کد خبر: ۶۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲ 12 July 2015
تابناک گیلان: کم کم به روزهای پایانی مهمانی خدا می رسیم. ماهی که نفس هایمان تسبیح و خوابمان را عبادت کرد. ماهی که  ماه بارش رحمت خاص خدا بود. ماهی که خداوند دست و پای شیاطین را بسته تا بندگانش مسیر خیر را کاملتر بپیمایند. شبهای قدر هم سپری شد.

شبهایی که خداوند آسمانش را به زمین نزدیک کرد( تنزّل الملائکة و الروح فیها ) تا بندگانش با کمترین هاهنگی با عالم بالا، آسمانی شوند. امّا یک تصور نادرست باعث می شود انسان روزهای واپسین این ماه عظیم را قدر ننهد و از سر غفلت از کنار آن بگذرد. برداشت نادرستی که وجود دارد این است که اوج ماه رمضان شبهای قدر است و بعد از آن فضیلت شبها و روزها کم می شود و تا شب عید فطر که ماه رمضان به پایان می رسد.

 چنین تصوری سستی در اعمال عبادی را در پی دارد. نماز جماعتها خلوت تر شده، جلسات قرآن رونق اولیه خود را از دست می دهد و حتی برای بعضی بیدار شدن برای سحر و مناجات با خدا سخت می شود. این تصور نادرست توفیق استفاده از فیض کامل الهی را در این روزهای پایانی از انسان می گیرد و افسوس و حسرت را برای او به جا می گذارد. چنین تصوری ناشی از جهل نسبت به فضیلت دهه آخر ماه رمضان است.

حقیقت این است که نقطه اوج ماه رمضان دهه آخر این ماه است نه فقط شبهای قدر. در روایاتی وارد شده است که پیامبر عظیم السان اسلام در این دهه بستر خود را جمع می کردند و این به آن معناست که حضرت خواب راحت نداشتند و شب را با عبادت و مناجات با خدا سپری می کردند  و حتی در مسجد معتکف می شدند.(اقبال الاعمال ج1، ص195) در خصوص شبهای دهه آخر ماه رمضان دعاهای خاصی وارد شده است.(اصول کافی ج4، ص161) گرچه احتمال قدر بودن شب بیست و یکم و بیست سوم بسیار زیاد است ولی در  روایات متعددی وارد شده است که شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان جستجو کنید.(دعائم الاسلام ج1، ص282) در برخی از روایات نیز وارد شده که خداوند متعال به اندازه تمام کسانی که در ماه رمضان از آتش جهنم نجات داده است شب آخر ماه رمضان نجات می دهد.(کافی، ج4، ص68) اینها همه بیانگر اهمیت ویژه شبهای آخر ماه رمضان است. از همه اینها که بگذریم شب عید فطر فضیلت عجیبی دارد. مرحوم آقاشیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان این شب را کمتر از شب قدر ندانسته است!! چه زیباست که شب عید فطر را شب جائزه نام نهاده اند.(فضائل الاشهر الثلاثة ص127)

با توجّه به این روایات و احادیث زیاد دیگری که مجال ذکر آن در این نوشته نیست لازم است تصور خود را نسبت به شبهای آخر ماه رمضان تصحیح کنیم و تا این سفره الهی جمع نشده است، از برکات آن بهره ببریم. انشاالله.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار