ماجرای تخریب ویلای رحمانی فضلی

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای امروز در صد و بیست و هفتمین نشست خبری خود گفت: مشایی و بقایی هر دو نفرشان هنوز بازداشت هستند... مشایی در بازداشت موقت برای تکمیل شدن تحقیقات پرونده اش است و بقایی هم دوران محکومیتش را می گذراند... اینکه این افراد شکنجه شده و به کما رفته باشند به هیچ وجه صحت ندارد... امروز که سوال کردم گفتند ۴۰ درصد از کاربران تلگرام به شکل دیگری از این فضا، فعالیت خود را ادامه می دهند که عدد بزرگی نیست...آقای کلانتری یا هرکس دیگر که اطلاع ندارد اظهارنظر صحیح نمی‌تواند کند و دادستان تهران هم پاسخ ایشان را دادند. سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تخریب یک ویلا که متعلق به آقای رحمانی فضلی بوده و غیرقانونی عنوان شدن این اقدام بعد از تخریب گفت: ساختمان‌هایی که در آن محل تخریب شدند، یک سری ادعاهایی دارند که این ادعاها را دادستان کرج اعلام کرده که در پاره‌ای موارد اختلافی است و از جمله درباره خانه وزیر کشور گفته می شود وسایلی داخل خانه بوده و اخطار نشده و آوار روی وسایل ریخته که در حال بررسی است.

روحانی فکر می‌کند که ایران ژاپن است و وزرا خودشان استعفا می‌دهند

یدالله طاهرنژاد عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اصلاح‌طلبان چه بخواهند و چه نخواهند کارنامه آقای روحانی و دولت وی جزء کارنامه جریان اصلاحات خواهد بود و اکنون زمانی نیست که اصلاح‌طلبان بخواهند خط خود را از رئیس جمهور جدا کنند.

طاهرنژاد گفت: یکی از انتقاداتی که به دولت روحانی وارد است، این است که برخی عناصر تاثیرگذار در پیروزی وی مانند اسحاق جهانگیری در دولت دوم روحانی نقش‌شان پررنگ نشده و کاملا مشخص است که این امر انگیزه اصلاح‌طلبان را در ارائه طریق به دولت کاهش داده است.

عضو حزب کارگزاران سازندگی افزود: گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی که ارزیابی مستمری از عملکرد وزرا دارند باید مبنای تصمیم‌گیری رئیس جمهور باشد، اما به نظر می‌رسد که روحانی دچار تشویش ذهنی شده و علی‌رغم آنکه می‌داند عده‌ای از اعضای کابینه‌اش انگیزه‌ای ندارند، اما همچنان آنان را بنابر ملاحظاتی که فکر می‌کند از منفعت کشور بالاتر است، حفظ کرده و بنده اصلا این استراتژی وی را درک نمی‌کنم.

دلیل خروج آمریکا از برجام

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در نطق میان دستور جلسه علنی امروز با انتقاد از اظهارات رئیس جمهوری گفت: از ابتدا مجموعه شما گفتند اگر آمریکا از برجام برود، ما با اروپا ادامه می دهیم؛ این حرف شما دو تالی فاسد داشت؛ آمریکا گفت برای چه در برجام بمانم، تعهد اجرا کنم، هزینه بدهم، برجام می ماند و ایران نیز در آن هست. پس من بر فشارها اضافه کنم، این اقدام نتیجه سوءتدبیر در اظهار نظر و اتخاذ موضع بود.

ذوالنوری با اشاره به اینکه چرا اروپا باید خودش را در مقابل آمریکا قرار بدهد، ادامه داد: آقای رییس جمهوری در صحبت های خود گفتید یک مزاحم رفت. اگر به این حرف اعتقاد دارید پس حرف گذشته شما مبنی بر اینکه هرچه با اروپا کار کنیم لقمه را دور سر چرخانده ایم و باید مشکل را با کدخدا حل کنیم، چه می شود؟ کدام حرف شما درست است، چرا به شعور مردم در چنین اظهاراتی توهین می شود.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: آقای رییس جمهوری در بیانات خود در اردبیل قبل از انتخابات خطاب به رقبای انتخاباتی خود گفتید جمعه انتخابات تمام می شود و نمی دانم روز شنبه چه آب و صابونی بیاوریم که دست و صورتتان را بشویید؛ آقای رییس جمهور از آن آب و صابون آیا چیزی مانده است یا خیر؟... عضو کمیته هسته ای مجلس ادامه داد: مرتب مردم را دنبال نخودسیاه و آدرس اشتباه می فرستید؟

سکوت این روزهای احمدی‌نژاد نشانه چیست؟

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره علت سکوت این روزهای محمود احمدی‎نژاد به خبرآنلاین گفت: آتش تهیه‎ای که او می ریخت، برای این بود که جلوی دستگیری و محاکمه مشایی و بقایی را بگیرد. آن زمان هر سه نفرشان آزاد بودند و همدیگر را تشویق می کردند. در هر برنامه‌ای که می‌چیدند، بقایی و مشایی جلو می رفتند و احمدی نژاد نقش حامی را ایفا می کرد. وی افزود: الان با دستگیری مشایی و بقایی دیگر احمدی نژاد کسی را ندارد که بخواهد با کمک آنها کارهایش را پیش ببرد. بقیه رفقای دیروزش، از اعضای کابینه دولت‌ها نهم و دهم گرفته تا حامیان سیاسی، از او برائت جستند چراکه فایده ای در کارهای احمدی نژاد نمی بینند و حاضر نیستند خود را هزینه احمدی نژاد کنند... الان احمدی نژاد متوجه تنها بودنش شده و سکوتش هم به خاطر تنهایی است، چون کاری نمی تواند از پیش ببرد.

 آمارهای امیدوار کننده به مردم داده شود

ناصر ایمانی در گفت و گو با خبرنگار جماران اظهار کرد: مردم اگر احساس کنند که میان سران کشور، اختلاف و افتراق وجود دارد، در این شرایط خاص کشور، اضطراب و نگرانی شان بیشتر می شود. درست مانند خانواده ای که فرزندان درون آن ببینند که بین پدر و مادر، اختلاف و درگیری وجود دارد. در چنین حالتی اضطراب آن فرزندان بیشتر می شود... متاسفانه مسابقه ای در میان مسئولان ما به منظور گفتن اخبار بد به راه افتاده، اینکه هرکدام  تلاش می کنند تا رتبه کشور را در فلان موضوع پایین تر اعلام کنند یا آماری که هیچ لزومی به انتشارش نیست ارائه دهند.

 هواپیمای اختصاصی رییس جمهور در لیست تحریم های آمریکا

پایگاه خبری دیده بان ایران( نزدیک به دولت) نوشت: ایالات متحده آمریکا در لیست تحریمی شرکت‌های هواپیمایی ایران، شرکت هواپیمایی ارایه دهنده سرویس به حسن روحانی رییس جمهوری ایران را نیز قرار داده است. وب سایت انگلیسی شبکه خبری الجزیره قطر، با انتشار این خبر نوشت در لیست اخیر تحریمی آمریکا علیه شرکت‌های هواپیمایی ایران، شرکتی که تنها هواپیمای اختصاصی رییس جمهوری ایران را پوشش می‌دهد، در لیست قرار گرفته است.

الجزیره نوشته احتمال زیادی وجود دارد که آمریکا عامدانه این شرکت را نیز در لیست تحریمی خود قرار داده تا به زعم خود رییس جمهوری اسلامی ایران را تحقیر کند. تریتا پارسی رییس شورای ملی ایرانیان و آمریکایی‌ها درباره تحریم هواپیمای اختصاصی رییس جمهوری آمریکا در توییتر نوشته است: هدف ترامپ از این کار چیست؟ تحقیر رییس جمهوری میانه روی ایران و تقویت موضع تندروها در ایران. تحریم جدید می تواند مشکلاتی جدی را در سفرهای خارجی رسمی رییس جمهوری ایران با استفاده از این هواپیما و این شرکت ایجاد کند، چون شرکت‌هایی که به این هواپیما سوخت یا سرویس برسانند با تحریم‌های ثانویه آمریکا مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

بدهکار بزرگ بانکی از کشور گریخت

تسنیم نوشت: حدود ۸ سال از کشف یک فساد کلان بانکی که حکایت از کلاهبرداری هزار و ۴۰۰ میلیاردی اعضای یک خانواده از ۸ بانک دولتی و خصوصی دارد، می‌گذرد اما تعلل در رسیدگی به این پرونده تا جایی طول کشید که متهم گریخت.

تشکیل ستاد ضدتحریم به دستور رهبری

کیهان نوشت: ستاد ضدتحریم، حدود یک ماه پیش با حضور سران قوا و به دستور رهبر انقلاب تشکیل شده است.این جلسه هشت اردیبهشت ماه برگزار شده است...  در 18 اردیبهشت ماه بود که ترامپ از برجام خارج شد و همزمان فرمانی برای تشدید تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را امضا کرد. در همان زمان رئیس‌جمهوری در دستوری به وزارت امور خارجه دکتر ظریف را مکلف کرد که ظرف چند هفته در مذاکره و رایزنی باکشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، به این نتیجه برسد که آیا می‌توانیم با همکاری پنج کشور آنچه را در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم؟... در این میان اما رهبر معظم انقلاب اسلامی با آینده‌نگری و نگرانی برای معیشت مردم، در هشتم اردیبهشت ماه جلسه‌ای با حضور سران قوا و مسئولان اقتصادی برگزار کرده و دستور تشکیل ستاد مقابله با تحریم را اعلام کردند.

توضیح وزارت نفت و پاسخ کیهان

کیهان نوشت: روابط عمومی وزارت نفت ضمن ارسال جوابیه‌ای طولانی که بیشتر به طنز شبیه است، می‌گوید قرارداد با شرکت توتال، قرارداد جامع و خوبی بوده است!... در پی انتشار خبری با عنوان «توتال، اطلاعات نفتی را دزدید و رفت» روابط عمومی وزارت نفت جوابیه‌ای ارسال کرد. در این جوابیه آمده است: ...ارائه اطلاعات به طرف مقابل در کلیه قراردادهای بین‌المللی و حتی داخلی عرف رایجی است که پس از مبادله «موافقت نامه محرمانگی» صورت می‌پذیرد و براساس آن پیمانکار متعهد می‌شود از این اطلاعات فقط در رابطه با موضوع قرارداد استفاده نموده و در صورت هر گونه تخلف، موضوع از طریق مراجع ذیصلاح بین‌المللی قابل پیگیری است.

کیهان: دفاع از قرارداد فاقد ضمانت و فاقد مکانیسم اخذ خسارت در صورت بدعهدی طرف مقابل، در حالی که طرف مقابل هم سابقه بدعهدی دارد و هم مجدداً دست طرف ایرانی را سر بزنگاه در پوست گردو گذاشته و زیر تعهدش زده، تعجب‌آور است و بیم آن می‌رود که خسارت‌های زنجیره‌ای دیگری نظیر کرسنت (18 میلیارد دلار)، استات اویل، فروش گاز ارزان‌قیمت به ترکیه و... را در پی بیاورد!.. جالب اینجاست که روابط عمومی وزارت نفت در توجیه بدعهدی توتال به‌نحوی قلم زده که انگار روابط شرکت فرانسوی است و نه روابط عمومی وزارت نفت دولت جمهوری اسلامی ایران! راه انداختن بحث علت و معلول درباره تحریم‌ها درحالی است که دولتی‌ها و از جمله شخص وزیر با تاکید - و ضمن تحقیر و توهین به منتقدان- می‌گفتند تحریم‌ها هرگز باز نخواهد گشت و با همین توهم خودساخته، به توتال اعتماد کردند و بدون اخذ ضمانت، قرارداد مهم را واگذار کردند.

چه کسی باید ابتدا استعفا کند؟

وطن امروز در صفحه اول خود در نقد صحبت های اخیر حجاریان نوشت: سقوط سرمایه اجتماعی دولت و افزایش نارضایتی‌ها قطعا به همان میزان که داده کمتری به حامیان دولت می‌رساند، ستانده بیشتری نیز از آنان دریافت خواهد کرد، پس بدیهی است در این میان طرفی از قرارداد با خود بگوید جلوی ضرر را از هرجا بگیرد منفعت است. اما آنچه اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند صرفا منفعت بردن از گرفتن جلوی ضرر نیست، بلکه آنان همانگونه که حجاریان نیز سعی بر گفتنش داشت، دوست دارند هزینه ضرر این دولت را نیز به پای منتقدان آن بنویسند و پروژه نیمه‌تمام ماندن عمر دولت و حداقلی جلوه دادن دامنه اختیارات آن بهترین حربه برای فرار از دام چنین ضرری است... استعفای دولت دردی را دوا نمی‌کند اما آنان که سال‌هاست تمام تلاش‌شان را مصروف آن کرده‌اند تا سیاه را سفید نشان دهند و سفید را سیاه، بهترین گزینه‌ها برای استعفا هستند، پس چه بهتر که جناب حجاریان خودشان از سمت جاده‌ صاف‌کنی تصمیمات دولت استعفا کنند و اجازه دهند مردم شاهد ثمره آنچه سال‌ها برایش برنامه ریخته شده بود باشند.

 ازدحام جمعیت موجب بروز تنش‌ شد

الیاس حضرتی، رئیس شورای اجرائی حزب اعتمادملی درباره تنش رخ داده در کنگره این حزب به شرق گفت: تمام کمیته‌ها و دفاتر و شاخه‌ها نیروهای خود را به کنگره دعوت کرده بودند، به‌همین‌دلیل جمعیت حاضر در کنگره افزایش پیدا کرد. در ادامه هم بحث مختصری پیش آمد که به دلیل ازدحام جمعیت، طبیعی است. موضوع هم به دلیل اختلاف درباره رای‌گیری بود.

فرهیختگان نیز نوشت: ساعتی بعد از خبری شدن این اختلاف و دست‌به‌دست گشتن فیلم این درگیری در فضای مجازی، حزب اعتماد ملی با انتشار بیانیه‌ای رسمی، علت درگیری را به حضور احزاب اصلاح‌طلبی چون ندا و هدا همبستگی دانش‌آموختگان منتسب کرد! ... باوجود بیانیه رسمی حزب اعتماد ملی به نظر ریشه اختلاف علنی‌شده این حزب، به انشعابات درون خانوادگی برمی‌گردد؛ انشعابی که بیش از همه اختلاف نظر میان رسول منتجب‌نیا و الیاس حضرتی در آن خودنمایی می‌کند. از سال گذشته زمزمه جدایی قائم‌مقام اعتماد ملی یعنی منتجب‌نیا از این حزب به گوش می‌رسید، تا آنجا که وی در دی‌ماه برای نوشتن استعفای رسمی‌اش دست به قلم شد و چندین بار پیگیر موافقت با استعفایش شد... الیاس حضرتی از موافقان نزدیکی بیش از پیش این حزب به شورای‌عالی اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلبی چون اتحاد ملت و کارگزاران است و دیگرانی چون منتجب‌نیا بر استقلال این حزب تاکید دارند؛ استقلالی که فراز و فرودهای زیادی را تاکنون برای این حزب رقم زده و در ادوار مختلف چندان به نتیجه نرسیده است.

حقوق پنج میلیونی و افطاری ۱۰۰ میلیونی!

آفتاب یزد امروز نوشت: برخی مسئولان این روزها به جای دغدغه فقر مردم و ارز گران و مسکن جوانان؛ یافتن بهترین مکان برای پخت غذاهای افطاری مراسم‌هایی که می‌گیرند را در راس امور قرار داده‌اند؛ نشان به آن نشان که همین اواخر، یکی از مسئولان در هتلی مجلل مراسم افطاری برگزار کرد که هزینه‌اش را اگر بگوییم بالای صدمیلیون تومان تخمین می‌زنیم اغراق نکرده‌ایم؛ آش آن قدر شور شده که حتی علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید هم دراینباره در توئیتش کنایه‌ای آشکار به آنها زده است.

افطاری‌های گران قیمت مقامات در حالی صورت می‌گیرد که برخی از آن‌ها پیش‌تر مدعی شده‌اند حقوق آن‌ها حتی به پنج میلیون تومان درماه هم نمی‌رسد! اکنون پرسش اینجاست آیا واقعا اگر یک مسئول حقوقی تا این میزان می‌گیرد چگونه قادر است در یک شب بابت یک افطاری بالای ۱۰۰ میلیون هزینه کند یعنی معادل ۲۰ماه حقوق خود را؟!

ظاهرا این افطاری‌ها بیانگر آن است که اولا دریافتی آنها و البته باقی مسئولین خیلی بیشتر از رقم‌هایی است که اعلام می‌کنند و ثانیا در پس پرده این مراسم به اصطلاح عرفانی و معنوی گویی پای اهدافی سیاسی نیز در میان است.

 عده‌ای با ماسک انقلابی اهداف دشمن را به پیش می‌برند

عزت الله ضرغامی در مصاحبه با روزنامه اعتماد می گوید: به اعتقاد من، مواضع قلدرمآبانه ترامپ می‌توانست پاسخ‌های روشن‌تر و کوتاه‌تری داشته باشد....برجام یعنی امریکا وگرنه از قبل با دیگران هم گفت‌وگو می‌شد. وقتی امریکا به این توافق پشت پا می‌کند، عملا برجام معنایی ندارد... اگر آقای روحانی از مردم عذرخواهی می‌کرد این یک تودهنی برای امریکا بود، اما اینکه بگوید «یک مزاحم کم»، خب چطور امریکا تا دیروز کدخدا بود حالا مزاحم شد؟! در واقع بعد از پنج سال فقط شعارمان عوض شد و مرگ بر امریکا به مرگ بر مزاحم تبدیل شد. اگر روحانی عذرخواهی می‌کرد ممکن بود این جریانات برای مقطعی نهضت «دیدی گفتیم» را علیه او به راه بیندازند ولی خیلی مهم نبود. از طرفی دیگر درمقابل بدعهدی تاریخی امریکا رییس‌جمهور باید یک دستور عملی و صریح می‌داد. اگر الان رسانه‌های جهان را رصد کنید دقیقا این مساله مخابره می‌شود که امریکا بدعهدی کرد، شیره ایران را کشید، تاسیسات هسته‌ای ایران را تعطیل کرد و با صدای بلند با این اقدام خود عکس می‌گیرد و می‌گوید ما ایران را سرجایش نشاندیم، کره‌شمالی را هم سرجایش می‌نشانیم... من معتقدم نظام در طول این پنج سال، با مواضع آقای روحانی همراهی کرده است...  من نگران الیگارشی در کشور هستم که از همه جریان‌ها یارگیری کرده است. به همین دلیل بنده بارها گفتم مخالف نظام پارلمانی هستم و شاید تنها فرد غیراصلاح‌طلبی بودم که چنین نظری داشتم. .. فرق آقای خاتمی با آقای روحانی این است که آقای خاتمی وقت می‌گذارد و به حرف افراد گوش می‌دهد و اگر بتواند هم عمل می‌کند ولی آقای روحانی هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارد.

درباره گفت‌وگوی ملی به دیدار آیت‌الله جنتی خواهم رفت

 «اگر توفیق شود، به دیدار سایر حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان و به ویژه آقای احمد جنتی هم برای گفت‌وگوی ملی خواهم رفت تا طرح مساله کنم.» این خبر را احمد مازنی، رییس کمیته گفت‌وگوی ملی فراکسیون امید به «اعتماد» اعلام کرده و گفته است که «البته ورود شورای نگهبان به مساله گفت‌وگوی ملی بستگی به نظر اعضای شورا دارد.»

 آبستراکسیون جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

مهر نوشت: یک عضو کمیسیون امنیت ملی که می خواست نامش فاش نشود در خصوص جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در کمیسیون امنیت ملی گفت: در جلسه امروز جریانی در کمیسیون قصد تصویب این لایحه را داشتند.

وی ادامه داد: اما تعداد زیادی از اعضای کمیسیون معتقد بودند این لایحه نیاز به بررسی بیشتری در کمیسیون دارد لذا ابستراکسیون کردند و جلسه کمیسیون را ترک کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: به دلیل اینکه حدنصاب لازم برای رای گیری در کمیسیون وجود نداشت رای گیری برای این لایحه تا روز سه شنبه به تاخیر افتاد.

علیرضا رحیمی نیز در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اولین آبستراکسیون (نصاب‌شکنی) در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دوره دهم مجلس توسط مخالفان برجام رقم خورد. امروز در لحظه رای‌گیری برای کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم با آبستراکسیون پنج نفر از اعضا رای‌گیری انجام نشد. 14 عضو آماده اعلام رای مثبت به کنوانسیون بود و 14 عضو هم غایب بودند.»

 از عارف به دلیل اینکه بحث رفع حصر را پیگیری مجدانه نکرد گله داریم

 نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس گفت: در فراکسیون امید کمیته رفع حصر تشکیل شده است. البته از آقای عارف به دلیل اینکه پیگیری مجدانه نکرد گله داریم، با این حال پیگیری ها باعث شد شرایط امنیتی آقای کروبی تغییر کند و رفت‌وآمدها و غیره بهتر شده است، افراد درجه یک خانواده و البته کمی فراتر از اعضای خانواده درجه یک می توانند رفت و آمد کنند... به خانم رهنورد هم گفته شده هر موقع خواستی می توانی بیرون بروید اما حکمی نداده اند. همانطور که گفته شد بیرون نروید، الان گفته شده می توانید بیرون بروید.