کد خبر: ۶۰۷۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷ 17 May 2018

تابناک / نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: افزایش ۱۳ درصدی مالیات سیگاری ها اقدام مناسبی است اما می طلبد قیمت خرده فروشی مبنای اخذ مالیات سیگار قرار گیرد.

محمد حسین قربانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با افزایش 13 درصدی مالیات سیگار در لایحه بودجه 97، گفت: افزایش 13 درصدی اقدام درستی است اما با توجه به اینکه اخذ مالیات و عوارض مهمترین مولفه پیشگیری از مصرف مواد دخانی در دنیا و تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است بهتر بود افزایش بیشتری می یافت.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران بعد از افغانستان در خاورمیانه کمترین نرخ مالیات بر سیگار را دارد، افزود: در بودجه سال 95 تلاش کردیم مالیات مواد دخانی در سه ردیف تولید داخل، تولید مشترک و تولید با برند و سرمایه گذاری خارجی را به 20، 30 و 40 درصد افزایش دهیم اما متاسفانه در بودجه سال 96 و لایحه برنامه ششم نتوانستیم حتی انتظارات قوانینی را که خود مصوب کردیم برآورده کنیم.

وی با یادآوری اینکه شرکت های خارجی سالانه 48 هزار میلیارد تومان از طریق تولید دخانیات در کشور درآمد دارند، تصریح کرد : این شرکت ها از نیروی کار ارزان بهره می برند و از سویی بازار مصرف مناسبی را در اختیار این شرکت های قرار دادیم و کمترین مالیات را نیز از آنها اخذ می کنیم که این موضوع در هیچ کشوری مسبوق به سابقه نیست.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، افزود: آمار صحیحی از مصرف، تولید و واردات دخانیات نداریم اما نزدیکترین آمار این است که بیش از ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه در کشور 5 درصد مالیات بر خرده فروشی دخانیات دریافت و اخذ می شود، ادامه داد : در کشور مالیات اخذ شده از سیگار بر مبنای قیمت درب کارخانه است در حالی که اگر بر خرده فروشی مبنا قرار گیرد به طور قطع از این مسیر می توان حدود 4 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ و در جهت رفع مشکلات حوزه سلامت هزینه کرد./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار