کد خبر: ۶۱۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹ 28 May 2018

تابناک / نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، با انتقاد از گسترش ساختمان‌سازی توسط دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در سواحل شمالی کشور به تشریح جزییات خسارات ناشی از این اقدام پرداخت.

جبار کوچکی نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه 85 درصد خط ساحلی توسط دستگاه‌های دولتی و شرکت‌ها تصاحب شده است گفت: سواحل شمال کشور از نظر نوع آب و هوا و گردشگری یکی از بهترین نقاط دنیا است و مردم حق دارند که از زیبایی‌های آن استفاده کنند، اما متاسفانه از سال‌های قبل از انقلاب اسلامی این سواحل توسط دولتی‌ها اشغال شده و در سال‌های اخیر با سرعت بیشتری تداوم پیدا کرده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تاکنون تعداد زیادی ویلا به نام اردوگاه یا مراکز آموزشی در سواحل ساخته شده است، اما تنها توسط افراد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، کما اینکه در دهکده ساحلی انزلی مشاهده می‌کنید که هم دستگاه‌های دولتی و هم نهادهای عمومی غیر دولتی همچون تامین اجتماعی اقدام به ساخت تعداد زیادی ویلا برای خوشگذرانی افرادی خاص کرده‌اند که هم از امکانات دولتی سوءاستفاده می‌کنند و هم فضای زیادی از سواحل را اشغال کرده‌اند.

افراد دارای نفوذ در دستگاه‌های دولتی مانع از تخلیه سواحل می‌شوند

وی تصریح کرد: در دولت قبل دستور داده شد تا دستگاه‌های دولتی از این فضا خارج شوند، اما به این دلیل که اغلب افرادی که این ویلاها را ایجاد کرده‌اند در دولت‌ها متنفذ و صاحب قدرت هستند، هیچ قانونی نمی‌تواند آنها را جابجا کند و همچنان بر سواحل سیطره دارند.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: بی‌تردید در روند انجام این گونه اقدامات هم رانت‌خواری وجود دارد و هم بیت‌المال از بین می‌رود و هم جوانان استان‌های شمالی که باید در جهت اشتغال از سواحل استفاده کنند، از این فضا محروم می‌شوند، بنابراین اشغال سواحل به معضل بیکاری در مناطق شمالی کشور دامن می‌زند.

وی یادآورشد: عده ای نمایندگان طبق ماده 236 آیین نامه ذاخلی مجلس درخواستی را به هیأت رئیسه مجلس دادند تا مشخص شود چه مقدار از این ساختمان‌ها در اختیار دولت قرار دارد و خسارتی که در این مورد وارد می‌شود چقدر است که به کمیسیون هم رفت، اما با نفوذی که صورت گرفت اصلا به طور کل از بین رفت و هیچ اثری از آن باقی نماند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: در آئین نامه داخلی مجلس آمده که هر گاه نمایندگان احساس کنند تخلفی در کشور رخ داده، می توانند طبق ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس، گزارشی را برای ارائه به صحن آماده کنند که به نوعی پیش زمینه برای انجام تحقیق و تفحص است، چرا که تحقیق و تفحص در سطح وسیعتری صورت می‌گیرد که اگر خلاف شدت پیدا کند قطعا انجام می‌شود.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: قطعا اشغال سواحل توسط دستگاه‌های اجرایی خسارت بسیاری را به مناطق شمالی وارد می‌کند، کما اینکه در هیچ نقطه از دنیا نمی‌بینید که دولت‌ها هتلدار یا دارای ساختمان‌ها و ویلاهای خاص در مناطق ساحلی باشند، مگر اینکه توسط بخش خصوصی ایجاد شود و دولت هم با پرداخت اجاره از فضای آنها بهره‌مند شود./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار