کد خبر: ۶۱۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ 26 May 2018

علی اکبر مردی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تاکنون زیرسازی خط ریلی رشت - قزوین تکمیل شده، افزود: 161 کیلومتر ریل گذاری در این مسیر انجام شده که سه و نیم کیلومتر دیگر آن باقی مانده است.


وی پل منجیل در مسیر خط آهن رشت - قزوین را کاری دشوار عنوان و تصریح کرد: ریل گذاری محدوده یک هزار و 500 متری پل منجیل، بدلیل بتنی بودن زمان بر است و حدود 2 ماه وقت می برد.


سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 کشور از آماده بهره برداری بودن خط ریلی رشت - قزوین در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: در مجموع ایستگاه های مسیر، 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چهار ایستگاه کوهین، لوشان، رستم آباد و امام زاه هاشم با پیشرفت فیزیکی حدود 95 درصد آماده بهره برداری هستند.
به گفته مردی، ساختمان اصلی ایستگاه رشت نیز 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون یک هزار و 500 میلیارد تومان برای این خط ریلی هزینه شده که برای بهره برداری از آن، 70 میلیارد تومان دیگر نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: البته برای تکمیل کامل این پروژه، 130 میلیارد تومان دیگر نیاز داریم اما تکمیل و انجام کارهای جانبی، مانعی برای بهره برداری نیست.
وی به فازهای بعدی پروژه راه آهن در گیلان نیز اشاره و تصریح کرد: در مراحل بعدی 2 پروژه رشت - انزلی و رشت - آستارا وجود دارد که تاکنون مسیر 40 کیلومتری رشت - انزلی، 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 کشور اضافه کرد: برای بهره برداری راه آهن رشت - انزلی 400 میلیارد تومان نیاز است که در صورت تامین بموقع اعتبار، این پروژه طی 2 سال به بهره برداری می رسد.
به گفته مردی، مسیر ریلی 165 کیلومتری رشت - آستارا هم 2 هزار و 700 میلیارد تومان هزینه دارد و تاکنون جمهوری آذربایجان 500 میلیون دلار وام داده که تقریبا در حال نهایی شدن است و برای فاینانس چین نیز در حال انعقاد قرارداد هستیم که احتمالا به نتیجه می رسد و اگر بموقع تامین مالی شود، ظرف پنج سال آینده قابل بهره برداری است.
ساخت پروژه راه آهن رشت - قزوین از سال 1385 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه هفت میلیون تن بار را حمل و 2 و نیم میلیون مسافر را جابجا کند.
خط ریلی رشت - قزوین 52 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر دارد. همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور، به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار