کد خبر: ۶۲۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ 08 July 2018

تابناک / مدیرکل دامپزشکی گیلان در باره احتمال شیوع بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان گیلان به ایرنا ، دکتر سهراب عاقبتی اظهار داشت : عموم مردم بویژه آن دسته از اصنافی که با دام سر و کار دارند، نسبت به ابتلا به بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو آگاه باشند.
وی افزود : تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که نشانه مشهودی در دام های آلوده ندارد؛ کسانی که با دام سر و کاردارند، بیشتر در معرض بیماری هستند، مشاغلی مثل کارگران کشتارگاه، قصابان، کشاورزان، چوپانان، دامداران، زنان خانه دار، دامپزشکان، پزشکان و مشاغل وابسته بیمارستانی به ترتیب بیشتر از دیگر رده های شغلی جامعه در معرض خطر هستند.
عاقبتی تصریح کرد : معمولا در فصول گرم سال یعنی از میانه بهار تا اواسط پاییز که بیشترین احتمال حضور کنه های ناقل در طبیعت وجود دارد، پرخطرترین زمان برای ابتلا به این بیماری است و با توجه به احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن این بیماری (کنه ها)، ضروری است شهروندان با پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز مراقب سلامتی خود باشند .
وی خاطرنشان کرد : برای پیشگیری از شیوع این بیماری مردم باید از خرید گوشت های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند
، از ذبح دام در خارج از کشتارگاه ها خودداری شود ، کارگران کشتارگاهها از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند، از مصرف گوشت تازه خودداری شود (گوشت خریداری شده باید به مدت حداقل 24 ساعت در یخچال 0 تا 4 درجه سانتی گراد، نگهداری و سپس مصرف شود) ، از مصرف جگر به صورت تازه (جگر خریداری شده باید به مدت حداقل 48 ساعت در یخچال 0 تا 4 درجه سانتی گراد، نگهداری و سپس مصرف شود) ، هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل از دستکش استفاده شود، منازل و اصطبل‌های روستایی جهت کاهش جمعیت کنه‌ها سمپاشی شود، از جدا و له کردن (کشتن) کنه ها توسط شیردوشان، دامداران و کودکان خودداری شود، از پشم چینی دام ها بدون استفاده از تجهیزات، لوازم ایمنی و حفاظت کننده خودداری شود و از استراحت در مراتع و کوهستان ها بدون استفاده از زیرانداز و وسایل ایمن خودداری شود.
دکتر سهراب عاقبتی اظهار داشت: کنه‌ها از مهم‌ترین عوامل انتقال این بیماری هستند که از طریق گزش، دام آلوده شده و با مصرف گوشت آلوده و یا تماس مستقیم با دام موجب انتقال این بیماری به انسان می‌شوند.
وی این بیماری مهلک را از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان عنوان و تصریح کرد: این بیماری هیچگونه علائم بالینی در جمعیت دامی نداشته و زمانی که در جامعه انسانی بروز می‌نماید از طریق انجام آزمایشات سرولوژی قابل تشخیص است.
مدیر کل دامپزشکی گیلان با تاکید بر لزوم ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به این بیماری خطرناک، گفت: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم با انجام مصاحبه با رسانه های گروهی و برگزاری کلاس ترویجی و آموزشی اطلاعات لازم را به مخاطبان انتقال دهیم.
وی افزود: کسانی که بدون رعایت پوشش‌های بهداشتی اقدام به کشتار غیر مجاز دام در خارج از کشتارگاه می کنند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
عاقبتی در ادامه گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان نگهداری لاشه دام ذبح شده به مدت 24 ساعت در دمای یخچال (صفر تا 4 درجه سانتی گراد) با هدف کاهش PH گوشت است.
وی در پایان از شهروندان تقاضا کرد تا گوشت قرمز مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه و از خرید گوشت از افراد سودجو و دوره‌گرد خودداری کنند.
هفته گذشته در استان گیلان یک فرد 43 ساله بر اثر ابتلا به این بیماری خطرناک فوت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار