کد خبر: ۶۲۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ 05 July 2018
اینکه موی سر با بالا رفتن سن سفید شود، امری طبیعی است. اما گاهی افراد در سنین جوانی و میانسالی شاهد سفیدشدن موهایشان هستند. موها زمانی سفید می شوند که سلول های تولید کننده رنگدانه، تولید رنگدانه ها را متوقف می کنند. با افزایش سن، عموما میزان تولید رنگدانه ها و تزریق آن به موها کاهش می یابد.
 

دلایل سفید شدن مو کدامند؟

موها زمانی سفید می شوند که سلول های تولید کننده رنگدانه، تولیدش را متوقف کند

دلایل سفید شدن مو کدامند؟به گزارش «تابناک با تو»؛ اینکه موی سر با بالا رفتن سن سفید شود، امری طبیعی است. اما گاهی افراد در سنین جوانی و میانسالی شاهد سفیدشدن موهایشان هستند.

موها زمانی سفید می شوند که سلول های تولید کننده رنگدانه، تولید رنگدانه ها را متوقف می کنند. با افزایش سن، عموما میزان تولید رنگدانه ها و تزریق آن به موها کاهش می یابد.

علل اصلی سفید شدن مو

در عین حال که علل متعددی می توانند باعث سفیدی پیش از موعد موها شود، در اینجا برخی از مهمترین علل بررسی می شود.

کمبود ویتامین

هر گونه کمبود ویتامین B۱۲ ،B۶، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می تواند سبب زودتر سفید شدن موها شود. پژوهش های بسیاری نشان می دهند که کمبود ویتامین و کمبودهای تغذیه ای با سفید شدن مو رابطه دارد. همچنین نتایج برخی مطالعات حاکی از این است که با مصرف مکمل ها و ویتامین ها از روند سفیدی موها می توان پیشگیری کرد.

ژنتیک و عوامل ارثی

یافته های علمی بیشتر پژوهش نشان داده است که سفید شدن مو در مردان به عوامل ارثی مربوط است. مصادیق این مسئله را می توان در بین نژادها و قومیت های مختلف مشاهده کرد. برای مثال به طور میانگین سفیدی مو در بین سفید پوستان از دهه سوم عمر، در آسیایی ها اواخر۳۰ سالگی و در آفریقایی ها از ۴۰ سالگی مشاهده می شود.

اختلالات هیپوفیز و تیروئید

هورمون های بدن، تاثیر زیادی در بروز پدیده های فیزیولوژیک آن دارند و هرگونه عدم تعادل در آنها، باعث بروز پدیده های مختلف همچون سفیدی زودرس موها می شود. اختلالات هیپوفیزی و تیروئیدی به همین دلیل از عوامل سفیدی زودرس مو به شمار می روند.

استرس

در حالی که ژنتیک عمده ترین علت سفیدی مو است با این حال تجربه استرس در زندگی، بر این مسئله اثرگذار می باشد. استرس موجب عدم تعادل آنتی اکسیدان ها در بدن شده و این عدم تعادل توانایی مقابله با اثرات مضر رادیکال های آزاد را از بین می برد. تجربه استرس بالا و شدید می تواند باعث بروز و یا پیشرفت روند بیماری ها و همچنین تغییر وضعیت رنگدانه های پوست شود. به طور کلی وجود استرس باعث تخریب سلول های بنیادی در فولیکول های مو می شود.

سیگار کشیدن

بیشتر مطالعات رابطه ی مثبتی بین زودتر سفید شدن مو و سیگار کشیدن افراد نشان می دهد. به طوری که سیگار کشیدن فرایند پمپاژ خون به فولیکول های مو را محدود کرده و این امر در سفیدی مو اثرگذار است.

دلایل سفید شدن مو کدامند؟

ژنتیک عمده ترین علت سفیدی مو است

درمان

باید از عوامل مختلفی که باعث سفید شدن زودرس موها می شوند، آگاه باشیم. اگر از این عوامل آگاه هستید، می توانید تصمیم بگیرید که مسئله را با یک روش کارآمد حل کنید.

گرمای بیش از حد و تعریق باعث خشکی پوست سر شده، فولیکول‌های مو ضعیف و پیر می‌شوند. در نتیجه، موها خاکستری و سفید می‌گردند. هروقت از خانه بیرون رفته و در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، از کلاه و چتر استفاده نمایید. از حمام کردن با آب داغ خودداری کنید؛ هم‌چنین از حرارت مستقیم سشوار اجتناب کنید.

اگر موهایتان قبلا بر اثر حرارت آسیب دیده است، برای بازیابی سلامتی مو از ماسک‌های موی خنک استفاده کنید. با استفاده از چنین ماسک‌های موی نرم‌کننده و خنکی، پوست سر رطوبت خود را بازمی‌یابد. به محض آن‌که سطح پی‌اچ پوست سر به حالت عادی بازگردد، فولیکول‌های موی سفید ناپدید می‌شوند. هم چنین رشد موهای جدید تقویت می گردد.

از عوامل استرس زا دوری کنید. در صورتی که این کار برایتان مقدور نیست و شما شغل پر استرسی دارید و یا اینکه در زندگی روزمره اضطراب و نگرانی های متوالی را تجربه می کنید، بهتر است به مشاور یا روان شناس مراجعه نموده و از روش های کاهش استرس برای بهبود شرایط خود استفاده کنید. برای مثال تمرینات منظم ورزشی، مراقبه و گوش دادن به موسیقی به شما کمک خواهد کرد، بر استرس و اضطراب خود غلبه کنید. همچنین سعی کنید زندگی اجتماعی و پر نشاطی داشته باشید.

کنترل میزان ویتامین۱۲B و مصرف آن با نظر پزشک

کنترل وضعیت فعالیت غدد تیروئیدی و هیپوفیز در بدن

برای پیشگیری از سفید شدن و خاکستری شدن‌ موها استفاده از ماسک‌ گیاهی توصیه می‌شود.

تغییر رژیم غذایی و گنجاندن مواد طبیعی به سبد غذایی افراد می‌تواند تاثیر مستقیمی بر پیشگیری از سفیدشدن موها داشته باشد.

به اعتقاد درمانگران طب سنتی مصرف ترکیب یک حب زنجبیل رنده شده با یک قاشق غذاخوری عسل یکی از بهترین ترکیب‌های خوراکی است که می‌تواند به پیشگیری از سفیدشدن تارهای مو کمک کند.

برای درمان سفیدی تارهای مو و براق شدن موها یکی از بهترین روش ها استفاده از ترکیبی از روغن نارگیل با آب لیموی تازه است. ماسکی که از ترکیب ۲ قاشق پودر حنا، یک قاشق ماست، یک قاشق برگ خشک شده ریحان و ۳ قاشق قهوه نیز به دست آمده باشد علاوه بر آنکه به تیره شدن تارهای موی سفید و خاکستری کمک می‌کند، می‌تواند به تقویت تارهای مو و ریشه موها نیز کمک ‌کند.

تهیه لوسیون پیاز و ماساژ آن بر تارهای مو یکی دیگر از شیوه‌هایی است که می‌تواند علاوه بر تیره کردن تارهای مو به رشد مجدد تارهای از دست رفته مو نیز کمک کند. برای تهیه این لوسیون کافی است پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و از آن برای ماساژ موها استفاده کنید.

منبع: بانوی شهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار