گزارش تابناک از وضعیت اسف بار صنعت در گیلان؛
فرهاد دلق پوش، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در دومین نشست هم اندیشی با مدیران واحدهای صنعتی گیلان با اشاره به لزوم رفع مشکلات واحدهای صنعتی با هم اندیشی و هم افزایی بیشتر گفت: توجه جدی به بخش تولید و کارآفرینی، تکلیفی اساسی برای همه نهادهای مرتبط است زیرا صنعت، مهم ترین مقوله در تحولات اقتصادی است.
کد خبر: ۶۱۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 02 June 2018

تابناک / صنعت، یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین قدرت تحول اقتصادی جامعه است.

فرهاد دلق پوش، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در دومین نشست هم اندیشی با مدیران واحدهای صنعتی گیلان با اشاره به لزوم رفع مشکلات واحدهای صنعتی با هم اندیشی و هم افزایی بیشتر گفت: توجه جدی به بخش تولید و کارآفرینی، تکلیفی اساسی برای همه نهادهای مرتبط است زیرا صنعت، مهم ترین مقوله در تحولات اقتصادی است.

وی با تاکید بر کاربردی و عملیاتی بودن چنین نشست‌ها، افزود: اراده تمام استان باید بر رفع مشکلات بخش تولید و ارائه راهکار برای ارتقای این حوزه باشد که فقط با همفکری، هم اندیشی و تلاش همه نهادها و دست اندرکاران امکان پذیر است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان حل و فصل برخی از مشکلات را از طریق تعامل بین دستگاهی، ضروری دانست و اظهار داشت: بسیاری از مشکلات بخش صنعت و تولید در گیلان با همگرایی و همدلی مرتفع می شود.

 

بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی استان در حالت کما به‌سر می‌برند

 

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی استان در حالت کما به‌سر می‌برند به طوری‌که هر روزه تعداد بیشتری از آن‌ها تعطیل و یا تولید خود را کاهش می‌دهند.

محمدرسول سماکچی اظهار داشت:‌ نوسانات شدید بازار ‌ارز،‌ موانع تأمین سرمایه در گردش لازم و یا قوانین هزار رنگ بانک‌ها مشکلات بسیار زیادی را برای کارفرمایان و صاحبان واحدهای تولیدی صنعتی استان گیلان به‌وجود آورده است.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان حال رو روز این‌ روزهای کارخانجات استان را بسیار نگران‌کننده خواند و بیان داشت:‌ بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی استان در حالت کما به‌سر می‌برند به طوری‌که هر روزه تعداد بیشتری از آن‌ها تعطیل و یا تولید خود را کاهش می‌دهند.

سماکچی وضعیت کارخانجات استان گیلان را حتی وخیم‌تر از سایر استان‌های دیگر اعلام کرد و ابراز داشت:‌ در حال حاضر بیشتر کارخانجات شهر صنعتی رشت به دلیل مشکلات مالی تعطیل هستند و نیمی دیگر از آن‌ها تنها با 50 درصد ظرفیت تولید خود مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به تصمیم بانک‌ مرکزی و اعلام ارز 4 هزار و 200 تومانی تصریح کرد:‌ تصمیمات این‌چنینی بر حجم مشکلات فزاینده کارفرمایان افزوده است زیرا با وجود اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه مشکلی در روند ثبت سفارش کارخانجات رخ نمی‌دهد اما عملاً این حرف در حد یک شعار باقی ماند.

سماکچی عملکرد بانک‌ها،‌ عدم همکاری آنان در پروسه ثبت سفارش و قوانین ‌سخت آن‌ها را شدیداً مورد انتقاد قرار داد و گفت:‌ در گذشته فرآیند ثبت سفارش تنها با 15 تا 20 مبلغ انجام می‌شد اما هم‌اکنون بانک‌ها 130 کل مبلغ را به بهانه ریسک‌های آینده از کارفرمایان طلب می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان رکود بازار و نبود سرمایه در گردش را از مشکلات اساسی کارخانجات گیلان برای تأمین خواسته‌های عجیب بانک‌ها دانست و افزود: با استقرار چنین وضعیت بی‌ثباتی چطور می‌توان از واحدهای تولیدی و صنعتی انتظار ادامه فعالیت و کار داشت.

وی از عدم التفات و شناخت مسئولان اجرایی رده اول گیلان از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان سخن گفت و تصریح کرد:‌ از زمان ورود استاندار جدید به گیلان تاکنون درخواست‌ها و مکاتبات متعددی برای تشکیل جلساتی با تشکلات کارگری و کارفرمایی استان انجام شده است.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان از عدم نتیجه مطلوب مکاتبات انجام شده با استانداری گیلان خبر داد و عنوان کرد:‌ امیدواریم به‌زودی این روحیه عدم شناخت تشکلات کارفرمایی و کارگری گیلان در مسئولان اجرایی استان جای خود را به رویکرد برطرف کردن موانع و مشکلات اساسی بدهد.

سماکچی از عدم دعوت نماینده کانون کارفرمایی گیلان در جلسات کارگروه رفع موانع تولید استانداری گیلان ‌انتقاد کرد و بیان کرد: ‌در این کارگروه،‌ به مشکلات بسیار جزئی و خرد رسیدگی می‌شود اما در مورد موانع و معضلات کلان صنایع استان گیلان تصمیمی گرفته نمی‌شود.

وی به برخی از مواردی که در کارگروه رفع موانع تولید استانداری گیلان رسیدگی می‌شود اشاره مختصری کرد و گفت:‌ مشکلات جزئی کارخانجات با ارگان‌ها،‌ بانک‌ها،‌ محیط زیست و امثالهم در این جلسات مطرح می‌شوند و سخنی از برطرفذ کردن بزرگترین مشکلات صنعت گیلان به میان نمی‌آید.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
از برکات دولت تدبیرهست دیگه
اون استاندار رو گیلان داره هرروز بدبخت تر از دیروز میشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
آقاي دلق پوش خودش از همه بدتره هيچ مجوزي صادر نميشه تا سرمايه گزار كاري انجام بده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار