کد خبر: ۶۲۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۵ 05 July 2018

تابناک گیلان / در ادامه انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز رسمی، بانک مرکزی فهرست واردکنندگان خودرویی دریافت کننده ارز دولتی را منتشر کرد. این فهرست نشان می دهد، 21 شرکت خودرویی بیش از 120 میلیون یورو ارز دولتی از بانک مرکزی و سامانه نیما جهت واردات خودرو دریافت نموده اند. در این فهرست نیز به مانند فهرست قبلی اعلام شده ابهامات فراوانی وجود دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بانک مرکزی دومین فهرست دریافت کنندگان ارز رسمی را که مربوط به واردکنندگان خودرویی است در دوازدهم تیر ماه 1397 منتشر کرد. این فهرست نشان می دهد در مجموع 21 شرکت خودرویی بیش از 120 میلیون یورو ارز دولتی از بانک مرکزی و سامانه نیما جهت واردات خودرو دریافت کرده اند.

انتشار این فهرست نیز باعث ایجاد ابهامات فراوانی شده که در ادامه به بررسی این ابهامات خواهیم پرداخت.

در ابتدای این فهرست نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به چشم می خورد که برای واردات خودرو، مبلغ 18 میلیون و 534 هزار و 225 یورو ارز رسمی از بانک مرکزی دریافت کرده است. در شرح تعرفه آمده است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مبلغ را برای واردات خودروهایی با حجم موتور 1501 تا 2000 سی سی بنزینی دریافت کرده است. البته احتمالاً این وزارتخانه جهت واردات نوع خاصی از آمبولانس این مبلغ را دریافت نموده اما برای مشخص شدن موضوع باید منتظر اطلاعیه وزارت بهداشت ماند. تا لحظه تهیه این گزارش، وزارت بهداشت واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

در ردیف دوم این فهرست، شرکت رامک خودرو قرار دارد که نماینده شرکت سانگ یانگ چین است. این شرکت برای واردات خودروهایی با حجم موتور 1501 تا 2000 سی سی بنزینی در مجموع مبلغ 9 میلیون و 162 هزار و 516 یورو از بانک مرکزی و سامانه نیما دریافت نموده است. اگر به سایت این شرکت سری بزنید در قسمت فروش نقدی و اعتباری با عبارت طرح های فروش جدید متعاقباً اعلام خواهد شد مواجه خواهید شد! باید منتظر ماند و دید که این شرکت، با توجه به دریافت ارز دولتی خودروهای جدید خود را با چه قیمتی به فروش خواهد رساند.

ابهامات فراوان در فهرست شرکت های خودرویی دریافت کننده ارز رسمی

شرکت بهمن موتور که نماینده مزدا ژاپن و فاو بسترن چین است در مجموع توانسته 913 هزار و 215 یورو ارز رسمی از بانک مرکزی جهت واردات خودرو دریافت کند. اگر به قسمت فروش سایت این شرکت سری بزنید، برای خرید کلیه خودروها با این عبارت مواجه خواهید شد: به علت تکمیل ظرفیت، فروش این محصول در حال حاضر قطع است، چون برای همه خودروها این عبارت تکرار می شود، این موضوع مقداری شک برانگیز است!

ابهامات فراوان در فهرست شرکت های خودرویی دریافت کننده ارز رسمی

شرکت یاران خودروی اروند، نماینده برند دامای چین است و توانسته 561 هزار و 850 یورو از بانک مرکزی دریافت کند. این شرکت نیز در بخش فروش سایت خود اعلام کرده که شرایط فروش به زودی اعلام می شود!

ابهامات فراوان در فهرست شرکت های خودرویی دریافت کننده ارز رسمی

شرکت بازرگانی جهان نوین آریا نماینده نیسان ژاپن در ایران توانسته طی دو مرحله از سامانه نیما مبلغ 30 میلیون و 437 هزار و 430 یورو ارز رسمی دریافت کند. این شرکت نیز برای تمام مدل های نیسان در سایت خود اعلام کرده است که بخشنامه فروش جدید متعاقباً اعلام خواهد شد.

ابهامات فراوان در فهرست شرکت های خودرویی دریافت کننده ارز رسمی

شرکت ایرتویا که قطعاً طبق اعلام شرکت تویوتا نماینده رسمی این شرکت نیست توانسته طی دو مرحله مبلغ یک میلیون و 201 هزار و 500 یورو از سامانه نیما برای واردات خودروهای (بنزین/هیبریدی) دریافت کند. وقتی به سایت این شرکت مراجعه می کنیم تنها یک خودرو با نام پریوس که هیبریدی (بنزینی و برقی) است برای فروش در سایت قرار گرفته و برای فروش نقدی، اقساطی و مشارکتی این خودرو، شرکت ایرتویا اعلام کرده است که در حال حاضر بخشنامه ای وجود ندارد.

شرکت خدمات تجارت نگین خودرو که نماینده رسمی شرکت رنو فرانسه است توانسته از سامانه نیما برای واردات خودرو 11 میلیون و 429 هزار و 721 یورو ارز رسمی دریافت کند. این شرکت نیز در سایت خود در قسمت فروش مشارکتی اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی بخشنامه در دسترس نیست.

ابهامات فراوان در فهرست شرکت های خودرویی دریافت کننده ارز رسمی

شرکت ماموت خودرو هم که نماینده شرکت فولکس واگن در ایران می باشد توانسته برای واردات خودرو از سامانه نیما مبلغ 842 هزار و 280 یورو ارز رسمی دریافت کند. شایان ذکر است این شرکت در فهرست اولیه بانک مرکزی در مورد شرکت های دریافت کننده ارز دولتی با واردات قهوه ساز خبرساز شده بود. هم اکنون نیز این شرکت در سایت خود، خودروی خاصی را جهت فروش اعلام نکرده است.

شرکت کرمان موتور که نماینده هیوندای کره، جک و لیفان چین می باشد، مبلغ 4 میلیون و 113 هزار و 92 یورو ارز رسمی از سامانه نیما دریافت کرده است. هنگامی که به قسمت فروش سایت این شرکت مراجعه کنید با این جمله مواجه می شوید: اطلاعاتی یافت نشد.

ابهامات فراوان در فهرست شرکت های خودرویی دریافت کننده ارز رسمی

شرکت آرین موتور تابان نماینده برند DS فرانسه در ایران می باشد. این شرکت در مجموع توانسته است 6 میلیون و 722 هزار و 104 یورو از سامانه نیما دریافت کند. در حالی که این شرکت قیمت فروش نقدی خودروی DS3، DS5  و DS6 خود را در 15 فروردین 1397 به ترتیب 193، 319 و 336 میلیون تومان اعلام کرده است، در آگهی بعدی خود در 31 خرداد ماه 1397 قیمت همین خودروها را با افزایش های چند میلیونی به ترتیب 211، 353 و 377 میلیون تومان اعلام کرده است.

ابهامات فراوان در فهرست شرکت های خودرویی دریافت کننده ارز رسمی

شرکت آرین موتور پویا نماینده شرکت میتسوبیشی در ایران است. این شرکت توانسته در مجموع طی چهار مرحله از سامانه نیما ارز دولتی به مبلغ 26 میلیون و 188 هزار و 738 یورو جهت واردات خودرو دریافت نماید. اگر به سایت این شرکت مراجعه کنید ملاحظه خواهید نمود که این شرکت اعلام کرده که در حال حاضر شرایط فروش نقدی و مشارکتی و همچنین اقساطی/اعتباری را ندارد.

ابهامات فراوان در فهرست شرکت های خودرویی دریافت کننده ارز رسمی

نکته حائز اهمیت دیگر آن که دولت واردات خودرو توسط شرکت های غیرنمایندگی را در اواخر سال گذشته ممنوع اعلام کرد اما برخی شرکت های غیرنمایندگی چون نادران کار موتور، کوشا خودرو نگین، نوشه تجارت سپهر، پاک رو سبز قشم، بازرگانی ایمن تجارت جام جم، آپام خودروی اروند، آژمان نگین کارا و ملینا تجارت آرکا توانسته اند مبلغ ارز رسمی قابل توجهی را از سامانه نیما دریافت کرده اند. همچنین نام شخص یا شرکتی به نام ابراهیمی شادمان محمد در فهرست دیده می شود که توانسته از بانک مرکزی 49 هزار یورو ارز رسمی برای واردات خودروی هیبریدی دریافت کند. ایران خودرو دیزل نیز برای واردات آمبولانس 4 میلیون و 60 هزار و 877 یورو ارز رسمی دریافت کرده است.

در مجموع در فهرست جدید منتشر شده که مربوط به شرکت های خودرویی می باشد به مانند فهرست قبلی ابهامات فراوان است. باید مشخص شود که اولاً شرکت های غیرنمایندگی علیرغم ممنوعیت برای واردات خودرو برای چه منظوری ارز دولتی دریافت کرده اند و ثانیاً شرکت های دارای نمایندگی رسمی چرا هنوز خودرویی را جهت فروش در سایت های خود اعلام نکرده اند. همچنین باید مشخص شود که وزارت بهداشت برای واردات چه خودرویی ارز دولتی دریافت نموده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار