نخست‌وزیر ژاپن امروز (شنبه) از تدارکات برای هماهنگی نشست رهبران توکیو و پیونگ‌یانگ خبر داد و از رهبر کره‌شمالی درخواست کرد که دو طرف برای مقابله با بی‌اعتمادی موجود در روابط فی‌مابین‌ اقدام کنند.
کد خبر: ۶۱۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴ 16 June 2018

به گزارش تابناک : شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که دولتش از طریق کانال‌های مختلف با طرف کره‌شمالی در تماس است تا هماهنگی برگزاری نشستی با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی انجام شود.

طبق گزارش‌ها، کیم جونگ اون حین مذاکرات تاریخی روز سه‌شنبه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سنگاپور گفته است برای دیدار با شینزو آبه آمادگی دارد.

توکیو تمایل دارد مسأله شهروندان ژاپنی ربوده شده به دست کره‌شمالی در یک دهه پیش را در مذاکرات احتمالی مطرح کند؛ چرا که به‌ رغم دیپلماسی بین‌المللی ماه‌های اخیر، پیشرفتی در آن حاصل نشده است. آبه در این باره تأکید کرد: می‌خواهم گامی رو به جلو بردارم و پس از حل بی‌اعتمادی دوجانبه، مسأله ربوده شدن شهروندان را مطرح کنم. اراده قاطعی برای حل این مسأله با مسئولیت خودم دارم.

نخست‌وزیر ژاپن پیش‌تر هم برای دیدار با رهبر کره‌شمالی و حل مسائل دوجانبه ابراز تمایل کرده بود. همچنین روزنامه یومییوری شیمبون در گزارشی تأکید کرد، وزیر امور خارجه ژاپن قصد دارد اواخر ژوئیه در حاشیه نشست آسه‌آن با وزیر امور خارجه کره‌شمالی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.    

آبه در مصاحبه‌اش بر آمادگی تأمین هزینه‌های مالی خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی تأکید کرد. او گفت: طبیعی است که ژاپن و سایر کشورهایی که در مسأله خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی ذی‌نفع هستند، هزینه‌های آن را تقبل کنند. با این حال کمک مالی به پیونگ‌یانگ بدون حل و فصل مسأله شهروندان ربوده شده، ممکن نیست.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار