رحیمی به یک موضوع جالب دیگر هم اشاره کرد. او گفت: متأسفانه پیمانکاران معادن شهرستان‌های ما تراکنش‌های مالی خود را به پایتخت کشور و یا نهایتاً به مرکز استان منتقل می‌کنند. در حالیکه از شهرستانی همچون بوانات میلیاردها تومان سرمایه خارج می‌شود، این منصفانه نیست که تمامی حساب‌های این معاملات هم به پایتخت برود و عملاً سرمایه‌های خود بوانات به تاراج برود؛ کما اینکه ما می‌بینیم بانک‌های بوانات در حال حاضر یا در حال تعطیلی هستند و یا نهایتاً تا سطح یک باجه‌ی ساده تنزل پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۶۳۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷ 21 July 2018

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب:علی همتی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس و همچنین اسلام موسوی معاون مالی و پشتیبانی ورزش و جوانان فارس، مهمانان ویژه اجلاس اخیر نمایندگان مردمِ ۲۹ شهرستان فارس در شورای اسلامی استان بودند.

مشروح اظهارات اعضای شورای اسلامی استان در حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، در ادامه می‌آید:

** فارس بیشترین تشکل شورایی کشور را داراست
علی خرمی، رئیس شورای اسلامی استان فارس در ابتدای این نشست، حضور افراد متخصص و با تجربه در دولت فعلی را یک فرصت طلایی توصیف کرد و گفت: در دولت فعلی و به‌ویژه در سطح استان فارس مدیران کاردانی در رأس مسؤولیت‌ها قرار گرفته‌اند و در شرایط پیچیده فعلی باید حمایت کافی از این مدیران صورت گیرد.

او با بیان اینکه استان فارس با ۲۹ شهرستان، بزرگترین تشکل شورایی کشور را دارا است، افزود: فارس در بسیاری از مسائل از جمله مسائل اقتصادی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و باید توجه ویژه‌ای به این استان پهناور شود.

* پیش از انقلاب، صنایع مادر بیشتری در فارس فعال بود
خرمی در عین حال تصریح کرد: باید اذعان کنیم که پیش از انقلاب صنایع مادر بیشتری در استان فارس فعال بود؛ ازجمله کارخانه‌هایی مانند آزمایش، اولین پتروشیمی خاورمیانه، پالایشگاه‌ها، صنایع الکترونیک و… . باید ببینیم چرا بعد از انقلاب در صنایع مادر در استان فارس کوتاهی شده است.

رئیس شورای اسلامی استان تأکید کرد: در سال‌هایی که استان ما در بحث کشاورزی به رو به نابودی می‌رود و مشکلات عدیده‌ای هم در سطح کلان کشور به وجود آمده است، می‌طلبد که دولت و نظام، در حوزه‌ی صنعت کار و توجه بسیار بیشتری در پیش گیرند.

خرمی خطاب به مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گفت: من به نمایندگی از ۸ هزار و ۵۰۰ نفر عضو شورای شهر و روستای استان فارس به عنوان منتخبین جمعیت ۵ میلیون نفری سراسر استان فارس، به عنوان سربازان نظام و دولت، آمادگی شوراها را برای همکاری با دولت ازجمله دستگاه متولی صنعت در استان اعلام می‌کنم.

** صنعت، معدن و تجارت فارس در این وضعیت اقتصادی چه کرده است؟
در ادامه محمد احمدی نماینده شهرستان فراشبند در شورای استان نیز از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خواست که با توجه به مشکلات اقتصادی فراوان و سوءاستفاده‌ی برخی سودجویان از این تشویش اقتصادی، توضیح دهد که برای کنترل این این فضا در حوزه‌ی صنعت و معدن چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

علت استعلام نگرفتن برخی از واحدهای صنفی از شهرداری‌ها آن هم در این وضعیت مالی شهرداری‌ها و همچنین زمینه‌های تعامل سازمان صنعت، معدن و تجارت با شوراهای اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله تنظیم بازار، از دیگر موضوعاتی بود که احمدی مطرح کرد.

** گردوغبار معادن در شهرستان‌های ما، تراکنش‌های میلیاردی در پایتخت!
اکبر رحیمی نماینده شهرستان خرم‌بید در شورای استان هم به بحث فعالیت معادن در روستاها و شهرهای کوچک استان پرداخت و گفت: یک مشکلی که برای شهرها وجود دارد این است که در قانون جایی برای پرداخت عوارض از سوی معادنی که در مجاورت شهرها واقع شده‌اند، پیش‌بینی نشده است؛ با وجود آنکه این معادن اثرات مخربی بر تأسیسات شهری و زیربنایی، مسائل زیست‌محیطی و موضوعاتی از این دست به دنبال دارند و شهرداری‌ها نیز هزینه‌های زیادی را بابت ترافیک ناشی از عبور و مرور تریلرهای آن‌ها متحمل می‌شوند.

او اضافه کرد: مسأله دیگر ما، بحث خام‌فروشی به‌ویژه در استان فارس است که بدون هیچ اقدامی همچنان به قوت خودش باقی است؛ روزانه هزاران تن از معادن استان فارس به‌صورت خام خارج می‌شود در حالیکه ما با بیکاری شدید و ورشکستگی‌های کارخانه‌جات خودمان دست و پنجه نرم می‌کنیم.

رحیمی به یک موضوع جالب دیگر هم اشاره کرد. او گفت: متأسفانه پیمانکاران معادن شهرستان‌های ما تراکنش‌های مالی خود را به پایتخت کشور و یا نهایتاً به مرکز استان منتقل می‌کنند. در حالیکه از شهرستانی همچون بوانات میلیاردها تومان سرمایه خارج می‌شود، این منصفانه نیست که تمامی حساب‌های این معاملات هم به پایتخت برود و عملاً سرمایه‌های خود بوانات به تاراج برود؛ کما اینکه ما می‌بینیم بانک‌های بوانات در حال حاضر یا در حال تعطیلی هستند و یا نهایتاً تا سطح یک باجه‌ی ساده تنزل پیدا کرده‌اند.

او همچنین به ابهام برخی از مردم شهرستان خرم‌بید نسبت به عدم شفافیت در فعالیت معدن چاه مرغی صفاشهر اشاره کرد که به زعم آنها چیزی که در قرارداد اولیه ذکر شده بود، عملی نمی‌شود.

** سهم روستاها از معادن فقط خاک و ترافیک!
علی قاسمی، نماینده ارسنجان نیز با بیان این مطلب که در کنار برخی از روستاها یا شهرهای کوچک استان معادنی وجود دارد که صاحبان این آن هیچ حق مشرفیتی هم پرداخت نمی‌کنند، اظهار داشت: یک روستایی که در نان شب خود مانده نمی‌تواند معدن اکتشاف کند، حال وقتی یک نفر از یک شهرستان یا حتی یک استان دیگر می‌آید و معدنی اکتشاف می‌کند چرا حاضر نیست حتی یک ریال به ساکنان آن روستا بپردازد؟ گویی که سهم آن روستا از معدن مجاور خود، تنها خاک و ترافیک آن است!

او همچنین به فعالیت برخی از معادن ازجمله معدن کرومیت ارسنجان بدون مجوز فرآوری و استفاده آن از امکانات روستا ازجمله آب شرب روستایی اشاره کرد و خواستار شفاف‌سازی مقامات مسؤول در این خصوص شد.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه از تیم اقتصادی دولت در فارس انتظار می‌رود که برای برکراسی اداری شدید در استان چاره‌اندیشی شود، تصریح کرد: وقتی ما مکرراً تأکید می‌کنیم که بخش خصوصی به کمک دولت بیاید، چرا این بخش با بروکراسی شدید از سرمایه‌گذاری پشیمان شود؟ متأسفانه گویا این بروکراسی در استان فارس شدیدتر هم هست و این موضوع قابل قبول نیست.

* مافیای سیلیس در فارس؟
این عضو شورای اسلامی استان در پایان مدعی شد: شنیده‌ام که در استان فارس مافیای سیلیس وجود دارد به‌طوریکه که اگر معدن سیلیسی اکتشاف شود، الزاماً باید از طریق فرد خاصی به فروش برسد یا آن فرد در معدن شریک شود در غیر این صورت سیلیس آن معدن به فروش نمی‌رسد! توقع ما این است که این موضوع نیز شفاف‌سازی شود.

** تعطیلی اکثر کوره‌های آجرپزی در کوار
حبیب عباسی، نماینده کوار در شورای استان، مسائل مدنظر خود را یک نیمه بلا و یک بلای بزرگ در کوار نامید و گفت: در شهرستان کوار بیش از ۱۰۰ کوره آجرپزی وجود دارد؛ کوار روزی قطب کشاورزی بوده و به مردم گفتند کشاورزی را ول کنید کوره را بچسبید. اما در حال حاضر به دلیل مشکلات مختلف تنها ۱۸ کوره کار می‌کند و مابقی آنها همگی تعطیل شده‌اند!

او دلیل تعطیلی این کوره‌ها را به مشکلاتی ازجمله شکایت امور اراضی برای تبدیل زمین‌های کشاورزی، مشکلات مالی و عدم بازپرداخت تسهیلات، و چالش‌هایی در حوزه‌ی آب، برق، گاز و…. عنوان کرد.

عباسی تصریح کرد: هر کوره برای حدود ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و ما معتقدیم که اگرچه وضعیت اقتصادی مناسبی وجود ندارد اما می‌توان با همت مسؤولان، این کوره‌ها را به چرخه‌ی دولت بازگرداند.

* آب ذوب‌آهن کوار باید از تصفیه فاضلاب شیراز تأمین شود
این عضو شورای اسلامی استان در خصوص واگذاری زمین به صنایع آب‌بر در کوار هم اظهار داشت: ما ۳۰۰ هکتار به کارخانه ذوب آهن واگذار کردیم و خوشحالیم که این کارخانه راه افتاد. اما در این موقعیت بی‌آبی شدید فارس، یک نیروگاه در شمال کوار و کارخانه ذوب‌آهن در جنوب کوار حجم بسیار زیادی از آب کوار را می‌نوشد! توقع ما این است که برنامه‌ریزی شود که تا وقتی سد میرزای شیرازی راه بیفتد آب لازم این صنایع از تصفیه فاضلاب شیراز تأمین شود که لااقل کوار گرفتار بی‌آبی شدیدتری نشود.

** لزوم همکاری در ساخت ساختمانِ صنعت، معدن و تجارت خرامه
مرتضی زارع درنیانی، نماینده خرامه با بیان اینکه شهرستان ما ناگزیر به سمت صنعتی شدن گام برداشته، تصریح کرده که اقدامات خوبی در این شهرستان صورت گرفته است.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه بیش از ۳ هزار متر زمین در بهترین نقطه شهر برای ساختمان اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان در نظر گرفته شده، تقاضا داریم که همکاری لازم برای ساخت این مکان هم صورت گیرد.

** مشکلات مالی نمایندگی‌های اصناف شهرستان‌ها
جعفر راستگو، نماینده لارستان هم با اشاره به برخی مشکلات نمایندگی‌های اصناف در شهرستان‌ها، گفت: برخی از نمایندگی‌های اصناف مناطق مختلف استان ازجمله نمایندگی بخش اوز، با وجود آنکه تعداد قابل توجهی واحد صنفی در زیرمجموعه خود دارند اما با درآمدهای بسیار پایین از پسِ مخارج پرسنل خود هم بر نمی‌آیند.

او اضافه کرد: درخواست داریم که یا اختیارات قانونی نمایندگی‌ها افزایش داده شود و یا اینکه در سهم درصد منابع مالی آنها تجدید نظر شود.

** وام در روستاست، سند از شهر می‌خواهند!
الهه پاینده، نماینده داراب نیز به مشکلات تسهیلات صنعتی اشاره کرد و گفت: سود تسهیلاتی که در شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌شود -با اینکه بیرون از شهر است- اما ۱۸ درصد تعیین شده که باعث دشواری‌های زیادی برای بازپرداخت می‌شود؛ ما معتقدیم اگر این تسهیلات مانند تسهیلات روستایی محسوب شود، می‌تواند به صنعتگران کمک کند تا کار خود را بهبود ببخشند.

او ادامه داد: مشکل دیگر تسهیلات روستایی این است که با وجود آنکه محل اجرای طرح و وام‌گیرنده هر دو در روستا هستند اما برای پرداخت تسهیلات، اسناد روستایی را قبول ندارند و از وام‌گیرنده سند شهری می‌خواهند؛ این یک معضل جدی برای روستاییانی هست که قاعدتاً به سند شهری دسترسی ندارد.

تنها خانم عضو شورای اسلامی استان در پایان خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرستان‌های فارس مواد اولیه‌ای مانند پنبه و مرکبات وجود دارد اما متأسفانه‌ای کارخانه‌ای که مستقیماً در این خصوص فعالیت و اشتغالزایی کند، ایجاد نشده است.

** چالش‌های فروش قطعی خودرو حل شود
محمدامین مهرورز نماینده کازرون به چالش‌های اخیر واردات خودرو اشاره کرد و گفت: اخیراً دولت واردات خودرو را ممنوع کرده که لازم است مسائل پیرامونی این تصمیم نیز مورد توجه قرار گیرد تا حقی از کسی ضایع نشود.

او در خصوص قرارداهای فروش قطعی خودروهای خارجی در سطح استان و کشور از مقامات مسؤول خواست که با توجه به مشکلات اخیر، تدابیری خود را برای تحویل خودرو و نظارت و بازرسی از این بازار، تشریح کنند.

** مصوبه در خصوص واحد صنعتی سورمق همچنان روی کاغذ!
محمدمهدی شبانی نماینده آباده هم با یادآوری برخی مشکلات و همچنین سخت‌گیری‌ها در حوزه صنعت، اذعان کرده که مشکلات در این حوزه باعث شده که مشوق‌های اعلام شده کاربرد خود را از دست بدهند و نتیجه‌ی عدم حل مشکلات، خوابیدن صنعت در استان خواهد بود.

او همچنین به‌طور خاص به واحد صنعتی سورمق آباده اشاره کرد که مصوب شده بود بتوانند از امکانات روستایی هم استفاده کنند اما این مصوبه روی کاغذ باقی مانده و عملی نمی‌شود.

** راه‌اندازی معدن در روستایی با ۱۵ هزار رأس دام!
هادی‌پور نماینده سروستان هم به اعتراضات مردم در خصوص واگذاری معادن شن و ماسه و مخلوط پرداخت و گفت: این معادن صدمات جبران‌ناپذری به محیط زیست، باغات و کشاورزی اطراف خود وارد می‌آورد به‌طوریکه در روستایی مانند کمال‌آباد سروستان زندگی روزمره‌ی اهالی هم با مشکلاتی روبرو شده است.

او اضافه کرد: یکی از روستاهای شهرستان ما با ۱۵هزار رأس دام در واقع یک قطب دام و تولید گوشت با اشتغالزایی بالا محسوب می‌شود اما یک فردی صرفاً از روی لجبازی در حال اختصاص حدود ۳۰ هزار هکتار از بهترین اراضی روستا برای راه‌اندازی معدن است که این موضوع باید پیگیری و مدیریت شود.

** قلمع و قمعی که نشد!
ایلوش شریفی از شهرستان ممسنی، در این نشست ترجیح داد وقت خود را به تقدیر از مدیرکل صنعت و معدن استان اختصاص دهد.

او با اشاره به اینکه یک قانون نانوشته وجود دارد که با شروع کابینه جدید تمام مدیران قلع و قمع می‌شدند، تصریح کرد: آقای همتی از معدود مدیرانی بود که پای مدیران کاردان خود ایستاد و در زمینه مدیریت صنعت و معدن شهرستان بسیار خوب عمل کرده است.

** گُل و گلابِ میمند هم برای اصفهان بار می‌شود
محمد رئیسی نماینده فیروزآباد هم با توصیف میمند به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی و کشاورزی گفت: میمند با بیش از ۱۰ کارخانه صنعتی یکی از تولیدکنندگان بزرگ گل کشور محسوب می‌شود اما متأسفانه هیچگونه حمایت و کمکی از نظر تسهیلات به آن‌ها انجام نمی‌شود.

او تصریح کرد: متأسفانه ما به خاطر مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی، مجبور شدیم گل میمند را برای اصفهان و استان‌های دیگر بار کنیم که صنعت میمند با این وضعیت رو به تعطیلی می‌رود و باید توجه ویژه‌ای شود.

** کارخانه‌های صنعتی استان ابتدا نیاز داخل استان را برطرف کنند
وهب نورایی از شهرستان لامرد با اشاره به توقف روند صدور کارت الکترونیکی مرزی از سوی تعاونی مرزنشینان و واگذاری آن به بخش‌های دیگر، گفت: با توجه به مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد، اعضای تعاونی مرزی درخواست دارند که صدور این کارت‌ها به این تعاونی برگردد.

او در ادامه اضافه کرد: یک معدن در بخش اشکنان در حال بهره‌برداری است که حتی ما به عنوان اعضای شورا هم نفهمیده‌ایم دقیقاً چه چیزی از این معدن بیرون می‌آید و هیچگونه عوارضی هم از سوی این معدن به شهرداری پرداخت نمی‌شود.

نورایی همچنین سهم زیاد صادرات در کارخانه سیمان لامرد را زمینه‌ساز نارضایتی‌های برخی واحدهای داخلی دانست و گفت: این کارخانه روزانه کمتر از ۳۰ سرویس در اختیار متقاضیان داخلی می‌گذارد در حالیکه توقع می‌رود این واحد صنعتی ابتدا نیاز داخل را برطرف کند.

** درخواست مجوز برداشت خاک رُس
احمد بحرانی نماینده شهرستان قیروکارزین هم خواستار صدور مجوز برداشت خاک رُس برای کمتر از ۲۰۰ سرویس شد و اضافه کرد: موضوع دیگر ما تخصیص اعتبار برای ساختمان اداری صنعت، معدن و تجارت قیروکارزین است با وجود گذشت ۱۱ سال از عمر شهرستانی نیاز به آن احساس می‌شود.

** رابطه‌ی اشتغال و شماره شناسنامه در حوالی نی‌ریز!
مجتبی بنی‌هاشمی نماینده نی‌ریز در شورای استان با یادآوری فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان نی‌ریز به‌عنوان شرقی‌ترین شهرستان استان فارس با کارخانه گل‌گهر سیرجان، اظهار داشت: با وجود این فاصله بسیار کم صرفاً به این دلیل که شماره شناسنامه اهالی نی‌ریز ۲۵۵ است، هیچگونه اشتغالی از آن نصیب نی‌ریزی‌ها نمی‌‌شود!

او اضافه کرد: در این وضعیت، چرا معدن سنگ آهن بهرام گور به بهره‌برداری نمی‌رسد تا بخشی از بیکاری مردم شهرستان نی‌ریز و حتی استان را حل کند؟

** عدم پرداخت سهم شهرستان‌ها با وجود درآمدهای میلیاردی!
عباس قاسمی نماینده شهرستان بوانات در شورای اسلامی استان نیز عدم همکاری معادن در تأمین سنگ موردنیاز واحدهای فرآوری سنگ استان را ازجمله مشکلات رونق صنعتی و اقتصادی شهرستان دانست و افزود: در حالیکه اکثر معدن‌داران بوانات از استان‌های دیگر ازجمله تهران، اصفهان و یزد وارد هستند، تقاضا داریم که صاحبان معادن سنگ استان با فعالان هم‌استانی خود همکاری کنند و نیاز داخلی استان را تأمین کنند چرا که این موضوع تأثیر مستقیمی در اشتغال استان فارس دارد.

او ادامه داد: همچنین عدم جذب نیروهای بومی از دیگر مشکلات معادن و صنایع شهرستان است چرا که اغلب نیروها غیربومی هستند و این رویه متأسفانه باعث شده که معادن پرشمار بوانات نه تنها زمینه‌ساز توسعه شهرستان و بلکه استان نشده بلکه موجب شده که خیلی از زمین‌های کشاورزی هم از بین برود.

قاسمی با یادآوری اینکه سهم شهرستان‌های صاحب معدن همچون بوانات، خرم‌بید و نی‌ریز از منابع حاصل از استخراج معادن، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد از سود خالص فروش است، تصریح کرد: با این حال به عنوان مثال با وجود ۲۹ معدن در بوانات تاکنون هیچ تأثیری در وضعیت اقتصادی، رفع بیکاری و کاهش فقر در این شهرستان شاهد نبوده‌ایم.

به گفته‌ی این عضو شورای استان عدم پرداخت سهم شهرستان‌ها از سوی این معادن در حالی است که برخی از آنها بعضاً ماهیانه درآمدهای میلیاردی دارند.

علی همتی، مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان فارس، در بخش پایانی این نشست با ارائه‌ی توضیحاتی پیرامون شرایط دشوار فعلی کشور و فشار تحریم‌های قدیمی و جدید بر صنعت کشور، دستاوردهای صنعتی در استان فارس را فراتر از پیش‌بینی‌ها توصیف کرد.

او در ادامه به توضیحاتی پیرامون سؤالات، گلایه‌ها و اظهارات اعضای شورای اسلامی استان فارس پرداخت که مشروح آن در گزارش بعدی منتشر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار