خداحافظی سیف از ریاست؛
تا چند روز دیگر، قرار است رئیس‎‌کل جدید بانک مرکزی از سوی دولت معرفی شده و با امضای رئیس‌جمهور، روانه ساختمان میرداماد شود تا فصل جدیدی از کار سیاستگذاری پولی و ارزی آغاز شود.
کد خبر: ۶۳۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 24 July 2018

تب و تاب بانک مرکزی برای آمدن رئیس‌کل جدید

به گزارش تابناک قزوین، رفتن ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی از ساختمان میرداماد تقریبا قطعی شده است. موضوع آنقدر جدی است که این روزها رایزنی‌های بسیاری از سوی نزدیکان رئیس‌جمهور با گزینه‌های پیشنهادی ریاست کلی بانک مرکزی در حال انجام است. حتی برخی نزدیکان سیف نیز استعفا داده و به کار دیگری مشغول شده‌اند. مدیران بانک مرکزی یکی پس از دیگری ارتباطات خود با بانک مرکزی را قطع می‌کنند و زمزمه‌های تغییر آنها در فضای مجازی، دست به دست می‌چرخد.

بانک مرکزی شاید اکنون، یکی از حساس‌ترین برهه‌های حیات خود را سپری می‌کند. اوضاع شاخص‌های اقتصادی خوب نیست و هر روز که می‌گذرد، دامنه التهابات ارزی گسترده‌تر می‌شود. به همین دلیل است که انتخاب فردی به عنوان رئیس کل آن هم در شرایط این چنینی، هم برای او حائز ریسک است و هم برای دولت. قطعا جایی برای سعی و خطاکردن در انتخاب رئیس‌کل وجود ندارد؛ چراکه هر لحظه باید تصمیم جدیدی اتخاذ شود و این تصمیمات نباید دامنه برخی نابسامانی‌ها در نظام پولی و ارزی کشور را بیشتر کند.

اهالی ساختمان میرداماد نیز بر این باورند که بانک مرکزی استقلال لازم را ندارد و هر فرد دیگری هم که به جای ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی مسئولیت بپذیرد، به طور قطع نمی‌تواند آن طور که باید و شاید، اوضاع را سامان دهد؛ مگر اینکه رئیس جمهور و دولت، تصمیم بگیرند که یک بار برای همیشه سایه سنگین خود را از بانک مرکزی  بردارند و اجازه دهند که راهکارهای کاملا اقتصادی و نه سیاسی، مبنای تصمیم گیری ها شود.

اکنون بانک مرکزی منتظر تحولات جدیدی است که البته باید به سرعت هر چه تمام صورت گیرد و اگر قرار است رئیسی برود و رئیسی بیاید،  چرخه تصمیم‌گیری در بانک مرکزی نباید دچار وقفه شود و به بهانه آمدن رئیس جدید و تغییر و تحولات معاونان و مدیران کل، کار عقب بیفتد و به کندی پیش برود. اکنون بانک مرکزی یک فرمانده جدید می‌خواهد. فرماندهی که در شرایط جنگی به خوبی بتواند جنگ ارزی را مدیریت کرده و شرایط را به سمت آرامش پیش ببرد.

این فقط بانکها و باجه‌نشینان نیستند که برایشان گزینه رئیس کلی بانک مرکزی مهم است، بلکه اکنون فعالان اقتصادی، صادرکنندگان و واردکنندگان و حتی کاسبان جزء هم منتظرند ببیند که رئیس کل بانک مرکزی چه کسی خواهد بود و با چه رویکردی قصد دارد سکان ساختمان میرداماد را به دست گیرد.

برخی شنیده‌ها حکایت از طرح نام‌هایی همچون مجید قاسمی، مدیرعامل کنونی بانک پاسارگاد که در دوران جنگ نیز رئیس کل بانک مرکزی بوده است، علی طیب‌نیا، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی، علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور و عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بیمه مرکزی برای احراز پست رئیس کلی بانک مرکزی خبر می‌دهند.

محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو باخبرنگار مهر با اشاره به حساسیت انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: پذیرفتن مسئولیت سنگین ریاست بانک مرکزی در شرایط کنونی، بسیار شجاعت و جسارت می‌خواهد، چراکه شرایط اقتصادی کشور به شدت نابسامان است و از سوی دیگر، مسائل ارزی به عنوان یک موضوع مهم در کشور به شمار می‌رود که متاسفانه، از اواخر سال گذشته، نرخ دلار در این فضا، شروع به افزایش کرد و علیرغم همه سیاستگذاری هایی که رخ داده است، کماکان اعداد و ارقام رو به بالایی را تجربه می‌کند. 

وی افزود: ما به عنوان فعالان اقتصادی مطلع هستیم که قدرت خرید مردم با افزایش نرخ ارز کاهش و هزینه مصرف خانوار افزایش می‌یابد. از طرفی نیز فاصله طبقاتی در برخی مواقع با سیاستهای متعدد بیشتر می‌شود و به هر صورت اشکالات جدی در زندگی آحاد جامعه و افراد جامعه رخ خواهد داد که اثرات منفی دارد؛ لذا به نظر می‌رسد در صورتی که رئیس کل جدید، این مسئولیت خطیر را بپذیرد، در وهله اول باید اختیارات لازم را داشته باشد و به عنوان فردی که مستقلا تصمیم می‌گیرد و سیاست‌های بانک مرکزی را تعیین می‌کند، علاوه بر اینکه کار را پیش می‌برد، نسبت به تصمیمات خود نیز مسئول باشد.

لاهوتی ادامه داد: اگر بانک مرکزی استقلال داشته باشد، یک سیستم پولی و بانکی را به نحوی اجرایی خواهد کرد که شرایط را در وهله اول آرام کند و پس از آن، به اصلاحات بپردازد. البته موضوع استقلال بانک مرکزی مدتهاست که مطرح می‌شود، ولی قانونا این استقلال به چشم نمی‌خورد؛ در حالیکه از آنجایی که شرایط کشور شرایط حساسی و خاصی است و خود دولت نیز تصمیماتی که می گیرد برای شرایط خاص است، به نظر می‌رسد که باید این اختیاری را به رئیس جدید بانک مرکزی اعطاء کند و این اعتماد را داشته باشد. در این شرایط، فردی که از قدرت کافی برخوردار است، می‌تواند سیاستگذاری پولی و ارزی کشور را متناسب با شرایط امروز، با قدرت بپذیرد و هم مسئولیت آن را به عهده گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا این نابسامانی‌های ارزی آرام شده و فروکش کند تا با سیاستگذاری‌های جدید و درست، کار پیش رود؛ ضمن اینکه دولت نیز به عنوان مجری باید بپذیرد که سیستم ارزی کشور در شرایط کنونی، حتما نیاز به بازنگری داشته و باید اصلاحات جدی در سیاستهای خود داشته باشد.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی گفت: از سوی دیگر، مهار نقدینگی باید یکی از دستورکارهای جدی رئیس کل جدید بانک مرکزی بوده و منابع را به سمت اشتغال و سرمایه‌گذاری هدایت نماید تا از ورود به بازارهای سوداگرایانه جلوگیری شود. در عین حال، کار خوبی که در دوره کنونی بانک مرکزی اتفاق افتاد و ساماندهی موسسات غیرمجاز را در برگرفت، باید از سوی رئیس جدید با قدرت و قوت ادامه یابد و یکی از دغدغه‌های جدی رئیس کل جدید باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار