کد خبر: ۶۱۴۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 01 June 2018

تابناک / با تکمیل‌ زیرسازی خط دوار ایستگاه رشت، زیرسازی راه‌آهن قزوین-رشت به پایان رسید، تا در آینده نزدیک، با تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت، ترافیک جاده‌ای تهران-گیلان هم کاهش یابد.

خبرگزاری فارس - سعید مؤذنی: یکی از کریدور‌های ترانزیتی ریلی که در شمال کشور اجرا می‌شود، محور قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا است که‌ شمال و جنوب کشور را به هم وصل می‌کند و امکان حمل و نقل ترکیبی دریا را به ریل و ریل را به دریا در شمال کشور فراهم می‌کند.

این خط با ادامه مسیر در غرب دریای خزر و اتصال به راه‌آهن کشورهای غربی دریای خزر، امکان ایجاد کریدور شمال ـ جنوب در غرب دریای خزر برای کل کشورهای منطقه فراهم می‌‌کند.

راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا سه پروژه مجزا است که شامل قزوین تا رشت، رشت تا انزلی و انزلی تا آستارا است.

راه‌آهن قزوین‌ ـ ‌رشت‌ ـ ‌انزلی ـ آستارا به عنوان یکی از شاهراه‌‌های ریلی ترانزیت شمال - جنوب، کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپا را به اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال کشور را به جنوب کشور وصل می‌کند.

این خط ریلی از قزوین تا بندرانزلی به‌طول 205 کیلومتر در‌حال ساخت است و می‌تواند سالانه 10 میلیون تن کالا و حدود چهار میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کند.

با تکمیل نهایی راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا (ایران)-آستارا (اذربایجان) این خط ریلی برای کشور ما ظرفیت خوب حمل و نقل ترانزیتی ایجاد می‌‌کند و درآمد سرشار و اشتغال مولد را فراهم ‌خواهد کرد.

*‌ اهمیت‌ خط‌آهن قزوین-رشت‌‌ در ترانزیت منطقه‌ و کاهش ترافیک تهران-شمال

ساخت راه‌آهن قزوین-رشت از سال 85 آغاز شد‌.

خط‌آهن قزوین - رشت به عنوان بخشی از ‌کریدور شمال-جنوب، کشورهای آسیای میانه، CIS و روسیه را به بنادر جنوبی ایران و سپس اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس متصل می‌کند‌ و موجب ‌اشتغال‌زایی، کاهش هزینه‌های حمل، جلوگیری از تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، رشد ترانزیت منطقه، کاهش مصرف سوخت، کاهش بار ترافیکی جاده‌ها و تصادفات رانندگی و سهولت حمل و نقل می‌شود.

این مسیر ریلی از سمت شمال نیز با اتصال به بندر انزلی و آستارا به جمهوری آذربایجان و اروپای شرقی ادامه می‌یابد که مسیری مطمئن برای جابه‌جایی مسافر و کالا در منطقه است.

‌‌پروژه خط‌آهن قزوین-رشت از چند دیدگاه جزو پروژه‌های ملی و تأثیرگذار بین‌المللی است.

استان قزوین با موقعیت مناسب جغرافیایی‌ دسترسی، از طریق شبکه جاده‌ای به استان‌های شمالی متصل بوده و از طریق شبکه ریلی نیز با تهران و شمال‌غرب مرتبط است.

در شرایط زمانی پیک سفر و تعطیلات، که میزان مسافرت‌ها به مناطق شمالی از طریق کرج به قزوین و شمال افزایش می‌یابد، ترافیک در آزادراه قزوین-رشت سنگین می‌شود، بنابراین وجود یک خط ریلی برای کاهش بار جاده در کنار آزادراه موجود ضروری و این موضوع از نگاه حمل و نقل مسافری مهم است.

‌استان قزوین که ترافیک 12 استان کشور را پوشش می‌دهد می‌تواند به عنوان یک بارانداز مناسب عمل کند و با اجرای این پروژه (خط‌آهن قزوین-رشت) حمل کالای وارداتی به کشور و صادرات با محوریت استان قزوین در ایستگاه سرچشمه صورت خواهد گرفت که در اقتصاد و بازرگانی و تجارت کالا و روان شدن شبکه حمل و نقل تاثیر زیادی در این استان خواهد داشت.

این خط‌آهن برای توسعه ترانزیتی کشور ‌نیز جزء خطوط ریلی مهم محسوب می‌شود،‌ بنادر شمالی و جنوبی کشور از طریق این خط‌آهن به یکدیگر متصل می‌شوند و از نظر ترانزیتی، قابلیت جابه‌جایی انبوهی از بار در کریدور شمال ـ جنوب کشور فراهم خواهد بود، ضمن آنکه این خط‌آهن منبع درآمدی بسیار خوبی برای کشور خواهد شد.

* مشخصات فنی خط‌اهن قزوین-رشت‌

خط‌آهن قزوین-رشت از چشم‌اندازهای زیبای شمال عبور می‌کند، وجود مناطق جنگلی و مناطق کوهستانی در کنار رودخانه‌ها، توربین‌های بادی تولید برق و سد منجیل، این مسیر ریلی را از نظر گردشگری‌ حائز اهمیت کرده است.

خط‌آهن ‌قزوین-رشت در پهنه طبیعتی زیبا و پل‌های مینیاتوری، به‌طول 164 کیلومتر امتداد دارد، این پروژه ریلی‌ شاهکار مهندسی در کشور است و پل‌های بسیار بزرگ و عظیم و تونل‌های متعدد در این پروژه ساخته شده است به لحاظ مهندسی ایرانی از جمله پروژه‌های منحصر به‌فرد محسوب می‌شود، در این‌باره می‌توان گفت‌ بزرگ‌ترین پل ریلی کابلی کشور به‌طول 560 متر در حاشیه سد منجیل احداث شده است.

این مسیر در 9 قطعه اجرا شد و حدود هشت پیمانکار و چهار مشاور در اجرای آن مشارکت دارند، صعب‌العبور و کوهستانی بودن بخش‌هایی از مسیر موجب کندی اجرای این پروژه در فصولی از سال شد‌ زیرا 50 درصد این پروژه در مناطق کوهستانی واقع شده است. ( عملیات اجرایی پروژه از سال 85 آغاز شده بود)‌

این پروژه 164 کیلومتر طول دارد، ‌در مسیر این خط ریلی، حدود 70 دهنه پل بزرگ در مجموع به طول 17 کیلومتر و 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر ساخته شد.

داشتن 53 ‌پل خاص، از‌ ویژگی‌های راه‌آهن قزوین ـ رشت ‌ـ انزلی است، پل خاص به پل‌هایی گفته می‌شود.

سرعت قطارهای مسافری که قرار است در این خط‌‌آهن تردد کنند، 160 کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای بار‌ی 120 کیلومتر بر ساعت برنامه‌ریزی شده است.

* معاون وزیر راه‌: تکمیل ریل‌گذاری‌ کل محور قزوین-رشت تا چند روز آینده‌

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در‌باره این پروژه به خبرنگار فارس گفت: ‌کریدور ریلی ترانزیتی قزوین-رشت-انزلی- آستارا به عنوان کریدور غرب دریای خزر، خط‌آهن این منطقه را تکمیل می‌کند؛ تکمیل این پروژه بزرگ از اولویت‌های اصلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.

وی ادامه داد:‌ راه‌آهن قزوین‌ـ‌رشت‌ یکی از حلقه‌های مفقوده کر‌یدور ترانزیتی ریلی است،‌ با تکمیل این پروژه کریدور شمال‌ـجنوب ریلی کشور‌ تکمیل ‌می‌شود.

به گفته خادمی این طرح یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ریلی وزارت راه و شهرسازی در تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید و از این رو بخش زیادی از تمرکز دولت بر روی ساخت و اتمام این پروژه‌ بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به منابع مالی که از طریق نقدینگی‌ها‌ و اوراق مشارکت به پروژه تزریق شد‌، این طرح بزرگ و سنگین ریلی‌ مراحل پایانی کار خود را طی می‌کند.

خادمی همچنین به تازگی از اتمام زیرسازی راه‌آهن قزوین-‌رشت خبر داده است.

وی گفته است: با تکمیل‌ زیرسازی خط دوار ایستگاه رشت، زیرسازی راه‌آهن قزوین- رشت به عنوان یکی از ابر پروژه‌های ریلی کشور، به طور کامل به اتمام رسید.

‌به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی‌ تیرگذاری و بتن‌ریزی پل 55 این خط ریلی نیز تکمیل شده است، با تکمیل زیرسازی خط دوار ایستگاه رشت، تیرگذاری و بتن‌ریزی پل 55 و تونل‌های ریزشی عبوری از سازند جوان منطقه، کل مسیر راه‌آهن قزوین- رشت به یکدیگر دوخته شد و با این اقدامات انجام شده کل مسیر این ابر پروژه راه‌آهن کشور بدون انقطاع به ایستگاه رشت متصل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد عملیات روسازی این محور ریلی هم گفته است: با تکمیل 3.5 کیلومتر باقیمانده از عملیات ریل‌گذاری طی چند روز آینده، ریل‌گذاری کل محور نیز به اتمام می‌رسد.

به گفته خادمی‌ اجرای راه‌آهن قزوین- رشت با حدود 26 کیلومتر تونل و گالری، 9 کیلومتر پل خاص‌ و 22 میلیون متر مکعب عملیات خاکی با توان و تخصص مهندسان ایرانی، برگ زرین دیگری‌ در گسترش شبکه ریلی کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار