این روزها سفر هنرمندان عرصه موسیقی، با توجه به تعطیلات تابستانی، برای برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها بالا گرفته است.
کد خبر: ۶۳۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 23 July 2018

اهواز به عنوان کلانشهری در جغرافیای سیاسی و اجتماعی ایران برخلاف دیگر كلانشهرهای كشور هنوز سالن مناسبی برای برگزاری كنسرت و سایر برنامه‌های فرهنگی ندارد و این امر باعث شده تا برخی به دلیل نارضایتی از مکان و نحوه برگزاری کنسرت نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

در این گیرودار به واسطه آن که این سالن‌ها برای اجراهای موسیقی به طور تخصصی طراحی نشده‌اند و کارکرد همایش دارند و پاره‌ای از آنها شکل و شمایل کاملا ورزشی و غیرمتناسب با سالن‌های برگزاری کنسرت موسیقی را دارا هستند سبب شده تا معضل تازه‌ فروش بلیت‌هایی با قیمت‌های بالا نیز افزوده شود.

شهرهای استان خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به ویژه در کلانشهر اهواز اجراهای زنده موسیقی متعددی برگزار می‌شود. این‌ها همه در حالی رخ می‌دهد که استان خوزستان محروم از سالن‌های استاندارد برای برگزاری چنین رویدادهایی است.

عوامل بسیاری سبب شده تا تفاوت چشم‌گیری میان کنسرت‌های تهران و شهرستان‌ها شکل بگیرد. این موضوعی است که‌ نارضایتی هنرمندان و مخاطبان را نیز برانگیخته است. از این موارد می‌توان به شرایط نامناسب و غیراستاندارد سالن‌های برگزاری کنسرت، ظرفیت کم سالن‌ها، مشکلات صدا‌برداری، تهویه ‌هوا و عدم استقرار سالن‌ها در مکان‌های مناسب اشاره کرد.

در این میان گران بودن مبلغ بلیت در مقایسه با امکانات عرضه‌ شده مهم‌ترین مساله‌ای است که اعتراض مخاطبان را به همراه داشته است. حال پرسشی که پیش روی همه مخاطبان موسیقی قرار دارد این است که تا چه زمانی باید وضعیت این گونه سالن‌های کنسرت در کلانشهر اهواز و دیگر شهرستان‌ها را تحمل کرد؟ آیا متولیان عرصه هنر از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ای برای ورود به این موضوع دارند یا خیر؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این خصوص می‌گوید: تا‌کنون هیچ اعتراضی توسط مردم به گوش من نرسیده است و هیچ گونه استنادی نیز مبنی بر نارضایتی مردم از کنسرت‌ها وجود ندارد.

محمد جوروند می‌افزاید: تاکنون کنسرت‌های اهواز فقط در سالن سینما هلال و سایر سالن‌های اهواز برگزار شده و فقط یک بار است که می‌خواهیم کنسرتی را در یک سوله برگزار کنیم و در حال حاضر در اهواز سالنی بهتر از سالن‌های موجود برای برگزاری کنسرت‌ها وجود ندارد.

 همچنین بهنام کوراوند، هنرمند موسیقی، در این‌ باره می‌گوید: با توجه به این‌ که از بعد از انقلاب هیچ سالن استاندارد و مجللی در اهواز ساخته نشده امروز شاهد این هستیم که هواداران و مخاطبان ما در بدترین شرایط، ساعتی را برای گوش دادن به خواننده و یا نوازنده مورد علاقه خود می‌نشینند و فقط آمفی‌تئاتر‌های محدود و با ظرفیت کم موجود هستند که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سالیان آن‌ها را ساخته است.

وی ادامه می‌دهد: اکنون در سراسر جهان این بخش خصوصی است که برای ساخت‌و‌ساز و بالا بردن کیفیت زیرساخت‌ها ورود می‌کند و ساخت تالار‌های کنسرت و حتی نمایش از جمله مواردی است که بخش خصوصی باید سکان آن را در دست بگیرد اما متاسفانه بخش خصوصی رغبت چندانی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارد.

کوراوند با اشاره به این که سالن سینما هلال اهواز هم‌اکنون تنها سالن اندک مطلوبی است که در دسترس مردم قرار دارد اظهار می‌کند: البته با توجه به شرایط فعلی چندین سالن نسبتا مطلوب در سطح شهر و استان وجود دارد که شرکت‌ها و ارگان‌ها انحصارا از آن برای برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. مانند تالار امام رضا (ع) که گویا ارث پدری شرکت نفت است و یا بعضی سالن‌های دیگر که نهاد‌ها آن را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند.

او خاطرنشان می‌کند: بخش خصوصی هم که چند سالی است وارد بحث کنسرت‌گذاری شده است عمدتا از اهل فرهنگ نیستند و کیفیت برگزاری برنامه‌ها برای آنان مهم نیست و چنان که می‌بینیم حتی در سوله‌ها هم کنسرت برگزار می‌کنند و چنین موضوعی به هیچ وجه برای تهیه کننده مهم نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود چنین معضلاتی باز هم شاهد اجرای این گونه کنسرت‌ها هستیم، پاسخ داد: متاسفانه در این سالیان مجوزهای صادر شده به افراد شایسته‌ای داده نشده و افرادی که به این حوزه وارد شده‌اند تخصص و تسلط لازم را برای عملکرد صحیح در این وادی ندارند و صرفا افرادی سرمایه‌گذار و پولدار که از طریق رانت‌هایی موفق به کسب چنین مجوز‌هایی شده‌اند سال‌ها‌ است ابتدایی‌ترین حقوق هواداران، مخاطبان و هنرمندان را زیر پا می‌گذارند و ذره‌ای به ارتقای کیفیت برنامه‌هایشان فکر نمی‌کنند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار