تابناک گیلان / امروز که رئیس جمهور سکوت چندین روزه خود را شکست، مردم امیدوار شدند؛ امیدوار به اینکه رئیس دولت و همکارانش در این دوره سکوت، به صورت جدی در حال تدبیر امور بوده و با امید و امیدواری در پی انجام اصلاحات و ارائه چشم اندازهای روشن به مردم اند.
کد خبر: ۶۲۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵ 26 June 2018

تابناک گیلان / امروز که رئیس جمهور سکوت چندین روزه خود را شکست، مردم امیدوار شدند؛ امیدوار به اینکه رئیس دولت و همکارانش در این دوره سکوت، به صورت جدی در حال تدبیر امور بوده و با امید و امیدواری در پی انجام اصلاحات و ارائه چشم اندازهای روشن به مردم اند.

به گزارش «تابناک»؛ مرور کوتاه سخنرانی رئیس جمهور نشان می دهد، وی همه سخنرانی اش را حول سه کلید واژه تنظیم کرده بود؛ تلاش دشمن برای ضربه زدن، تلاش رسانه ها و رقبای دولت برای سیاه نمایی وضعیت کشور و در نهایت اینکه با هماهنگی قوا، مشکلات را می توان مدیریت کرد! هیچ جای سخنرانی رئیس جمهور از ناکارآمدی دولت در بخش های اقتصادی، از تصمیمات احتمالا اشتباه دولت، از انتصابات فاقد صلاحیت و در نهایت از عزم برای اصلاحات سخنی به میان نیامد!

دشمنی که همیشه بوده و هست و اقداماتش برای بی ثبات کردن این کشور با شدت و ضعف همیشه ادامه داشته است. تقریبا دشمن را نمی توان حذف کرد، بلکه باید با اقدامات سنجیده در حوزه داخلی و بین المللی، دشمنی را کاهش داد و مدیریت کرد؛ اعتبار بین المللی ایران در دوره کنونی هم بر کسی پوشیده نیست. طرف مقابل آمریکاست و انبوه کشورهای نفتی منطقه به همراه رژیم اسرائیل!

اکنون دیپلماسی ما با توجه به جمیع جهات، در حال ارائه بالاترین سطح از خدمات رسانی است؛ اما توان دیپلماسی بین المللی، حداقل در کوتاه مدت در مواجهه با این بلوک متحد، همین است که مشاهده می کنیم؛ اما در حوزه داخلی برای مقابله با همان دشمن، خودمان خود را از نفس اندخته ایم؛ بی عملی و انفعال و رخوتی که در اداره امور کشور حاکم شده است، دشمن بین المللی و منطقه ای را جری تر کرده است. عجیب نیست که گاهی به طنز گفته می شود، عملکرد مقامات و نهادها در قوای مختلف آنقدر نامطلوب است که گویی خود آنان قصد براندازی نظام را دارند و این مردم هستند که در حال حفاظت از نظام در مقابل مقامات هستند.

رسانه ها و رقیب را البته می توان با ارعاب و تهدید حذف کرد، ولی چگونه می توان رسانه های اجتماعی و نوین را مرعوب کرد. تصور کنید که آنان نیز مرعوب شدند؛ آیا در واقعیت اتفاقی می افتد! نکته مهم این که آقای رئیس جمهور و سایر مقامات! هنوز وضعیت خود و همکارانشان را به وضعیت آماده باش صدردرصدی برای مدیریت کشوری که با دشواری روبه رو شده، تغییر نداده اند. هنوز هم فقط حرف است و سخنرانی و اتهام زدن به رقیب و رسانه! دولت و همه نهادها باید به سرعت وضعیت خود را مهیای شرایط جدید کشور بکنند. دولت خود را از افراد منفعل، خموده و راکد، خلاص کند، افراد کارآمد و پر انرژی وارد دولت شوند و مدیریت امور را به هدایت رئیس جمهور در دستان خود بگیرند.

اگر احیانا تا این لحظه تصمیمات اشتباهی در روند اداره کشور گرفته شده با سرعت و شهامت تصمیمات را اصلاح کنند؛ اگر اصلاحاتی در حوزه های مختلف برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور لازم است و این اصلاحات در هر برهه بنا به منافع کوتاه مدتی، همچون برگزاری انتخابات و نگرانی از کاهش آرا، متوقف شده، آن را از سر بگیرد؛ وزرا را برای دعوت به فعالیتی فوق العاده فرا بخواند و با همه مقامات اتمام حجت کند که انفعال و خمودی را تحمل نخواهد کرد؛ به مردم این امید و امیدواری را بدهد که قرار است تغییرات مثبتی اتفاق بیفتد. در شرایط کنونی، هم دولت و هم ملت، به یک شوک تقویت کننده نیاز دارند و این شوک باید با انجام اصلاحات و تغییر رویکرد از سوی دولت به ملت برسد.

وقتی رئیس جمهور معتقد است که اوایل دوره ریاست جمهوری اش، بدون اینکه اتفاقی بیفتد، فضای بازار مثبت شد، این پیش فرض را نادیده می گیرد که فضا به خاطر امیدواری به تغییرات سازنده در دولت، مثبت شد. آیا در شرایط کنونی، تا کنون دولت به مردم این امیدواری را داده که با انجام اصلاحات و تغییرات، می تواند ثبات را به اقتصاد کشور برگرداند؟ مگر امید با سخنرانی ایجاد می شود؟ امید با رخ نمودن طلیعه تغییر و اصلاحات است که فضای روانی را می شکند و در واقعیت هم به سوی تغییرات کارآمد و ضروری پیش می رود.

سخنرانی امروز رئیس جمهور، سخنرانی سازنده و امیدبخشی نبود. رئیس جمهور باید خود را برای مدیریت کشور در شرایط جدید آماده کند. نه می توان دشمن را حذف کرد، نه رسانه ها را و نه رقیب را؛ اما می توان با اصلاح و تغییر به سوی کارآمدی، امید و امیدواری را در بین مردم زنده کرد، تا رقبا هم میل به همکاری سازنده پیدا کنند و دشمن هم از اقدامات مؤثر علیه حاکمیت ملی ایران ناامید شود.

ترجمه دقیق سخنان رئیس جمهور ـ حداقل امروز ـ این بود که قصدی برای اصلاح افراد و سیاست ها وجود ندارد!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار