انتقادات جلیلی و ولایتی از برجام

هفته گذشته علی اکبر ولایتی و سعید جلیلی انتقاداتی را نسبت به برجام مطرح کردند که موجب واکنش های بسیاری شد. ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در نشست «تجربه ماندگار» که در موسسه پژوهشی – فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد،گفت: در ماجرای برجام نان و آب مردم را به برجام گره زدند و همه‌جای کشور تعطیل بود. در هیئت مذاکره‌کننده همه بار روی دوش دکتر ظریف بود و واقعا تلاش کرد، اما نمی‌شود یک نفر متخصص همه‌چیز باشد، بلکه باید کارشناسان مختلف حضور داشته باشند و در مجلس نیز این موضوع مطالعه و بررسی شود. آیا مجلس باید چنین چیزی را که این میزان مهم است، در عرض ۲۰ دقیقه تصویب کند. مشخص است که مجلس نیز کار خود را به‌خوبی انجام نداده... یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت‌بار نسخه فارسی داشتند، اما درباره برجام این هم انجام نشد.

 

سعید جلیلی نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نیز درباره برجام نوشته است: «برجام مانند این بود که ماشین یک‌میلیونی را به مبلغ یک میلیارد خریداری کنی، اما طرف مقابل بعد از آنکه بخشی از پول را از ما گرفت، از دادن ماشین خودداری و با ماشین فرار کند و بعد شرکای او به شما بگویند باید بقیه اقساط ماشین را بدهید و بعد هم گفته شود یک مزاحم از معامله خارج شد».

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) در مورد اظهارات اخیر علی اکبر ولایتی، نبود نسخه ترجمه شده فارسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یکی از مهمترین ضعف های این معاهده دانست و گفت: انتقادی که عضو هیات عالی نظارت بر برجام در این خصوص اظهار کردند کاملاً انتقادی درست است چرا که برجام یک توافق نامه چند جانبه است که یک سوی آن ایران بوده است بنابراین لازم بود که نسخه صریح فارسی آن هم تدوین می‌شد تا دچار سوء برداشت و سوء تفسیر ها از نسخه انگلیسی آن نشویم.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به نکته ای که از سوی  ولایتی مبنی بر ساختار تیم مذاکره کننده مطرح شد و عنوان کرده بودند که در هیئت مذاکره کننده همه بار روی دوش ظریف بود و واقعاً تلاش کرد اما نمی‌شود یک نفر متخصص همه چیز باشد، اظهار داشت: این نکته مطرح شده نیز تا حدودی درست است چرا که ما در مذاکرات به مثابه یک گروهان در مقابل یک لشکر بودیم ضمن آنکه طرفین مذاکره کننده حتی جزیی ترین افراد که وظیفه تایپ و ثبت روند مذاکرات و مصوبات جلسات را داشتند هم در تیم خود گمارده بودند.

فرهیختگان نوشت: توئیت حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور درخصوص پنج پیشنهاد ولایتی، شخصیت پیشنهاد‌کننده را مورد نوازش قرار داد وگفت«تفاوت مشاور با مباشر در فرآیند سخت تصمیم‌سازی مشخص می‌شود. مشاور، فرد مستقلی است که نظر خود را به تصمیم‌گیرنده منتقل می‌کند. مباشر، آلت فعل است، نه صاحب رای. او ولایتی بر خود ندارد؛ گوش به فرمانی است که آنچه را جانان پسندد، می‌پسندد و آنچه ارباب ازل گفت بگو، می‌گوید. حاکمان، هم مشاور می‌خواهند و هم مباشر؛ فقط نباید جای این دو را عوض کنند.»

 آرمان نیز نوشت: مواضع اخیر علی‌اکبر ولایتی در قبال برجام موجی از حیرت و تعجب را در جامعه به راه ‌انداخته است. وی که تاکنون از حامیان برجام بوده در اظهاراتی عجیب آن را از قرارداد ترکمانچای نیز بدتر خوانده است.

ناصر ایمانی معتقد است: مقام معظم رهبری اخیرا تاکید کردند که موضوع موافق و مخالف برجام و اینکه «دیدید گفتم» و از این موضع‌گیری‌ها به راه نیندازیم. از این نظر، صحبت‌های ولایتی، با بیانات ایشان ظاهرا همخوانی نداشت. البته این موضوع بدون در نظر گرفتن محتوای صحبت‌های ولایتی و درست یا نادرست‌بودن آن است. اما از نظر ضرورت زمانی، این زمان جای طرح این صحبت‌ها نبود.

شرق نوشت: اظهارات و توییت جلیلی را حسام‌الدین آشنا، حمید ابوطالبی، مشاوران رئیس‌جمهور و حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن بی‌پاسخ نگذاشته‌اند. حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهوری، نوشت: شما شش سال پیش پشت فرمان این ماشین بودید؛ آن‌قدر از چراغ قرمز گذشتید، ورودممنوع رفتید، توقف مطلقا ممنوع ایستادید و... تا خسارت‌ها و جریمه‌های آن هزاربرابر قیمت ماشین شد، سپس ماشین را به دره فصل هفت منشور انداخته و گفتید اینها کاغذپاره است. این ارثیه دوران شوم ماشین‌بازی و تمرین رانندگی جناب‌عالی است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور دیگر رئیس‌جمهوری، نیز در کانال تلگرامی خود به این اظهارنظر جلیلی که به سخنان اوباما استناد کرده، اشاره کرده و نوشته است: «به سخنان اوباما که برای مصرف داخلی در آمریکا بیان شده استناد می‌کنید و آن را برای مصرف داخلی در ایران خرج می‌کنید. سخنان ظریف را که برای مصرف خارجی در آمریکا بیان شده را هم برای مصرف داخلی در ایران خرج می‌کنید. در دوران مذاکرات هم به زبان داخلی با طرف خارجی سخن می‌گفتید. ظاهرا شما کلا مرد سیاست داخلی هستید نه سیاست خارجی».

آخرین میخ بر تابوت ارتباط زاهدی با سلطنت‌طلبان
محمد رضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از منظر این قلم، مقاله اردشیر زاهدی در نیویورک تایمز و تاختن او به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا و نیز دفاع از حضور نیرو‌های ایرانی در سوریه را، باید آخرین میخ بر تابوت ارتباط وی با سلطنت طلبان دانست. او اما، دیری است که به حمایت از مواضع ایران در برابر آمریکا برخواسته و تلاش این دولت برای تحمیل پدیده‌ای نچسب به نام رضا پهلوی به اکنون کشورمان را نکوهیده است.

بی اغراق باید بگویم که او در بسیاری از ابعاد، از جمله خصال سیاسی و اخلاقی محمدرضا پهلوی، جعبه سیاه دوران حاکمیت اوست. خاطرات او در این موضوعات، اگر بااهمیت‌تر از روزنگاشت‌های اسدالله علم نباشد، به هیچ روی کم ارزش‌تر هم نیست... واقعیت امر این است که او از شخص شاه هم چندان خوشش نمی‌آمد و نمی‌آید، از سربند معامله‌ای که پس از بیست و هشت مرداد با پدرش کرد و او را محترمانه از ایران تبعید نمود. به باور من مسئولان نظام و تاریخ پژوهان کشور، نباید اجازه دهند که چنین گنجینه‌ای از اطلاعات، امروز و فردا به زیر خاک برود، بلکه باید برای بازگرداندن او به کشور در این‌ چند صباح آخر عمر، دست به کار شوند و با اتکاء به اسناد موجود در موسسات تاریخی، به گونه‌ای تام و تمام به استحصال و ضبط خاطرات وی بپردارند
 تحلیل نتایج انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی

محمدرضا عارف در انتخابات اخیر هیات رئیسه مجلس ۱۱۴ رای در مرحله نخست و ۱۲۳ رای در مرحله بدست آورد و نشان داد که او فقط ۲۵ را از با سابقه‌ترین رئیس مجلس فاصله دارد. به نظر رسانه های اصلاح طلب اهمیت این رویداد سیاسی قطعا فراتر از بهارستان است و جریان های سیاسی باید پیام آن را دریافت کنند.

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی به نامه نیوز گفت: نیروهایی که جریان اصلاح طلبان به مجلس گسیل داشت نه تنها مایه فخر این جریان نیست بلکه مایه تنزل شان و منزلت سیاسی آن ها نیز شده است. به نظر من این پیام شفافی است که باید دریافت کنند. این جریان یک سری افرادی را به مجلس فرستاد که منزلت آن ها نازل تر از حضور در مجلس است منتها از غفلت و بی اطلاعی مردم استفاده کرده و این ها را به مجلس فرستادند. طبیعتا این مساله بازتابی خواهد داشت. انتخابات اخیر بازتاب همین موضوع در خود مجلس بود و نشان داد که اعمال و رفتار این‌ها حداقل برای مجلسی‌ها روشن است. سلیمی نمین همچنین گفت: اصلاح طلبان به محض این که احساس کنند قدرت لازم را برای پیشبرد اهداف خود به صورت مستقل دارند، به هیچ عهد و پیمانی پایبند نخواهند بود... ضروری است که آقای لاریجانی این پیام شفاف را دریافت کنند...لاریجانی برای اصولگرایان یک ظرفیت ارزشمند است.

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی هم به ایسنا گفت: ارائه سه لیست مستقل با کاندیداهای ریاست به معنای نبود رضایت از مدیریت فعلی مجلس است، نمایندگان منتظر اصلاحات و تحولات هستند که امیدواریم هیات رییسه این پیام را دریافت کرده باشد. نقوی حسینی درباره تعداد آرای حاجی بابایی کاندیدای این فراکسیون برای ریاست و اینکه آیا این آرا نشان از تعداد اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دارد؟ گفت: رقابت بین عارف و لاریحانی کاملا فراکسیونی بود یعنی فراکسیون امید منسجم به نامزد خود رای داد و قطعا از آن فراکسیون کسی به آقای لاریجانی رای نداد.

قاسم میرزایی‌نکو، عضو فراکسیون امید مجلس به ایلنا گفت: اگر علی لاریجانی رای اصولگرایان را نداشت موفق به کسب رای برای کرسی ریاست نمی‌شد. 

حسن نوروزی، نماینده اصولگرای مجلس و عضو فراکسیون ولایی نیز به دیده بان ایران می گوید: برخی می‌گفتند لاریجانی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری و بعد از روحانی در اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد، اما خلاف این گفته ثابت شد و همگان دریافتند که لاریجانی در اردوگاه اصولگرایان است، در واقع تنها راه حیات سیاسی علی لاریجانی باقی ماندن در اردوگاه اصولگرایان است.

تسنیم نیز نوشت: به‌گفته برخی اعضای فراکسیون امید ــ محمدرضا عارف برای کاندیداتوری و رقابت با علی لاریجانی مردد بود اما گفته می‌شود برخی اعضای سرشناس فراکسیون امید و برخی سیاسیون اصلاح‌طلب خود را افراد پشت‌پرده فراکسیون امید می‌دانند بنا بر آنچه اصلاح‌طلب خواندن اکثریت مجلس دهم می‌دانند، عارف را به کاندیداتوری و رقابت با علی لاریجانی مجاب کردند.

 احسان قاضی زاده، عضو فراکسیون ولایی مجلس به ابتکار گفت: جمعی از ولایی‌ها در این جلسه به لاریجانی رای داده بودند و ما روز رای گیری از میزان رای حاجی بابایی اطلاع داشتیم. در این فراکسیون از 90 نفر 37 نفر به لاریجانی رای داده بودند و 49 نفر به حاجی بابایی که در روز انتخابات چند نفری هم که غایب بودند به آرای حاج بابایی اضافه شدند و به 54 رای رسید... عارف هم بخشی از رای خود در دور دوم انتخابات را از فراکسیون ولایی به دست آورد و 10 نفر از رای فراکسیون ولایی هم جذب رای نامزد اصلاح طلبان شد.

محمود صادقی هم به عمده ترین دلیلی که دو فراکسیون امید و ولایی تلاش کردند لیست مستقل از مستقلین بدهند اشاره کرد و گفت: عمده ترین دلیل ارائه لیست مستقل این فراکسیون ها؛ نارضایتی بود که هم فراکسیون امید و هم ولایی نسبت به ضعف تعامل و مشارکت دادن نمایندگان در اداره مجلس توسط آقای لاریجانی احساس می شد. چرا که او در اداره مجلس کاملا فردی عمل می کرد.

 صبح نو نوشت: لاریجانی به لطف شکاف دو فراکسیون اصلاح‌طلب-اصول‌گرا رییس مجلس ماند و شاید این امر ناشی از ضعیف شدن جایگاه او باشد. پیامد این رخداد در صحنه سیاست کشور از آن دو پیام مهم‌تر است: زمان اتحاد میانه‌روها و اصلاح‌طلبان به پایان رسیده است. گویا اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که باید مرزی میان خود و حامیان دولت برقرار سازند و در افکار عمومی اتهام شراکت با دولت را از خود بزدایند و رقابت روز چهارشنبه مجلس در همین راستا بود. نکته دیگر اما بازی بد اصول‌گرایان است که دقیقاً در زمین اصلاح‌طلبان بازی کردند. اگر هدف مرزگذاری با لاریجانی بود، پس چرا در دور دوم از او حمایت کردند؟ و اگر هدف گرفتن امتیاز از او بود، چرا نتوانستند یکی از نواب‌رییس را در اختیار بگیرند. این بازی منفعلانه حکایت از نبود ژنرال‌های اصول‌گرا در مجلس است ، اشتباه محاسباتی و تاکتیکی‌‌ای که آنان را از گردونه خارج و تبدیل به بازیگر منفعل کرد.

 روزنامه آرمان نیز نوشت: پیشی گرفتن عارف از لاریجانی(منظور مرحله اول رای گیری برای هیات رئیسه است) نشان داد که بر خلاف سال 92 که عارف به نفع روحانی از گردونه رقابت انتخاباتی برای ریاست جمهوری کنار رفت، این‌بار شانس‌خوبی برای حضور در انتخابات 1400 دارد.

شفقنا در این باره دو روز قبل نوشته بود: خبرها حاکی است، دکتر محمدرضا عارف درحال رایزنی‌های جدی برای تشکیل یک حزب بزرگ با گرایش اصلاح‌طلبی است. دکتر عارف از چندین ماه قبل رایزنی‌هایی را آغاز کرده و در حال نهایی کردن اعضای شورای مرکزی این حزب است. بنا بر این گزارش در صورت تاسیس این حزب، تعدادی از نمایندگان مجلس که در جریان انتخابات اخیر هیات رئیسه مجلس در حمایت از دکتر عارف نقشی جدی داشتند در حزب آینده او حضور خواهند داشت.گرچه این خبر زودهنگام است اما دکتر عارف از کاندیداهای اصلی انتخابات ۱۴۰۰ است.»

 علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره برنامه محمدرضا عارف برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 اظهار کرد: آقای عارف قبل از انتخابات مجلس دهم نگاهش به انتخابات ریاست جمهوری 1400 بود اما بعد از ورود به مجلس سرمایه اجتماعی اش تنزل یافت و طبعا طرح این بحث ضعیف شد... در مجموع آقای عارف باید بیشتر به فکر انتخابات مجلس سال 98 باشد تا انتخابات ریاست جمهوری 1400.

لاهوتی نیز گفت: هم‌اکنون هر ۳ جریان و فراکسیون مجلس در هیات رییسه سهم دارند و این اهمیت دارد؛ چراکه اگر فقط یکی از جریان‌ها در هیات رییسه حضور می‌یافت، قطعاً برای مجلس مشکل ایجاد می‌کرد و در ادامه راه با مشکل مواجه می‌شدیم.

 احمدی‌نژاد خود را بازنشسته نمی‌کند

ناصر ایمانی، فعال سیاسی درباره علت سکوت این روزهای محمود احمدی نژاد به خبرآنلاین گفت: بقایی و مشایی اعضای تیم فکری، نقطه اتکا و مورد اعتماد و اطمینان احمدی نژاد بودند. هر دوی آنها الان از دسترس خارج هستند و این مسئله احمدی نژاد را دچار کمبود ایدئولوژی و استراتژی کرده است. وی افزود: احمدی نژاد در یک سال اخیر اقداماتی مانند بست نشینی در حرم عبدالعظیم حسنی، برگزاری تجمعات در امامزاده صالح و نامه نگاری ها را انجام داد اما بازخورد مورد انتظارش را از جامعه دریافت نکرد. بنابراین به هر دلیل بهتر می بیند، سکوت کند.

ایمانی یادآور شد: احمدی نژاد کسی نیست که از صحنه سیاسی کشور به کل کنار بکشد و خود را بازنشسته کند. او مترصد است ببیند تا فضا چه زمانی اجازه می دهد بنابراین قطعا دوباره به صحنه خواهد آمد.

تعبیر مقام معظم رهبری از عاشقانه‌های شاملو برای آیدا

افشین علا در شرق درباره دیدار شاعران با رهبری نوشت: اشاره ایشان(منظور رهبری است) به آمیختگی ایرانیان با شعر که جلوه آن حتی در آگهی‌های ترحیم نیز به چشم می‌خورد، قابل تحسین بود. همین‌طور بیتی که برای مثال خواندند و با آنکه شاعرش را نمی‌شناختند، بنا بر ویژگی‌های زبانی آن، به درستی حدس زدند از بیدل باشد. تاکید ایشان بر عفیف و نجیب‌‌بودن زبان شعر فارسی حتی در توصیفات عاشقانه، نکته قابل تحسین دیگری بود. به ویژه آنکه برای اثبات این ادعا فقط به شعرهای عاشقانه در ادبیات کلاسیک و کهن اشاره نکردند و بر عفیف‌بودن توصیفات عاشقانه شاملو خطاب به آیدا نیز تاکید کردند.

انتقاد ایشان از برخی سطحی‌نگری‌ها و ابتذال در ترانه‌ها و حتی تیتراژ سریال‌ها از دیگر نکات قابل تامل این دیدار بود.  شناخت و دقت نظر ایشان در مواجهه با شاعران جوان یا پیش‌کسوت، موضوع تازه‌ای نیست. امسال هم شاهد موارد متعددی از این حضور ذهن و دقت‌ نظر بودم. به عنوان مثال موقع افطار، فردی معمم که از کاشان آمده بود، به حضورشان رسید و خودش را معرفی کرد. رهبر انقلاب نیز با اشاره به شناختشان از جد اعلای آن روحانی، برخی تالیفات ارزشمند آن عالم فقید را برشمردند. نکته جالب دیگر، نقدهای هوشمندانه رهبر انقلاب درخصوص برخی بیت‌های خوانده‌شده بود. حتی ایشان در مواردی، واژگان جایگزینی را به شاعر پیشنهاد می‌کردند که حقیقتا به سلامت زبانی و معنایی شعر می‌افزود.

 حاتم بخشی مدیریت شهری در ضیافت افطار

فارس نوشت: برگزاری مراسم ضیافت شهردار تهران و اعضای شورای شهر پنجم در تالار الماس تهران که یکی از گران قیمت‌ترین تالارهای پایتخت است در حالی برگزار شد که پیش از برگزاری مراسم ضیافت افطاری با هزینه شهرداری از سوی معاونت مالی شهرداری ممنوع اعلام شده بود. هزینه نهایی این مراسم که روز پنج شنبه برگزار شده، مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد با توجه به ریخت و پاش‌های شورای شهر و شهرداری در یک سال اخیر این مراسم باید دهها میلیون تومان هزینه دربرداشته باشد. حال این سوال مطرح است و می‌بایست منتظر ماند تا مدیران شهرداری یا اعضای شورای شهر نسبت به محل هزینه‌ها و میزان آن شفاف‌سازی کنند. 

 برنامه موشکی خط قرمز ماست

سردار رمضان شریف، رئیس ستاد انتفاضه و قدس و معاون فرمانده کل سپاه در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: ایران در رابطه با برنامه دفاعی و موشکی خود با اروپایی‌ها مذاکره نخواهد کرد و این خط قرمز ماست، بنابراین هیچ روزنه گفت‌وگویی در رابطه با این مساله باز نخواهد شد و بر اساس تجربه گذشته ما باید به توان دفاعی خود اهمیت دهیم تا امنیت کشور و ملت را تضمین کنیم. وی افزود: سلاح دفاعی ما برای دفاع از هم پیمانانمان نیز خواهد بود و برای گسترش و تقویت دقت و سرعت آن هیچ دریغی نمی‌کنیم.