تمام مسئولیت عملکرد روحانی بر عهده اصلاح‌طلبان است

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی در شماره امروز (شنبه 13 مرداد) روزنامه سازندگی با اشاره به حمایت تمام و کمال اصلاح‌طلبان از دولت روحانی گفته است: در حالی که روحانی  نتوانسته خیلی از انتظارات را برآورده کند، اصلاح‌طلبان نمی‌توانند جا خالی کنند. اصلاح‌طلبان نسبت به رای‌دهندگان و بدنه اجتماعی خود تعهد اخلاقی و اجتماعی دارند و تمام مسئولیت عملکرد روحانی بر عهده آنهاست.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور دولت دوازدهم بخش عمده‌ای از 24 میلیون رای خود را مدیون اصلاح طلبان است، خاطرنشان کرده است: ما بودیم که به مردم گفتیم بیایند به روحانی رای دهید و الان نمی‌توانیم به آنها بگوییم که به ما مربوط نیست، انگشت خود را سمت روحانی نشانه بگیریم و بگوییم از خودش بپرسید... دولت آقای روحانی کاملا دولتی  ورشکسته است؛ داروخانه‌ها می‌گویند از سازمان تامین اجتماعی مبالغ هنگفتی را بدهکار هستند. بنابراین خیلی ساده باید گفت که دولت هیچ پولی ندارد و بسیاری از سازمان‌های دولتی بدهکار هستند. زیرا موضوع بحران‌های اقتصادی بیرون از دولت روحانی است و به سیاست خارجی، روابط بین‌المللی ما و تحریم‌های یک طرفه آمریکا برمی‌گردد.

جزئیات آشوب های اشتهارد

 حجت‌الاسلام هندیانی، مدیر حوزه علمیه شهرستان اشتهارد گفت: بر اساس فراخوان گروه های معاند و ضدنظام برای آشوبگری و اغتشاش، مقرر شده بود تا فریب خوردگان، رأس ساعت 6 عصر در محله مرکزی اشتهارد تجمع کنند و در این تجمع به ظاهر اعتراضی، پیگیر اهداف شوم اربابان خود باشند... رأس ساعت 9 شب بود که آشوبگران به سمت حوزه علمیه اشتهارد حرکت کردند و متأسفانه در صدد ورود به حوزه علمیه برای شکستن درب‌ها و آتش زدن بودند که با تدابیر انجام شده این مسئله محقق نشد. مدیر حوزه علمیه شهرستان اشتهارد افزود: آشوبگران با سنگ و آجر نمای حوزه علمیه ماهدشت را هدف قرار دادند و شیشه های نماز خانه را شکستند و در حین انجام اینکار، شعارهای هنجارشکنانه سر می دادند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس در گفت‌و‌گو با «ایران» هم اطمینان می‌دهد که مسئولان مشغول تلاش هستند و اگر مردم بتوانند چند ماهی در برابر شرایط مقاومت کنند آن وقت است که با شرایط متفاوت‌تر و بهتری مواجه خواهند شد. او البته قسمتی از مشکلات را هم ناشی از تلاش برخی جریان‌ها برای اجرا نشدن برجام و مهیا شدن زمینه برای خروج ترامپ از آن نسبت می‌دهد... مردم باید مواظب باشند که ابزار دست ترامپ واقع نشوند. نقشه آقای ترامپ این است که با فشارهای بانکی و مالی، مردم ایران را علیه نظام بشوراند تا ایران با ذلت و از موضع ضعف پای میز مذاکره برود. طبیعی است که این نوع مذاکره به ضرر کشور و انقلاب اسلامی است. البته ممکن است مقامات عالی کشور در شرایط دیگری که حافظ عزت ملی ما باشد تصمیم به مذاکره با امریکا با حفظ اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی بگیرند. ولی امروز وقت مذاکره نیست. امروز باید بیش از هر چیز به فکر مقاومت باشیم. اگر مردم و حکومت چند ماه مقاومت کنند و امریکا بداند که تحریم‌هایش تأثیر چندانی بر مردم نگذاشته است، قطعاً تغییر روش خواهد داد... اگر مسئولان عالیرتبه کشور بیشتر با مردم صحبت کنند و شرایط را بیشتر توضیح دهند، مردم قطعاً بیشتر همکاری می‌کنند. البته مسئولان عالیرتبه کشور گرچه بروز و ظهوری ندارند اما در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای مبارزه با شیطنت‌های امریکا و اسرائیل هستند و شبانه‌روز مشغول کار هستند. یعنی ما در جریان کار آنها هستیم و این‌طور نیست که بی‌تفاوت باشند.

  40سال پیش من باتفاق یک عده ای شیشه های وزارت کار را شکستم

علی ربیعی به روزنامه اعتماد گفت: ما با دولت ترامپ مشکلات بیشتری را تجربه خواهیم کرد. به همین دلیل باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و بگوییم ما در یک جنگ واقعی وارد شده‌ایم و این جنگ ابعاد نظامی ندارد ولی شرایطی که دولت ترامپ برای ما به وجود آورده است شرایطی است که نیازمند اعتماد بیشتر مردم به دولت و عملکرد عقلانی‌تر آنهاست، از سوی دولت نیز نیاز به سختکوشی بیشتر وجود دارد... ما در درازمدت وضعيت بهتري پيدا مي‌كنيم. من در اين هيچ ترديدي ندارم كه در درازمدت شرايط ما بهتر مي‌شود و امريكا نمي‌تواند اين روند را ادامه بدهد اين فشار در دوره‌اي كوتاه نزديك به ميان‌مدت روي ما است. آن چيزي كه الان مهم است اينكه گفتمان مشترك ما با مردم ضعيف شده است همين بحران ارز و سكه نشان داد يك معيار ديگر عوض شده و آن معيار اعتماد و معيار شاخص‌هاي رواني جامعه است. اتفاقا فكر مي‌كنم هدف ترامپ هم حمله به روح و روان جامعه است خودش هم همين را مي‌گويد و هدف‌گيري او است...  يك وقتي من جنبش كارگري بودم شيشه وزارت كار را هم مي‌شكستم؛ آمديم دم در وزارت كار زديم اين شيشه‌ها را شكستيم يك گروهي بوديم... الان هم اتفاقا کارگران مي‌آيند و مي‌شكنند. آنجا هم اورژانس آماده كرده‌ايم كه در صورت بروز حادثه به سرعت به كمك حادثه‌ديدگان بيايد.

 هنوز هم معتقدم برجام موفقیت بزرگی بود/ این روزها به استانها می روم

محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران در گفت وگو با روزنامه رسالت به پرسشهایی درباره عدم حضورش در رسانه ها،مذاکره با امریکا،راه حلهای مشکلات اقتصادی و... پاسخ داد. بخشی از این مصاحبه را می خوانید: در حال حاضر هدف ترامپ از اين کار يعني اعلام مذاکره بدون پيش شرط با ايران اين است که توپ را در زمين ايران بيندازد و فشار را بر ايران بيشتر بکند در شرايطي که حريف شما بر اين باور باشد که از شما قوي تر است مذاکره موضوعيتي ندارد؛ زيرا نتيجه آن از پيش معلوم است لذا از يک منظر عقلاني، انجام مذاکره ميان ايران و آمريکا در شرايط فعلي به نفع ايران نيست...

  آيا «رهروان» تا شهريورماه «حزب» مي‌شود؟!

روزنامه اعتماد گفت: يك عضو ارشد فراكسيون مستقلين ولايي مجلس شوراي اسلامي از آغاز به كار حزب «رهروان» ظرف يك ماه آينده خبر داده است. بهروز نعمتي، نماينده اصولگراي تهران در اين رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته كه «كارهاي مقدماتي آغاز به كار اين حزب انجام شده است.»  حزبي كه در اين نوبت از آن با عنوان «رهروان» صحبت شده و اخباري از فعاليت‌هايش در آينده نزديك در رسانه‌ها منتشر مي‌شود، حزبي است متشكل از نزديكان علي لاريجاني، رييس مجلس كه حداقل از آخرين سال فعاليت مجلس نهم در سال ٩٤ به اين‌سو هرازگاه به سطح اخبار راه يافته و هربار هم بدون آنكه عملا اتفاقي در عرصه رسمي سياسي كشور رقم بزند، لابه‌لاي خبرهاي ديگر گم شده است. البته در شرايطي از حزب به عنوان «رهروان» نام برده شده كه در مدت ٣، ٤ سال اخير، نام‌هايي همچون «رهروان ولايت»، «رهروان»، «مستقلين»، «مستقلين ولايي»، «معتدلين»، «اعتدالي‌ها» و اسامي ديگري از اين دست، به عنوان نام اين حزب مطرح بوده اما حالا اين‌طور كه نعمتي گفته، قرار است با همان عنوان «رهروان» آغاز به كار كند. هرچند باتوجه به اتفاقاتي كه در گذشته افتاده، تا زماني كه اين حزب رسما كار خود را آغاز نكند، نمي‌توان درباره نام و نحوه فعاليت‌هايش اظهارنظر و حتي گمانه‌زني كرد.

اين‌چنين است كه لاريجاني همچنان رييس مجلس مانده اما در اين سال‌ها همواره بحث احتمال كانديداتوري او در انتخابات رياست‌جمهوري ١٤٠٠ نيز مطرح بوده و هربار هم، با طرح اين موضوع، صحبت‌ها در مورد فعاليت‌هاي حزبي لاريجاني و نزديكانش جدي‌تر شده است. همزمان نزديكي لاريجاني و ناطق نوري از سال‌هاي دور و نزديك شدن اين دو چهره‌ اصولگرا و محافظه‌كار به اصلاح‌طلبان در سال‌هاي اخير باعث شده، هر بار صحبت از تشكيل حزب نزديكان لاريجاني پيش آمده، صحبت از احتمال حضور ناطق نوري يا حتي رياست او در اين حزب نيز مطرح شود.

 روزنامه آرمان امروز نوشت: بعد از 2 دهه که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در صحنه سیاسی کشور به رقابت پرداختند، اکنون جریان سوم مستقلین یا اعتدالگرایان اعلام موجودیت خواهند کرد. جریانی که مستقل از دو تفکر غالب کشور عمل خواهد کرد. در این راستا قرار است که طی ماه آینده حزب رهروان اعلام موجودیت کند. از طرف دیگر پس از گمانه‌زنی‌ها برای حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری برای ریاست این حزب بهروز نعمتی عضو فراکسیون مستقلین گفت: «تا کنون بحثی درباره حضور یا ریاست آقای ناطق نوری در حزب رهروان مطرح نشده است.» باید دید این حزب با چه نفرات، ساز و کار و اهدافی تشکیل و ادامه مسیر خواهد داد... با توجه به تغییرات سیاسی و اجتماعی جامعه و رویگردانی احتمالی مردم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان جریان سوم که همواره خود را مستقلین نامیده می‌خواهد با ایجاد حزب گام بزرگی در راستای ایجاد جریان سوم در جامعه بردارد. گرچه نام اشخاص و بزرگانی چون حجت‌الاسلام ناطق نوری و علی لاریجانی رئیس مجلس برای ریاست این حزب به میان آمده، اما هنوز همه چیز در حد حدس و گمان است و در هاله‌ای از ابهام بسر می‌برد.

اصغر سلیمی، عضو فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر دبیرکلی علی لاریجانی بر حزب رهروان به باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: به نظرم رئیس مجلس محور این حزب جدید نیست. وی درباره تلاش‌های لاریجانی برای حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری در حزب رهروان به عنوان پدر معنوی، افزود: ناطق نوری فردی معتدل و مورد پذیرش بسیاری از اصولگرایان و اصلاح طلبان است.

 رئیس‌جمهور با مردم سخن بگوید

فیاض زاهد در رزونامه آرمان امروز نوشت: رئیس‌جمهوری باید واقعیات سیاسی و اقتصادی کشور را با مردم در میان بگذارد. باید حوزه‌های تهدید را بیان کند و به عنوان رئیس دستگاه اجرایی، حوزه‌هایی را که باور دارد کشور با تهدید رو‌به‌روست، با صراحت به مردم بگوید...تصور می‌کنم که حضور آقای روحانی در تلویزیون و گفت‌وگوی مستقیم ایشان با مردم می‌تواند به جامعه آرامش بدهد. رئیس‌جمهوری با صداقت به مردم بگویند که در چه حوزه‌هایی ضعف وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که ایشان نه با مردم سخن می‌گوید و نه مشکلات را بیان می‌کند و نه به سهم خود از مردم به دلیل شرایط به وجود آمده، دلجویی می‌کند. همین شیوه‌ها باعث عدم اطمینان مردم می‌شود و جامعه را با ناامیدی مواجه کرده است.

