محمود صادقی در گفت‌وگو با «تابناک»؛
تابناک گیلان / در هفته‌های گذشته و در جریان بررسی لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس شورای اسلامی، برخی از نمایندگان مجلس، طومارهایی در جهت مخالفت با تصویب این لایحه در صحن علنی پهن کردند، که سرانجام قرار شد لایحه دو ماه مسکوت بماند.
کد خبر: ۶۲۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹ 05 July 2018

تابناک گیلان / در هفته‌های گذشته و در جریان بررسی لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس شورای اسلامی، برخی از نمایندگان مجلس، طومارهایی در جهت مخالفت با تصویب این لایحه در صحن علنی پهن کردند، که سرانجام قرار شد لایحه دو ماه مسکوت بماند.

به گزارش «تابناک»؛ هم‌زمان با این اقدام نمایندگان در صحن، بازار ارز و سکه که تا حدودی به ثبات رسیده بود، یک‌باره تکان خورد و در همان روز دلار از مرز 8000 تومان و سکه از مرز 3 میلیون تومان عبور کرد، بسیاری از کارشناسان اقتصادی دلیل جهش در بازار ارز و سکه را متأثر از اقدام نمایندگان در مجلس تحلیل کردند.

این افراد بر این اعتقاد بودند که با این اقدام نمایندگان، ایران بار دیگر در لیست سیاه تحریم‌های بانکی قرار می‌گیرد، و به همین دلیل بود که بازار به این موضوع واکنش نشان داد؛ هرچند برخی از نمایندگان این موضوع را قبول نداشتند و جهش در این بازارها را بی‌ارتباط به موضوع مجلس دانسته‌اند.

با این‌ حال محمود صادقی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: اقداماتی نسنجیده و نپخته و برخلاف مصالح ملی که در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه CFT انجام شد، ضربات بسیاری به کشور وارد کرد و درواقع این دوستان ندانسته در زمین ترامپ بازی کردند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: متأسفانه کسی هم پاسخگوی زیان‌های وارده به کشور نیست و توجیه هم برای کار خود آوردند و دقیقاً آمریکایی‌ها هم از این موضع در جهت توجیه جامعه بین‌المللی برای حمایت ایران از تروریسم سوءاستفاده کردند. از سوی دیگر، چند بانک کوچکی هم که با ما کار می‌کردند، این‌ها هم عقب‌نشینی کردند و ما درواقع دچار یک نوع خودتحریمی شدیم.

این نماینده گفت: چند وقت پیش، به یکی از این دوستان که طومارها را در مجلس آویزان کرده بود گفتم: این کار شما باعث شد تا کشور دچار بحران شود؛ اما وی در پاسخ به من گفت: خدا را شکر که اقدام ما این‌قدر اثرگذار بوده است. من از این حرف خنده‌ام می‌گیرد. درست است که برخی‌ دولت مشکل‌ دارند، ولی به ‌هر حال جزئی از مردم این کشور به شمار می‌روند؛ اما می‌بینید که کشور و سیستم بانکی را دچار مشکل کردند.

این نماینده ادامه داد: فعلاً این‌ها ما را چهار ماه دیگر در لیست خاکستری نگاه داشتند. من فکر می‌کنم که برخی‌ها غرضی ندارند اما اطلاع کافی هم از وضعیت ندارند. قرار بود ما جلسه‌ای در این خصوص برگزار کنیم، ولی فعلاً به تعطیلات برخورد کرده و بعد از آن شروع می‌کنیم. البته خود دولت هم کار اقناعی خوبی انجام نداده و حتی بسیاری از موافقان هم از جزئیات آن کامل باخبر نیستند و اگر منتقدین هم حرف جدی دارند، شنیده شود.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: به گمامنم ما نباید به دست خود باعث تحریم خودمان بشویم. باید سریع دوستان توضیح لازم بدهند تا این‌ها قانع شوند. از سوی دیگر، قوای سه گانه تا حدودی در این زمینه با هم هماهنگ شده‌اند و گفته ‌شده که در مورد دو قانونی که در مجلس هست، مشکلی وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چیزی که من شنیده‌ام و به نظر موثق می‌آید، رهبری هم پیغام داده‌اند که منظور ایشان در صحبت‌های اخیر، مربوط به کنوانسیون CFT نمی‌شده و قبلاً هم با برخی از اعضای گروه اقتصادی دفتر رهبری هم شخصاً صحبت کردم. آن‌ها هم گفتند که مخالفتی با این موضوع ندارند و خود لاریجانی هم این موضوع را دو بار در صحن اعلام کرده است. از دفتر رهبری پیغام داده‌اند با دو معاهده کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی پالرمو مشکلی ندارند و خود مجلس باید در این موارد تصمیم‌گیری کند، که البته پالرمو تصویب شده و باید لایحه (CFT) تعیین تکلیف شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار