نشست سازمان کشور‌های صادرکننده نفت به دلیل مذاکرات مستقیم بین ایران و عربستان به تاخیر افتاد.
کد خبر: ۶۲۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 22 June 2018

به گزارش تابناک : نشست اعضای سازمان کشور‌های صادرکننده نفت(اوپک) که قرار بود امروز-جمعه- برگزار شود٬ به تاخیر افتاد.

طبق گزارش‌های منابع آگاه٬ به دلیل مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان این مذاکرات به تاخیر افتاده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، پیش از این به خبرنگاران گفته بود که اوپک لازم نیست توافق کاهش تولید را تغییر دهد.

از سوی دیگر، رویگردانی عربستان از سیاست کاهش تولید، نشست امروز اوپک را معرض این خطر قرار می‌دهد که بدون توافق به پایان برسد که از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون بی سابقه است.

زنگنه تأکید کرد که اوپک هم اکنون نیز عرضه خود را بیش از میزان توافق پایین آورده است. زنگنه با اعلام این نکته، راهکاری برای حل اختلاف ها پیش رو می گذارد.

سخن زنگنه درست است و اوپک و متحدانش تولید خود را بسیار فراتر از توافق کاهش داده اند و طبق محاسبات بلومبرگ، پایبندی این سازمان به کاهش تولید در ماه مه، به ۱۶۲ درصد می رسیده است.

در حالی که اوپک توافق کرده بود تولید خود را نسبت به اکتبر ۲۰۱۶ تنها یک میلیون و ۱۷۶ هزار بشکه در روز کاهش دهد، میزان کاهش تولید این سازمان در ماه مه امسال به یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز نیز رسید.

تاکنون زنگنه تنها پیشنهاد داده است که هر کشور به سطح تولید مورد تعهد خود بازگردد. البته بسیاری از کشورهایی که تولید خود را فراتر از توافق کاهش داده‌اند، امکان افزایش تولید را ندارند و پایبندی بیش از حد آنها، داوطلبانه نیست.

«خالد الفلیح»، وزیر انرژی عربستان سعودی هم روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور بیشتر به دنبال بازاری متعادل در حوزه نفت است تا یک قیمت مشخص.

وی در جمع خبرنگاران گفت: «این که می‌گویند ما سناریویی مشخص (برای افزایش تولید نفت) ارائه کرده‌ایم درست نیست، اما این‌که ما باید ذخایرمان را وارد بازار کنیم صحت دارد.»

وزاری نفت عضو سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک)‌ فردا در وین با یکدیگر دیدار خواهند داشت. پس از این دیدار، کشورهای نفتی غیر عضو نیز روز شنبه با یکدیگر گفت‌وگو خواهند داشت.

 

 

منبع : ایلنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار