سید ولی موسوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار