تابناک / مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه بندر انزلی قابلیت نسل سوم بنادر در دنیا را دارد گفت: در بندر انزلی برای اتصال به راه آهن محدوده بندر خشک را هم در نظر گرفتهایم و در آن محدوده مراکز توضیح و صنایع تبدیلی را برای توسعه آینده پیشبینی کردهایم.
حسین چراغی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه نزدیک به دو قرن است که بندر انزلی به محل تبادلات اقتصادی کشورهای حاشیه خزر و ایران تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: بندر انزلی با ۴ پست اسکله اولیه آغاز به کار کرد و اکنون این تعداد به ۱۰ پست اسکله با ظرفیت ۱۳ میلیون تن کالا رسیده است و در طرح آتی به ۲۰ پست اسکله با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۷ میلیون تن کالا قدرت رشد و توسعه خواهد داشت و این یک نیاز برای منطقه و بندر انزلی است.
وی ادامه داد: در بنادر شمال کشور با توجه به وجود و قرار گرفتن در کریدورهای مختلف از جمله کریدور شمال-جنوب و تراسیکا (شرق به غرب) و وجود جاده ابریشم به عنوان یکی از مسیرهای سنتی بین المللی و ترانزیت در کشور،متناسب با نیازهای کشورهای همسایه در این کریدور ترانزیت قابل تغییر است و بر اساس سند استراتژیک باید از ظرفیتهای مختلف استفاده شود خصوصا از ظرفیت ترانزیت شمال-جنوب که با توسعه ترانزیت بخش خصوصی و در انزلی ترانزیت کالاهای کشورهایی چون سوریه و عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی آفریقا با وجود تفاهمنامه کالاهای ترانزیت هند به روسیه بسیار مهم است و این توافقنامه بین روسیه و هند میتواند ظرفیت خوبی از بنادر ایران خصوصا برای انزلی ایجاد کند.
چراغی با اشاره به ظرفیت وجود راه آهن و اتصال آن به بندر انزلی یادآور شد: بر اساس سند استراتژیک، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر مد نظر است که با توجه به صادرات و واردات محصولات جدید مثل غلات از جمله جو و گندم زیرساختهایی فراهم شده و اسکلههای خاص این نوع محصولات ساخته شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه در حال مطالعه برای اتصال بندر به شبکه ریلی کشور هستیم متذکر شد: بسیاری از محصولات نظیر غلات زیرساخت حمل و نقلی و انتقال چند وجهی را میطلبد و این اتصال مزیت رقابتی جدیدی بوجود می آورد که بتوانیم رقابت پذیر بیشتری برای بندر انزلی ایجاد کنیم .
وی بیان اینکه روش حمل و نقل در دنیا تغییرات اساسی داشته است و امروز در تجارت بین المللی، حمل و نقل لجستیک موضوعی زنجیره ای است که در بنادر مطرح میشود، عنوان کرد: بنادر در زنجیره تامین دخالت دارند و برای هر واحد کالا از مبدا تا مقصد هم برای زمان و هم برای قیمت تمام شده کالا مدیریت صورت میگیرد.
چراغی اضافه کرد: امروزه الگوی بندرداری و مدیریت به گونهای نیست که کالا متوقف شود و بعد به بازار مصرف برسد یعنی با توجه به نرم افزارهایی از زمان حرکت از مبدا تا رسیدن به بنادر و تحویل به مصرف کننده کمترین زمان را به خود اختصاص میدهد و مدت ماندگاری کالا در بنادر کمترین زمان را پیدا میکند و این به مدیریت لجستیک کالا بستگی دارد و اگر این ادعا را داشته باشیم، پس کرانه یک محدودیت محسوب نمیشود و بندر انزلی با داشتن ۱۴۰ هکتار اراضی پس کرانه و ۲۰ پست اسکله با قابلیت انجام تا ۱۷ میلیون تن کالا، آمادگی انجام خدمات بندری را دارد و داخل شهر بودن بندر انزلی یک مزیت محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه بندر انزلی قابلیت نسل سوم بنادر در دنیا را دارد گفت: در بندر انزلی برای اتصال به راه آهن محدوده بندر خشک را هم در نظر گرفتهایم و در آن محدوده مراکز توضیح و صنایع تبدیلی را برای توسعه آینده پیشبینی کردهایم که این قابلیتها مختص نسل سوم بنادر در دنیا است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص تراتزیت در کشور گفت: ترانزیت در کشور یک موضوع عمومی است و فقط محدود به بندرانزلی و بنادر نیست و مشکل اساسی برای عدم استفاده درست از ظرفیتهای ترانزیت، وجود سازمانهای متعدد در بحث امور ترانزیتی است به گونه ای که برای عبور هر واحد کالا از بنادر شمال یا جنوب ۱۸ سازمان باید این واحد کالا را بررسی و تاییدکنند که این عبور کالا را کند میکند و این موضوع با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد لذا زمان و هزینه افزایش پیدا میکند و نسبت به مسیرهای دیگر و غیر رقابتی میشود، بنابراین اگر یکپارچگی در سازمانهای دخیل در ترانزیت داشته باشیم و تعداد این سازمان را کاهش دهیم، نه تنها بندر انزلی بلکه بنادر دیگر هم میتوانند معادل صادرات نفت درآمد داشته باشند .
نماینده عالی سازمان بنادر در گیلان در خصوص استفاده از ظرفیتهای مناطق آزاد در جوار بنادر به بندر جبل علی و وجود منطقه آزاد جبل علی اشاره و افزود: با توجه به قوانین مناطق آزاد در هر کشور میتوان جریان تجاری صادرات و واردات در بنادر را تسهیل کرد و ما در بندرانزلی با وجود منطقه آزاد اگر بتوانیم در راستای هم افزایی سازمان های حمل و نقل کالا قوانین مناطق آزاد را بکار بگیریم موفق عمل کردهایم و در افزایش و توسعه تجارت در منطقه شمال کشورقطعا موفقتر خواهیم بود .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص بحث صنعت گردشگری از طریق دریانوری گفت:گردشگری دریایی یکی از ظرفیتهای بنادر شمال کشور است در گذشته زیر ساختهایی این صنعت وجود نداشته است این درحالی است که توجه به زیر ساختهای صنعت گردشگری میتواند تولید ثروت کند و ابعاد تولید فرصت شغلی را نمایان سازد .
وی ادامه داد: مطالعات در سه سال گذشته نشان میدهد،با ورود سرمایه گذار باید از گردشگری نزدیک دریا استفاده کنیم و به همین دلیل مارینا را پیشنهاد کرده ایم که از سال ۹۳ شروع شد و با هدف ایجاد و اتصال ماریناها از بنادر آستارا-تالش-انزلی و بندر انزلی -بندر کاسپین- بندر چمخاله می توان خطوط دریایی مسافری ایجاد کرد که هم گردشگری دریایی اقتصادی و هم بخشی از حمل و نقل جاده ای منفصل از راهها شود و هر دو دارای مزایای اقتصادی است.
مدیرکل بنادر گیلان به وجود بنادر کوچک اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای خوب سازمان، فعال سازی بنادر کوچک در استان گیلان است مانند بندر آستارا که در غربی ترین شهرستان گیلان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و بهره برداری دراز مدت سرمایه گذار که می توان از اینگونه طرح ها برای تبادل ظرفیت کالا و مسافر و طرحهای گردشگری در نقاط دیگر هم بهره برد.