سایت انتخاب نزدیک به دولت نوشت: چند روز پیش قرار بود حسن روحانی، رییس جمهور در یک گفت و گوی تلویزیونی با مردم سخن ‏بگوید...با این وجود، به صورت ناگهانی و غیرمنتظره اعلام شد که برنامه تلویزیونی مذکور لغو شده است... سه ماه است كه مي گويند با مردم حرف مي زنيد! يكبار در رمضان، يكبار وعده پسارمضان! يكبار اين هفته ، یکبار هفته بعد! کار به جایی رسیده که عمل به وعده سخن گفتن با مردم، خود به یک پروسه تبدیل شده است!...او فعلا سکوت کرده و این سکوت، ضربه ای مهلک به وجهه رییس جمهور در میان مردم است. آنچه مهم ‏است اینکه رییس جمهور با بررسی بیشتر و بهره گرفتن از مشاوران متنوع تر، می تواند به این نتیجه برسد که سکوت در شرایط ‏فعلی، نتیجه عکس دارد. هم ناراضیان را ناراضی تر می کند هم باعث سوءاستفاده مخالفان می شود؛ اما بی شک نتیجه ی این تصمیم، به ضرر ملت، خود و دولتش است، چرا که مسیر را غلط رفته و «شر» عایدش شده است! همین که امروز مردم چنین فکر می کنند و آمار محبوبیت رییس جمهور به طرز حیرت انگیزی افت کرده، حاکی از اشتباه در انتخاب مسیر است؛ و حال هم اصرار در این مسیر غلط؛ یعنی غلط اندر غلط!...  ‏در حال حاضر سکوت روحانی تبدیل به معمایی عجیب تر از بی برنامه بودن دولت در خروج از این اوضاع نامساعد شده...آقای روحانی! همین که گفت و گو با مردم، تبدیل به یک وعده ناشدنی شده ، مردم را عصبانی و سراسیمه تر کرده است، مردم به همان اندازه که از اوضاع کشور گلایه دارند، از سکوت عجیب تر شما، خشمگین و شوکه اند! چه کسی فکر می کرد «سخن گفتن با مردم» هم تبدیل به یک بحران شود؟!

 تغییرات ناکافی در دولت

روزنامه کیهان نوشت: سیده‌حمیده زرآبادی نماینده اصلاح‌طلب قزوین طی یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت : الحمدلله(!) مشکل فقط سخنگوی دولت بود که آن هم تغییر کرد!!! با این تدبیر هوشمندانه از فردا شاهد کاهش قیمت ارز، خودرو، طلا و...هستیم!!! آقای رئیس‌جمهور شما را به سوگندی که در پیشگاه ملت خورده‌اید ارجاع می‌دهم.

گفتنی است در هفته‌های گذشته روزنامه‌ها و چهره‌های متعدد حامی دولت خواستار تغییر در تیم اقتصادی دولت شده بودند بی‌آنکه به مشی اقتصادی آن بپردازند و از ضرورت تغییر این مشی اقتصادی سخن بگویند.

کیهان در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد امروز نمایشی بودن تغییرات در دولت صدای حامیان رئیس‌جمهور را نیز درآورده و نسبت به آن معترض ساخته است.

 محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به اعتماد آنلاین می گوید: اکنون دولت باید روی امکانات داخلی تمرکز پیدا و از امکانات داخلی برای حل مسائل اقتصادی استفاده کند. برای این منظور به تیم اقتصادی‌ای نیاز است که دید آن با این ضرورت انطباق داشته باشد؛ یعنی بتواند از امکانات داخلی، چه اقتصادی چه نیروی انسانی، برای حل مسائل اقتصادی بهره ببرد...  تیم اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نه تنها بینش کافی ندارند بلکه ناهماهنگ هم هستند و در این شرایط ، مسائل اقتصادی قابل حل نیست.

غلامرضا مصباحی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم تغییر در کابینه دولت به تسنیم گفت: روحانی کاری کند که دوره دوم ریاست‌جمهوری خود را با حفظ آبرو به پایان برساند در غیر این صورت مردم از ایشان و جناح منتسب به او ناراضی خواهند ماند... تیم اقتصادی ضعیف که در مدیریت اقتصاد کشور ناتوان است و از کارآمدی لازم برخوردار نیست، ماحصل انتخاب احساسی و هیجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته است.

سوال از رئیس جمهور

تقریبا 8 ماه پیش وکلای ملت براساس وظیفه قانونی خود، طرح سوال از حسن روحانی رئیس جمهوری را به دلیل مشکلات موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند... سوال از رئیس‌جمهور هفته گذشته پس از کِش و قوس‌های چند ماهه از سوی مجلس اعلام وصول شد. طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان رئیس‌جمهور باید در فرصتی یک ماهه از تاریخ اعلام وصول سؤال، برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در صحن علنی مجلس حضور یابد.

بر اساس پیگیری تسنیم از راهروهای مجلس به نظر می‌رسد لابی‌های گسترده‌ای از سوی دولت با برخی نمایندگان پارلمان برای انصراف از سؤال‌ رئیس‌جمهور صورت گرفته است. موضوعی که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، آن را  تضعیف جایگاه نظارتی نمایندگان مجلس تلقی می‌کنند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی از برخی لابی‌‌ها از سوی دولتی‌‌ها برای انصراف نمایندگان مجلس از طرح سؤال از رئیس‌جمهور، پرده برداشت و گفت: افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند و لابی‌هایی برای منتفی شدن سؤال از رئیس‌جمهور انجام می‌دهند، تلاش‌شان فایده‌ای ندارد و سؤال در مجلس مطرح می‌شود.

فرهیختگان نوشت: پس از محمود احمدی‌نژاد، این بار حسن روحانی باید در مجلس پاسخگوی طرح سوالی باشد ... سوالی که از قضا پای آن، جای خالی امضای قاطبه اعضای فراکسیون امید به چشم می‌خورد. نمایندگانی که اگرچه در برخی مقاطع با هدف جلب رضایت موکلان‌شان پرستیژ پرسشگری گرفته و انتقاداتی را هم نسبت به عملکرد دولت مطرح ساخته‌اند، اما امروز و سر بزنگاه پا پس کشیده و ترجیح داده‌اند ضمن سکوت پیشه کردن، صرفا نظاره‌گر ماجرا باشند.

 صبح نو هم نوشت: آنچه که در این طرح، به حاشیه پررنگ‌تر از متن تبدیل شده است امضاهای پای طرح سوال از رییس‌جمهوری است که در نام امضاکنندگان طرح، نام هیچ‌یک از 30‌نماینده تهران به چشم نمی‌خورد. موضوعی که با واکنش‌های زیاد تهرانی‌ها مواجه شده و این سؤال برای شهروندان تهرانی مطرح شده که آیا التهابات اقتصادی و گرانی‌ها در پایتخت وجود ندارد. امروز درشرایط نابسامان اقتصادی 30‌نماینده تهران که با دستور سازمانی وارد مجلس شدند به‌جای نمایندگی مردم و شنیدن صدای آن‌ها، وکیل الدوله و توجیه‌گر بی‌تدبیری دولت شده‌اند تا مردم را از داشتن چنین موکلانی ناامید کنند و بی‌تفاوت نسبت به دغدغه و خواسته مردم از رفع حصر بگویند و درباره ورود زنان به ورزشگاه توییت کنند.

انتقاد از سخنان علی مطهری

روزنامه اصولگرای سیاست روز خطاب به علی مطهری نوشت: ای‌کاش در موقعیتی که هستید نماینده مردم البته نماینده مردم چهارراه ولیعصر(عج) به بالا هستید در این اوضاع احوال اقتصادی مردم به وظیفه نمایندگی خود عمل می‌کردید و در مجلس از رئیس محترم جمهور که قسم خورده قانون اساسی است که حافظ منافع اسلام و ایران و انقلاب هست سوال می‌کردید... جناب مطهری فراموش نکنید شما سر سفره عریض و طویل این انقلاب فربه شدید و فراموش نکنید امام فرمودند که اگر سپاه نبود کشور هم نبود... جناب مطهری صدای مردم پابرهنه و انقلاب کرده رو می‌شنوی؟ جناب مطهری صدای پدران شرمنده در نزد دختران و پسرانشان در موقع ازدواج را می‌شنوی...

ابوالفضل حسن بیگی، عضو فراکسیون امنیت ملی مجلس دهم، یکی از موافقان نامه سردار جعفری به نمایندگی از مردم ایران خطاب به ترامپ به سایت دیده بان ایران گفت: در برخی موارد شاهد هستیم که برخی از نمایندگان مجلس، سخنانی را ذکر می کنند که این سخنان خطاب به آمریکا و انگلیس است. برخی نمایندگان زمانی که از نظر حضور مردم در دوره های بعدی مجلس نا امید می شوند، اقدام به گفتن اظهارات وطن فروشی می زنند. این مسئله امروزه در میان نطق و یا مصاحبه برخی نمایندگان مشهود است. این افراد پس از اتمام دوره نمایندگی خود، پناهنده کشورهای غربی شده و یا به آن جا مهاجرت می کنند.

حسن بیگی درمورد نامه سردار جعفری تصریح کرد: مشابه اظهارات ایشان را بنده هم در میان نطق های خود در مجلس استفاده کرده ام. بر اساس قانون اساسی هرگاه دشمن تهدیدی بر جهت تضعیف منافع ملی ایران را داشته باشد، عناصر نظامی هم مجاز هستند که نسب به برخوردهای مضحک کشوری پاسخ دهند. سپاه پاسداران وظیفه حفاظت از منافع اسلام و مردم را دارد و اگر فردی نظامی خلاف قانون اساسی برخورد کند زیرا این افراد از سوی دیگری قابل کنترل هستند... سخنان و اظهارات آقای قاسم سلیمانی و سردار عزیز جعفری طبق قانون اساسی کشور و خط مشی سپاه پاسداران بوده است .

آمریکایی‌ها دروغ می گویند/ جامعه باید به ماهیت و نیت واشنگتن پی ببرند

آیت الله سیدهاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران به خبرآنلاین گفت: ملت ایران در 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشکلات زیادی را پشت سر گذراند اما آمریکایی ها چشم ندارند آرامش این ملت را ببینند بنابراین سناریوی جدیدی طراحی کردند تا در داخل ایران زمینه های شورش و درگیری به وجود بیاورند و ملت را مقابل دولت قرار دهند... مقامات دولت واشنگتن رفتار دوگانه دارند، در پشت پرده علیه ملت ایران کار می کنند اما در جلوی رسانه ها ژست دموکراسی می گیرند و مدعی می شوند در امور داخلی ایران هیچ دخالتی ندارند و در درگیری مردم و دولت ایران بی تقصیر و اهل مذاکره و گفتگو هستند.

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با تسنیم، درباره بحث مذاکره مجدد با آمریکا که توسط برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مطرح ‌می‌شود، اظهار داشت: در رابطه با آمریکا کافی است بدانیم اینها به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیستند. در شرایطی که دولت آمریکا هیچ تعهدی به اجرای پیمان‌های بین‌المللی از جمله برجام ندارد، بحث مذاکره با این کشور بی‌معنا است... البته بنده معتقدم که مذاکره کردن همواره بهترین راهکار برای پیشبرد منافع کشور بوده ولی در شرایطی که طرف مقابل از اساس اهل مذاکره نیست، نشستن پای میز مذاکره نمی‌تواند منافع کشور را تأمین کند.

سید حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین به خانه ملت گفت: جمهوری اسلامی به هیچ عنوان پای میز مذاکره با آمریکا نمی‌نشیند مگر آنکه رفتار آنها با ما تغییر کند. او البته تاکید کرد که این موضوع در شورای عالی امنیت ملی و مجلس مطرح شده‌است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وزارت خارجه موضوع مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با همه کشورها از جمله آمریکا را رصد و ارزیابی می‌کند، هم‌اکنون هم پاسخ ایران به آمریکا داده شده و نظر قطعی ما رد این پیشنهاد است.

حسین امیر عبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: مذاکره با آمریکا هرگز تابو نبوده، ده‌ها ملاقات وزرای خارجه دو کشور در برجام و سه دور مذاکره در بغداد که من هم در آن حضور داشتم از آن جمله است. مشکل، مذاکره نیست بلکه رفتار قلدرمآبانه، جنایات بزرگ و بدعهدی‌های مکرر آمریکا است. موقع‌شناسی و اقتدار دو رکن هر مذاکره دیپلماتیک است.

ماجرای عجیب استیضاح ربیعی توسط برخی نمایندگان

مصطفی کواکبیان در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به هرحال استیضاح حق مجلس است اما خدا نکند که بحث‌های خصوصی و شخصی در کار باشد... یک حالت استیضاح برای حل مشکلات و گرفتاری‌های مردم است... افراد بخاطر خط و ربط و و جناح و حزب سیاسی مشکل دارند که این هم یک نوع است که به نظر من مرتبه و نوع دوم استیضاح‌ها است... نوع سوم استیضاح، مساله شخصی است یعنی اصلا حتی سیاسی هم نیست و مشکل مردم هم مطرح نیست. فرض کنید شخصی نزد وزیر رفته و وزیر کم محلی کرده یا جور دیگری برخورد کرده که مقصود آن فرد برآورده نشده است...من فکر می‌کنم الان این نوع سوم بیشتر برای علی ربیعی مطرح است.

روزنامه اعتماد نوشت: طرح سوال از رييس‌جمهور بعد از بيش از يك سال كش و قوس و رفت و برگشت ميان كميسيون اقتصادي و هيات رييسه مجلس، همين چهارشنبه اخير در جريان نشست علني مجلس از سوي رييس مجلس اعلام وصول شد و همزمان علي‌اصغر يوسف‌نژاد عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه مجلس كه وظيفه رسيدگي به استيضاح‌ها در هيات رييسه را نيز برعهده دارد، از اعلام‌وصول طرح استيضاح علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي خبر داد. خبري كه بلافاصله با واكنش محمدرضا بادامچي نايب‌رييس كميسيون اجتماعي و عليرضا محجوب عضو اين كميسيون روبه‌رو شد و بر اين اساس، اين 2 نماينده اصلاح‌طلب نسبت به اعلام‌وصول طرح استيضاح ربيعي پيش از طي شدن روال قانوني آن در كميسيون مربوطه اعتراض كردند و جالب آنكه حالا سلمان خدادادي رييس كميسيون اجتماعي نيز با معترضان همراه شده و اعلام وصول يك طرح استيضاح ازسوي هيات رييسه مجلس پيش از طرح در كميسيون مربوطه را در 10 دوره اخير مجلس بي‌سابقه و خلاف آيين‌نامه داخلي دانسته است... شايد تا همين سه‌شنبه هفته گذشته هم از هر نماينده‌اي سوال مي‌شد كه اگر قرار به استيضاح يكي از وزراي دولت باشد، كداميك از بيشترين شانس برخوردارند و اساسا درصورتي كه نياز به استيضاح وزرا باشد، استيضاح كداميك از وزراي دولت در اولويت كاري مجلس و نمايندگان قرار دارد، پاسخ اكثر نمايندگان مشابه يكديگر بود و عمدتا از مسعود كرباسيان، وزير امور اقتصادي و دارايي دولت حسن روحاني نام مي‌بردند... به بيان ديگر اينكه استيضاح ربيعي اين‌چنين با عجله و بدون رسيدگي در كميسيون اجتماعي اعلام وصول مي‌شود اما استيضاح كرباسيان حتي پس از 2 جلسه رسيدگي در كميسيون اقتصادي، هنوز بلاتكليف مانده، سوالي است كه قاعدتا كسي به‌جز هيات رييسه و البته شخص رييس مجلس، نمي‌تواند پاسخگوي آن باشد.

 

ناامیدی نتیجه انسداد سیاسی است

محسن هاشمی به روزنامه همشهری گفت: اخیرا گفته شده در نظرسنجی‌ها، اعتماد عمومی نسبت به عملکرد رئیس‌جمهور‌ پایین آمده است، این کاهش میزان اعتماد عمومی هم از توقع مردم ناشی می‌شود، آنها انتظار دارند کسی ‌که انتخاب کرده‌اند ‌مدیر‌ اجرایی‌شان باشد، محافظه‌کاری نکند و یک جایی که لازم است، ایستادگی کند، دور نزند و این احساس به مردم منتقل شود که مردم را دور می‌زند، لذا این احساس اعتماد عمومی که نسبت به او در انتخابات شکل گرفته بود به سمت عدم‌اعتماد عمومی سوق پیدا می‌کند و خودبه‌خود ناامیدی‌ها را افزایش می‌دهد... وقتی مردم به کسی اعتماد می‌کنند، دوست دارند زمانی که او در مسیری که به سود مردم است به بن‌بست می‌رسد، از خودش برای حل‌کردن و از میان‌برداشتن این مانع‌تراشی‌ها و انسدادها مایه بگذارد، اما وقتی نیروی انتخابی آنها این کار را نمی‌کند، باعث می‌شود نیروی سیاسی آنها هم جزو ناامیدی‌ها قرار بگیرد و دیگر از آن عبور می‌کنند.

عده ای به بانک مرکزی نفوذ کرده اند و دلار مفت گرفته اند

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده اصلاح طلب تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: وضعیت موجود به نظر می‌رسد که بیشتر از عدم اعتماد مردم به آینده کشور ناشی می‌شود، هرکس که یک پس‌انداز ناچیزی که داشت را سعی کرده است تبدیل به دلار سکه کند که حداقل بتواند اندک سرمایه خود را حفظ نماید... مردم الآن عصبانی هستند، این عصبانیت اگر پاسخ مناسبی دریافت نکند و اگر مجلس و دولت، پاسخ روشنی به آن ندهد به خیابان خواهند ریخت و حق خود را خودشان خواهند گرفت، الآن همه مظطرب هستند و نمی‌دانند چه‌کار باید بکنند، درامد یک کارگر به 100 دلار رسیده و همه‌چیز گران شده است... عده‌ای در بانک مرکزی معلوم نیست چگونه نفوذ کرده‌اند و چگونه دلار مفت را از دولت گرفته‌اند، طرف که هیچ سررشته‌ای از گوشت ندارد، دلار 4200 تومان گرفته تا از ارمنستان گوشت وارد کند اما دلارها سر از بازار آزاد درآورده است.

محمد دهقان، نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به مهر گفت: زمانی که آقای جهانگیری نرخ ارز را  ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد حداقل اقتصادیون مجلس سریعا عکس العمل نشان دادند و اعلام کردند اگر دولت می خواهد ارز  را با نرخ ۴۲۰۰ عرضه کند  فقط باید به واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد... چرا دولت ارز مسافری به قیمت ۴۲۰۰ تومان برای سفر های خارجی اختصاص می دهد. شرکت های مسافرتی فقط حواله ارز را می گیرند و فرد را رایگان به مسافرت می برند. چرا دولت در شرایطی که ارز کمی در اختیار دارد چنین خیانتی می کند... چرا به نصف قیمت بخش زیادی از طلای کشور را به حراج گذاشتید... قوه قضائیه فقط با حرف زدن نمی تواند کشور را اداره کند. دائما سخنرانی می کند که این اخلال گران اقتصادی مفسد فی الارض هستند. قوه قضائیه باید افراد خائن را بازداشت و محاکمه کند... عده ای از افراد خائن در بانک مرکزی تصمیمات این چنینی گرفتند. معاونت ارزی بانک مرکزی و رئیس کل سابق بانک مرکزی باید محاکمه شوند. دوران سیاه بانک مرکزی در زمان ریاست آقای سیف بود. ایشان باید بازخواست و محاکمه شود و حق خروج از کشور را ندارد.

مهر نوشت: شنیده ها حاکی از آن است که احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی از سوی عبدالناصر همتی رئیس کل جدید این بانک کنار گذاشته شد. قرار است فردا هیئت دولت در مورد بسته جدید ارزی بانک مرکزی تصمیم بگیرد و مشخصا از بسته جدید سیاست های ارزی کشور رونمایی کند