تابناک / چای سنواتی، جایی برای برگشت دوباره به بازار ندارد و این موضوع مصوبه هیات دولت را دارد و از ورود هر گونه چای سنواتی به بازار جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۶۳۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۱ 06 August 2018

تابناک / چای سنواتی، جایی برای برگشت دوباره به بازار ندارد و این موضوع مصوبه هیات دولت را دارد و از ورود هر گونه چای سنواتی به بازار جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور به برخی اخبار و شایعه‌ها درباره ورود چای سنواتی به بازار داخل واکنش نشان داد و گفت: وی اضافه کرد: چای سنواتی، جایی برای برگشت دوباره به بازار ندارد و این موضوع مصوبه هیات دولت را دارد و از ورود هر گونه چای سنواتی به بازار جلوگیری می‌شود. چند روز پیش بود که اظهارات یک کارشناس صنعت چای درباره چای سنواتی خبر ساز شد. وی مدعی بود که چای سنواتی را با اضافه کردن اسانس به عنوان چای بهاره در بازار به فروش می‌رسانند.

۱۹ تیرماه سال جاری بود صادق حسنی مدیر اجرایی سندکای چای شمال کشور خبر داد که خریدار سه هزار تن از ۲۶ هزار و۵۰۰ تن چای سنواتی در مزایده، ادله و گواهی صادر شدن این چای به خارج از کشور را ارائه نمی‌دهد و احتمال ورود آن به بازار داخل وجود دارد.

نعمت یاورزاده رییس سابق سندیکای چای شمال هم در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین ابعاد جدیدی از این ماجرا را تشریح کرد. به گفته وی این مزایده با چارچوب مورد نظر استانداری گیلان و سازمان چای برای صادر کردن چای سنواتی در زمستان ۱۳۹۵ برگزار شده و سازمان بازسی هم به دلیل عدم ارائه گواهی صادرات این چای به ماجرا ورود کرده است.

مجتبی پور اشکذری عضو کمیسیون تخصصی چای با ارسال یادداشتی سبت به این ماجرا واکنش نشان داده و با اشاره به سود میلیاردی از فروش احتمالی چای سنواتی در داخل کشور و همچنین خطرات مصرف این چای، خواستار پیگیری جدی این موضوع و برخورد با متخلفان احتمالی شده است.

بهزاد سازنده از فعالان قدیمی‌صنعت چای کشور و نائب رییس اسبق سندیکای چای شمال کشور از زاویه تازه تری به موضوع ورود کرد و در پاسخ به مجتبی پوراشکذری نوشت که طرح موضوع مزایده سه هزار تن چای سنواتی و احتمال ورود آن به بازار داخل با هدف جلوگیری از رشد بازار چای ایرانی در داخل و خارج کشور انجام شده است

تحقیقات کاربردی ضرورت صنعت چای است

حبیب جهانساز که در مارسم تودیع و معارفع رییس پیشین و فعلی پژوهشکده چای سخن می‌گفت، اظهار داشت: پژوهش حرف اول را در اصلاح باغ‌های چای می‌زند و امیدواریم پژوهش‌ها و تحقیقات با کاربردی شدن، به بهبود وضعیت باغ‌های چای بیانجامد و به رونق باغ‌ها کمک کند.

وی افزود: با اقداماتی که دولت در سال‌های اخیر در زمینه خرید تضمینی برگ سبز چای و پرداخت سهم کشاورزان انجام داده؛ شرایط به گونه ای پیش می‌رود که امیدواری در صنعت چای و احیای کارخانه‌ها ایجاد شده و بسیاری از باغ‌ها به چرخه تولید برگشته است.

به گفته جهانساز، هسته اولیه برای بهبود شرایط مدیریت باغ ، تغذیه و توسعه آبیاری تحت فشار، مبارزه با آفات، مکانیزاسیون و معرفی رقم‌های جدید شکل گرفته و باید از طریق موسسه‌های تحقیقاتی از جمله پژوهشکده چای در این زمینه یاری و انتظار آن است که دستاوردهای مراکز تحقیقاتی به غنی سازی خاک و ارقام جدید منجر شود.

رئیس سازمان چای کشور گفت: این آمادگی بین سازمان چای و پژوهشکده چای و سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد که طرح‌های جدید در استانی که ۹۰ درصد چای در آن تولید می‌شود، به حفظ ارزش چای منجر شود.

وی یادآور شد: طی سه سال اخیر ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات توسط صندوق توسعه صنعت چای به باغداران و کارخانه‌های چایسازی پرداخت شده و امسال هم این پرداخت در برنامه‌های صندوق وجود دارد.

داراب حسنی رئیس موسسه تحقیقات علوم و باغبانی وزارت جهاد کشاروزی نیز اظهار داشت: هفت پژوهشکده طی ۲ سال اخیر به این موسسه در کشور افزوده شده و فعالیت‌های پژوهشی را آغاز کرده اند که یکی از آنها، پژوهشکده چای است.

وی ادامه داد: سهمیه بیشتری به این پژوهشکده‌ها در نظر گرفته ایم و امکانات و همکاران جدیدی به این پژوهشکده‌ها افزوده شده اند.
در پایان این مراسم با قدردانی از رضا آزادی ، نقی پاداشت به عنوان رئیس پژوهشکده چای معرفی شد.

پژوهشکده چای کشور که در شهرستان لاهیجان استقرار دارد، در سال ۱۳۶۳ به نام اداره فنی چای زیر نظر سازمان چای راه اندازی شد و از سال ۱۳۹۴ به پژوهشکده چای کشور تغییر نام یافت و زیر نظر موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند.

شهرستان لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار